Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/46120
Повний запис метаданих
Поле DCЗначенняМова
dc.contributor.advisorПеріг, Ірина Мирославівна-
dc.contributor.advisorPerig, Iryna-
dc.contributor.authorЮськів, Ірина Степанівна-
dc.contributor.authorYuskiv, Iryna-
dc.date.accessioned2024-07-22T07:12:12Z-
dc.date.available2024-07-22T07:12:12Z-
dc.date.issued2024-06-11-
dc.date.submitted2024-06-11-
dc.identifier.citationЮськів І.С. Психологічні особливості прояву Інтернет-залежності у підлітковому віці : робота на здобуття кваліфікаційного ступеня бакалавра : спец. 053 - психологія / наук.кер. І.М. Періг. Тернопіль:Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя, 2024. 76 с.uk_UA
dc.identifier.urihttp://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/46120-
dc.descriptionАналіз наукової літератури з проблеми дослідження дозволив визначити, що Інтернет-залежність – це певний психічний розлад, непереборне бажання скористатися інтернетом і патологічна нездатність вийти з мережі, коли це потрібно. Інтернет-залежність можна спостерігати у людей різного віку, проте найчастіше до такої адиктивної поведінки належать підлітки і молодь. З-поміж основних причин віртуальної комунікації є комунікативна депривація, тобто людина відмежовується від безпосередніх контактів, стає закритою для спілкування з близькими, рідними. З’ясовано, що для людей, які є залежні від інтернету характерні втрата контролю, орієнтирів, дезадаптація, самоізоляція, уникнення реального спілкування, розгубленість, порушення сну, розумове виснаження, дратівливість, нервово-психічна напруженість, проблеми у спілкуванні в реальному житті. Систематизація чинників та факторів виникнення Інтернет-залежності у підлітковому віці дає змогу виокремити внутрішньо та зовнішньо зумовлені детермінанти її розвитку у підлітків. До внутрішньо обумовлених факторів виникнення інтернет-залежності відносять проблеми ментального здоров’я, психічні розлади та відхилення (зокрема депресія, тривожність і синдром порушення активності та уваги), порушення сну та харчування, а також схильність до невмотивованої, агресивної, азартної та ризикованої поведінки. Разом з тим, за даними емпіричних досліджень, зовнішньо зумовленими факторами появи інтернет-залежності є умовна безпека, позиція анонімного користувача, доступність, простота використання мережі, а також проблеми в сімейному спілкуванні з батьками. Підлітковий вік є тим віковим періодом, який найбільше підлягає залежності від Інтернету. І це пов’язано з рядом причин. В першу чергу, для цього вікового етапу характерне прагнення до пізнання нового, пізнання себе (І.С.Кон), почуття дорослості, яке транслюється у гіпертрофованій потребі у саморозвитку, 58 самоствердженні, емансипації від дорослого, відмови від дитячості, страх не відповідати соціальній групі, інтерес і копіювання звичок і моделей поведінки дорослих, не бути висміяним в очах однолітків. З метою емпіричного дослідження проблеми Інтернет-залежності ми запропонували комплексний підхід до психологічної діагностики. Проведення методики на віртуальну залежність Кімберлі Янг показало, що низький рівень Інтернет-залежності у 25% досліджуваних, середній рівень - у 32%, високий рівень у 43%. Досліджено, що в сучасних підлітків прослідковується проблема Інтернет- залежності, вони часто порушують часові рамки активності в мережі, негативно реагують на обмеження, які виставляють батьки, часто не виконують домашніх завдань та доручень, мало спілкуються в режимі реального часу, є розгніваними в ситуаціях зауважень з боку старших, вдаються до крику. Середній рівень інтернет-залежності 32% підлітків свідчить про значний час, який витрачають на перебування в мережі, дещо уникають живого спілкування, не контролюють час, порушують правила і вимоги батьків та вчителів через несконцентрованість уваги, неконтрольоване перебування в онлайні, часто почуваються роздратовано, стомлено. Низький рівень залежності від Інтернету зафіксовано у 25% учнів, яких характеризує дозоване використання інтернет-сервісу, надають перевагу безпосередньому спілкуванню, відвідуванню гуртків, є соціально активними і контактними. Встановлено, що усі показники психологічної культури у більшості учнів підліткового віку на середньому рівні розвитку. Найбільш розвинений самоаналіз та саморозуміння і це пов’язано з періодом пошуків, дослідження власного «Я», рефлексією вчинків та поведінки. До низького рівня у 25% учнів входить психічна саморегуляція, у 30% відзначена неконструктивність спілкування. Результати дослідження засвідчують, що емоційна сфера підлітків є 59 надзвичайно чутливою, вони є реактивними, не терплять образ, зауважень. Стосовно неконструктивності спілкування у сучасних підлітків недостатньо розвинуті комунікативні навички через ізольованість та уникнення від безпосередніх соціальних контактів. Емпірично встановлено, що найбільша кореляція простежується між низьким рівнем Інтернет-залежності та високим рівнем психологічної культури. А також доведено, що підлітки з високим рівнем Інтернет-залежності мають низький рівень психологічної культури. Корекційна програма Інтернет-залежності – це комплексна проблема сучасного суспільства, до вирішення якої мають бути залучені батьки, педагоги, і самі підлітки. Важливим у даному підході має бути особистісно-орієнтований підхід, гуманістична спрямованість у даній роботі. Врахування розвитку інформаційних технологій, сучасних тенденцій розвитку суспільства, застосування індивідуалізованого підходу та вікової диференціації сучасної молоді дозволить побудувати дієву психопрофілактичну та корекційну програму. До ефективних методів корекції Інтернет-залежності є інтерактивні технології в навчанні, арт-терапія, соціально-психологічний тренінг, пропаганда психологічної освіти батьків, психологічне консультування.uk_UA
dc.description.abstractЮськів І.С. Психологічні особливості прояву Інтернет-залежності у підлітковому віці. Кваліфікаційна робота на здобуття освітнього ступеня «бакалавр». ТНТУ імені Івана Пулюя імені, факультет економіки та менеджменту, кафедра психології; науковий керівник: кандидат психологічних наук, доцент Періг І.М. Тернопіль, 2024. 102 с. У кваліфікаційній роботі теоретично обґрунтовано та емпірично досліджено особливості прояву Інтернет – залежності у підлітковому віку. Розкрито сутність понять «Інтернет-залежність», «залежність», «аддиктивна поведінка». Визначено вікові та індивідуально-психологічні передумови Інтернет - залежності у підлітковому віці. Охарактеризовано соціально-психологічні чинники Інтернет - залежності у підлітковому віці. Емпірично досліджено психологічні особливості Інтернет – залежності у підлітковому віці. Розроблено корекційну програму для подолання проявів Інтернет- залежності у підлітковому віці.uk_UA
dc.description.abstractPsychological features of Internet addiction in adolescence. Qualification work for the degree of bachelor. Ternopil Ivan Puluj National Technical University, Faculty of Economics and Management, Department of Psychology; supervisor: Candidate of Psychological Sciences, Associate Professor Perig I.M. Ternopil, 2024. 102 с. The qualification work theoretically substantiates and empirically investigates the peculiarities of Internet addiction in adolescence. The essence of the concepts of "Internet addiction", "dependence", "addictive behavior" is revealed. The age and individual psychological prerequisites for Internet addiction in adolescence are determined. The socio-psychological factors of Internet addiction in adolescence are characterized. The psychological features of Internet addiction in adolescence are empirically investigated. The correctional program for overcoming the manifestations of Internet addiction in adolescence is developed.uk_UA
dc.description.tableofcontentsВступ...4 Розділ I. Наукові підходи до розгляду поняття «Інтернет залежності»...7 1.1. Теоретичний огляд явища «Інтернет-залежності»…7 1.2. Причини та наслідки Інтернет залежності ...14 1.3. Особливості залежності підлітків від мережі Інтернет...16 Висновки до розділу І...16 Розділ II. Емпіричне вивчення інтернет залежності сучасних підлітків …18 2.1. Методика проведення експериментального дослідження …18 2.2. Аналіз результатів діагностичного вивчення Інтернет-залежності у підлітковому віці…23 Висновки до розділу ІІ...30 Розділ III. Корекційна програма інтернет-залежності у підлітковому віці …33 3.1. Особливості корекційної програми Інтернет-залежності підлітків…33 3.2. Рекомендації батькам щодо протидії психологічної залежності дітей- підлітків…43 Висновки до розділу ІІІ…44 Розділ IV. Безпека життєдіяльності, основи охорони праці…46 4.1. Соціальні небезпеки у життєдіяльності сучасних підлітків: куріння, алкоголізм, наркоманія…46 4.2. Попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров’я населення…52 Загальні висновки…57 Список використаних джерел…60 Додатки…65uk_UA
dc.format.extent1-76-
dc.language.isoukuk_UA
dc.publisherТернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюяuk_UA
dc.subjectІнтернет-залежністьuk_UA
dc.subjectInternet addictionuk_UA
dc.subjectадиктивна поведінкаuk_UA
dc.subjectaddictive behavioruk_UA
dc.subjectемпіричне дослідженняuk_UA
dc.subjectempirical studyuk_UA
dc.subjectкорекційна програмаuk_UA
dc.subjectcorrectional programuk_UA
dc.subjectтипологіяuk_UA
dc.subjecttypologyuk_UA
dc.subjectдезадаптаціяuk_UA
dc.subjectmaladjustmentuk_UA
dc.titleПсихологічні особливості прояву Інтернет-залежності у підлітковому віціuk_UA
dc.title.alternativePsychological features of Internet addiction in adolescence.uk_UA
dc.typeBachelor Thesisuk_UA
dc.rights.holder© Юськів І.С., 2024uk_UA
dc.coverage.placenameТНТУuk_UA
dc.subject.udc159.9uk_UA
dc.relation.references1. Бабаєва Ю., Войскунський А. Є., Смислова О. В. Інтернет: вплив на особистість. Гуманітарні дослідження в Інтернеті / за ред. А. Є. Войскунского. Москва: Терра-Можайськ, 2000. 431 с.uk_UA
dc.relation.references2. Бойчук В. Кооперативні стратегії і тактики комуніканта-песиміста. Актуальні питання іноземної філології. 2018. № 8. С. 40–46.uk_UA
dc.relation.references3. Борисов О.О. Когнітивно-інформаційна параметризація діалогу у британських та українських різножанрових дискурсивних практиках: монографія / відп. ред. А. В. Корольова. Чернігів : Десна Поліграф, 2016. 376 с.uk_UA
dc.relation.references4. В тенетах інтернету. Надмірне захоплення цією мережею призводить до депресій. Радіо Свобода. URL: https://www.radiosvoboda.org/a/2156425.html (дата звернення 23.04.2024).uk_UA
dc.relation.references5. Вакуліч Т.М. Психологічні чинники запобігання Інтернет-залежності підлітків : автореф. дис. ... канд. психол. наук : 19.00.07 / Центр. інст. післядип. педаг. освіти АПН України. К., 2006. 21 с.uk_UA
dc.relation.references6. Ванда М. А., Бондаренко Н. Б. Інтернет-залежність: передумови, ознаки та ризики для підлітків . URL: https://ekmair.ukma.edu.ua/server/api/core/bitstreams/77c1b281-918c-4dc3-8629- 078a9f22dd5f/content (дата звернення 22.04.2024)uk_UA
dc.relation.references7. Вінтюк Ю.В. Психологічні закономірності виникнення узалежнень у шкільному віці та способи протидії їм // Здоровий спосіб життя. 2008. № 34. С. 13–20.uk_UA
dc.relation.references8. Вісник психології та педагогіки. Український психолого-педагогічний ресурс (електронний збірник наукових праць) URL: https://www.psyh.kiev.ua (дата звернення 12.03.2024).uk_UA
dc.relation.references9. Волошинович Н. Мовленнєва агресія в інтернет-комунікації. Актуальні питання іноземної філології. 2016. № 4. С. 35–41.uk_UA
dc.relation.references10. Галіч Т. Пріоритетність освітніх та комунікаційних практик використання студентами мережі Інтернет. Вісник Харківського національного університету імені В.Н.Каразіна. 2010. №891. С. 188-191.uk_UA
dc.relation.references11. Голінько В.І. Основи охорони праці: підручник. Д.: Нац. гірн.ун-т, 2014. 271 с.uk_UA
dc.relation.references12. Горбач С.C. Мовленнєва агресія в комунікативно-дискурсивній парадигмі. Науковий вісник Волинського національного університету імені Лесі Українки : зб. наук. праць. Луцьк: Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки, 2008. Вип. 5. С. 164–166uk_UA
dc.relation.references13. Гуменюк Л. Й. Соціально-психологічні фактори інтернет-адикції. Науковий вісник Львівського державного університету внутрішніх справ. Серія психологічна. №1. 2013. С. 11-20uk_UA
dc.relation.references14. Єгоров Л.Ю., Кузнєцова Н.А., Петрова Є.А. Особливості особистості підлітків з інтернет-залежністю. Питання психічного здоров’я дітей та підлітків. 2005. Т. 5. №2. С. 20-27.uk_UA
dc.relation.references15. Заняття з елементами тренінгу «Комп’ютерна та інтернет залежність -хвороба ХХІ століття». URL: https://vseosvita.ua/library/embed/0018vi-88c3.docx.html (дата звернення: 01.06.2024).uk_UA
dc.relation.references16. Ігнатьєва С.Є. Мовленнєва агресія у сучасному щоденниковому дискурсі. Психолінгвістика. 2013. Вип. 12. С. 177–183.uk_UA
dc.relation.references17. «Інтернет – залежність : міфи та факти». URL: https://naurok.com.ua/disput-z-elementami-treningu-internet--zalezhnist-mifi-ta- fakti-31834.html (дата звернення:01.06.2024).uk_UA
dc.relation.references18. Інтернет-залежність та її вплив на розвиток особистості. URL: https://naurok.com.ua/metodichni-rekomendaci-internet-zalezhnist-ta-vpliv-na- rozvitok-osobistosti-korekciyno-rozvitkova-programa-dlya-profilaktiki-ta- znizhennya-rivnya-internet-zalezhnosti-394522.html (дата звернення: 30.05.2024).uk_UA
dc.relation.references19. Інформаційні технології як фактор суспільних перетворень в Україні. Збірник аналітичних доповідей [Електронний ресурс] / М. А. Ожеван, С. 62 Л. Гнатюк, Т. О. Ісакова [Електронний ресурс] / за заг. ред. Д. В. Дубова. К. : НІСД, 2011. 96 с. URL : http://old2.niss.gov.ua/content/articles/files/DUBOV.indd- ee822.pdf (дата звернення 26.04.2024).uk_UA
dc.relation.references20. Керебко Ю. І. Вплив інтернет-залежності на особистість підлітків // Теорія і практика сучасної психології. 2018. No 3. С. 190-193uk_UA
dc.relation.references21. Кіберзалежність – хвороба епохи інформаційних технологій. Надзвичайна ситуація. URL: https://ns-plus.com.ua/2017/03/29/kiber-zalezhnist- hvoroba-epohy-infor/ (дата звернення 28.04.2024).uk_UA
dc.relation.references22. Козловець М.А., Федоренко В.О., Маслак П.В. Соціологія. Житомир : ЖВІРЕ, 2001. 460 с.uk_UA
dc.relation.references23. Куріння, вживання алкоголю та наркотичних речовин серед підлітків, які навчаються: поширення й тенденції в Україні : За результатами дослідження 2015 року в рамках міжнародного проекту «Європейське опитування учнів щодо вживання алкоголю та інших наркотичних речовин – ESPAD» / О. М. Балакірєва (кер. авт. кол.), Т. В. Бондар, Ю. Ю. Приймак, Д. М. Павлова, О.В. Василенко, О. Т. Сакович, С.З. Сальніков, С.В. Сидяк, Ю.Б. Юдін, Н. С. Нахабич. К. : Поліграфічний центр «Фоліант», 2015. 200 сuk_UA
dc.relation.references24. Міхеєва Л. В. Соціально-психологічні аспекти інтернет-залежності молоді. Актуальні питання теорії та практики психолого-педагогічної підготовки майбутніх фахівців: матеріали VIІІ Всеукр. наук.-практ. конф. (9- 10 квітня, 2020 р.). Хмельницький, 2020. С. 76-79uk_UA
dc.relation.references25. Козловець М.А., Федоренко В.О., Маслак П.В. Соціологія. Житомир : ЖВІРЕ, 2001. 460 с.uk_UA
dc.relation.references26. Кошель В.І., Сав’юк Г.П., Дзундза Б.С. Основи охорони праці: навчально-методичний посібник для студентів вищих навчальних закладів педагогічного напрямку. Івано-Франківськ: НАІР, 2020. 182 с.uk_UA
dc.relation.references27. Основи охорони праці: підручник / М.С. Одарченко, О.М.Одарченко, В.І.Степанов, Я.М.Черненко. Х. 2017. 334 с.uk_UA
dc.relation.references28. Петрунько О. Діти і медіа: соціалізація в агресивному медіа середовищі : монографія. Полтава : ТОВ НВП «Укрпромторгсервіс», 2010. 480 с.uk_UA
dc.relation.references29. «Психологічні аспекти впливу інтернет-залежності на соціалізацію старшокласників». URL: https://binpo.com.ua/wp- content/uploads/2022/02/%D0%A8%D0%9C%D0%90%D0%9B%D0%AC- %D0%A2%D0%95%D0%A2%D0%AF%D0%9D%D0%90- %D0%92%D0%90%D0%A1%D0%98%D0%9B%D0%86%D0%92%D0%9D%D0 %90.pdf (дата звернення: 30.05.2024).uk_UA
dc.relation.references30. Розлуцька, Г. М., Опачко М. В. Вивчення проблеми Інтернет- залежності: аналіз результатів експериментального дослідження. Науковий вісник УжНУ. Серія : Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. І.В. Козубовська. Ужгород : Видавництво УжНУ «Говерла», 2012. Вип. 24. С. 133-137.uk_UA
dc.relation.references31. Селіванова О.О. Сучасна лінгвістика: напрями та проблеми. Полтава : Довкілля-К., 2008. 712 с.uk_UA
dc.relation.references32. Славова Л.Л. Мовна особистість політика: когнітивно-дискурсивний аспект. Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2010. 358 с.uk_UA
dc.relation.references33. Субашкевич І.Р., Гринаш М.І. Вікова особливості Інтернет- залежності. Випуск 22. 2022. С. 179-182.uk_UA
dc.relation.references34. Хміль Я.В. Поняття «Інтернет-залежність» у соціогуманітарних науках та специфіка його дослідження в соціології. Вісник Львівського університету. Серія соціологічна. 2012. Випуск 6. С. 303-310.uk_UA
dc.relation.references35. Шульжук Н.В. Діалогічний дискурс у контексті еколінгвістичної проблематики. Наукові записки Національного університету «Острозька академія» : Серія «Філологія». 2020. 9(77). C. 135–138.uk_UA
dc.relation.referencesen36. Dijk van T. The Discourse-knowledge Interface. Critical Discourse Analysis: Theory and Interdisciplinarity / Ed. by G. Weiss, R. Wodak. New York : Palgrave Macmillan, 2009. P. 85–109.uk_UA
dc.relation.referencesen37. Fairclough N. Language and Power. Harlow : Pearson Education Limited, 2001. 263 p.uk_UA
dc.relation.referencesen38. Goldberg I. Internet addiction disorder. 1996. In Psychom.net, accessed 20 November 2004uk_UA
dc.identifier.citationenYuskiv I.S. Psychological features of the manifestation of Internet addiction in adolescence: work on obtaining a bachelor's degree: special. 053 - psychology / scientific manager. I.M. Perig: Ternopil: Ternopil National Technical University named after Ivan Pulyu. 2024. 76 p.uk_UA
dc.contributor.affiliationТНТУuk_UA
dc.coverage.countryUAuk_UA
Розташовується у зібраннях:053 — Психологія (бакалаври)

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Бакалаврська Юськів.pdf769,74 kBAdobe PDFПереглянути/відкрити
Avtorsyka_dovidka_Yuskiv[1].doc44 kBMicrosoft WordПереглянути/відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.

Інструменти адміністратора