Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/43382
Назва: Психологічний ефект Таїнства Святої Сповіді в залежності від розвитку релігійної свідомості
Інші назви: The psychological effect of the Sacrament of Holy Confession depending on the development of religious consciousness
Автори: Бейко Людмила Анатоліївна
Beyko, Liudmyla
Приналежність: ТНТУ
Бібліографічний опис: Бейко Л.А. Психологічний ефект Таїнства Святої Сповіді в залежності від розвитку релігійної свідомості, кваліфікаційна робота на здобуття освітнього ступеня магістр за спеціальністю „053 — психологія“ / Л.А. Бейко. - Тернопіль : ТНТУ, 2023. - 71 с.
Bibliographic description: Beiko L.A. The psychological effect of the Sacrament of Holy Confession depending on the development of religious consciousness, qualifying work for obtaining a master's degree in the specialty "053 — psychology" Ternopil: TNTU, 2023. 71 p.
Дата публікації: гру-2023
Дата подання: гру-2023
Дата внесення: 5-січ-2024
Країна (код): UA
Місце видання, проведення: ТНТУ
Науковий керівник: Періг, Ірина Мирославівна
УДК: 159.9
Теми: психологічний ефект
psychological effect
Сповідь
Confession
релігійна свідомість
religious consciousness
анкетування
questioning
Короткий огляд (реферат): У кваліфікаційній роботі магістра обгрунтовано психологічний ефект Таїнства Святої Сповіді в залежності від релігійної свідомості. Релігійна свідомість - це внутрішнє почуття і розуміння людиною релігійних питань, вірувань, віри і духовних цінностей.Релігійність людини впливає на її сприйняття життя, особливо у складних життєвих обставинах. Сьогодні, внаслідок збойної агресії росії проти України усе населення України опинилося у складних життєвих обставинах: і ті, хто залишився у країні і ті, хто вимушено поїхав. Дослідження показують позитивний вплив релігійної свідомості на психологічний стан людини. Вона може надати підтримку та сенс у складних ситуаціях, стимулювати особистісний розвиток, сприяти формуванню зв'язків в соціальному середовищі і забезпечувати почуття спокою та миру. Психологічний аналіз складних життєвих обставин в які людина з релігійною свідомістю потрапляє, є передумовою для Святого Таїнства Сповіді, яке передбачає катарсис совість, душі та гармонії з Богом і оточуючим світом. Акцентуючи увагу на віруючих людях, зокрема християнах України слід відмітити, що роботу психологів при кризових ситуаціях, особливо втратах може підсилювати священник. Проведені дослідження з опитування віруючих людей щодо впливу Таїнства Сповіді на їх психологічний стан свідчать, що Сповідь в житті віруючих відіграє важливу психологічну роль. Добра Сповідь приносить психотерапевтичний лікувальний ефект. Але він можливий лише тоді, коли відбувається іспит сумління, жаль за гріхи, постанова поправитись, визнання гріхів та покута. Розроблено методику кризового консультування, яка містить декілька кроків для того, щоб допомоги священникам мати можливость надавати психологічну допомогу віруючим людям.
In the qualification work of the master, the psychological effect of the Sacrament of Holy Confession is substantiated, depending on religious consciousness. Religious consciousness is a person's inner feeling and understanding of religious issues, beliefs, faith and spiritual values. The religiosity of a person affects his perception of life, especially in difficult life circumstances. Today, as a result of russia's failed aggression against Ukraine, the entire population of Ukraine finds itself in difficult life circumstances: those who remained in the country and those who were forced to leave. Studies show the positive impact of religious consciousness on the psychological state of a person. It can provide support and meaning in difficult situations, stimulate personal development, promote the formation of connections in the social environment and provide a sense of calm and peace. Psychological analysis of difficult life circumstances in which a person with religious consciousness falls is a prerequisite for the Holy Sacrament of Confession, which implies a catharsis of conscience, soul and harmony with God and the surrounding world. Focusing on believers, in particular Christians of Ukraine, it should be noted that the work of psychologists in crisis situations, especially losses, can be strengthened by the priest. Studies conducted on the survey of believers regarding the influence of the Sacrament of Confession on their psychological state indicate that Confession plays an important psychological role in the life of believers. Good Confession brings a psychotherapeutic healing effect. But it is possible only when there is an examination of conscience, regret for sins, the decision to recover, confession of sins and penance The method of crisis counseling has been developed, which contains several steps in order to help priests have the opportunity to provide psychological assistance to believers.
Опис: Релігійність людини впливає на її сприйняття життя, особливо у складних життєвих обставинах. У багатьох країнах світу психологія замінила релігію, в той час як в багатьох релігійних країнах Сповідь та спілкування з священником або монахом частково взяло на себе функцію спілкування з психологом або психологічне консультування. Статистичні дослідження нашої країни (дані за 2018 рік) свідчать, що на сьогодні число людей, які вважають себе віруючими, складає 72%. При цьому переконаних атеїстів приблизно 3%. Оскільки в центрі християнської віри знаходиться людина, яка в першу чергу любить, сподівається, вірить, та слідує за Ісусом Христом, то вона несе відповідальність і приймає рішення з її інтелектуальними, духовними, психічними спроможностями за реалізацію власного життя. У житті віруючої людини роль психолога у деякій мірі виконує священник. Адже через Сповідь віруюча людина в певній мірі лікує завдані травми і рани, усвідомлюючи та приймаючи свої помилки а також роботою над ними. Через Таїнство Сповіді священник, через якого діє сам Христос, відпускає гріхи. Сповідь - це велика духовна праця: пригадування та визнання гріхів, потім прийняття відповідальності за гріхи, роздумів над тим, як виправити, змінити своє життя. Проблема "релігійної свідомості" є актуальною та складною в сучасному філософському знанні. Вона включає в себе дослідження ролі релігії в житті людини, її впливу на моральні, етичні та соціальні цінності. Складні життєві обставини в які людина потряпляє, їх психологічний аналіз для людини з релігійною свідомістю є передумовою для Святого Таїнства сповіді, яке передбачає катарсис совість, душі та гармонії з Богом та оточуючим світом. Психодіагностичне вивчення емоційної сфери віруючих може бути спрямоване на вивчення впливу релігії на емоційну стабільність і добробут. Дослідження такого роду можуть допомогти виявити взаємозв'язок між релігійними віруваннями та емоційним станом осіб. Основними методами психодіагностики в цій сфері можуть бути анкетування, спостереження та інтерв'ювання. Анкетні методи можуть містити запитання, спрямовані на виявлення релігійних переконань, рівня вірування, а також емоційної стабільності та суб'єктивного благополуччя. Процес спостереження може включати аналіз поведінки віруючих осіб у релігійних обрядах, взаємодії з іншими віруючими та виконання релігійних практик, особливо тих, що стосуються емоційного випробування. Інтерв'ювання може допомогти отримати більш детальну інформацію про особистий досвід віруючих осіб, їх релігійні переконання, їх зв'язок із віруваннями та їх емоційні реакції. З метою визначення психологічного ефекту Таїнства Святої сповіді на людину в залежності від розвитку релігійної свідомості було проведено опитування респондентів за допомогою деяких методик, а саме: опитувальника медіарелігійності особистості (ОМРО) (Н.С. Коструба), розробленої анкети для віруючих та діагностики спрямованості на посттстресове відновлення: шкал задоволеності життям (Satisfaction with Life Scale, SWLS 1985), Опитування усіх груп віруючих за опитувальником медіарелігійності особистості (ОМРО) (Н.С. Коструба) засвідчило, що 70% опитуваних володіюють високим рівнем медіарелійності. Респонденти, які схильні до високого рівня медіарелігійності, відзначаються позитивним ставленням до свого життя і досвіду. Релігійні практики допомагають їм знайти новий зміст у пережитих подіях. Важливим для таких людей є орієнтація на майбутнє, коли їхню поведінку переважно визначають прагнення досягнути майбутніх цілей та отримати винагороди. Вони вкладають значну кількість енергії і часу у планування та досягнення майбутніх цілей. Поведінку медіарелігійних осіб у стресових ситуаціях визначають їх віра - у себе, у свої сили, у Бога або вищі сили, а також в інших людей. Вони також залежать від соціальної підтримки, такої як звернення до сім'ї, близьких або професійного кола, або ж самостійно надання допомоги іншим. Зазвичай такі особистості у складних ситуаціях не проявляють свої почуття, незалежно від форми комунікації - усної, письмової, навіть невербальної через танці, малюнки чи музику. Результати діагностики спрямованості на постстресове відновлення свідчать про те, що за шкалою задоволеності життям (Satisfaction with Life Scale, SWLS 1985) серед усіх опитуваних: “задоволенні життям” — 85% опитуваних. В той же час, сумарно “більше незадоволений життям, ніж задоволений” та “незадоволений життям” становить 15% респондентів. Тобто, можна припустити, що Таїнсво Сповіді позитивно впливає на психологічне здоров'я людей які є релігійними та мають релігійну свідомість. Проведені дослідження з опитування віруючих людей щодо впливу Таїнства Сповіді на їх психологічний стан свідчать, що Сповідь в житті віруючих відіграє важливу психологічну роль. Добра Сповідь приносить психотерапевтичний лікувальний ефект. Але він можливий лише тоді, коли відбувається іспит сумління, жаль за гріхи, постанова поправитись, визнання гріхів та покута. Для віруючих людей з релігійною свідомістю священник є особою, яка також може надавати допомогу психолога. Надзвичайно важливим фактом при Таїнстві Сповіді для віруючого є тайна. Адже священник ніколи не може порушити тайну Сповіді, щоб йому не говорили. Тайна Сповіді для священника свята! Духовний провідник, є особою, яка допомагає людям в розвитку їхньої духовності, знайти сенс у своєму житті і досягти гармонії з душею. Вони можуть працювати в різних релігійних або духовних традиціях, надаючи поради, духовну освіту і супровід у духовних практиках. Розроблено методику кризового консультування, яка містить декілька кроків для того, щоб допомоги священникам мати можливость надавати психологічну допомогу віруючим людям. За основу цього консультування взято роботу доктора Нормана Райта — “Кризове консультування”.
Зміст: ВСТУП 4 РОЗДІЛ І. ПСИХОЛОГІЧНІ АСПЕКТИ ТАЇНСТВА СВЯТОЇ 9 СПОВІДІ В РЕЛІГІЙНОМУ ЖИТТІ ХРИСТИЯН 9 1.1. Релігійна свідомість як світоглядна позиція особистості 9 1.2. Складні життєві обставини, їх психологічний аналіз, як передумова звернення до Святого Таїнства Сповіді для віруючої людини 14 1.3. Психологічний ефекті сумління совісті 20 Висновок до розділу І 23 РОЗДІЛ ІІ. ПСИХОДІАГНОСТИЧНЕ ВИВЧЕННЯ ЕМОЦІЙНОЇ 25 СФЕРИ ВІРУЮЧИХ 25 2.1. Методологічні та теоретичні підходи до психодіагностичого 25 вивчення емоційної сфери віруючих 25 2. 2. Аналіз результатів проведеного експерименту 27 Висновок до розділу II 38 РОЗДІЛ ІІІ. ПРОСВІТНИЦЬКА ПРОГРАМА ПРОЦЕСУ КРИЗОВОЇ 41 ІНТЕРВЕНЦІЇ 41 3.1. Концепція розробки психологічної складової у діяльності 41 священників 41 3.2. Психологічні аспекти в кризовому консультуванні священнослужителів. 45 Висновок до розділу III 48 РОЗДІЛ ІV. ОХОРОНА ПРАЦІ ТА БЕЗПЕКА В НАДЗВИЧАЙНИХ 50 СИТУАЦІЯХ 50 4.1. Охорона праці жінок, неповнолітніх та інвалідів 50 4.2 Психологічна допомога населенню, яке постраждало внаслідок надзвичайних ситуацій 56 ЗАГАЛЬНІ ВИСНОВКИ ДО КВАЛІФІКАЦІЙНОЇ РОБОТИ 60 СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ 64 ДОДАТКИ.............................................
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/43382
Власник авторського права: © Бейко Л.А., 2023
Перелік літератури: 1. Авґустин Ю. Здорова психологія і Таїнство Примирення. Мистецтво сповіді. Порадник. Львів, 2018. 523с.
2. Архімандрит Хризостом Григорій Тімпас, Ph.D. Шамани, духівники і психотерапевти: проблеми покаяння і сповіді в світлі сучасного постмодерністського переходу до “психологічного” суспільства архімандрит Хризостом Григорій Тімпас, Ph.D. URL:http://kyivpravosl.info/2020/06/17 (дата звернення: 10.10.2023)
3. Аллен Д. Геть із голови. Як зупинити спіралі токсичних думок переклав з англійської Мельник О. Львів: Свічадо, 2022. 288 с.
4. Бейко Л. А., І. М. Періг. Психологія і християнство. Матеріали VIII International Scientific and Practical Conference "Modern technologies of human development", November 06-08, , Bordeaux, France, 2023. С. 292- 297.
5. Бєгун В. В., Науменко I. М. Безпека життєдіяльності (забезпечення соціальної, техногенної та природної безпеки: навч. посібник. Київ : 2018. 328 с.
6. Богданова А. С. Формування навичок здорового способу життя - зміст та мета навчально-виховного процесу в школі. Луганськ: посібник для слухачів курсів підвищення кваліфікації, 2016. 234 с.
7. Борисова З. О. Релігійність як універсальна характеристика людини: (релігійна свідомість). Інтелект. Особистість. Цивілізація. 2014. Т.1. Вип.1. С. 34-41.
8. Биченко А,. Дудар Н. Релігійність українського суспільства: рівень, характер, особливості. Нац. безпека і оборона, 2012. №10. С. 14-21.
9. Бріер Д. К. Скот. Основи травмофокусованої терапії. Львів: Свічадо, 2015. 448 с.
10. Войтович М. Психологічні особливості горювання. URL: https://lib.iitta.gov.ua/721340/1/Voitovich_M_V_2019__Psychological_features_of_t
1. Вишньовський В. В., Періг І. М. Методичні рекомендації до написання кваліфікаційної роботи магістра для студентів спеціальності 053 психологія. Тернопіль: ТНТУ ім. І. Пулюя, 2022. 68 с.
12. Віpа і pозум — двоє кpил людського духу: Зб. наук. пpаць HАH Укpаїни, Від-ня pелігієзнавства Ін-ту філософії ім. Г.С. Сковоpоди; Ред. А. Колодний. Київ. Світ знань, 2017. 156 с.
13. Грабовець О.А., Пащенко А.К. Релігія як символічна форма світорозуміння (спроба соціологічної інтерпретації). Вісник Київ. ун-ту. Соціологія. Психологія. Педагогіка. 2015. Вип. 15-16. С. 10-13.
14. Груца В. Сповідь як духовна терапія. Львів: Книговір, 2019. 56 с.
15. Дембіцький, С.С., Любива, Т.Я. Вимоги до розробки та адаптації комплексних вимірювальних інструментів у соціології: надійність, валідність і достовірність. Український соціум, 2017ю С. 45–57.
16. Дрей, К. В. Трансформація релігійної свідомості у сучасному інформаційному суспільстві. Наука. Релігія. Суспільство, 2013. С. 64-69.
17. Девід В. Епплбі, Джордж Олшледжер, Девід В. Зустрічі, що змінюють життя. Перклав з англійської О. Разіньков. Київ: Паливода А.В., 2018. 352 с.
18. Доктор Даєн Ламберг Страждання і серце Бога. Переклав з англійської О. Дмитренка. Київ: Паливода А.В., 2018. 392 с.
19. Доктор Норман Райд. Кризове консультування: як діяти і що говорити у критичних ситуаціях. Переклав з англійської О. Лаврінеко. Київ: Паливода А.В., 2018. 400 с.
20. Джонсон Л. Ерік. Християнство і психологія:п'ять поглядів. Переклав з англійської Н. Гербіш. Київ: Паливода А.В., 2018. 328 с.
21. Дзюба С. Психолог, як і священник, берігає почуте в таємниці. URL:http://che.cn.ua/index.php/all-news/item/8178-psykholoh-iak-i-sviashchennykzberihaie-pochute-v-taiemnytsi.(дата звернення: 15.10.2023)
22. Желібо Є.П. Безпека життєдіяльності: Навч. Посібник. Київ : Каравела, 2019. 285 с.
23. Зливков В. Л., Лукомська С.О., Котух О. В. Шлях до перемог і звершень (Путівник із психології повсякденного спілкування) Методичні рекомендації. Київ: Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України, 2018. 126 с.
24. Зливков В., Лукомська С., Федан О. Психодіагностика особистості у кризових життєвих ситуаціях. Київ: Педагогічна думка, 2016. 219 с.
25. Калач В. Релігійна ідентичність українських громадян та соціокультурні трансформації. Українознавство, 2021. С. 37-39.
26. Карпенко Є. В. Методи сучасної психотерапії. Навчальний посібник . Дрогобич: Посвіт, 2015. 116 с.
27. Катарсис сутність та особливості – URL: http://estetica.etica.in.ua/katarsis-sutnist-ta-osoblivosti (дата звернення: 13.10.2023).
28. Козловський О.Р. Релігійна свідомість та релігійні практики населення сучасної України як предмет соціально-філософського аналізу. Рукопис. Київ, 2017. 186 с.
29. Коструба Н. С. Апробація методики дослідження медіарелігійності особистості. Вчені записки ТНУ імені В.І. Вернадського. Серія: Психологія – https://psych.vernadskyjournals.in.ua/journal/5_2021/7.pdf. (дата звернення: 16.10.2023).
30. Коструба, Н. Модель медіа-релігійності особистості: теоретикометодологічні основи. Вісник Львівського університету. Серія психологічні науки, № 9, 2021. С. 130-138. https://doi.org/10.30970/PS.2021.9.17
31. Коструба Н. С. Опитувальник медіарелігійності особистості: методичні рекомендації до використання та інтерпретації результатів опитувальник. Луцьк, 2023. 32 с.
32. Комарніцька Ю. Священик чи психолог? URL: https://credo.pro/2009/03/442. (дата звернення: 13.10.2023).
33. Кирпенко Т. М. Вплив механізмів психологічного самозахисту на особистісні утворення та поведінкові моделі підлітків. Проблеми сучасної психології : Зб. наук. праць Кам’янець-Подільського нац. ун-ту імені Івана Огієнка, Інту психології імені Г.С. Костюка НАПН України. Вип. 27. Кам’янець-Подільський : Аксіома, 2014. С. 198–210.
34. Кирпенко Т. М. Проблема здоров'я та здорового способу життя в сучасних психологічних. URL:https://lib.iitta.gov.ua/717706/1/7.pdf. (дата звернення: 12.10.2023).
35. Класифікація видів психологічної допомоги URL: https://naurok.com.ua/klasifikaciya-vidiv-psihologichno-dopomogi-336231.html. (дата звернення: 11.10.2023).
36. Ломачинська, І., Ломачинська, С. Феномен віртуальної реальності в контексті релігійних комунікацій. «Глобалізований світ: випробування людського буття»: Міжнародна науково-теоретична конференція, 6-7 жовтня 2017 року: матеріали доповідей та виступів. Житомир, 2017. С. 201- 205.
37. Литвиненко Н. Аналіз методики таїнства сповіді: теологічнопсихологічний контент.URL: https://elartu.tntu.edu.ua/bitstream/lib/25241/2/MSNK_2018v2_Litvinenko_NConfession_as_religious_124-125.pdf. (дата звернення: 13.10.2023).
38. Литвиненко Н. Сповідь як релігійно психологічний катарсис в контексті моральності URL: https://elartu.tntu.edu.ua/bitstream/lib/25241/2/MSNK_2018v2_Litvinenko_NConfession_as_religious_124-125.pdf. (дата звернення: 13.10.2023).
39. Наугольник Л. Б. Психологія стресу: підручник. Львів: Львівський державний університет внутрішніх справ, 2015. 324 с.
40. Наумова, Н. Психологічна структура віри та мотиви її формування.URL: https://studentam.net.ua/content/view/7306/97/. (дата звернення: 13.10.2023).
41. О. Василь Корендій. Таїнство Єлеопомазання та душпастирство хворих згідно Кодексу Канонів Східних Церкові Партикулярного права української Греко-Католицької Церкви. Тернопіль: ФОП Паляниця В. А., 2019. 240 с.
42. О. Олег Чупа. Сповідальниця, чи психологічна порадня URL: http://dds.edu.ua/ua/articles/2/slovo/2017/2052-spovidalnytsya-i-psykholohichnaporadnya-2018.htm (дата звернення: 11.09.2023).
43. О. Тихон (Кульбака). Кожен з нас мусить мати свого духівника, психолога і лікаря URL: https://velychlviv.com/o-tyhon-kulbaka-kozhen-z-nasmusyt-maty-svogo-duhivnyka-psyhologa-i-likarya/. (дата звернення: (9.09.2023).
44. Основи реабілітаційної психології:подалання наслідків кризи. Навчальний посібник. URL https://www.osce.org/files/f/documents/a/c/430829.pdf. (дата звернення: 5.10.2023).
45. Паращевін М. Релігійність у повсякденному житті українців. Українське суспільство: десять років незалежності: Соціологічний моніторинг та коментар науковців. К.: Ін-т соціології НАН України, 2021. №5. С. 545 — 553.
46. Попкек Г. К. Боже, як жити зі складними людьми і не збожеволіти . Переклав з англійської О. Гладкий. Львів: Свічадо, 2020. 224 с.
47. Про взаємодію психології і християнства (Віталій Сидоркін). URL: https://svitle.org/novini/interviu-z-hostiamy/2284-pro-vzaemodiyu-psikhologiji-ikhristiyanstva-vitalij-sidorkin. (дата звернення: 6.9.2023).
48. Психологічна допомога URL:http://psychologis.com.ua.htm. (дата звернення: 13.10.2023).
49. Радецький Александер. Як сповідатися: Путівник каяника . Переклад з польської Різун Т. Львів: Свічадо, 2019. 96 с.
50. Релігійні почуття URL:http://psychologis.com.ua.htm. (дата звернення: 5.10.2023).
51. Релігійна свобода і права людини . Львів: Свічадо, 2015. 376 с.
52. Святий Августин. Сповідь. Переклав з латині Ю. Мушака. – Львів: Свічадо, 2015. 356 с.
53. Сущенко Л. П. Соціальні технології культивування здорового способу життя людини. Запоріжжя : Запоріз. держ. ун-т, 2019. 324с.
54. Сповідь і психотерапія URL:https://waking-up.org/religiisvitu/spovid-i-psihoterapiya/?lang=uk. (дата звернення: 5.10.2023).
55. Тарашкевич М. Як підтримувати дітей у кризових ситуаціях /переклав з польської Т. Різун. Львів: Свічадо, 2022. 104 с.
56. Техніка психологічного консультування.URL: https://allreferat.com.ua/uk/psuhologiya/kontrolnaya/3676/page/4. (дата звернення: 5.09.2023).
57. Титаренко Т. М. Психологія життєвої кризи. Психологія життєвої кризи. Київ: Агропромвидав України. 1998. 348 с.
58. Іванов, І. Теоретико-методологічний концепт взаємодії ідентичностей. Політичний менеджмент, 2021. C. 18-27.
59. Чи може християнин звертатися до психолога / психіатра? URL:https://www.gotquestions.org/Ukrainian/Ukrainian-psychologist.html. (дата звернення: 13.10.2023).
60. Що таке гріх? Які бувають гріхи? Для чого потрібно розповідати свої гріхи священику? URL:http://anna-church.org/shho-take-grih-yaki-buvayutgrihy-dlya-chogo-potribno-rozpovidaty-svoyi-grihy-svyashhenyku/. (дата звернення: 1.10.2023).
61. Як Церква ставиться до психотерапії і психологів? URL: https://www.truechristianity.info/ua/articles/article_ua_0252.php. (дата звернення: 13.10.2023).
62. Як пережити втрату? URL: https://armyinform.com.ua/2022/08/10 (дата звернення: 13.09.2023).
63. Юрченко В. Християнська психологія в контексті християнства, психологічної науки і практики URL: https://eprints.oa.edu.ua/id/eprintYurchenko %20V.M..pdf. (дата звернення: 11.09.2023).
64. 72% віруючих та 3% атеїстів: як в Україні ставляться до релігії. Опитування – URL: https://life.pravda.com.ua/society/2018/04/26/230579/. (дата звернення: 12.08.2023).
65. Andrasik, F, Goodie, JL, Peterson, AL (eds) Biopsychosocial Assessment in Clinical Health Psychology. London: Guilford Press. Google Scholar. 2015. 213с.
66. Bryson, J. R., Andres, L., & Davies, A. COVID-19, Virtual Church Services and a New Temporary Geography of Home. Journal of economic and social geography, 111(3), 2020. Р. 360–372 . DOI: https://doi.org/10.1111/tesg.12436
67. Campbell, H. A. Introduction: The Rise of the Study of Digital Religion. Digital Religion. Understanding Religious Practice in New Media Worlds 2013. Р.1- 21. London, UK: Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203084861
68. Charlotte Emma Hilton, Lynne Halley Johnston, Health psychology: It’s not what you do, it’s the way that you do it // August 2, 2017 Research Article, 2017. Р. 131-136 https://doi.org/10.1177/2055102917714910
69. Duc, A.L. Cybertheology: Theologizing in the Digital Age. Social Science Research Network. 2016. 213 р.
70. McGuire, M. Religion: The Social Context. Boston: Wadsworth. 2007. 135 р.
Тип вмісту: Master Thesis
Розташовується у зібраннях:053 — психологія

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Beyko.pdf542,4 kBAdobe PDFПереглянути/відкрити
Avtorsyka_dovidka_Beyko.doc42 kBMicrosoft WordПереглянути/відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.

Інструменти адміністратора