Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/46109
Повний запис метаданих
Поле DCЗначенняМова
dc.contributor.advisorВишньовський, Василь Володимирович-
dc.contributor.advisorVyshnovskyi, Vasyl-
dc.contributor.authorМизак Олена Іванівна, Олена Іванівна-
dc.contributor.authorMyzak, Olena-
dc.date.accessioned2024-07-17T06:02:15Z-
dc.date.available2024-07-17T06:02:15Z-
dc.date.issued2024-06-25-
dc.date.submitted2024-06-25-
dc.identifier.citationМизак О.І. Дослідження психологічної готовності дітей до навчання у школі: робота на здобуття кваліфікаційного ступеня бакалавра: спец. 053-психологія/наук. кер. В.В.Вишньовський: Тернопіль: Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя.2024. 60с.uk_UA
dc.identifier.urihttp://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/46109-
dc.descriptionНаше теоретичне та експериментальне дослідження щодо підготовки дітей дошкільного віку до навчання в умовах Нової української школи (НУШ) дозволило зробити наступні висновки: Важливим чинником успішного навчання дітей у школі є їхня підготовленість на належному рівні. Вміння і навички, рівень розвитку пізнавальних процесів і пізнавальної діяльності, а також особливості розвитку інтересів і мотивів відіграють визначальну роль у готовності дитини до засвоєння шкільної програми. Забезпечення наступності та перспективності в освітньому процесі між дошкільною і початковою освітою підкріплюється Концепцією розвитку дошкільної освіти, Законом України «Про дошкільну освіту», Державним стандартом початкової освіти, Базовим компонентом дошкільної освіти та освітніми програмами. Старший дошкільний вік, який охоплює дітей віком від 5 до 7 років, є важливим етапом психічного розвитку, що супроводжується значними новоутвореннями. У цьому віці спостерігається переважання суспільно значущих мотивів над особистісними. Інтенсивний розвиток вищих психічних функцій, таких як наочно-образне мислення, довільне запам’ятовування та внутрішня уява, забезпечується адекватною самооцінкою дітей цього віку, що сприяє їхньому об’єктивному оцінюванню власної діяльності. Пізнавальний розвиток дошкільнят пов’язаний з активним розвитком таких психічних процесів, як увага, пам’ять, мислення, сприйняття, уява та мовлення, і заснований на активній грі та спілкуванні з дорослими. Поняття «готовність до школи» представляє собою складне психологопедагогічне утворення, що включає якісні особливості інтелектуального розвитку дитини та її психологічні характеристики, необхідні для успішного навчання в школі. Невід’ємною складовою готовності є досвід, який включає знання, уміння і навички, набуті у спілкуванні та діяльності дитини на момент вступу до школи. Важливу роль у підготовці дитини до школи відіграє навчальний аспект. У ході нашого дослідження готовності дітей старшого дошкільного віку до навчання в школі був проведений психологічний експеримент у дошкільному навчальному закладі (ясла-садок) №1 та дошкільному навчальному закладі (ясласадок) №2 «Калина» міста Хоростків. Вибірку досліджуваних склали групи старших дошкільників з обидвох закладів у кількості 38 дітей з яких 25 дівчаток та 13 хлопчиків. Діагностика рівня готовності здійснювалась шляхом оцінювання таких компонентів, як інтелектуальний, мотиваційний і вольовий. Аналіз результатів показав, що 39% дітей продемонстрували високий рівень розвитку інтелектуального компоненту готовності, 39% – середній рівень, 22% – низький рівень. Мотиваційний компонент був сформований на високому рівні у 32% дітей, середній рівень спостерігався у 47%, а низький – у 32% дітей. Щодо вольового компоненту, 28% дітей продемонстрували високий рівень, 44% – середній, а 28% – низький. Загальний аналіз констатуючого експерименту свідчить про середній рівень підготовленості дітей до школи. Для підвищення якості підготовки дітей дошкільного віку до навчання в умовах Нової української школи, вихователям ЗДО надано методичні рекомендації, що включають прийоми та вправи для формування позитивного ставлення до навчання, розвитку пізнавального інтересу, формування навчальної мотивації, а також вправи для розвитку інтелектуальної готовності, такі як порівняння, аналіз, знаходження подібностей, розвиток мислення та мовлення.uk_UA
dc.description.abstractМизак О. І.Дослідження психологічної готовності дітей до навчання у школі. – Рукопис. 200-300 слів Кваліфікаційна робота на здобуття освітнього ступеня «Бакалавр» за спеціальністю 053 – «Психологія» – Тернопільський національний технічний університет ім. І. Пулюя. – Тернопіль, 2024. В кваліфікаційній роботі проаналізовано різні підходи до пояснення психологічної готовності старших дошкільників до навчання в школі, описано психологічні особливості розвитку дітей старшого дошкільного віку, виділено критерії психологічної готовності дітей до навчання у школі, експериментально досліджено рівні психологічної готовності старших дошкільників до навчання в школі. Відповідно до отриманих результатів експериментального дослідження розроблено та запропоновано психокорекційну програму формування психологічної готовності старших дошкільників до навчання в школі та методичні рекомендації для батьків щодо формування готовності дітей до навчання в школі. Важливим чинником успішного навчання дітей у школі є їхня підготовленість на належному рівні. Вміння і навички, рівень розвитку пізнавальних процесів і пізнавальної діяльності, а також особливості розвитку інтересів і мотивів відіграють визначальну роль у готовності дитини до засвоєння шкільної програми. Старший дошкільний вік, який охоплює дітей віком від 5 до 7 років, є важливим етапом психічного розвитку, що супроводжується значними новоутвореннями. У цьому віці спостерігається переважання суспільно значущих мотивів над особистісними. Інтенсивний розвиток вищих психічних функцій, таких як наочно-образне мислення, довільне запам’ятовування та внутрішня уява, забезпечується адекватною самооцінкою дітей цього віку, що сприяє їхньому об’єктивному оцінюванню власної діяльності. Пізнавальний розвиток дошкільнят пов’язаний з активним розвитком таких психічних процесів, як увага, пам’ять, мислення, сприйняття, уява та мовлення, і заснований на активній грі та спілкуванні з дорослими. Поняття «готовність до школи» представляє собою складне психологопедагогічне утворення, що включає якісні особливості інтелектуального розвитку дитини та її психологічні характеристики, необхідні для успішного навчання в школі. Невід’ємною складовою готовності є досвід, який включає знання, уміння і навички, набуті у спілкуванні та діяльності дитини на момент вступу до школи. Важливу роль у підготовці дитини до школи відіграє навчальний аспект. Для підвищення якості підготовки дітей дошкільного віку до навчання в умовах Нової української школи, вихователям ЗДО надано методичні рекомендації, що включають прийоми та вправи для формування позитивного ставлення до навчання, розвитку пізнавального інтересу, формування навчальної мотивації, а також вправи для розвитку інтелектуальної готовності, такі як порівняння, аналіз, знаходження подібностей, розвиток мислення та мовлення.uk_UA
dc.description.abstractMyzak O. I. Study of children's psychological readiness to study at school. - Manuscript. 200-300 слів In the qualification work, various approaches to explaining the psychological readiness of older preschoolers to study at school were analyzed, the psychological features of the development of older preschoolers were described, the criteria of psychological readiness of children to study at school were identified, and the levels of psychological readiness of older preschoolers for schooling were experimentally investigated. According to the obtained results of the experimental research, a psychocorrective program for the formation of the psychological readiness of older preschoolers to study at school and methodical recommendations for parents on the formation of children's readiness for schooling were developed and proposed. An important factor in the successful education of children at school is their preparation at the appropriate level. Skills and abilities, the level of development of cognitive processes and cognitive activity, as well as the specifics of the development of interests and motives play a decisive role in the child's readiness to learn the school curriculum. Senior preschool age, which includes children aged 5 to 7 years, is an important stage of mental development, accompanied by significant neoplasms. At this age, there is a predominance of socially significant motives over personal ones. Intensive development of higher mental functions, such as visual thinking, voluntary memorization and internal imagination, is ensured by adequate self-esteem of children of this age, which contributes to their objective evaluation of their own activities. Cognitive development of preschoolers is associated with the active development of such mental processes as attention, memory, thinking, perception, imagination and speech, and is based on active play and communication with adults. The concept of "readiness for school" is a complex psycho-pedagogical education, which includes the qualitative features of a child's intellectual development and his psychological characteristics, which are necessary for successful schooling. An integral component of readiness is experience, which includes knowledge, skills and abilities acquired in communication and activities of the child at the time of entering school. The educational aspect plays an important role in preparing a child for school. In order to improve the quality of preparing preschool children to study in the conditions of the New Ukrainian School, teachers of special educational institutions were given methodological recommendations, which include methods and exercises for forming a positive attitude to study, developing cognitive interest, forming educational motivation, as well as exercises for developing intellectual readiness, such as such as comparison, analysis, finding similarities, developing thinking and speaking.uk_UA
dc.description.tableofcontentsВСТУП 4 РОЗДІЛ І. ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ ДОСЛІДЖЕННЯ ПСИХОЛОГІЧНОЇ ГОТОВНОСТІ ДИТИНИ ДО НАВЧАННЯ В ШКОЛІ 7 1.1. Поняття психологічної готовності дошкільника до шкільного навчання у працях науковців 7 1.2. Психологічні особливості розвитку дітей старшого дошкільного віку 15 1.3. Критерії психологічної готовності дітей до навчання у школі 21 Висновок до розділу І 26 РОЗДІЛ ІІ. ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНЕ ВИВЧЕННЯ ПСИХОЛОГІЧНОЇ ГОТОВНОСТІ ДОШКІЛЬНИКІВ ДО ШКОЛИ 28 2.1. Етапи експериментального дослідження 28 2.2. Експериментальне дослідження компонентів психологічної готовності дитини до школи 30 Висновок до розділу ІI 40 РОЗДІЛ ІІІ. ПСИХОКОРЕКЦІЙНА ПРОГРАМА ТА МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ФОРМУВАННЯ ПСИХОЛОГІЧНОЇ ГОТОВНОСТІ СТАРШИХ ДОШКІЛЬНИКІВ ДО НАВЧАННЯ В ШКОЛІ 41 3.1. Психокорекційна програма формування психологічної готовності старших дошкільників до навчання в школі 41 3.2. Методичні рекомендації для батьків щодо формування готовності дітей до навчання в школі 42 Висновок до розділу ІІІ 46 РОЗДІЛ ІV. БЕЗПЕКА ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ, ОСНОВИ ОХОРОНИ ПРАЦІ 47 4.1. Надзвичайні ситуації соціального характеру 47 4.2. Соціально-економічне значення охорони праці 49 ЗАГАЛЬНІ ВИСНОВКИ 54 СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ 56 ДОДАТКИ 61uk_UA
dc.format.extent60-
dc.language.isoukuk_UA
dc.subjectпсихологічна готовністьuk_UA
dc.subjectpsychological readinessuk_UA
dc.subjectнавчанняuk_UA
dc.subjectlearninguk_UA
dc.subjectрозвитокuk_UA
dc.subjectdevelopmentuk_UA
dc.subjectдошкільний вікuk_UA
dc.subjectpreschool ageuk_UA
dc.subjectшколаuk_UA
dc.subjectschooluk_UA
dc.titleДослідження психологічної готовності дітей до навчання у школіuk_UA
dc.title.alternativeStudy of children's psychological readiness to study at schooluk_UA
dc.typeBachelor Thesisuk_UA
dc.rights.holderМизак О.І.uk_UA
dc.coverage.placenameТернопільський націоналний технічний університет імені Івана Пулюяuk_UA
dc.subject.udc159.9uk_UA
dc.relation.references1. Адаптація дітей до навчання у школі в діяльності психологічної служби: методичні рекомендації / за наук. ред. В.Г. Панка Київ : Український НМЦ практичної психології і соціальної роботи. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/3210413.pdf. (дата звернення 01.05. 24).uk_UA
dc.relation.references2. Бабенко, О. Педагогічна культура батьків та сучасні освітні тенденції. Дошкільний навчальний заклад. 2015. № 1. С. 2—8.uk_UA
dc.relation.references3. Базовий компонент дошкільної освіти (Державний стандарт дошкільної освіти) / під наук. керівн. Т.О. Піроженко. Київ, 2021, 37 с. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/rizne/2021/12.01/Pro_novu_redaktsiyu%20Baz ovoho%20komponenta%20doshkilnoyi%20osvity.pdf (дата звернення 05.06.2024).uk_UA
dc.relation.references4. Берегова Н., Степанюк О., Кушнір І. Психологічні особливості самооцінки дітей старшого дошкільного віку. Актуальні питання теорії та практики психолого-педагогічної підготовки майбутніх фахівців: тези доп. VІІІ Всеукр. наук.-практ. конф., (Хмельницький, 9–10 квіт. 2020 р.). Хмельницький : ХНУ, 2020. С. 30–34.uk_UA
dc.relation.references5. Бех І.Д. Дошкільна освіта: трансформаційні орієнтири. Дошкільна освіта в контексті ідей Нової української школи: збірник наукових праць за заг. редакцією Г.В. Бєлєнької, В.І. Бондар, І.М. Шоробури. Хмельницький, 2020. С. 7-20.uk_UA
dc.relation.references6. Біла І.М. Психологічні аспекти готовності до шкільного навчання. Дошкільна освіта в контексті ідей Нової української школи: збірник наукових праць. Київ, 2020 р., 496 с. URL: https://lib.iitta.gov.ua/721181/1/%D0%94%D0%BE%D1%88%.pdf (дата звернення 02.06.2024).uk_UA
dc.relation.references7. Галузяк В.М., Холковська І.Л. Педагогічна діагностика: курс лекцій. Вінниця: ТОВ «Нілан ЛТД».2015. 155 с.uk_UA
dc.relation.references8. Демиденко О. 10 порад батькам майбутніх першокласників. Педагогічна майстерня. 2015. № 12. С. 29- 30.uk_UA
dc.relation.references9. Діагностика готовності дітей до школи / за заг. наук. ред. О. Дєдова. Хотин: 2014. 194 с.uk_UA
dc.relation.references10. Закон України «Про дошкільну освіту» URL: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/2628-14 (дата звернення 12.05.2024).uk_UA
dc.relation.references11. Ковшар О.В. Теоретико - методичні засади організації передшкільної освіти : монографія. Кривий Ріг: Видавництво Роман Козлов, 2015. 244 с.uk_UA
dc.relation.references12. Кондратенко Р.В. Діагностичний супровід розвитку та виховання старших дошкільників: навч. метод. посіб. Кривий Ріг : КПІ, 2015. 224 с.uk_UA
dc.relation.references13. Концепція Нової української школи. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainskashkolacompressed.pdf (дата звернення 12.05.2024).uk_UA
dc.relation.references14. Концепція освіти дітей раннього та дошкільного віку. Національна академія педагогічних наук України. Київ : ФОП Ференець В.Б., 2020. 44 с.uk_UA
dc.relation.references15. Кравченко В.П. Перехід від дошкільної до початкової ланки освіти. Підготовка дітей до школи як педагогічна проблема : мат-ли конференції. Кропивницький: КЗ «КОІППО імені Василя Сухомлинського», 2017. С. 39- 44.uk_UA
dc.relation.references16. Крамченкова В.О. Психодіагностика розвитку дошкільників: старший вік. Харків : Ранок, 2013. 192 с.uk_UA
dc.relation.references17. Лаврівська Ю.В. Підготовка дітей до школи як педагогічна проблема. Підготовка дітей до школи як педагогічна проблема : мат-ли конференц. Кропивницький: КЗ «КОІППО імені Василя Сухомлинського», 2017. С. 71- 73.uk_UA
dc.relation.references18. Ляшенко О. І. Пріоритети розвитку української школи в умовах реформування освіти. Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського нац. унту ім. Івана Огієнка. Серія: Педагогічна. Вип. 22. Кам’янець-Подільський, 2016. С. 39–42.uk_UA
dc.relation.references19. Малятко. ГОТУЄМО П’ЯТИРІЧНИХ ДІТЕЙ ДО НАВЧАННЯ В ШКОЛІ. Київ, 2015. URL: https://malyatko-school.kiev.ua/?p=2021 (дата звернення 30.05.2024).uk_UA
dc.relation.references20. Мартін А.М. Підготовка дітей до школи в умовах дошкільного навчального закладу. Підготовка дітей до школи як педагогічна проблема: мат - ли конференц. Кропивницький: КЗ «КОІППО імені Василя Сухомлинського», 2017. С.13 - 21.uk_UA
dc.relation.references21. Методичні рекомендації до Базового компонента дошкільної освіти (Державного стандарту дошкільної освіти). Київ, 2021. 58 с. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/uploads/public/605/0be/86b/6050be86b4f6848286582 0.pdf 3. Нова Українська Школа. Концептуальні засади реформування середньої школи. 2016. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainskashkolacompressed.pdf 4 (дата звернення 17.05.2024).uk_UA
dc.relation.references22. Молодушкіна І.В. Навігатор психологічного здоров’я дошкільників. Харків : Основа, 2018. 112 с.uk_UA
dc.relation.references23. Наказ Міністерства освіти і науки України «Про затвердження Базового компонента дошкільної освіти (Державного стандарту дошкільної освіти)» № 33 від 12 січня 2021 р. [Електронний ресурс]. –Режим доступу: https://mon.gov.ua/ua/osvita/doshkilna-osvita/bazovij-komponent-doshkilnoyi-osvitiv-ukrayini (дата звернення 05.05.2024).uk_UA
dc.relation.references24. Нова українська школа. Концептуальні засади реформування середньої школи. 27/10/2016; Міністерство освіти і науки України. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://mon.gov.ua/activity/education/zagalna-serednya/ua-sch2016/konczepcziya.html (дата звернення 04.06.2024).uk_UA
dc.relation.references25. Олійник І.В. Феномен психологічної готовності дітей до навчання у школі в психолого – педагогічній літературі. Вісник Університету ім. Альфреда Нобеля. Серія «Педагогіка і психологія». 2017. № 2 (14). С. 84-89.uk_UA
dc.relation.references26. Пенькова О.І. Сімейні взаємини як умова становлення моральної спрямованості у дітей. Дошкільна освіта в контексті ідей Нової української школи : зб. наук. праць. Хмельницький : ФОП Мельник А.А., 2020 С. 303- 310.uk_UA
dc.relation.references27. Піроженко Т., Карабаєва І., Соловйова Л., Хартман О. Вивчення готовності дітей старшого дошкільного віку до систематичного навчання в умовах реформування української школи. Психологічний часопис. 2022. № 8 (2), С. 18–32.uk_UA
dc.relation.references28. Піроженко Т., Карабаєва І., Соловйова Л., Хартман О. Якісна та кількісна характеристика готовності старших дошкільників до навчання у школі. Психологічний часопис. https://doi.org/10.31108/1.2023.9.1.4 2023. № 9 (1), С. 41– 49.uk_UA
dc.relation.references29. Піроженко Т.О., Карабаєва І.І., Соловйова Л.І., Хартман О.Ю. Інструментарій оцінювання готовності дитини старшого дошкільного віку до навчання в умовах реформування української школи : методичні рекомендації. Київ: Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України. 2023. 36 с. URL: http://lib.iitta.gov.ua/734633/ (дата звернення 28.05.2024).uk_UA
dc.relation.references30. Піроженко Т.О., Карабаєва І.І., Соловйова Л.І., Хартман О.Ю., Федорчук О.І., Токарєва Л.Д. Готовність дитини старшого дошкільного віку до навчання в умовах реформування української школи : препринт. Київ : Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України. 2023. 32 с.uk_UA
dc.relation.references31. Пісоцький В. П., Горянська А. М. Психічний розвиток особистості в оногенезі : навчальний посібник. Київ : КНТ, 2019. 144 с.uk_UA
dc.relation.references32. Психологія людини: Л. С. Виготський та сучасна наука : зб. ст. / за ред. М.В. Папучі. Ніжин : НДУ ім. М. Гоголя, 2018. Вип. 1. 127 с.uk_UA
dc.relation.references33. Психологу ДНЗ. Форми роботи з дітьми, батьками, педагогами довкілля / С. Ліщина, О. Мокосєєва, В. Прибульська. Уклад. О. Семібалут. Київ : Шк.світ, 2017. 96 с.uk_UA
dc.relation.references34. Таран О. П. Психологічна готовність дитини до школи: діагностика та формування. Київ : Шкільний світ, 2010. 128 с.uk_UA
dc.relation.references35. Тарапака Н.В. Шляхи реалізації неперервності освітнього процесу на етапах дошкільної та початкової освіти. Підготовка дітей до школи як педагогічна проблема: мат-ли конференц. Кропивницький: КЗ «КОІППО імені Василя Сухомлинського», 2017. С. 4-9.uk_UA
dc.relation.references36. Тимош Ю.В. Актуальні проблеми дошкільної освіти в україні та за кордоном. Дошкільна освіта в контексті ідей Нової української школи: зб. наук. праць. Хмельницький : ФОП Мельник А.А., 2020. С. 357 – 359.uk_UA
dc.relation.references37. Фасолько Т.С. Розвивальні та виховні можливості інноваційних педагогічних технологій та їх використання у роботі з дітьми передшкільного віку. Дошкільна освіта в контексті ідей Нової української школи: зб. наук. праць. Хмельницький : ФОП Мельник А.А., 2020. С. 383 – 386.uk_UA
dc.relation.references38. Ференець В.Б. Концепція освіти дітей раннього та дошкільного віку. Національна академія педагогічних наук. Вісник Національної академії педагогічних наук України. Київ: 2020. 44 с.uk_UA
dc.relation.references39. Чумак В.В. Вікова психологія: навч. посіб. Бердянськ : Видавець Ткачук О. В., 2015. 192 с.uk_UA
dc.relation.references40. Шаповал Т.А. Що робити, якщо… Проблемне виховання дошкільнят. Київ : Шкільний світ, 2016. 96 с.uk_UA
dc.relation.references41. Шахрайчук А.М. Психодіагностика: навчальний посібник. Харків: НТУ «ХПІ», 2018. 246 с.uk_UA
dc.identifier.citationenMyzak O.I. Study of children's psychological readiness to study at school: work on obtaining a bachelor's degree: special. 053-psychology/science. driver VV Vyshniovskyi: Ternopil: Ternopil National Technical University named after Ivan Pulyuy. 2024. 60s.uk_UA
dc.contributor.affiliationТНТУuk_UA
dc.coverage.countryUAuk_UA
Розташовується у зібраннях:053 — Психологія (бакалаври)

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Бакалаврська робота Мизак О..pdf788,44 kBAdobe PDFПереглянути/відкрити
авторська довідка Мизак О..docx22,96 kBMicrosoft Word XMLПереглянути/відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.

Інструменти адміністратора