Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/41979
Повний запис метаданих
Поле DCЗначенняМова
dc.contributor.advisorПеріг, Ірина Мирославівна-
dc.contributor.authorМаначина, Катерина Юріївна-
dc.contributor.authorManachyna, Kateryna-
dc.date.accessioned2023-07-01T10:51:05Z-
dc.date.available2023-07-01T10:51:05Z-
dc.date.issued2023-07-01-
dc.identifier.citationМаначина К. Ю. Дослідження сімейних конфліктів в консультативній практиці психолога : кваліфікаційна робота на здобуття освітнього ступеня бакалавра за спеціальністю "053 - психологія" / К. Ю. Моначина. — Тернопіль : ТНТУ, 2023. — 76 с.uk_UA
dc.identifier.urihttp://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/41979-
dc.descriptionПровівши аналіз літературних джерел та наукових досліджень щодо дослідження сімейних конфліктів в консультативній практиці психолога, можно стверджувати що психологічне дослідження є важливим інструментом у сімейному консультуванні, оскільки допомагає розуміти психологічний стан учасників, виявляти проблеми та розробляти ефективні рекомендації. У ході аналізу визначено, що сімейні конфлікти – це суперечки, протиріччя та неузгодженість думок, цінностей або потреб, які виникають між членами сім'ї. Психологічне консультування – це важливий інструмент для розуміння психологічного стану учасників сімейних ситуацій, виявлення проблем та розробки ефективних рекомендацій для подальшої роботи. Сімейне консультування - це форма психологічної підтримки та допомоги, спрямована на покращення взаємин та вирішення проблем в сім'ї. Консультанти працюють зі сім'єю, надаючи поради, стратегії та інструменти для поліпшення комунікації, розробки розв’язання конфліктів та забезпечення здорових стосунків. Основні завдання психологічного дослідження в сімейному консультуванні включають аналіз психологічного стану учасників, виявлення факторів, що сприяють сімейним конфліктам, оцінку рівня взаємодії та комунікації в сім'ї, а також розробку рекомендацій для покращення сімейного функціонування. Згідно проведеного аналізу, основними проявами сімейного конфлікту є сварки та образи між членами сім’ї, що включають взаємні звинувачення, підвищення тону, а також може мати форму фізичного насильства, психологічного тиску та маніпуляції, шантажу, погроз, приниження гідності, нездатність до спілкування та взаєморозуміння, відсутність діалогу, розбіжності в цінностях, поглядах та життєвих планах, зрада та ревнощі і недостатня увага один до одного. Методологія психологічного дослідження включає в себе використання різних методів збору інформації, таких як психологічні тести, анкети, спостереження та інтерв'ю. Використовувався аналіз документів, які можуть містити важливу інформацію про сімейні відносини та події. В дослідженні для аналізу причин, що приводять до конфлікту у сімейних стосунках, обрані методики "Діагностики схильності особистості до конфліктного поводження" К. Томаса, "Методика діагностики показників і форм агресії" А. Басса і А. Дарки (адаптація А. К. Осницького). За результатами методики "Діагностики схильностості особистості до конфліктного поводження" К. Томаса, визначено переважаючий стиль врегулювання конфліктів у досліджуваних осіб. Було встановлено, що: - Найбільш характерним стилем для більшості досліджуваних пар є компроміс - готовність до обопільних поступок та пошуку оптимального варіанту; - найменш поширеним є суперництво - небажання іти на конфлікт; - середні показники продемонстрували стиль як співробітництво – сприяння до спільної діяльності та підтримку; уникнення конфліктів – небажання або нездатність вирішувати проблеми; пристосування – може бути корисним у деяких випадках, але не є оптимальним для довготривалих взаємин, проявляється в надмірній пасивності. Таким чином, подружні пари прагнуть до розвитку своїх навичок співробітництва і компромісу, а також до зменшення своєї схильності до суперництва і уникнення конфліктів. Це допомагає їм покращити своє подружнє життя і зберегти гармонію у взаємодії. "Методика діагностики показників і форм агресії" А. Басса і А. Дарки (адаптація А. К. Осницького), є ще одним інструментом, який був використаний для дослідження сімейних конфліктів. Методика базується на класифікації агресії на фізичну, вербальну, гнівову і гнівно-ворожу форми. Методика дала змогу уточнити прояви агресії у кожного з подружжя, а також припустити можливу відповідну реакцію на ту чи іншу форму прояву агресії, як провокуючий поштовх до конфлікту. Відповідно до результатів, показник агресії перевищує середнє значення у багатьох парах. Середній рівень загального показника агресії у подружніх парах складає 41.3%, що говорить про наявність певного рівня конфліктності та агресії у взаєминах між партнерами. У подружніх парах виявлено різні форми агресії, такі як фізична, непряма, вербальна, роздратування, негативізм, образа, підозрілість та почуття провини, які мають різну інтенсивність та частоту прояву, також існують значні індивідуальні відмінності у рівнях та формах агресії, які можуть бути пов’язані з особистими особливостями, ситуативними факторами та історiєю взаєминах. Враховуючи ці результати, важливо взяти до уваги наявність конфліктів, непорозумінь та негативних емоцій в подружніх парах. Основною метою консультування сімей у конфліктних ситуаціях було забезпечення підтримки, розуміння та сприяння зміні сімейних динамік. В консультуванні враховувалися всі культурні, соціальні, статусні аспекти, які можуть впливати на роботу із членами сім’ї, також враховувалися психологічні та особистісні фактори кожного члена сім’ї, знаходили індивідуальний підхід, вирішували проблему виникнення конфлікту в сім’ї як в цілісній системі, так і з кожним членом сім’ї індивідуально. Також було створено комфортне середовище для кожної сім'ї індивідуально. Запобігання можливим етичним порушенням надзвичайно важливим аспектом роботи з сім'ями, оскільки ці взаємини потребують довіри, конфіденційності та поваги. В результаті емпіричного дослідження, виявлено основні етичні правила такі як конфедеційність, забезпечення справедливості та об'єктивності, встановлення меж та чітких цілей, уникнення будь-яких особистих відносин з членами сім'ї, інформована згода, свідомість про культурну різницю і регулярне навчання для психолога – консультанта. Інформована згода є ключовим етичним принципом у сімейному консультуванні, учасники сімейного консультування були належно проінформовані про процедури, можливі ризики і користь психологічного дослідження та мали можливість висловити свої уподобання та запитання. Межі важливі в сімейному консультуванні, тому робота проводилася в межах своєї компетентності. Психологічне дослідження базується на критичному мисленні та наукових підходах. Аналізувалися свої власні упередження та стереотипи, а також перевірялася достовірність інформації, що використовувалася при прийнятті рішень. Ці принципи сприяють забезпеченню етичної практики психологічного дослідження в сімейному консультуванні та допомагають зберегти довіру і добробут учасників процесу.uk_UA
dc.description.abstractВ досліджені розглянутіе поняття сімейного конфлікту, також розглянуті психологічні проблеми, які виникають і сімейних парах. Проаналізований сучасний стан проблематики психологічного дослідження у сімейному консультуванні. Проведена психодіагностика сімейних пар та надані практичні рекомендації, які допоможуть ефективніше надавати психологічну допомогу.uk_UA
dc.description.abstractThe concept of family conflict is considered in the study, as well as psychological problems that arise in couples. The current state of psychological research in marriage counseling is analyzed. The psychodiagnostics of couples is carried out and practical recommendations are given that will help to provide psychological assistance more effectively.uk_UA
dc.description.tableofcontentsВСТУП 4 РОЗДІЛ I. СІМЕЙНІ КОНФЛІКТИ ЯК ОСНОВНА ПРОБЛЕМА В СІМЕЙНОМУ КОНСУЛЬТУВАННІ 7 1.1. Теоретичний аналіз сімейних конфліктів в психології та причини їх виникнення 7 1.2. Роль та функції консультантів у роботі з сімейними конфліктами 13 1.3. Застосування психологічного дослідження у випадку сімейних конфліктів 15 Висновки до розділу I 18 РОЗДІЛ II. ПСИХОДІАГНОСТИЧНЕ ВИЗНАЧЕННЯ СІМЕЙНИХ КОНФЛІКТІВ 20 2.1. Опис методів, технік та інструментів психологічного дослідження сімейних конфліктів 20 2.2. Аналіз результатів емпіричного дослідження 28 Висновки до розділу II 41 РОЗДІЛ III. ОСОБЛИВОСТІ КОНСУЛЬТУВАННЯ СІМЕЙ, ЯКІ ПЕРЕБУВАЮТЬ В КОНФЛІКТІ 43 3.1. Опис процесу консультування сімей у складних ситуаціях 43 3.2. Запобігання можливим етичним порушенням у роботі з сім'ями 45 3.3. Конфіденційність та захист даних членів сім’ї 50 3.4. Врахування культурних, соціальних та інших чинників при проведенні психологічного дослідження 54 Висновки до розділу III 58 РОЗДІЛ IV. БЕЗПЕКИ ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ, ОСНОВИ ОХОРОНИ ПРАЦІ 60 4.1. Система охорони праці в Україні 60 4.2. Охорона праці психолога 62 ЗАГАЛЬНІ ВИСНОВКИ ДО КВАЛІФІКАЦІЙНОЇ РОБОТИ 69 СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ 73 ДОДАТКИ 77uk_UA
dc.language.isoukuk_UA
dc.subject053 психологіяuk_UA
dc.subjectсімейний конфліктuk_UA
dc.subjectсімейне консультуванняuk_UA
dc.subjectагресіяuk_UA
dc.subjectсуперечкиuk_UA
dc.subjectвідносиниuk_UA
dc.subjectвзаєминиuk_UA
dc.subjectпсихологічне дослідженняuk_UA
dc.subjectfamily conflictuk_UA
dc.subjectfamily counselinguk_UA
dc.subjectaggressionuk_UA
dc.subjectdisputesuk_UA
dc.subjectrelationshipsuk_UA
dc.subjectrelationshipsuk_UA
dc.subjectpsychological researchuk_UA
dc.titleДослідження сімейних конфліктів в консультативній практиці психологаuk_UA
dc.title.alternativeStudy of family conflicts in the counseling practice of a psychologistuk_UA
dc.typeBachelor Thesisuk_UA
dc.rights.holder© Маначина Катерина Юріївнаuk_UA
dc.coverage.placenameТернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюяuk_UA
dc.subject.udc159.9uk_UA
dc.relation.references1. Афанасьєва Н. Є. Психологічне консультування фахівців екстремального профілю: теорія, методологія, практика: монографія. Харків: НУЦЗУ, 2017. 315 с.uk_UA
dc.relation.references2. Бужинська С.М., Губанова О.В. Сімейні конфлікти: причини виникнення та засоби психологічної допомоги: навч.посіб. Харків, 2020. 136 с.uk_UA
dc.relation.references3. Булах І. С., Кузьменко В. У., Помиткін Е. О. Консультативна психологія: підручник. Вінниця: Нілан, 2014. 484 c.uk_UA
dc.relation.referencesБуленко Т. В., Мушкевич М. І., Федоренко Р. П. Діагностика особистості в практичній діяльності психолога. Луцьк: [б. в.], 1996. 312 с.uk_UA
dc.relation.references5. Васьківська С. Психологічний запит клієнта. Психолог. 2007. № 4. С. 17–18.uk_UA
dc.relation.references6. Васьківська С. В. Технологія консультування. Київ: Главник, 2005. 96 с.uk_UA
dc.relation.references7. Вашека, Т. В. Основи психологічної практики: навч. посіб. Київ: НАУ-друк, 2009. 200 с.uk_UA
dc.relation.references8. Гірник А.М. Конфліктологічна експертиза: теорія і методика // Соціальна психологія. – 2005. – № 2 (10). – C.175-176uk_UA
dc.relation.references9. Горбатов Ж.К. Психологія сімейних стосунків.- Львів: Мрія, 2010. - 201 с.uk_UA
dc.relation.references10. Зубалий Н. П., Левочкіна А. М. Основи психотерапії: навч. посіб. Київ: МАУП, 2001. 158 с.uk_UA
dc.relation.references11. Казміренко Л.І. Про парадигму судової психології та її місце в системі кримінального судочинства сучасної України // Українське правосуддя: здобутки та перспективи: матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції (Чернівці, 16 травня 2008 р.). – Чернівці, 2008. – С. 335-344uk_UA
dc.relation.references12. Карамушка Л. Основи психолого-управлінського консультування: навч. посіб. для студ. вищ. навч. закл. Київ: МАУП, 2002. 136 сuk_UA
dc.relation.references13. Кісарчук З. Г., Єрмусевич О. І. Психологічна допомога сім’ї: навч. посіб: у 3 кн. Київ: Главник, 2006. Кн. 1. 128 с.uk_UA
dc.relation.references14. Козін О. П. Психічна культура і здоров’я. Київ: Знання, 1990. 48 с.uk_UA
dc.relation.references15. Колесник А. Корекційні вправи на розвиток пам’яті та уваги. Психологічна газ. 2007. № 6. С. 21–27.uk_UA
dc.relation.references16. Комарова Н. М. Особливості консультативної роботи з сім’ями, які виховують біологічно нерідних дітей. Соціальний працівник. 2006. 15. С. 14–31.uk_UA
dc.relation.references17. Комінко С. Б., Кучер Г. В. Кращі методи психодіагностики. Київ: Карт-бланш, 2005. 406 с.uk_UA
dc.relation.references18. Консультативна психологія: підручник / І.С.Булах, В.У.Кузьменко, Е.О.Помиткін [та ін.] : – Вінниця: ТОВ «Нілан-ЛТД», 2014. - 482 сuk_UA
dc.relation.references19. Корольчук М. С. Психологія сімейних взаємин: навч. посібник. /М. С. Корольчук, П. П. Криворучко, В. І., Осьодло та ін.-М. МПСИ, 2009.- 384 с.uk_UA
dc.relation.references20. Коцан І. Я., Ложкін Г. В., Мушкевич М. І. Психологія здоров’я людини: навч. посіб. Луцьк: РВВ «Вежа» Волин. нац. ун-ту ім. Лесі Українки, 2009. 316 с.uk_UA
dc.relation.references21. Климчук В. О. Сучасне психологічне консультування та психотерапія: дискурс соціального конструкціонізму. Практична психологія та соціальна робота. 2013. № 2. С. 63–68.uk_UA
dc.relation.references22. Логвиненко О. І. Врахування детермінантів професійної деформації працівників ОВС як фактор запобігання суїцидальним про-явам. Психологія суїцидальної поведінки: Діагностика, корекція, профілактика. Київ: РВВ КІВС, 2000. С. 103–106.uk_UA
dc.relation.references23. Люлько О.М. Медико-психологічна експертиза авіаційних фахівців // Медицина транспорту України: Практика і досвід. – С. 18-20.uk_UA
dc.relation.references24. Магдисюк Л. І., Мельник А. П. Психологія життєвих криз та кризове консультування: навч.метод. посіб. Луцьк: Вежа-Друк, 2021. 100 с.uk_UA
dc.relation.references25. Магдисюк Л. І., Павлова Б. В., Гнатойко І. Медико-психологічне консультування осіб з серцево-судинними захворюваннями. Психологія: реальність і перспективи: зб. наук. праць / упоряд. Р. В. Павелків та ін. Рівне: РДГУ, 2020. Вип. 14. С. 144–149.uk_UA
dc.relation.references26. Магдисюк Л. І., Павлова Б. В. Особливості застосування судово-психологічної експертизи у судочинстві. Психологія: реальність і перспективи: зб. наук. пр. / упоряд. Р. В. Павелків та ін. Рівне: РДГУ, 2018. Вип. 10. С. 100–106.uk_UA
dc.relation.references27. Магдисюк Л. І., Федоренко Р. П. Медико-психологічне консультування: навч.метод. посіб. Луцьк: Вежа-Друк, 2020. 332 с.uk_UA
dc.relation.references28. Магдисюк Л. І., Федоренко Р. П. Практикум психологічного консультування в юридичній сфері: навч. посіб. Луцьк: Вежа-Друк, 2019. 320 с.uk_UA
dc.relation.references29.Магдисюк Л. І., Федоренко Р. П. Практикум психологічного консультування в юридичній сфері: навч. посіб. Луцьк: Вежа-Друк, 2021. 320 с.uk_UA
dc.relation.references30. Магдисюк Л. І., Федоренко Р. П. Програма сертифікатного курсу з підвищення тренерської компетентності за напрямом «Практична психологія у сфері кризової психології». Луцьк: Вежа-Друк, 2021. 92 с.uk_UA
dc.relation.references31. Мазур О. Дитячі страхи: діагностика та корекція. Психолог. 2007. № 39. С. 15–18. 43. Максимова Н. Ю. Сімейне консультування: навч. посіб. Київ: ДП «Вид. дім «Персонал», 2011. 304 с.uk_UA
dc.relation.references32. Основи психологічного консультування : навч. посіб. / Людмила Іванів-на Магдисюк, Раїса Петрівна Федоренко. – Луцьк : Вежа-Друк, 2022. – 360 с.uk_UA
dc.relation.references33. Седик К.В., Фільц О.ОА. Основи психотерапії. Навч. посіб. Академ.видав. АВ. 2016р. с.228. Васьківська С. В. Основи психологічного консультування: навч. посіб. Київ: Четверта хвиля, 2004. 256 с.uk_UA
dc.relation.references34. Поліщук В. М. Психологія сім'ї: навч. посібник/ Поліщук В. М., Ільїна Н. М., Поліщук С. А, та ін.; за заг. ред. В. М, Поліщука.-2-ге вид., доп. - Суми: Університетська книга, 2009.- 282 с.uk_UA
dc.relation.references35. Практикум по соціально-психологічному тренінгу. - СПб.: Видав. Михайлова В.А., 2000 .-352 с.uk_UA
dc.relation.references36. Психологічна культура особистості: управлінська діяльність: навч. посіб. / за ред. А. Вихруща, Л. Орбан-Лебрик, Й. Шемрух. Тернопіль: Крок, 2011. 276 с.uk_UA
dc.relation.references37. Психологія життєвої кризи / за ред. Т. М. Титаренко. Київ: Агро-промвидав України, 1998. 348 с.uk_UA
dc.relation.references38. Психологія професійної безпеки: технології конструктивного самозбереження особистості : кол. моногр. / за заг. ред. Ж. Вірної. Луцьк: Вежа-Друк, 2015. 588 с.uk_UA
dc.relation.references39. Психологія суїцидальної поведінки: Діагностика, корекція, профілактика: Зб. наук. праць / За заг. ред. С.І.Яковенка – К., 2000. – 286 с.uk_UA
dc.relation.references40. Психотерапевтичний практикум. Класичний психоаналіз. Івано-Франківськ: Гостинець, 2004. Вип. 1. 60 с.uk_UA
dc.relation.references41. Федоренко Р. П., Мушкевич М. І. , Дучимінська Т. І., Магди-сюк Л. І. Психологія молодої сім’ї: монографія. Вид. 2-ге, доповн. та змін. Луцьк: Вежа-Друк, 2020. 392 с.uk_UA
dc.relation.references42. Федоренко Р. П., Мушкевич М. І., Коширець В. В. Психологічне консультування: зміст, прийоми, технології. Вид. 2-ге, змін. та доп. Луцьк: Вежа-Друк, 2020. 368 с.uk_UA
dc.relation.references43. Федоренко Р. П. Практикум з психологічного консультування: навчально-методичний посібник. Луцьк: «Вежа», 2005. 105 с.uk_UA
dc.relation.references44. Федоренко Р. П., Психологія сім’ї: навч.посіб. Луцьк, 2015. 124 с.uk_UA
dc.relation.references45. Фон Шліппе А., Швайцер Й. Системна психотерапія та консультування. – Львів: ВНТЛ-Класика, 2004. – с.114-115.uk_UA
dc.coverage.countryUAuk_UA
Розташовується у зібраннях:053 — Психологія (бакалаври)



Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.

Інструменти адміністратора