Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/40953

Назва: Формування місцевих бюджетів та напрями їх покращення в умовах децентралізації.
Інші назви: Formation of local budgets and directions of their improvement under the conditions of decentralization
Автори: Кучеркова, Світлана
Kucherkova, Svitlana
Приналежність: Таврійський державний агротехнологічний університет імені Дмитра Моторного, Запоріжжя, Україна
Dmytro Motornyi Tavria State Agrotechnological University, Zaporizhia, Ukraine
Бібліографічний опис: Кучеркова С. Формування місцевих бюджетів та напрями їх покращення в умовах децентралізації. / Світлана Кучеркова // Галицький економічний вісник. — Т. : ТНТУ, 2023. — Том 80. — № 1. — С. 49–58. — (Фінанси, банківська справа та страхування).
Bibliographic description: Kucherkova S. (2023) Formuvannia mistsevykh biudzhetiv ta napriamy yikh pokrashchennia v umovakh detsentralizatsii. [Formation of local budgets and directions of their improvement under the conditions of decentralization]. Galician economic bulletin (Tern.), vol. 80, no 1, pp. 49-58 [in Ukrainian].
Є частиною видання: Галицький економічний вісник Тернопільського національного технічного університету, 1 (80), 2023
Galician economic bulletin of the Ternopil National Technical University, 1 (80), 2023
Журнал/збірник: Галицький економічний вісник Тернопільського національного технічного університету
Випуск/№ : 1
Том: 80
Дата публікації: 21-лют-2023
Дата подання: 9-січ-2023
Дата внесення: 3-тра-2023
Видавництво: ТНТУ
TNTU
Місце видання, проведення: Тернопіль
Ternopil
DOI: https://doi.org/10.33108/galicianvisnyk_tntu2023.01.049
УДК: 336.14
352
Теми: місцеві фінанси
формування місцевих бюджетів
децентралізація
місцеве самоврядування
податкові надходження
податок з доходів фізичних осіб
local finances
formation of local budgets
decentralization
local self-government
tax revenues
personal income tax
Кількість сторінок: 10
Діапазон сторінок: 49-58
Початкова сторінка: 49
Кінцева сторінка: 58
Короткий огляд (реферат): Висвітлено сучасний стан формування місцевих бюджетів в умовах децентралізації фінансових ресурсів, з урахуванням внесених змін до бюджетного та податкового законодавства. Метою статті є дослідження проблем формування і використання коштів місцевих бюджетів. Розроблено пропозиції щодо вдосконалення наявного механізму функціонування й наповнення місцевих бюджетів. Держава і місцеве самоврядування розділяють між собою завдання та відповідальність за надання громадянам країни громадських послуг. Ефективність і масштаби діяльності місцевих органів влади у сфері надання громадських послуг залежать, в основному, від стану фінансів місцевих органів влади. Система місцевих бюджетів є в усіх країнах світу. Актуальним завданням фінансової децентралізації є забезпечення необхідного обсягу фінансових ресурсів для здійснення означеної діяльності. Дослідження показують, що на даний момент система формування доходів місцевих бюджетів має недостатній рівень власних доходів і велика частка трансфертних платежів у дохідній частині місцевих бюджетів. З початком широкомасштабного вторгнення Росії в Україну органи місцевого самоврядування, як і вся держава в цілому, зіткнулися з новими викликами і проблемами, вирішення яких, у першу чергу, потребує додаткових фінансових ресурсів. За підсумками 10 місяців 2022 року надходження до місцевих бюджетів скоротилися в середньому на 16% порівняно з січнем-жовтнем 2021. Дослідження показали, що найбільшу питому вагу в структурі дохідної частини місцевих бюджетів займають податкові надходження – ПДФО, єдиний податок, податок на землю. На підставі цього запропоновано керівникам об’єднаних територіальних громад зосереджуватися саме на адмініструванні ПДФО, співпраці з фізичними особами підприємцями, легалізації трудових відносин, підвищенні рівня заробітної плати на економічно активних суб’єктах господарювання та на інших заходах, метою яких є нарощування надходжень від даного податку. На сьогодні питання підвищення рівня фінансової спроможності громад вирішують шляхом розвитку економіки на своїх територіях, забезпечення стратегічного управління розвитком територій, популяризації територій, сприяння залученню інвестицій, підтримання місцевого бізнесу та розвитку галузей. Кожна з громад визначає пріоритетні галузі на своїх територіях. Сільські території надають перевагу розвитку галузей агропромислового комплексу, фермерству для вирощування тих культур, які є характерними для певної території.
The article highlights the current state of formation of local budgets in the conditions of decentralization of financial resources, taking into account the changes made to the budget and tax legislation. The purpose of the article is to study the problems of formation and use of funds of local budgets. Development of proposals for improving the existing functioning mechanism and filling local budgets. The state and local self_government share tasks and responsibilities for providing citizens with public services. The effectiveness and scale of activities of local authorities in the field of providing public services depend mainly on the state of finances of local authorities. The system of local budgets exists in all countries of the world. The urgent task of financial decentralization is to ensure the necessary volume of financial resources for the implementation of the specified activity. Studies show that at the moment the system of local budget revenue generation has an insufficient level of own revenue and a large share of transfer payments in the revenue part of local budgets. With the beginning of Russiaʼs large-scale invasion of Ukraine, local self-government bodies, like the entire state as a whole, faced new challenges and problems, the solution of which, first of all, requires additional financial resources. According to the results of 10 months of 2022, revenues to local budgets decreased by an average of 16% compared to January_October 2021. Studies have shown that the largest specific weight in the structure of the revenue part of local budgets is occupied by tax revenues, namely personal income tax, a single tax, land tax. Based on this, it is proposed that the leaders of the united territorial communities focus specifically on the administration of personal income tax, cooperation with natural persons entrepreneurs, legalization of labor relations, raising the level of wages at economically active economic entities and on other measures, the purpose of which is to increase revenues from this tax. Today, the issue of increasing the level of financial capacity of communities is solved by developing the economy in their territories, ensuring strategic management of the development of territories, popularizing territories, promoting investment attraction, supporting local business and developing industries. Each of the communities determines the priority industries in its territories. Rural areas give priority to the development of agro-industrial complex branches, farming for the cultivation of those crops that are characteristic of a certain area
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/40953
ISSN: 2409-8892
Власник авторського права: © Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя, 2023
URL-посилання пов’язаного матеріалу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nzizvru_2019_6_8
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/252-2022-%D0%BF#Text
https://www.ukrinform.ua/rubric-economy/3630144-dohodi-miscevih-budzetiv-u-sicnizovtni-2022-roku-skorotilisa-na-16.html
https://doi.org/10.33108/galicianvisnyk_tntu2021.06.016
https://openbudget.gov.ua/local-budget?
Перелік літератури: 1. Василик О. Д. Пріоритети бюджетної політики. Наукові праці НДФІ. 2004. № 6. С. 44–45.
2. Волохова І. С. Місцеві фінанси та перспективи поглиблення фінансової децентралізації в Україні: монографія. Одеса: Атлант, 2014. 462 с.
3. Глущенко Ю. А. Доходи місцевих бюджетів як джерело фінансового забезпечення на місцевому локальному рівні. Наукові записки Інституту законодавства Верховної Ради України. 2019. № 6. С. 52–61. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nzizvru_2019_6_8 (дата звернення: 08.01.2023)
4. Деякі питання формування та виконання місцевих бюджетів у період воєнного стану: Постанова Кабінету Міністрів України від 11 бер. 2022 р. № 252. URL:https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/252-2022-%D0%BF#Text (дата звернення: 08.01.2023)
5. Доходи місцевих бюджетів скоротились. Укрінформ. URL: https://www.ukrinform.ua/rubric-economy/3630144-dohodi-miscevih-budzetiv-u-sicnizovtni-2022-roku-skorotilisa-na-16.html (дата звернення: 09.01.2023)
6. Кучеркова С. О. Стан та напрями вдосконалення податкового адміністрування. Облік і фінанси. 2018. № 3. С. 105–110.
7. Кучеркова С. О. Окремі аспекти податку на доходи фізичних осіб. Галицький економічний вісник. 2021. № 6 (73). С. 16–25. DOI: https://doi.org/10.33108/galicianvisnyk_tntu2021.06.016
8. Показники доходів і витрат місцевих бюджетів станом на серпень 2022 року. Openbudget. URL: https://openbudget.gov.ua/local-budget? (дата звернення: 08.01.2023).
References: 1. Vasylyk O.D. (2004) Priorytety biudzhetnoi polityky [Budget policy priorities]. Naukovi pratsi NDFI.No. 6. P. 44–45.
2. Volokhova I. S. (2014) Mistsevi finansy ta perspektyvy pohlyblennya finansovoyi detsentralizatsiyiyi v Ukrayini [Local finance and prospects for deepening financial decentralization in Ukraine]. Odessa: Atlanta. [In Ukrainian].
3. Hlushchenko Yu. A. (2019) Dokhody mistsevykh byudzhetiv yak dzherelo finansovoho zabezpechennya na mistsevomu lokalʹnomu rivni [Revenues of local budgets as a source of financial support at the local level]. Naukovi zapysky Instytutu zakonodavstva Verkhovnoyi Rady Ukrainy [The Scientific Papers of the Legislation Institute of the Verkhovna Rada of Ukraine]. No. 6. P. 52–61. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nzizvru_2019_6_8 (accessed: 8 January 2023).
4. Kabinet Ministriv Ukrainy. (2022) Deiaki pytannia formuvannia ta vykonannia mistsevykh biudzhetiv u period voiennoho stanu: [Some issues of formation and execution of local budgets during martial law]. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/252-2022-%D0%BF#Text (accessed: 8 January 2023).
5. Ukrinform (2022) Dokhody mistsevykh biudzhetiv skorotylys [Revenues of local budgets decreased]. URL: https://www.ukrinform.ua/rubric-economy/3630144-dohodi-miscevih-budzetiv-u-sicnizovtni-2022-roku-skorotilisa-na-16.html (accessed: 9 January 2023).
6. Kucherkova S. O. (2018) Stan ta napriamy vdoskonalennia podatkovoho administruvannia. [Status and areas for improving tax administration]. Oblik i finansy. No. 3. P. 105–110.
7. Kucherkova S. O. (2021) Okremi aspekty podatku na dokhody fizychnykh osib. [Certainaspects of personal income tax]. Halytskyi ekonomichnyi visnyk. No. 6 (73). P. 16–25.DOI: https://doi.org/10.33108/galicianvisnyk_tntu2021.06.016
8. Openbudget (2022) Pokaznyky dokhodiv i vytrat mistsevykh biudzhetiv stanom na serpen 2022 roku [Indicators of revenues and expenditures of local budgets as of August 2022]. URL: https://openbudget.gov.ua/local-budget? (accessed: 8 January 2023).
Тип вмісту: Article
Розташовується у зібраннях:Галицький економічний вісник, 2023, № 1 (80)



Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.