Παρακαλώ χρησιμοποιήστε αυτό το αναγνωριστικό για να παραπέμψετε ή να δημιουργήσετε σύνδεσμο προς αυτό το τεκμήριο: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/42078
Πλήρης εγγραφή μεταδεδομένων
Πεδίο DCΤιμήΓλώσσα
dc.contributor.advisorВишньовський, Василь Володимирович-
dc.contributor.authorНищота, Анна - Анастасія Юріївна-
dc.contributor.authorNyshchota, Anna - Anastasiia-
dc.date.accessioned2023-07-05T13:33:40Z-
dc.date.available2023-07-05T13:33:40Z-
dc.date.issued2023-07-05-
dc.identifier.citationНищота А. Ю. Взаємозв’язок самостійності та відповідальності у молодших школярів : кваліфікаційна робота на здобуття освітньоїго ступеня бакалавра за спеціальністю "053 - психологія". Тернопіль : ТНТУ, 2023. 71 с.uk_UA
dc.identifier.urihttp://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/42078-
dc.descriptionПочинаючи з шкільного віку самостійність постає відносно стійкою якістю особистості, однак, не всім дітям ще властивою. Розвиток власне самостійності, зрештою як і особистості загалом, визначається цілеспрямованими і своєрідними виховними впливами дорослих. У молодшому шкільному віці воно може відбуватися в продуктивній діяльності і навіть в елементарних формах праці. У загальноприйнятому сенсі самостійність – це незалежність, здатність і бажання людини діяти або здійснювати вчинки самостійно. Самостійність – це об’єктивна потреба і природне бажання дитини. Як ніхто інший, діти виражають своє «Я», утверджуються у власних знаннях і намагаються переконати дорослих, що вони можуть зробити щось не гірше за інших і довести, що вони можуть зробити це без допомоги інших. Таким чином, діти розглядають виховні впливи дорослих через призму власного життєвого досвіду, відкидаючи або приймаючи їх і вибудовуючи на цій основі свою поведінку. Проблема розвитку самостійності в дітей саме молодшого шкільного віку є однією з найактуальніших у сучасній психології та педагогіці й не втрачає своєї актуальності донині. Щоб об’єктивно дослідити рівень самостійності молодших школярів ми в ході нашого досліджування фіксували три складові самостійності, а саме когнітивну, емоційно-ціннісну та поведінкову. Під когнітивною складовою розуміється елементарна, проста система уявлень молодшого школяра про самостійність, вміння власними силами вирішувати поставленні завдання та не звертатись по допомогу без потреби; під емоційно-ціннісною – усвідомлення важливості самостійності, бажання діяти без допомоги інших, вміння радіти своїм успіхам та самостійним діям; під поведінковою – змога проявляти самостійну поведінку в різних життєвих ситуаціях та видах діяльності відповідно до свого віку. Згідно отриманих результатів аналізу феномену «відповідальності» як особистісної якості та для оцінювання кількісно-якісних показників сформованості відповідальності молодших школярів ми також визначили такі критерії, як: когнітивний, емоційно-ціннісний та поведінковий або діяльнісний. Звісно, що кожен критерій визначається своїми показниками. Проаналізувавши бланки відповідей достеменно прив’язуючи до конкретного учня молодшої школи та співставивши їх з отриманими загальними результатами по нашій вибірці, можемо констатувати що наша гіпотеза підтвердилась. І дійсно, чим більше розвинена в молодшого школяра самостійність як якість особистості, тим більше в них розвинена і відповідальність як якість особистості. За результатами проведеного дослідження було визначено такі психолого-педагогічні умови формування самостійності та власне почуття відповідальності саме у дітей молодшого шкільного віку, які відповідають трьом критеріям відповідальності: когнітивному, емоційно-ціннісному та поведінковому критеріям. Так, першою педагогічною умовою формування самостійності та почуття відповідальності в учнів основної школи є впровадження ігрових методів навчання, спрямованих на усвідомлення поняття «відповідальність» через встановлення ігрових правил; другою – особистий приклад учителя як умова формування почуття відповідальності в учнів молодшої школи; третьою – участь учнів молодшої школи в суспільно корисній діяльності, що сприяє їхньому формуванню.uk_UA
dc.description.abstractДипломна робота присвячена дослідженню взаємозв’язку самостійності та відповідальності у молодших школярів.. В дослідженні використані методики , які забезпечили проведення найбільш точної та об’єктивної психологічної діагностики.Ці методики є валідними, надійними та апробованими і вже багато років застосовуються практичними психологами для надання ефективної психологічної допомоги саме з даною віковою категорією.. Розглядаються компоненти самостійності та відповідальності у молодишх школярів. Ключові слова: відповідальність , самостійність, школярі, поведінка , взаємодія, допомога, особистість, розвиток, характер.uk_UA
dc.description.abstractThe thesis is devoted to the study of the relationship between independence and responsibility in younger schoolchildren. The research used methods that ensured the most accurate and objective psychological diagnosis. These methods are valid, reliable and tested and have been used by practical psychologists for many years to provide effective psychological help with this age category. The components of independence and responsibility in younger schoolchildren are considered. Key words: responsibility, independence, schoolchildren, behavior, interaction, help, personality, development, character.uk_UA
dc.description.tableofcontentsВСТУП 4 РОЗДІЛ І. ТЕОРЕТИЧНИЙ АНАЛІЗ САМОСТІЙНОСТІ ТА ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ ЯК БАЗОВИХ ЯКОСТЕЙ ОСОБИСТОСТІ 8 1.1. Психолого-педагогічне тлумачення самостійності як якості особистості 8 1.2. Наукове трактування феномену «відповідальності» 13 Висновок до розділу І 18 РОЗДІЛ ІІ. ЕМПІРИЧНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ ВЗАЄМОЗВ’ЯЗКУ САМОСТІЙНОСТІ ТА ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ У МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ 20 2.1. Характеристика вибірки досліджуваних та етапи дослідження 20 2.2. Характеристика основних методик дослідження 26 2.3. Аналіз отриманих результатів 36 Висновок до розділу ІI 42 РОЗДІЛ ІІІ. ПСИХОЛОГІЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО РОЗВИТКУ САМОСТІЙНОСТІ ТА ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ У МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ ЯК БАЗОВИХ ЯКОСТЕЙ ОСОБИСТОСТІ 43 3.1. Формування самостійності молодших школярів 43 3.2. Психолого-педагогічні умови формування відповідальності молодших школярів 49 Висновок до розділу ІІІ 55 РОЗДІЛ ІV. БЕЗПЕКА ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ, ОСНОВИ ОХОРОНИ ПРАЦІ 56 4.1. Безпека життєдіяльності - важливий чинник сталого людського розвитку 56 4.2. Соціально-економічне значення охорони праці 59 ЗАГАЛЬНІ ВИСНОВКИ 64 СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ 66 ДОДАТКИuk_UA
dc.language.isoukuk_UA
dc.subject053 психологіяuk_UA
dc.subjectдослідження самостійності та відповідальності у молодших школярівuk_UA
dc.subjectresearch of independence and responsibility in younger schoolchildrenuk_UA
dc.titleВзаємозв’язок самостійності та відповідальності у молодших школярівuk_UA
dc.title.alternativeInterconnection of independence and responsibility in younger schoolchildrenuk_UA
dc.typeBachelor Thesisuk_UA
dc.rights.holder© Нищота Анна - Анастасія Юріївнаuk_UA
dc.coverage.placenameТернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюяuk_UA
dc.subject.udc159.9uk_UA
dc.relation.references1. Аматьєва О. П., Савченко М. В. Формування базових якостей особистості як складова розвитку життєвої компетентності дошкільника О.П. Аматьєва, Матеріали наукової конференції СДПУ / Укладач В. К. Сарієнко. Слов’янськ, 2008. С. 3-6.uk_UA
dc.relation.references2. Андрусишина Л. До питання про диференційну діагностику в логопсихології. Дефектологія. Особлива дитина: навчання і виховання. 2013. № 4. С. 23-27.uk_UA
dc.relation.references3. Баклан Г. Л. Сучасні засоби розвитку інтелектуальної сфери молодших школярів. Таврійський вісник освіти. 2017. № 1 (57). С. 170-177.uk_UA
dc.relation.references4. Басюк Н.А. Розвиток почуття відповідальності в школярів Житомир : ЖПУ імені Івана Франка, 2003. 100 с.uk_UA
dc.relation.references5. Березуцький В. В., Васьковець Л. А., Вершиніна Н. П. та ін. Безпека життєдіяльності : навчальний посібник / за ред. проф. В. В. Березуцького. Xарків : Факт, 2005. 348 с.uk_UA
dc.relation.references6. Бех І. Д. Виховання особистості: підручник для студ. вищ. навч. закладів. Київ : Либідь, 2008. 848 с.uk_UA
dc.relation.references7. Бєгун В. В., Науменко I. М. Безпека життєдіяльності (забезпечення соціальної, техногенної та природної безпеки : навч. Посібник. Київ : 2004. 328 с.uk_UA
dc.relation.references8. Блажко Л. В. Організаційно-педагогічні умови використання аудіовізуальних засобів навчання викладачами інститутів післядипломної освіти. URL: http://tme.umo.edu.Ua/docs/6/11blappe.pdf. (дата звернення: (08.03.2023).uk_UA
dc.relation.references9. Бойчук Ю. Д., Коваленко В. Є., Туренко Н. М., Хребтова Н. П. Спеціальна та інклюзивна освіта : словник-довідник. Харків : ХНПУ імені Г. С. Сковороди, 2019. 258 с.uk_UA
dc.relation.references10. Боряк О. Аналіз результатів логопедичного обстеження мовленнєвого розвитку розумово відсталих дітей молодшого шкільного віку. International Scientific and Practical Conference “WORLD SCIENCE”. 2016. 2 (6), Vol. 5, рр. 40-44.uk_UA
dc.relation.references11. Боряк О. В. Діагностика, формування й корекція мовленнєвої діяльності дітей із порушеннями інтелектуального розвитку молодшого шкільного віку теорія і практика: [монографія]. Суми: Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2018. 458 с.uk_UA
dc.relation.references12. Гаврилов О. В. Особливі діти в закладі і соціальному середовищі. Кам.- Подільський: Аксіома, 2009. 308 с.uk_UA
dc.relation.references13. Гаврилова Н. С. Класифікація порушень артикуляційної моторики. Актуальні питання корекційної освіти. 2016. Випуск № 7. URL: http://aqce.com.ua/download/publications/44/41 .pdf (дата звернення: 07.05.2023).uk_UA
dc.relation.references14. Гладуш В. А. Особливості формування іміджу професії корекційного педагога. : Імідж сучасного педагога. Полтава, 2014. № 4 (143). С. 3–7.uk_UA
dc.relation.references15. Голуб Н. М. Використання наочності в логокорекційній роботі з молодшими школярами із ЗНМ та порушеннями писемного мовлення. Освіта осіб з особливими потребами: шляхи розбудови. 2015. Вип. 10. С. 32-39.uk_UA
dc.relation.references16. Голуб Н. М. Дидактичний матеріал з корекції та розвиту писемного мовлення учнів молодшого шкільного віку: навчально- методичний посібник. Київ : Видавничий Дім «Слово», 2014. Ч. 1. Вид. 1-е. 384 с.uk_UA
dc.relation.references17. Гурлєва Т. Виховуємо відповідальність у дошкільників Вихователь-методист дошкільного закладу: спеціаліз. журн. 2012. № 5. С. 19-29.uk_UA
dc.relation.references18. Данілавічютє Е. Методика подолання фонемографічних відхилень у молодших школярів з ДЦП. Теорія та практика сучасної логопедії. 2014. Вип. 1. 168 с.uk_UA
dc.relation.references19. Денисюк О. Роль сім’ї у розвитку самостійності дітей раннього віку. Гуманітарний вісник ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди». 2008. Вип. 14. С. 63-66.uk_UA
dc.relation.references20. Дичківська І. М. Основи педагогічної інноватики: навчальний посібник. Рівне: Зелент, 2001. 156 с.uk_UA
dc.relation.references21. Дудник О. Формування відповідальної поведінки молодших школярів у оповіданнях В. Сухомлинського [Електронний ресурс] – Режим доступу до ресурсу: http://dspu.edu.ua/pedagogics/arhiv/29_ch1_2014/7.pdf. (дата звернення: 07.05.2023).uk_UA
dc.relation.references22. Заброцький М. М. Основи вікової психології Тернопіль: Богдан, 2002. 112 с.uk_UA
dc.relation.references23. Завгородня Н. М. Педагогічні умови соціалізації обдарованих учнів у навчально-виховному середовищі загальноосвітнього навчального закладу : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.05 «Соціальна педагогіка». Київ, 2006. 22 с.uk_UA
dc.relation.references24. Загальна психологія / [підручник] / за заг. ред. академіка С. Д. Максименка. Вінниця: Нова Книга, 2004. 704 с.uk_UA
dc.relation.references25. Зубенко К. Д. Формування відповідального ставлення до навчання в учнів початкових класів [Електронний ресурс] Режим доступу до ресурсу: https://www.academia.edu/36557520/ФОРМУВАННЯ_ ВІДПОВІДАЛЬНОГО_СТАВЛЕННЯ_ДО_НАВЧАННЯ_В_УЧНІВ_ПОЧАТ КОВИХ_КЛАСІВ (дата звернення: 17.04.2023).uk_UA
dc.relation.references26. Калмикова Л. О. Психологія формування мовленнєвої діяльності у дітей дошкільного віку: монографія. Київ : Фенікс, 2008. 497 с.uk_UA
dc.relation.references27. Канішевська Л. В. Виховання відповідальності молодших підлітків у позаурочній діяльності загальноосвітніх шкіл-інтернатів [Електронний ресурс] Режим доступу до ресурсу: https://nauka.udpu.edu.ua/dysertatsiya-27/ (дата звернення: 25.03.2023).uk_UA
dc.relation.references28. Касьянов М. А., Ревенко Ю. П., Медяник В. О. та ін. Безпека життєдіяльності : навчальний посібник. Луганськ : Вид-во СНУ ім. В. Даля, 2006. 284 с.uk_UA
dc.relation.references29. Колупаєва А. А. Інклюзивна освіта: реалії та перспективи: монографія. Київ : «Самміт-Книга», 2009. 249 с.uk_UA
dc.relation.references30. Кондратенко Р. В. Різні підходи до визначення змісту та структури відповідальності Педагогіка вищої та середньої школи: зб. наук. праць / гол. ред. В. К. Буряк. Кривий Ріг: КДПУ, 2005. Вип. 12. С. 190-198.uk_UA
dc.relation.references31. Конопляста С. Ю. Психолого-педагогічні основи комплексної корекції мовленнєвого розвитку дітей з ринолалією: дис. ... д-ра пед. наук: 13.00.03 / Нац. пед. ун-тім. М. П. Драгоманова. Київ, 2010. 502 с.uk_UA
dc.relation.references32. Корекційно-розвивальні програми для учнів підготовчого, 1-4 класів з порушеннями розумового розвитку. Інститут спеціальної педагогіки НАПН України. 2016. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/inkluzvvne- navchannya/korekciini programv/7-kor-programi-dlva-ditei-z-rv.pdf (дата звернення: 07.04.2023).uk_UA
dc.relation.references33. Кудикіна Н. В. Ігрова діяльність молодших школярів у позаурочному навчальновиховному процесі. Київ. : КМПУ ім. Б.Грінченка, 2003. 272 с.uk_UA
dc.relation.references34. Ладивір С. О. Психологічні умови реалізації потенційних можливостей дитини Актуальні проблеми психології: зб. наук, праць Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України / за ред. С. Д. Максименка. Т. 4. Психологія розвитку дошкільника. Вип. 6. Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2010. С. 84-97.uk_UA
dc.relation.references35. Логопедія. Підручник / за ред. М. К. Шеремет. К.: Видавничий Дім «Слово», 2015. 376 с.uk_UA
dc.relation.references36. Мартиненко І. В. Особливості комунікативної діяльності дітей старшого дошкільного віку з системними порушеннями мовлення: монографія. Київ : ДІА, 2016. 308 с.uk_UA
dc.relation.references37. Мартиненко І. В. Психологічні засади формування комунікативної діяльності дітей старшого дошкільного віку з системними порушеннями мовлення: дис. ... д-ра психол. наук: 19.00.08 / Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. Київ, 2017. 502 с.uk_UA
dc.relation.references38. Миронова С. П., Гаврилов О. В., Матвєєва М. П. Основи корекційної педагогіки: навчально-методичний посібник / за заг. ред. С. П. МироновоїКам’янець-Подільський : Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, 2010. 264 с.uk_UA
dc.relation.references39. Муздыбаев К. Психология ответственности Києв Либроком, 2016. 418 с.uk_UA
dc.relation.references40. Нова українська школа: основи Стандарту освіти. Львів, 2016. 64 с.uk_UA
dc.relation.references41. Новік С. М. Формування відповідальності старших підлітків у фізкультурно-оздоровчих закладах: дис. кандидата педагогічних наук [Електронний ресурс] Полтава, 2016. Режим доступу до ресурсу: https://nauka.udpu.edu.ua/dysertatsiya-34/ (дата звернення: 23.04.2023).uk_UA
dc.relation.references42. Обухівська А. Г., Ілляшенко Т. Д, Жук Т. М. Психологу про дітей з особливими потребами у загальноосвітній школі. Київ : Редакції загальнопед. газет, 2012. 128 с.uk_UA
dc.relation.references43. Практикум з психології : навчальний посібник / укладачі : Г. М. Дубчак, Н. Г. Рудюк. Чернівці : Рута, 2006. 360 с.uk_UA
dc.relation.references44. Проскурняк О. І., Коваленко В. Є. Діагностика інтелектуальних порушень: керівництво до проведення психолого-педагогічного обстеження дітей з тотальниим психічним недорозвиненням для студентів спеціальності «Спеціальна освіта». Харків, 2016. 128 с.uk_UA
dc.relation.references45. Рибалка В. В. Особистісний підхід як психолого-педагогічний принцип організації профільної та професійної підготовки учнівської молоді / В. В. Рибалка // Психологія особистісно-орієнтованої професійної підготовки учнівської молоді : науково-методичний посібник. Київ, Тернопіль : Підручники і посібники, 2002. С. 80–90.uk_UA
dc.relation.references46. Рудакова Д. І. Дидактична гра – дієвий засіб активізації пізнавальної активності учнів. 2005. № 16-18. 7-13 с.uk_UA
dc.relation.references47. Савченко М. А. Методика виправлення вад вимови фонем у дітей. Тернопіль: Навчальна книга - Богдан, 2007. 160 с.uk_UA
dc.relation.references48. Савченко М. До проблеми визначення структурних компонентів самостійності в дошкільному дитинстві Педагогічні науки. Випуск 58. Частина І. Херсон : Айлант, 2011. С. 153-157.uk_UA
dc.relation.references49. Сак Т. В. Психолого-педагогічні умови реалізації державного стандарту початкової загальної освіти для дітей з тяжкими порушеннями мовлення. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 19. Корекційна педагогіка та спеціальна психологія. 2015. № 29. С. 239-244.uk_UA
dc.relation.references50. Співаковський О. В., Петухова Л.Є., Коткова В.В. Інформаційно-комунікаційні технології в початковій школі: Навчально- методичний посібник для студентів напряму підготовки «Початкова освіта». Херсон. 2011. 267 с.uk_UA
dc.relation.references51. Стадненко Н. М., Ілляшенко Т. Д., Обухівська А. Г. Методика діагностики відхилень в інтелектуальному розвитку молодших школярів : Кам’янець-Подільський: Видавець Зволейко Д. Г., 2006. 36 с.uk_UA
dc.relation.references52. Чекаль Л. М. Інновації у роботі вчителя початкових класів. Виклики і реалії НУШ: матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції (м. Львів, Україна, 14 квітня 2020 року). Львів : Центр прогресивної освіти «Генезум», 2020. С. 157- 164.uk_UA
dc.relation.references53. Шеремет М. К., Боряк О. В. Неврологічні основи логопедії: навч. посіб. Суми: ФОП Цьома С. П., 2016. 252 с.uk_UA
dc.relation.references54. Яценко Т. С. Психологічні основи групової психокорекції: навч. посібник. Київ : Либідь, 2006. 264 с.uk_UA
dc.coverage.countryUAuk_UA
Εμφανίζεται στις συλλογές:053 — Психологія (бакалаври)

Αρχεία σε αυτό το τεκμήριο:
Αρχείο Περιγραφή ΜέγεθοςΜορφότυπος 
авторська довідка-2 (1).docx10,28 kBMicrosoft Word XMLΔείτε/ Ανοίξτε
dyplom_Nyshchota_ A_2023 (1).doc512,5 kBMicrosoft WordΔείτε/ Ανοίξτε
dyplom_Nyshchota_ A_2023 (1).pdf1,18 MBAdobe PDFΔείτε/ Ανοίξτε


Όλα τα τεκμήρια του δικτυακού τόπου προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα

Εργαλεία διαχειριστή