Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/45090

Повний запис метаданих
Поле DCЗначенняМова
dc.contributor.authorДмитрів, Дмитро Володимирович
dc.contributor.authorДмитрів, Олена Романівна
dc.contributor.authorМихайлишин, Богдан Михайлович
dc.contributor.authorРепак, Олександр Михайлович
dc.contributor.authorDmytriv, Dmytro
dc.contributor.authorDmytriv, Olena
dc.contributor.authorRepak, Oleksandr
dc.contributor.authorMichailyshyn, Bogdan
dc.date.accessioned2024-06-07T07:56:26Z-
dc.date.available2024-06-07T07:56:26Z-
dc.date.created2024-04-23
dc.date.issued2024-04-23
dc.date.submitted2024-01-26
dc.identifier.citationОцінювання збитковості автомобільних перевезень швидкопсувних вантажів у міжнародному сполученні за умов блокади кордонів / Дмитрів Дмитро Володимирович, Дмитрів Олена Романівна, Михайлишин Богдан Михайлович, Репак Олександр Михайлович // Галицький економічний вісник. — Т. : ТНТУ, 2024. — Том 87. — № 2. — С. 84–92. — (Економіка).
dc.identifier.issn2409-8892
dc.identifier.urihttp://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/45090-
dc.description.abstractПроведено аналіз збитків, завданих український економіці та українському бізнесу періодичним блокуванням польськими перевізниками і фермерами автомобільних прикордонних пунктів пропуску. З огляду на можливе використання єдиної термінології у юридичному полі, досліджено дефініції термінів «швидкопсувний продукт», «швидкопсувний товар», «швидкопсувний вантаж». Теоретично обґрунтовано доцільність розмежовування відповідних понять з точки зору їх застосування у міжнародних судових процесах щодо відшкодування економічних збитків, завданих блокадою автомобільних прикордонних пунктів пропуску як українській економіці в цілому, так і українським підприємствам зокрема. Також чіткість термінологічного апарату має значення під час отримання страхових виплат. Проведено аналіз існуючих наукових підходів трактування поняття «збитки» в економічній та юридичній площині. Запропоновано збитки автомобільних перевезень швидкопсувної продукції, завдані страйкарями, що заблокували прикордонні пункти пропуску, розділити на реальні (фізичне псування вантажу, збитки від вимушеного простою вантажівок у черзі тощо) і збитки як втрачена вигода (несплачені податки і митні збори, недоотримані доходи тощо). Крім цього, сторони, що понесли збитки, доцільно розділити за суб’єктністю господарського масштабу, оскільки вони відрізняються як розміром заподіяної шкоди, так і видом отриманих збитків. Обчислювати розмір збитків у вигляді втраченої вигоди запропоновано шляхом порівняння фінансових надходжень у відповідні місяці під час блокади пунктів пропуску та у їх нормальному режимі роботи. Реальні збитки рекомендовано обчислювати як вартість зіпсованого вантажу – відшкодування виробнику, різниця між доходом за рейс і сумарними витратами, пов’язаними з вимушеними простоями вантажівок у чергах – відшкодування перевізнику. Подано рекомендації учасникам процесу виробництва й перевезення швидкопсувних вантажів щодо мінімізації у майбутньому ризиків, пов’язаних з отриманням збитків унаслідок перекриття страйкарями автомобільних прикордонних пунктів пропуску.
dc.description.abstractThe article analyses the damage caused to the Ukrainian economy and Ukrainian business by the periodic blocking of road border crossing points by Polish carriers and farmers. Given the possible use of a single terminology in the legal field, the author examines the definitions of the terms «perishable product», «perishable goods», and «perishable cargo». The author theoretically substantiates the expediency of distinguishing between the relevant concepts in terms of their application in international litigation for compensation for economic losses caused by the blockade of automobile border crossing points to both the Ukrainian economy in general and Ukrainian enterprises in particular. Also, the clarity of terminology is important when receiving insurance payments. The author analyses the existing scientific approaches to the interpretation of the concept of «losses» in economic and legal terms. The author suggests that losses in road transportation of perishable products caused by strikers who blocked border checkpoints should be divided into real losses (physical damage to cargo, losses from forced truck downtime in queues, etc.) and losses as lost profits (unpaid taxes and customs duties, lost income, etc.). In addition, it is advisable to divide the parties that have suffered losses by economic entities, as they differ in both the amount of damage caused and the type of losses incurred. It is proposed to calculate the amount of losses in the form of lost profits by comparing financial revenues in the respective months during the blockade of the checkpoints and in their normal operation. It is recommended to calculate real losses as the cost of damaged cargo – compensation to the manufacturer, the difference between the income per voyage and the total costs associated with the forced downtime of trucks in queues – compensation to the carrier. The article provides recommendations to the participants in the process of production and transportation of perishable goods to minimize the risks associated with losses incurred as a result of strikersʼ blocking of road border crossing points.
dc.format.extent84-92
dc.language.isouk
dc.publisherТНТУ
dc.publisherTNTU
dc.relation.ispartofГалицький економічний вісник, 2 (87), 2024
dc.relation.ispartofGalician economic journal, 2 (87), 2024
dc.relation.urihttps://conferences.vntu.edu.ua/index.php/mn/mn2021/paper/viewFile/11064/9332
dc.relation.urihttps://tsn.ua/groshi/blokada-kordonu-zagrozhuye-ukrayini-seryoznimi-zbitkami-skilki-vtratit-byudzhet-2515306.html
dc.relation.urihttp://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7680
dc.relation.urihttps://media.neliti.com/media/publications/403392-optimization-of-international-road-trans-c5390482.pdf
dc.relation.urihttps://doi.org/10.33108/galicianvisnyk_tntu2023.06.031
dc.relation.urihttps://mtu.gov.ua/files/СКАН%
dc.relation.urihttps://propozitsiya.com/ua/my-rahuyemo-zbytky-vid-blokady-kordonu-ale-ozvuchymo-yih-piznishe-shmygal
dc.relation.urihttps://doi.org/10.33042/2522-1809-2021-4-164-240-245
dc.relation.urihttps://zakon.rada.gov.ua/laws/show/202-20?find=1&text=товари%2C+строк+придатності+для+споживання+або+використання+яких+у+разі+призупин#w3_1
dc.relation.urihttps://www.kmu.gov.ua/npas/pro-vnesennia-zmin-do-postanovy-kabinetu-ministriv-ukrainy-vid-24-lystopada-2023-r-1239-i020224-113
dc.relation.urihttps://ips.ligazakon.net/document/NT1637
dc.relation.urihttps://www.railinsider.com.ua/ukrayinska-ekonomika-vtratyla-ponad-15-mlrd-yevro-cherez-blokadu-kordoniv-ekspert/
dc.relation.urihttps://doi.org/10.32689/2617-9660-2022-3(21)-79-90
dc.relation.urihttps://mtu.gov.ua/files/СКАН%20В_Зміни_до_ППВП_01.08.2022%20(1).pdf
dc.subjectшвидкопсувний продукт
dc.subjectшвидкопсувний товар
dc.subjectшвидкопсувний вантаж
dc.subjectекономічні збитки
dc.subjectвтрачена вигода
dc.subjectблокада кордонів
dc.subjectperishable product
dc.subjectperishable goods
dc.subjectperishable cargo
dc.subjecteconomic losses
dc.subjectlost profits
dc.subjectborder blockade
dc.titleОцінювання збитковості автомобільних перевезень швидкопсувних вантажів у міжнародному сполученні за умов блокади кордонів
dc.title.alternativeAssessment of unprofitability of road transport of perishable goods in international traffic under the conditions of border blockade
dc.typeArticle
dc.rights.holder© Ternopil Ivan Puluj National Technical University, 2024
dc.coverage.placenameТернопіль
dc.coverage.placenameTernopil
dc.format.pages9
dc.subject.udc338.1
dc.subject.udc656.073
dc.relation.references1. Біліченко В. В., Терещенко О. П, Аданніков С. С., Дзіміна Р. А. Дослідження шляхів підвищення ефективності доставки швидкопсувних вантажів : Всеукраїнська науково-практична інтернет- конференція студентів аспірантів та молодих науковців Молодь в науці: дослідження, проблеми, перспективи (МН-2021). URL: https://conferences.vntu.edu.ua/index.php/mn/mn2021/paper/viewFile/11064/9332 (дата звернення: 11.10.2023).
dc.relation.references2. Блокада кордону загрожує Україні серйозними збитками: скільки втратить бюджет. URL: https://tsn.ua/groshi/blokada-kordonu-zagrozhuye-ukrayini-seryoznimi-zbitkami-skilki-vtratit-byudzhet-2515306.html (дата звернення: 10.03.2024).
dc.relation.references3. Богомолова Н. І. Організаційно-економічні умови управління системою доставки швидкопсувної продукції. Ефективна економіка. 2020. № 2. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7680 (дата звернення: 20.03.2024).
dc.relation.references4. Волинець Л. М., Сопоцько О. Ю., Хрутьба Ю. С., Севост’янова А. В., Левченко Я. С. Оптимізація міжнародних автомобільних перевезень вантажів при управлінні підприємствами аграрного сектору та підприємств автомобільного транспорту. URL: https://media.neliti.com/media/publications/403392-optimization-of-international-road-trans-c5390482.pdf (дата звернення: 20.03.2024).
dc.relation.references5. Дмитрів Д. В., Дмитрів О. Р., Юрик Н. Є., Репак О. (2023). Вплив роботи пунктів пропуску в умовах воєнного стану на економічну ефективність АТП, задіяних у міжнародних вантажних перевезеннях. Галицький економічний вісник. 2023. № 85 (6). С. 31–42. DOI: https://doi.org/10.33108/galicianvisnyk_tntu2023.06.031
dc.relation.references6. Дорош А. С., Демченко Є. Б., Маркуль Р. В., Бердичевська Т. М. Аналіз ризиків при здійсненні міжнародних автомобільних перевезень вантажів. Транспортні системи і технології перевезень. 2020. Вип. 20. С. 12–19.
dc.relation.references7. Зміни до правил приймання вантажів до перевезень: наказ Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України № 2222/47/14-23 від 28.03.2023. URL: https://mtu.gov.ua/files/СКАН% 20В_Зміни_до_ППВП_01.08.2022%20(1).pdf (дата звернення: 10.03.2024).
dc.relation.references8. Конрад Т. І., Ширяєва С. В. Аналіз сучасного стану автомобільних і залізничних перевезень швидкопсувних вантажів в Україні. Управління проектами, системний аналіз і логістика. Науковий журнал. 2014. Вип. 13. С. 212–220.
dc.relation.references9. Ми рахуємо збитки від блокади кордону, але озвучимо їх пізніше, – Шмигаль. URL: https://propozitsiya.com/ua/my-rahuyemo-zbytky-vid-blokady-kordonu-ale-ozvuchymo-yih-piznishe-shmygal (дата звернення: 10.03.2024).
dc.relation.references10. Поліщук І. Ю. Збитки, їхній економічний зміст та відображення в бухгалтерському і податковому обліках. Незалежний аудитор. 2014. № 2 (25). С. 128–132.
dc.relation.references11. Потаман Н. В., Шуліка О. О., Орда О. О. Моделювання маршрутної мережі доставки швидкопсувних вантажів у регіональному сполученні за допомогою мереж Петрі. Комунальне господарство міст. 2021. Том 4. Випуск 164. С. 240–245. DOI: https://doi.org/10.33042/2522-1809-2021-4-164-240-245
dc.relation.references12. Про внесення змін до Митного кодексу України щодо захисту прав інтелектуальної власності під час переміщення товарів через митний кордон України : Закон України від 17.11.2019 р. № 202-IX. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/202-20?find=1&text=товари%2C+строк+придатності+для+споживання+або+використання+яких+у+разі+призупин#w3_1 (дата звернення: 12.01.2024).
dc.relation.references13. Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 24.11.2023 р. № 1239 : постанова Кабінету Міністрів України від 02.02.2024 р. № 113. URL: https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-vnesennia-zmin-do-postanovy-kabinetu-ministriv-ukrainy-vid-24-lystopada-2023-r-1239-i020224-113 (дата звернення: 16.03.2024).
dc.relation.references14. Про затвердження Правил перевезення швидкопсувних вантажів автомобільними транспортними засобами. Проект від 14.08.2015 р. URL: https://ips.ligazakon.net/document/NT1637 (дата звернення: 10.01.2024).
dc.relation.references15. Сопоцько О. Ю. Управління підприємствами автомобільного транспорту в контексті логістичного обслуговування ланцюгів постачань швидкопсувних продуктів харчування: дис ... канд. економ. наук : 08.00.04 / Національний транспортний університет Міністерства освіти і науки України. Київ, 2020. 265 с.
dc.relation.references16. Українська економіка втратила понад €1,5 мільярда внаслідок блокади західних кордонів – експерт. URL: https://www.railinsider.com.ua/ukrayinska-ekonomika-vtratyla-ponad-15-mlrd-yevro-cherez-blokadu-kordoniv-ekspert/ (дата звернення: 22.02.2024).
dc.relation.references17. Федорова Т. Ф., Ширяєва А. М., Петренко К. А. Особливості функціонування логістичного ланцюга з доставки швидкопсувних вантажів автотранспортом. Вісник СНУ ім. В. Даля. 2011. № 5 (159). Частина 1. С. 203–207.
dc.relation.references18. Хомутенко В. П., Хомутенко А. В. Теоретичні аспекти економічних втрат українських підприємств унаслідок військової агресії російської федерації як предмета судово – економічної експеризи. Експерт: парадигми юридичних наук і державного управління. 2023. № 3 (21). С. 79–90. DOI: https://doi.org/10.32689/2617-9660-2022-3(21)-79-90
dc.relation.referencesen1. Bilichenko V. V., Tereshhenko O. P, Adannikov S. S., Dzimina R. A. Doslidzhennja shljakhiv pidvyshhennja efektyvnosti dostavky shvydkopsuvnykh vantazhiv [Research on ways to improve the efficiency of delivery of perishable goods] All-Ukrainian scientific and practical internet conference of postgraduate students and young scientists Youth in science: research, problems, prospects (МН-2021). Available at: https://conferences.vntu.edu.ua/index.php/mn/mn2021/paper/viewFile/11064/9332 (accessed 11 October 2023).
dc.relation.referencesen2. Blokada kordonu zaghrozhuje Ukrajini serjoznymy zbytkamy: skiljky vtratytj bjudzhet. Available at: https://tsn.ua/groshi/blokada-kordonu-zagrozhuye-ukrayini-seryoznimi-zbitkami-skilki-vtratit-byudzhet-2515306.html (accessed 10 March 2024).
dc.relation.referencesen3. Boghomolova N. I. (2020)/ Orghanizacijno-ekonomichni umovy upravlinnja systemoju dostavky shvydkopsuvnoji produkciji [Organizational and economic conditions for managing the perishable goods delivery system]. Efektyvna ekonomika, vol. 2. Available at:http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7680 (accessed: 20 March 2024).
dc.relation.referencesen4. Volynecj L. M., Sopocjko O. Ju., Khrutjba Ju. S., Sevostʼjanova A. V., Levchenko Ja. S. Optymizacija mizhnarodnykh avtomobiljnykh perevezenj vantazhiv pry upravlinni pidpryjemstvamy aghrarnogho sektoru ta pidpryjemstv avtomobiljnogho transportu [Optimization of international road transportation of goods in the management of enterprises of the agrarian sector and enterprises of road transport]. Available at: https://media.neliti.com/media/publications/403392-optimization-of-international-road-trans-c5390482.pdf (accessed 20 March 2024).
dc.relation.referencesen5. Dmytriv D., Dmytriv O., Yuryk N., Repak O. (2023). Vplyv roboty punktiv propusku v umovakh vojennogho stanu na ekonomichnu efektyvnistj ATP, zadijanykh u mizhnarodnykh vantazhnykh perevezennjakh [Impact of the operation of check points in the conditions of martial law on the economic efficiency of RTEs in international freight transportation]. Galician economic journal, vol. 85, no. 6, pp. 31–42. (In Ukrainian). DOI: https://doi.org/10.33108/galicianvisnyk_tntu2023.06.031
dc.relation.referencesen6. Dorosh A. S., Demchenko Je. B., Markulj R. V., Berdychevsjka T. M. (2020). Analiz ryzykiv pry zdijsnenni mizhnarodnykh avtomobiljnykh perevezenj vantazhiv [Analysis of risks of international road cargo transportation]. Transport Systems and Transportation Technologies, no. 20, pp. 12–19. (In Ukrainian).
dc.relation.referencesen7. Zminy do pravyl pryjmannja vantazhiv do perevezenj: nakaz Ministerstva rozvytku ghromad, terytorij ta infrastruktury Ukrajiny # 2222/47/14-23 vid 28.03.2023. Available at: https://mtu.gov.ua/files/СКАН%20В_Зміни_до_ППВП_01.08.2022%20(1).pdf (accessed 10 March 2024).
dc.relation.referencesen8. Konrad T. I., Shyrjajeva S. V. (2014). Analiz suchasnogho stanu avtomobiljnykh i zaliznychnykh perevezenj shvydkopsuvnykh vantazhiv v Ukrajini [Analysis of the current state of road and rail transportation of perishable goods in Ukraine] Project management, system analysis and logistics. Scientific journal, vol. 13, pp. 212–220.
dc.relation.referencesen9. My rakhujemo zbytky vid blokady kordonu, ale ozvuchymo jikh piznishe, – Shmyghalj. Available at: https://propozitsiya.com/ua/my-rahuyemo-zbytky-vid-blokady-kordonu-ale-ozvuchymo-yih-piznishe-shmygal (accessed 10 March 2024).
dc.relation.referencesen10. Polishhuk I. Ju. (2014). Zbytky, jikhnij ekonomichnyj zmist ta vidobrazhennja v bukhghaltersjkomu i podatkovomu oblikakh [Losses, their economic meaning and reflection in accounting and tax records]. Independent Auditor, no. 2 (25), pp. 128–132. (In Ukrainian).
dc.relation.referencesen11. Potaman N. V., Shulika O. O., Orda O. O. (2021). Modeljuvannja marshrutnoji merezhi dostavky shvydkopsuvnykh vantazhiv u reghionaljnomu spoluchenni za dopomoghoju merezh Petri [Modeling of the route network for the delivery of perishable goods in regional traffic using Petri nets]. Communal management of cities, vol. 4, issue 164, pp. 240–245. (In Ukrainian). DOI: https://doi.org/10.33042/2522-1809-2021-4-164-240-245
dc.relation.referencesen12. Pro vnesennja zmin do Mytnogho kodeksu Ukrajiny shhodo zakhystu prav intelektualjnoji vlasnosti pid chas peremishhennja tovariv cherez mytnyj kordon Ukrajiny. Zakon Ukrajiny vid 17.11.2019r. # 202-IX. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/202-20?find=1&text=товари%2C+строк+придатності+для+споживання+або+використання+яких+у+разі+призупин#w3_1 (accessed 12 January 2024).
dc.relation.referencesen13. Pro vnesennja zmin do postanovy Kabinetu Ministriv Ukrajiny vid 24.11.2023 r. # 1239: Postanova Kabinetu Ministriv Ukrajiny vid 02.02.2024r. #113. Available at: https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-vnesennia-zmin-do-postanovy-kabinetu-ministriv-ukrainy-vid-24-lystopada-2023-r-1239-i020224-113 (accessed 16 March 2024).
dc.relation.referencesen14. Pro zatverdzhennja Pravyl perevezennja shvydkopsuvnykh vantazhiv avtomobiljnymy transportnymy zasobamy. Proekt vid 14.08.2015 r. Available at: https://ips.ligazakon.net/document/NT1637 (accessed 10 January 2024).
dc.relation.referencesen15. Sopocjko O. Ju. (2020). Upravlinnja pidpryjemstvamy avtomobiljnogho transportu v konteksti loghistychnogho obslughovuvannja lancjughiv postachanj shvydkopsuvnykh produktiv kharchuvannja [Management of road transport enterprises in the context of logistics service of perishable food supply chains] (PhD Thesis), National Transport University of the Ministry of Education and Science of Ukraine. Kyiv, 265 p.
dc.relation.referencesen16. Ukrajinsjka ekonomika vtratyla ponad €1,5 miljjarda vnaslidok blokady zakhidnykh kordoniv – ekspert. Available at: https://www.railinsider.com.ua/ukrayinska-ekonomika-vtratyla-ponad-15-mlrd-yevro-cherez-blokadu-kordoniv-ekspert/ (accessed: 22 February 2024).
dc.relation.referencesen17. Fedorova T. F., Shyrjajeva A. M., Petrenko K. A. (2011). Osoblyvosti funkcionuvannja loghistychnogho lancjugha z dostavky shvydkopsuvnykh vantazhiv avtotransportom [Features of the functioning of the logistics chain for the delivery of perishable goods by road transport]. Bulletin of SNU named after V. Dalya, no. 5 (159), part 1, pp. 203–207.
dc.relation.referencesen18. Khomutenko V. P., Khomutenko A. V. (2023). Teoretychni aspekty ekonomichnykh vtrat ukrajinsjkykh pidpryjemstv unaslidok vijsjkovoji aghresiji rosijsjkoji federaciji jak predmetu sudovo – ekonomichnoji eksperyzy [Theoretical aspects of the economic losses of Ukrainian enterprises as a result of the military aggression of the Russian Federation as a subject of a judicial and economic examination]. Expert: paradigms of legal sciences and public administration, no. 3 (21), pp. 79–90. DOI: https://doi.org/10.32689/2617-9660-2022-3(21)-79-90
dc.identifier.citationenDmytriv D., Dmytriv O., Repak O., Michailyshyn B. (2024) Otsiniuvannia zbytkovosti avtomobilnykh perevezen shvydkopsuvnykh vantazhiv u mizhnarodnomu spoluchenni za umov blokady kordoniv [Assessment of unprofitability of road transport of perishable goods in international traffic under the conditions of border blockade]. Galician economic journal (Tern.), vol. 87, no 2, pp. 84-92 [in Ukrainian].
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.33108/galicianvisnyk_tntu2024.02.084
dc.contributor.affiliationТернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя, Тернопіль, Україна
dc.contributor.affiliationTernopil Ivan Puluj National Technical University, Ternopil, Ukrain
dc.citation.journalTitleГалицький економічний вісник
dc.citation.volume87
dc.citation.issue2
dc.citation.spage84
dc.citation.epage92
Розташовується у зібраннях:Галицький економічний вісник, 2024, № 2 (87)



Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.