Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/42652

Повний запис метаданих
Поле DCЗначенняМова
dc.contributor.authorПанухник, Олена Віталіївна
dc.contributor.authorPanukhnyk, Olena
dc.date.accessioned2023-10-14T10:47:41Z-
dc.date.available2023-10-14T10:47:41Z-
dc.date.created2023-09-05
dc.date.issued2023-09-05
dc.date.submitted2023-06-03
dc.identifier.citationПанухник О. В. Штучний інтелект в освітньому процесі та наукових дослідженнях здобувачів вищої освіти: відповідальні межі вмісту ШІ / Олена Віталіївна Панухник // Галицький економічний вісник. — Т. : ТНТУ, 2023. — Том 83. — № 4. — С. 202–211. — (Оглядово-інформаційні статті).
dc.identifier.issn2409-8892
dc.identifier.urihttp://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/42652-
dc.description.abstractАкцентовано увагу на питанні активізації комплексних досліджень щодо сучасних інформаційних технологій, зокрема основ штучного інтелекту, в системі освіти й наукових розвідках здобувачів вищої школи з метою формування сприятливого, результативного, якісного й етичного процесу отримання знань у контексті становлення інформаційного суспільства. В науковому спостереженні подано деталізований ретроспективний аналіз понятійно-категоріального апарату «штучний інтелект» з позиції загальновизнаних наукових теорій та провідних ідей вітчизняних і закордонних науковців задля подальшого теоретико-методологічного його закріплення. Актуальність наукового дослідження зумовлена високою сьогочасною залежністю студентів вищої освіти від наукоємних технологій, котрі допомагають вирішувати завдання самовизначення, самоконтролю й самореалізації, а також сприяють формуванню цілісної, варіативно мислездатної, креативної особистості з новим типом і рівнем міркування, з новітніми цінностями, компетентностями й поглядами на професійний рівень майбутнього фахівця. Враховуючи сучасні бачення, крізь призму інформатизаційної складової розвитку освіти та науки серед студентства, визначено, що завдяки технологіям штучного інтелекту, який моделює процеси людського інтелекту для висновків, комп’ютерні системи можуть пропонувати здобувачам персоналізоване, адаптивне або інтервальне навчання, автоматичне оцінювання навчальних досягнень, підтримку та зворотний зв’язок під час навчального процесу. Виявлено, що віртуальна реальність як новоорганізований соціальний простір, призводить до планомірних, консеквентних й систематизованих перемін у навчальному процесі й науково-дослідній роботі здобувачів закладів вищої освіти, удосконалення наявних і формування досі не бачених організаційних форм, видів та методів навчання, а також змінює взаємодіяння між викладачем і студентом та освітнім середовищем у цілому. Окрім цього, визначено, що штучний інтелект як модерний педагогічний механізм сучасності має важливе концептуальне і методологічне значення в процесі плодотворного єднання освіти та науки.
dc.description.abstractThe article focuses on the issue of intensification of comprehensive research on modern information technologies, in particular the basics of artificial intelligence, in the education system and scientific research of higher school graduates with the aim of forming a favorable, effective, high-quality and ethical process of obtaining knowledge in the context of the formation of an information society. The scientific observation presents a detailed retrospective analysis of the conceptual-categorical apparatus “artificial intelligence” from the standpoint of generally recognized scientific theories and leading ideas of domestic and foreign scientists for its further theoretical and methodological consolidation. The relevance of scientific research is due to the high current dependence of higher education students on science-intensive technologies, which help to solve the tasks of self-determination, self-control and self-realization, as well as contribute to the formation of a holistic, variably thinking, creative personality with a new type and level of reasoning, with the latest values, competencies and views on professional level of the future specialist. Taking into account modern visions, through the prism of the informatization component of the development of education and science among students, it is determined that thanks to the technologies of artificial intelligence, which simulates the processes of human intelligence for conclusions, computer systems can offer applicants personalized, adaptive or interval training, automatic evaluation of educational achievements, support and feedback during the educational process. It has been found that virtual reality as a newly organized social space leads to planned, consistent and systematized changes in the educational process and research work of applicants of higher education institutions, improvement of existing and formation of hitherto unseen organizational forms, types and methods of education, as well as changes interaction between the teacher and the student and the educational environment as a whole. In addition, it is determined that artificial intelligence as a modern pedagogical mechanism of modern times has an important conceptual and methodological significance in the process of fruitful union of education and science.
dc.format.extent202-211
dc.language.isouk
dc.publisherТНТУ
dc.publisherTNTU
dc.relation.ispartofГалицький економічний вісник, 4 (83), 2023
dc.relation.ispartofGalician economic journal, 4 (83), 2023
dc.relation.urihttps://doi.org/10.1093/mind/LIX.236.433
dc.relation.urihttps://doi.org/10.1145/321250.321253
dc.relation.urihttps://doi.org/10.1145/365153.365168
dc.relation.urihttps://www.wired.com/story/jaron-lanier-vr-interview/
dc.relation.urihttp://ua.uacomputing.com/stories/nikolay-amosovs-bio-cybernetics
dc.relation.urihttps://doi.org/10.1162/neco.2006.18.7.1527
dc.relation.urihttps://doi.org/10.51542/ijscia.v2i1.2
dc.relation.urihttps://doi.org/10.1088/1742-6596/1714/1/012039
dc.relation.urihttps://doi.org/10.1109/ACCESS.2020.2988510
dc.relation.urihttps://doi.org/10.33516/maj.v55i5.64-67p
dc.relation.urihttps://doi.org/10.36941/ajis-2021-0077
dc.relation.urihttps://doi.org/10.1007/s40593-015-0089-1
dc.relation.urihttps://doi.org/10.1007/s40593-016-0106-z
dc.relation.urihttps://doi.org/10.26661/hst-2022-13-90-12
dc.relation.urihttps://www.pwc.com/ua/uk/survey/2018/ai-for-the-earth-jan-2018.pdf
dc.relation.urihttps://legalinstruments.oecd.org/en/instru-ments/OECD-LEGAL-0449
dc.relation.urihttps://coe.int/en/web/artificial-intelligence/glossary
dc.relation.urihttps://pace.coe.int/en/pages/artificial-intelligence
dc.relation.urihttps://unicef.org/globalinsight/reports/pol-icy-guidance-ai-children
dc.relation.urihttps://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000381137
dc.relation.urihttp://ua.uacompu-ting.com/stories/nikolay-amosovs-bio-cybernetics
dc.subjectінформаційні технології
dc.subjectштучний інтелект
dc.subjectнаукова діяльність
dc.subjectосвітній процес
dc.subjectздобувач вищої освіти
dc.subjectinformation technology
dc.subjectartificial intelligence
dc.subjectresearch activities
dc.subjecteducational process
dc.subjectstudent of higher education
dc.titleШтучний інтелект в освітньому процесі та наукових дослідженнях здобувачів вищої освіти: відповідальні межі вмісту ШІ
dc.title.alternativeArtificial intelligence in the educational process and scientific research of higher education applicants: responsible boundaries of AI content
dc.typeArticle
dc.rights.holder© Ternopil Ivan Puluj National Technical University, 2023
dc.coverage.placenameТернопіль
dc.coverage.placenameTernopil
dc.format.pages10
dc.subject.udc378.1
dc.subject.udc371.38
dc.subject.udc004.8
dc.relation.references1. Turing A. M. Computing Machinery and Intelligence. Mind. 1950. Vol. 49. No. 236. P. 433–460. DOI: https://doi.org/10.1093/mind/LIX.236.433
dc.relation.references2. Newell A., Shaw C., Simon H. Report on a General Problem-Solving Program. Proceedings of the Interna-tional Conference on Information Processing. 1959. P. 256–264.
dc.relation.references3. McCarthy J., Minsky M.L., Rochester N., Shannon C.E. A proposal for the Dartmouth summer research project on Artificial Intelligence, 1955. AI Magazine. 2006. Vol. 27. No. 4. P. 12–14.
dc.relation.references4. Robinson J. A machine-oriented logic based on the resolution principle. Journal of the ACM (JACM). 1965. Vol. 12. No. 1. P. 23–41. DOI: https://doi.org/10.1145/321250.321253
dc.relation.references5. Weizenbaum J. ELIZA – a computer program for the study of natural language communication between man and machine. In Communication of the ACM. 1966. Vol. 9. No. 1. P. 36–45. DOI: https://doi.org/10.1145/365153.365168
dc.relation.references6. Rubin P. A Conversation with Jaron Lanier, VR Juggernaut. The Wired : website. 2017. URL: https://www.wired.com/story/jaron-lanier-vr-interview/ (Last accessed: 17.05.2023).
dc.relation.references7. Біокібернетика Миколи Амосова. Інформаційні технології в Україні: історії та особистості: веб-сайт. URL: http://ua.uacomputing.com/stories/nikolay-amosovs-bio-cybernetics (дата звернення: 25.05.2023
dc.relation.references8. Hinton G., Osindero S., Teh Y. A fast learning algorithm for deep belief nets. Neural Computation. 2006. Vol. 18. P. 1527–1554. DOI: https://doi.org/10.1162/neco.2006.18.7.1527
dc.relation.references9. Fukuyama F. Political order and political decay : from the industrial revolution to the globalization of de-mocracy. New York : Farrar, Strauss and Giroux, 2014. 672 p.
dc.relation.references10. Погореленко А. Штучний інтелект : сутність, аналіз застосування, перспективи розвитку. Економі-чні науки. 2018. Вип. 32. С. 22–27.
dc.relation.references11. Sadiku M. N., Ashaolu T. J., Ajayi-Majebi A. & Musa S. M. Artificial intelligence in education. International Journal of Scientific Advances (IJSCIA). 2021. Vol. 2 (1). P. 5–11. DOI: https://doi.org/10.51542/ijscia.v2i1.2
dc.relation.references12. Joshi S., Rambola R. K. & Churi P. Evaluating artificial intelligence in education for next generation. In Journal of Physics : Conference Series. Bristol: IOP Publishing. 2021. Vol. 1714. No. 1. P. 12–39. DOI: https://doi.org/10.1088/1742-6596/1714/1/012039
dc.relation.references13. Chen L., Chen P. & Lin Z. Artificial intelligence in education : a review. Ieee Access. 2020. Vol. 8. P. 75264–75278. DOI: https://doi.org/10.1109/ACCESS.2020.2988510
dc.relation.references14. Panigrahi C. M. Use of artificial intelligence in education. Management Accountant. 2020. Vol. 55 (5). P. 64–67. DOI: https://doi.org/10.33516/maj.v55i5.64-67p
dc.relation.references15. Huang J., Saleh S. & Liu Y. A review on artificial intelligence in education. Academic Journal of Interdisciplinary Studies. 2021. Vol. 10 (3). P. 206–206. DOI: https://doi.org/10.36941/ajis-2021-0077
dc.relation.references16. Aleven V., Roll I., McLaren B. M. and Koedinger K. R. Help helps, but only so much : research on help seeking with intelligent tutoring systems. International Journal of Artificial Intelligence in Education. 2016. Vol. 26. P. 205–223. DOI: https://doi.org/10.1007/s40593-015-0089-1
dc.relation.references17. Dillenbourg P. The evolution of research on digital education. International Journal of Artificial Intelli-gence in Education. 2016. Vol. 26. P. 544–560. DOI: https://doi.org/10.1007/s40593-016-0106-z
dc.relation.references18. Поліщук О., Поліщук О., Дудченко В. Філософія штучного інтелекту в освітньому процесі. Humanities studies : Collection of Scientific Papers. 2022. Вип. 13 (90). С. 103–109. DOI: https://doi.org/10.26661/hst-2022-13-90-12
dc.relation.references19. Minsky M. Semantic Information Processing. Cambridge Mass. : MIT Press, 1968. 440 p.
dc.relation.references20. Четверта промислова революція заради Землі. Використання можливостей штучного інтелекту на користь Землі. 2018. URL: https://www.pwc.com/ua/uk/survey/2018/ai-for-the-earth-jan-2018.pdf (дата звернення: 05.06.2023).
dc.relation.references21. Communication from the Commission to the European Parliament, the Council, the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions: Artificial Intelligence for Europe. European Commission. Brussels. 2018. 20 p.
dc.relation.references22. Recommendation of the Council on Artificial Intelligence OECD/LEGAL/0449. Organization for Eco-nomic Co-operation and Development (OECD). 2019. URL: https://legalinstruments.oecd.org/en/instru-ments/OECD-LEGAL-0449 (Last accessed: 10.06.2023).
dc.relation.references23. AI Glossary. Council of Europe portal. 2021. URL: https://coe.int/en/web/artificial-intelligence/glossary (Last accessed: 21.06.2023).
dc.relation.references24. Artificial intelligence : Ensuring respect for democracy, human rights and the rule of law. The Council of Europe. 2021. URL: https://pace.coe.int/en/pages/artificial-intelligence (Last accessed: 17.05.2023).
dc.relation.references25. Policy guidance on AI for children. UNICEF. 2021. 60 p. URL: https://unicef.org/globalinsight/reports/pol-icy-guidance-ai-children (Last accessed: 29.06.2023).
dc.relation.references26. Recommendation on the Ethics of Artificial Intelligence. UNESCO. 2021. 44 p. URL: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000381137 (Last accessed: 01.06.2023).
dc.relation.referencesen1. Turing A. M. Computing Machinery and Intelligence. Mind. 1950. Vol. 49. No. 236. P. 433–460. DOI: https://doi.org/10.1093/mind/LIX.236.433
dc.relation.referencesen2. Newell A., Shaw C., Simon H. Report on a General Problem-Solving Program. Proceedings of the Interna-tional Conference on Information Processing. 1959. P. 256–264.
dc.relation.referencesen3. McCarthy J., Minsky M.L., Rochester N., Shannon C.E. A proposal for the Dartmouth summer research project on Artificial Intelligence, 1955. AI Magazine. 2006. Vol. 27. No. 4. P. 12–14.
dc.relation.referencesen4. Robinson J. A machine-oriented logic based on the resolution principle. Journal of the ACM (JACM). 1965. Vol. 12. No. 1. P. 23–41. DOI: https://doi.org/10.1145/321250.321253
dc.relation.referencesen5. Weizenbaum J. ELIZA – a computer program for the study of natural language communication between man and machine. In Communication of the ACM. 1966. Vol. 9. No. 1. P. 36–45. DOI: https://doi.org/10.1145/365153.365168
dc.relation.referencesen6. Rubin P. A Conversation with Jaron Lanier, VR Juggernaut. The Wired : website. 2017. URL: https://www.wired.com/story/jaron-lanier-vr-interview/ (Last accessed: 17.05.2023).
dc.relation.referencesen7. Biokibernetyka Mykoly Amosova [Nikolay Amosov’s Bio-cybernetics]. Informatsiini tekhnolohii v Ukraini : istorii ta osobystosti [History of computing in Ukraine] : website. Available at: http://ua.uacompu-ting.com/stories/nikolay-amosovs-bio-cybernetics (accessed: 25 May 2023).
dc.relation.referencesen8. Hinton G., Osindero S., Teh Y. (2006). A fast learning algorithm for deep belief nets. Neural Computation. Vol. 18. P. 1527–1554. DOI: https://doi.org/10.1162/neco.2006.18.7.1527
dc.relation.referencesen9. Fukuyama F. (2014). Political order and political decay : from the industrial revolution to the globalization of democracy. New York : Farrar, Strauss and Giroux. 672 p.
dc.relation.referencesen10. Pogorelenko A. (2018). Shtuchnyi intelekt: sutnist, analiz zastosuvannia, perspektyvy rozvytku [Artificial intelligence : essence, analysis of application, prospects of development]. Ekonomichni nauky [Economic sciences]. Vol. 32. Р. 22–27.
dc.relation.referencesen11. Sadiku M. N., Ashaolu T. J., Ajayi-Majebi A. & Musa S. M. Artificial intelligence in education. International Journal of Scientific Advances (IJSCIA). 2021. Vol. 2 (1). P. 5–11. DOI: https://doi.org/10.51542/ijscia.v2i1.2
dc.relation.referencesen12. Joshi S., Rambola R. EconomicsK. & Churi P. Evaluating artificial intelligence in education for next generation. In Journal of Physics : Conference Series. Bristol: IOP Publishing. 2021. Vol. 1714. No. 1. P. 12–39. DOI: https://doi.org/10.1088/1742-6596/1714/1/012039
dc.relation.referencesen13. Chen L., Chen P. & Lin Z. Artificial intelligence in education : a review. Ieee Access. 2020. Vol. 8. P. 75264–75278. DOI: https://doi.org/10.1109/ACCESS.2020.2988510
dc.relation.referencesen14. Panigrahi C. M. Use of artificial intelligence in education. Management Accountant. 2020. Vol. 55 (5). P. 64–67. DOI: https://doi.org/10.33516/maj.v55i5.64-67p
dc.relation.referencesen15. Huang J., Saleh S. & Liu Y. A review on artificial intelligence in education. Academic Journal of Interdisciplinary Studies. 2021. Vol. 10 (3). P. 206–206. DOI: https://doi.org/10.36941/ajis-2021-0077
dc.relation.referencesen16. Aleven V., Roll I., McLaren B. M. and Koedinger K. R. Help helps, but only so much : research on help seeking with intelligent tutoring systems. International Journal of Artificial Intelligence in Education. 2016. Vol. 26. P. 205–223. DOI: https://doi.org/10.1007/s40593-015-0089-1
dc.relation.referencesen17. Dillenbourg P. The evolution of research on digital education. International Journal of Artificial Intelli-gence in Education. 2016. Vol. 26. P. 544–560. DOI: https://doi.org/10.1007/s40593-016-0106-z
dc.relation.referencesen18. Polishchuk O., Polishchuk O., Dudchenko V. (2022). Filosofiia shtuchnoho intelektu v osvitnomu protsesi [The philosophy of artificial intelligence in the educational process]. Humanities studies : Collection of Scientific Papers. Vol. 13 (90). P. 103–109. DOI: https://doi.org/10.26661/hst-2022-13-90-12
dc.relation.referencesen19. Minsky M. (1968). Semantic Information Processing. Cambridge Mass.: MIT Press. 440 p.
dc.relation.referencesen20. Chetverta promyslova revolyutsiya zarady Zemli. Vykorystannya mozhlyvostey shtuchnoho intelektu na koryst’ Zemli [The Fourth Industrial Revolution for the Earth. Using the possibilities of artificial intelli-gence in favor of the Earth] (2018). URL: https://www.pwc.com/ua/uk/survey/2018/ai-for-the-earth-jan-2018.pdf (accessed: 5 June 2023).
dc.relation.referencesen21. Communication from the Commission to the European Parliament, the Council, the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions: Artificial Intelligence for Europe. European Commission. Brussels. 2018. 20 p.
dc.relation.referencesen22. Recommendation of the Council on Artificial Intelligence OECD/LEGAL/0449. Organization for Eco-nomic Co-operation and Development (OECD). 2019. URL: https://legalinstruments.oecd.org/en/instru-ments/OECD-LEGAL-0449 (Last accessed: 10.06.2023).
dc.relation.referencesen23. AI Glossary. Council of Europe portal. 2021. URL: https://coe.int/en/web/artificial-intelligence/glossary (Last accessed: 21.06.2023).
dc.relation.referencesen24. Artificial intelligence : Ensuring respect for democracy, human rights and the rule of law. The Council of Europe. 2021. URL: https://pace.coe.int/en/pages/artificial-intelligence (Last accessed: 17.05.2023).
dc.relation.referencesen25. Policy guidance on AI for children. UNICEF. 2021. 60 p. URL: https://unicef.org/globalinsight/reports/pol-icy-guidance-ai-children (Last accessed: 29.06.2023).
dc.relation.referencesen26. Recommendation on the Ethics of Artificial Intelligence. UNESCO. 2021. 44 p. URL: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000381137 (Last accessed: 01.06.2023).
dc.identifier.citationenPanukhnyk O. (2023) Shtuchnyi intelekt v osvitnomu protsesi ta naukovykh doslidzhenniakh zdobuvachiv vyshchoi osvity: vidpovidalni mezhi vmistu ShI [Artificial intelligence in the educational process and scientific research of higher education applicants: responsible boundaries of AI content]. Galician economic journal (Tern.), vol. 83, no 4, pp. 202-211 [in Ukrainian].
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.33108/galicianvisnyk_tntu2023.04.202
dc.contributor.affiliationТернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя, Тернопіль, Україна
dc.contributor.affiliationTernopil Ivan Puluj National Technical University, Ternopil, Ukraine
dc.citation.journalTitleГалицький економічний вісник
dc.citation.volume83
dc.citation.issue4
dc.citation.spage202
dc.citation.epage211
Розташовується у зібраннях:Галицький економічний вісник, 2023, № 4 (83)



Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.