Bitte benutzen Sie diese Kennung, um auf die Ressource zu verweisen: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/42062

Langanzeige der Metadaten
DC ElementWertSprache
dc.contributor.authorХрабатин, Роман Ігорович
dc.contributor.authorБандура, Вікторія Валеріївна
dc.contributor.authorШкольна, Наталія Олександрівна
dc.contributor.authorХрабатин, Юрій Романович
dc.contributor.authorKhrabatyn, Roman
dc.contributor.authorBandura, Viktoriia
dc.contributor.authorShkolna, Natalia
dc.contributor.authorKhrabatyn, Yuri
dc.date.accessioned2023-07-05T13:23:51Z-
dc.date.available2023-07-05T13:23:51Z-
dc.date.created2023-03-21
dc.date.issued2023-03-21
dc.date.submitted2023-01-09
dc.identifier.citationTechnologies for designing and programming big data in e-learning / Roman Khrabatyn, Viktoriia Bandura, Natalia Shkolna, Yuri Khrabatyn // Scientific Journal of TNTU. — Tern. : TNTU, 2023. — Vol 109. — No 1. — P. 72–79.
dc.identifier.issn2522-4433
dc.identifier.urihttp://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/42062-
dc.description.abstractОстаннім часом електронна освіта в усьому світі стрімко розвивається. Основною проблемою стає своєчасне забезпечення студентів якісною навчальною інформацією. Значним поштовхом для цього є глобальна епідемія covid-19. Завдання впровадження електронної освіти неможливо вирішити без аналізу великого потоку інформації, що надходить в інформаційне середовище електронної освіти від учасників освітнього процесу – студентів, викладачів, адміністрації і т.д. У цьому середовищі існує велика кількість різних типів даних як структурованих, так і неструктурованих, опрацювання яких важко здійснити традиційними статистичними методами. Мета дослідження – показати, що для розроблення і упровадження успішних систем електронного навчання необхідно використовувати нові технології, які б дозволили зберігати й опрацьовувати великі потоки даних. Для зберігання великих даних потрібен великий обсяг дискової пам'яті. Показано, що для вирішення цієї проблеми доцільно використовувати кластерну технологію NAS (Network Area Storage), що дозволяє зберігати інформацію навчальних закладів на NAS – серверах і мати до них загальний доступ з Інтернету. Для опрацювання і персоналізації великих даних у середовищі електронної освіти запропоновано використовувати технології MapReduce, Hadoop, NoSQL та інші. Ннаводяться приклади використання цих технологій у хмарному середовищі. Ці технології в електронній освіті дозволяють досягти гнучкості, масштабованості, доступності, безпеки, конфіденційності та простоти використання навчальної інформації.Показано, що на сьогодні розроблено безліч програмних додатків для інтелектуального аналізу великих даних. Ці програмні продукти можна використати для класифікації, кластеризації регресійного й мережевого аналізу навчальної інформації. Застосування цих методів в електронній освіті дозволить педагогам своєчасно отримувати інформацію про учнів, оперативно реагувати на будь-які зміни процесу навчання, своєчасно вносити зміни в навчальний контент. Отримані результати дослідження запропоновано використовувати для вироблення рекомендацій при створенні електронних курсів у вищих і середніх навчальних закладах України.
dc.description.abstractRecently, e-education around the world is developing rapidly and the main problem is the timely provision of students with quality educational information. A significant impetus for this is the global epidemic of covid-19. The problem of implementing e-education cannot be solved without analysing the large flow of information coming into the information environment of e-education from participants in the educational process – students, teachers, administration, etc. In this environment, there are a large number of different types of data, both structured and unstructured, which are difficult to process by traditional statistical methods. The aim of the study is to show that the development and implementation of successful e-learning systems requires the use of new technologies that would allow the storage and processing of large data streams. Large amounts of disk space are required to store large data. It is shown that to solve this problem it is expedient to use cluster technology NAS (Network Area Storage), which allows to store information of educational institutions on NAS - servers and to have access to them from the Internet. To process and personalize Big Data in the e-learning environment, it is proposed to use technologies MapReduce, Hadoop, NoSQL and others. The article provides examples of the use of these technologies in the cloud environment. These technologies in e-learning make it possible to achieve flexibility, scalability, accessibility, security, confidentiality and ease of use of educational information. Another important problem of e-learning is the discovery of new, sometimes hidden, relationships in big data, new knowledge (data mining), which can be used to improve the educational process and increase the efficiency of its management. To classify electronic educational resources, identify patterns (patterns) of students with similar psychological, behavioural and intellectual characteristics, the development of individualized curricula in the article it is proposed to use methods of big data analysis. The article shows that to date, many software applications have been developed for big data mining. These software products can be used for classification, clustering, regression and network analysis of educational information. The application of these methods in e-education will allow teachers to receive timely information about students, to respond quickly to any changes in the learning process, to make timely changes to educational content. The obtained results of the research are offered to be used for development of recommendations at creation of electronic courses in higher and secondary educational institutions of Ukraine.
dc.format.extent72-79
dc.language.isoen
dc.publisherТНТУ
dc.publisherTNTU
dc.relation.ispartofВісник Тернопільського національного технічного університету, 1 (109), 2023
dc.relation.ispartofScientific Journal of the Ternopil National Technical University, 1 (109), 2023
dc.relation.urihttps://www.sloan.com
dc.relation.urihttps://doi.org/10.1109/MIS.2014.42
dc.relation.urihttps://doi.org/10.1086/226906
dc.relation.urihttps://myspace.com
dc.relation.urihttps://doi.org/10.1504/IJTEL.2012.051816
dc.relation.urihttps://doi.org/10.1007/s13174-010-0007-6
dc.relation.urihttps://www.storm.apache.org
dc.relation.urihttps://www.spark.apache.org
dc.relation.urihttps://doi.org/10.1016/j.neunet.2014.09.003
dc.subjectелектронна освіта
dc.subjectвеликі дані
dc.subjectаналіз великих даних
dc.subjectперсоналізація даних
dc.subjectуправління великими даними
dc.subjectMapReduce
dc.subjectHadoop
dc.subjectNoSQL
dc.subjectdata mining
dc.subjecte-learning
dc.subjectbig data
dc.subjectbig data analysis
dc.subjectdata personalization
dc.subjectbig data management
dc.subjectMapReduce
dc.subjectHadoop
dc.subjectNoSQL
dc.subjectdata mining in e-learning
dc.titleTechnologies for designing and programming big data in e-learning
dc.title.alternativeТехнології проектування та програмування великих даних в електронній освіті
dc.typeArticle
dc.rights.holder© Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя, 2023
dc.coverage.placenameТернопіль
dc.coverage.placenameTernopil
dc.format.pages8
dc.subject.udc004
dc.relation.references1. URL: https://www.sloan.com.
dc.relation.references2. Pat Nakamoto. BIG DATA: The revolution that is transforming our work, market and world. Data Analysis. Kindle Edition, 2013. P. 212.
dc.relation.references3. Franks B., Taming the big data tidal wave. John Wiley & Sons, Inc. 2010. P. 341.
dc.relation.references4. Mayer-Shenberger V., Kuk’er K. Bol’shie dannye. Revolyutsiya, kotoraya izmenit to, kak my zhivem, rabotaem i myslim. Moscow: Izdatel’stvo “Mann, Ivanov i Ferber”, 2014. P. 208.
dc.relation.references5. Badarch Dendev. Informatsionnye i kommu- nikatsionnye tekhnologii v obrazovanii. Moscow: IITO YuNESKO, 2013. P. 320.
dc.relation.references6. Ian H. Witten, Eibe Frank. Data Mining: Practical machine learning tools and techniques. “Morgan Kaufmann”, 2015. P. 229. https://doi.org/10.1109/MIS.2014.42
dc.relation.references7. Baker R. S. Educational data mining: An advance for intelligent systems in education. IEEE Intelligent Systems, 2014. 29 (3). P. 78–82. https://doi.org/10.1109/MIS.2014.42
dc.relation.references8. Bishop Ch. Pattern Recognition and Machine Learning. Series: Information Science and Statis- tics. 2006. T. XX. 740 p.
dc.relation.references9. Dyuk V. A., Samoylenko A. P. Data Min- ing: uchebnyy kurs. Saint Petersburg: Piter, 2001. P. 312.
dc.relation.references10. Erdos P., Renyi A. On the evolution of ran- dom graphs. Publication of Mathematics Institute Hungary Academy of the Science. 1960. Vol. 5. P. 17–61. https://doi.org/10.1086/226906
dc.relation.references11. Wellman B. The community question. American Journal of Sociology. 1979. 84. P. 1201–1207. https://doi.org/10.1086/226906
dc.relation.references12. J. Ross Quinlan: Decision Trees and In- stance-Based Classifiers. The Computer Science and Engineering Handbook. 1997. P. 521–535.
dc.relation.references13. Zaytseva T. Pusnaya O. Veroyatnostnye derev’ya resheniy: Programmnaya realizatsiya vreshenyy zadach klassyfykatsyy y prohnozyrovanyia. Lambert Academic Publisher, 2014. C. 96.
dc.relation.references14. URL: https://myspace.com. https://doi.org/10.1504/IJTEL.2012.051816
dc.relation.references15. Ferguson R. (2012). Learning analytics: Drivers, developments and challenges. International Journal of Technology Enhanced Learning. 4 (5/6). P. 304–317. https://doi.org/10.1504/IJTEL.2012.051816
dc.relation.references16. Asha T, Shravanthi U. M, Nagashree N, Monika M, Building Machine Learning Algorithms on Hadoop for Bigdata. International Journal of Engineering and Technology. 2013. Vol. 3. No. 2. P. 143–147.
dc.relation.references17. Qi Zhang, Lu Cheng and Raouf Boutaba. Cloud computing: stateof-the-art and research challenges. Journal of Internet Services and Applications. 1 (1): 2010. P. 7–18. https://doi.org/10.1007/s13174-010-0007-6
dc.relation.references18. URL: https://www.storm.apache.org, URL: https://www.spark.apache.org.
dc.relation.references19. J. Schmidhuber. Deep learning in neural networks: An overview. Neural Networks, 61: 2015. P. 85–117. https://doi.org/10.1016/j.neunet.2014.09.003
dc.relation.references20. Belaya kniga Ed. N.V. Tikhomirovoy. M.: Minobrnauki, 2014. P. 137.
dc.relation.referencesen1. URL: https://www.sloan.com.
dc.relation.referencesen2. Pat Nakamoto. BIG DATA: The revolution that is transforming our work, market and world. Data Analysis. Kindle Edition, 2013. P. 212.
dc.relation.referencesen3. Franks B., Taming the big data tidal wave. John Wiley & Sons, Inc. 2010. P. 341.
dc.relation.referencesen4. Mayer-Shenberger V., Kuk’er K. Bol’shie dannye. Revolyutsiya, kotoraya izmenit to, kak my zhivem, rabotaem i myslim. Moscow: Izdatel’stvo “Mann, Ivanov i Ferber”, 2014. P. 208.
dc.relation.referencesen5. Badarch Dendev. Informatsionnye i kommu- nikatsionnye tekhnologii v obrazovanii. Moscow: IITO YuNESKO, 2013. P. 320.
dc.relation.referencesen6. Ian H. Witten, Eibe Frank. Data Mining: Practical machine learning tools and techniques. “Morgan Kaufmann”, 2015. P. 229. https://doi.org/10.1109/MIS.2014.42
dc.relation.referencesen7. Baker R. S. Educational data mining: An advance for intelligent systems in education. IEEE Intelligent Systems, 2014. 29 (3). P. 78–82. https://doi.org/10.1109/MIS.2014.42
dc.relation.referencesen8. Bishop Ch. Pattern Recognition and Machine Learning. Series: Information Science and Statis- tics. 2006. T. XX. 740 p.
dc.relation.referencesen9. Dyuk V. A., Samoylenko A. P. Data Min- ing: uchebnyy kurs. Saint Petersburg: Piter, 2001. P. 312.
dc.relation.referencesen10. Erdos P., Renyi A. On the evolution of ran- dom graphs. Publication of Mathematics Institute Hungary Academy of the Science. 1960. Vol. 5. P. 17–61. https://doi.org/10.1086/226906
dc.relation.referencesen11. Wellman B. The community question. American Journal of Sociology. 1979. 84. P. 1201–1207. https://doi.org/10.1086/226906
dc.relation.referencesen12. J. Ross Quinlan: Decision Trees and In- stance-Based Classifiers. The Computer Science and Engineering Handbook. 1997. P. 521–535.
dc.relation.referencesen13. Zaytseva T. Pusnaya O. Veroyatnostnye derev’ya resheniy: Programmnaya realizatsiya vreshenyy zadach klassyfykatsyy y prohnozyrovanyia. Lambert Academic Publisher, 2014. C. 96.
dc.relation.referencesen14. URL: https://myspace.com. https://doi.org/10.1504/IJTEL.2012.051816
dc.relation.referencesen15. Ferguson R. (2012). Learning analytics: Drivers, developments and challenges. International Journal of Technology Enhanced Learning. 4 (5/6). P. 304–317. https://doi.org/10.1504/IJTEL.2012.051816
dc.relation.referencesen16. Asha T, Shravanthi U. M, Nagashree N, Monika M, Building Machine Learning Algorithms on Hadoop for Bigdata. International Journal of Engineering and Technology. 2013. Vol. 3. No. 2. P. 143–147.
dc.relation.referencesen17. Qi Zhang, Lu Cheng and Raouf Boutaba. Cloud computing: stateof-the-art and research challenges. Journal of Internet Services and Applications. 1 (1): 2010. P. 7–18. https://doi.org/10.1007/s13174-010-0007-6
dc.relation.referencesen18. URL: https://www.storm.apache.org, URL: https://www.spark.apache.org.
dc.relation.referencesen19. J. Schmidhuber. Deep learning in neural networks: An overview. Neural Networks, 61: 2015. P. 85–117. https://doi.org/10.1016/j.neunet.2014.09.003
dc.relation.referencesen20. Belaya kniga Ed. N.V. Tikhomirovoy. M.: Minobrnauki, 2014. P. 137.
dc.identifier.citationenKhrabatyn R., Bandura V., Shkolna N., Khrabatyn Y. (2023) Technologies for designing and programming big data in e-learning. Scientific Journal of TNTU (Tern.), vol. 109, no 1, pp. 72-79.
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.33108/visnyk_tntu2023.01.072
dc.contributor.affiliationІвано-Франківський національний технічний університет нафти і газу, Івано-Франківськ, Україна
dc.contributor.affiliationIvano-Frankivsk National Technical University of Oil and Gas, Ivano-Frankivsk, Ukraine
dc.citation.journalTitleВісник Тернопільського національного технічного університету
dc.citation.volume109
dc.citation.issue1
dc.citation.spage72
dc.citation.epage79
Enthalten in den Sammlungen:Вісник ТНТУ, 2023, № 1 (109)



Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.