Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/40823

Full metadata record
DC poleHodnotaJazyk
dc.contributor.authorФедишин, І.
dc.contributor.authorFedyshyn, I.
dc.date.accessioned2023-04-01T08:06:11Z-
dc.date.available2023-04-01T08:06:11Z-
dc.date.created2022-11-21
dc.date.issued2022-11-21
dc.date.submitted2022-11-26
dc.identifier.citationФедишин І. Дослідження впливу криз на маркетингову стратегію підприємств сфери обслуговування / І. Федишин // Галицький економічний вісник. — Т. : ТНТУ, 2022. — Том 78-79. — № 5-6. — С. 16–23. — (Економіка).
dc.identifier.issn2409-8892
dc.identifier.urihttp://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/40823-
dc.description.abstractДосліджено вплив криз, з якими стикаються компанії сфери обслуговування. Зокрема було виявлено, що Світова економіка продовжує зазнавати значних втрат через кризу, зумовлену covid-19 та воєнними діями на території України. Волатильність ринків, зменшення прибутків, малі цикли відновлення, скорочення або й повне закриття підприємств впливають на виробництво і розподіл державного бюджету. У ХХІ столітті традиційна криза може стати міжнародною і навіть перерости в глобальний шок на пізнішому етапі. Вплив негативних факторів, що триває більше 2–3 років, починає генерувати чинники, що руйнують економічну систему. Зокрема, аналіз основних показників сфери обслуговування показав суттєве падіння у секторі подорожей і туризму. В усьому світі безпосередній внесок туризму у ВВП становив приблизно 9,6 млрд доларів США у 2019 році, 4,8 млрд доларів США – у 2020 та 5,8 мільярда доларів США у 2021 році. Що стосується українських реалій, то статистичні дані свідчать про те, що у 2021 році до бюджету українських громад надійшло 244 млн грн туристичного збору. Цей показник на 86,8% перевищує показник 2020 року, що склав 130,6 млн грн, а також на 20% вищий за аналогічний показник 2019 року – тоді до бюджету надійшло 196 млн грн. За перше півріччя 2022 року надходження від цієї галузі до держбюджету України зменшилося на 25,7% у порівнянні з 2021 роком у зв’язку з воєнними діями на території України. В усьому світі темпи цифрової трансформації прискорюються. Було виявлено, що covid-19 виявився каталізатором у прагненні сектора туризму та гостинності до інновацій та інтеграції нових технологій. Проаналізовано основні причини створення або покращення стратегії Digital-маркетингу підприємства сфери обслуговування, зокрема: постійне зростання кількості Інтернет-користувачів та інтенсивності використання Інтернету, покупці та конкуренти все більше переходять в онлайн, спостерігається збільшення потреби бізнесу і покупців у безпечному й зручному онлайн-середовищі, традиційні маркетингові заходи для підприємств сфери обслуговування в умовах нестабільності зовнішнього середовища стають менш ефективними. Запропоновано рішення для підвищення ефективності маркетингової стратегії підприємства.
dc.description.abstractThe article examines the impact of crises faced by companies in the service sector. In particular, it was found that the world economy continues to suffer significant losses due to the crisis caused by covid-19 and military actions on the territory of Ukraine. Volatility of markets, decrease in profits, small cycles of recovery, reduction or complete closure of enterprises affect the production and distribution of the state budget. In the 21st century, a traditional crisis can become international and even develop into a global shock at a later stage. The influence of negative factors lasting more than 2–3 years begins to generate factors that destroy the economic system. In particular, the analysis of the main indicators of the service sector showed a significant drop in the travel and tourism sector. Globally, the direct contribution of tourism to GDP was estimated to be approximately US$9.6 billion in 2019, US$4.8 billion in 2020 and US$5.8 billion in 2021. As for Ukrainian realities, statistical data indicate that in 2021, the budget of Ukrainian communities received 244 million UAH of tourist tax. This index is 86.8% higher than in 2020, which amounted to UAH 130.6 million, and also 20% higher than the similar index of 2019 – when UAH 196 million came to the budget. In the first half of 2022, revenues from this industry to the state budget of Ukraine decreased by 25.7% compared to 2021 because of military actions on the territory of Ukraine. The pace of digital transformation has been accelerating all over the world in past few years. It was found that covid-19 has been a catalyst in the tourism and hospitality sectorʼs drive to innovate and integrate new technologies. The main reasons for creating or improving the digital marketing strategy by a service company were identified, in particular: the constant growth of the number of Internet users and the intensity of Internet use, buyers and competitors are increasingly moving online, there is an increase in the need for business and buyers in a safe and convenient online environment, traditional marketing measures for enterprises in the service sector in conditions of instability of the external environment become less effective. Solutions to increase the effectiveness of the companyʼs marketing strategy were given in the article.
dc.format.extent16-23
dc.language.isouk
dc.publisherТНТУ
dc.publisherTNTU
dc.relation.ispartofГалицький економічний вісник Тернопільського національного технічного університету, 5-6 (78-79), 2022
dc.relation.ispartofGalician economic bulletin of the Ternopil National Technical University, 5-6 (78-79), 2022
dc.relation.urihttps://cepr.org/publications/dp14531
dc.relation.urihttps://doi.org/10.2139/ssrn.3630157
dc.relation.urihttps://doi.org/10.4018/978-1-5225-2206-5.ch006
dc.relation.urihttps://www.statista.com/topics/962/global-tourism/#dossierKeyfigures
dc.relation.urihttps://www.tourism.gov.ua/blog/ukrayina-otrimala-rekordi-244-mln-grn-turistichnogo-zboru
dc.relation.urihttps://www.rbc.ua/ukr/travel/samyy-trudnyy-sezon-stali-izvestny-poteri-1662112736.html
dc.relation.urihttps://www.statista.com/statistics/1186201/hotel-and-resort-industry-market-size-global/
dc.relation.urihttps://www.nationalgeographic.com/travel/article/how-coronavirus-is-impacting-the-travel-industry
dc.relation.urihttps://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Digital_economy_and_society_statistics_-_households_and_individuals#Internet_usage
dc.relation.urihttps://wttc.org/Portals/0/Documents/Reports/2020/To%20Recovery%20and%20Beyond-The%20Future%20of%20Travel%20Tourism%20in%20the%20Wake%20of%20COVID-19.pdf?ver=2021-02-25-183120-543
dc.relation.urihttps://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=E-commerce_statistics_for_individuals
dc.subjectглобалізація
dc.subjectпідприємництво
dc.subjectтуризм
dc.subjectсфера обслуговування
dc.subjectglobalization
dc.subjectentrepreneurship
dc.subjecttourism
dc.subjectservice sphere
dc.titleДослідження впливу криз на маркетингову стратегію підприємств сфери обслуговування
dc.title.alternativeResearch of the crises influence on the enterprises` marketing strategy in the service field
dc.typeArticle
dc.rights.holder© Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя, 2022
dc.coverage.placenameТернопіль
dc.coverage.placenameTernopil
dc.format.pages8
dc.subject.udc338.48
dc.subject.udc658.6
dc.relation.references1. Cerra V. A Fatas and S Saxena (eds) (2020) Hysteresis and Business Cycles, CEPR Press Discussion Paper No. 14531. URL: https://cepr.org/publications/dp14531. DOI: https://doi.org/10.2139/ssrn.3630157
dc.relation.references2. Martín Fuentes N and I Moder (2020) The scarring effects of past crises on the global economy. Economic Bulletin Issue 8. ECB
dc.relation.references3. Mahmood Ali, Arvind Upadhyay and Vikas (2017) Issues in Service Marketing in Emerging Economies / Promotional Strategies and New Service Opportunities in Emerging Economies. IGI Global. P. 130–143 DOI: https://doi.org/10.4018/978-1-5225-2206-5.ch006
dc.relation.references4. Global tourism industry – statistics & facts. URL: https://www.statista.com/topics/962/global-tourism/#dossierKeyfigures.
dc.relation.references5. Державне агентство розвитку туризму. URL: https://www.tourism.gov.ua/blog/ukrayina-otrimala-rekordi-244-mln-grn-turistichnogo-zboru.
dc.relation.references6. Найважчий сезон. Стали відомі втрати туризму в Україні під час війни. РБК Україна. Інформаційний портал. URL: https://www.rbc.ua/ukr/travel/samyy-trudnyy-sezon-stali-izvestny-poteri-1662112736.html.
dc.relation.references7. Market size of the hotel and resort industry worldwide from 2012 to 2021, with a forecast for 2022. URL: https://www.statista.com/statistics/1186201/hotel-and-resort-industry-market-size-global/.
dc.relation.references8. How hard will the coronavirus hit the travel industry? URL: https://www.nationalgeographic.com/travel/article/how-coronavirus-is-impacting-the-travel-industry.
dc.relation.references9. Digital economy and society statistics – households and individuals. URL: https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Digital_economy_and_society_statistics_-_households_and_individuals#Internet_usage.
dc.relation.references10. World Travel & Tourism Council: To Recovery & Beyond: The Future of Travel & Tourism in the Wake of covid-19 – 2020. URL: https://wttc.org/Portals/0/Documents/Reports/2020/To%20Recovery%20and%20Beyond-The%20Future%20of%20Travel%20Tourism%20in%20the%20Wake%20of%20COVID-19.pdf?ver=2021-02-25-183120-543.
dc.relation.references11. E-commerce statistics for individuals. URL: https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=E-commerce_statistics_for_individuals.
dc.relation.referencesen1. Cerra V. A Fatas and S Saxena (eds) (2020) Hysteresis and Business Cycles, CEPR Press Discussion Paper No. 14531. URL: https://cepr.org/publications/dp14531. DOI: https://doi.org/10.2139/ssrn.3630157
dc.relation.referencesen2. Martín Fuentes N and I Moder (2020) The scarring effects of past crises on the global economy. Economic Bulletin Issue 8. ECB.
dc.relation.referencesen3. Mahmood Ali, Arvind Upadhyay and Vikas (2017) Issues in Service Marketing in Emerging Economies / Promotional Strategies and New Service Opportunities in Emerging Economies. IGI Global. P. 130–143 DOI: https://doi.org/10.4018/978-1-5225-2206-5.ch006
dc.relation.referencesen4. Global tourism industry – statistics & facts. URL: https://www.statista.com/topics/962/global-tourism/#dossierKeyfigures.
dc.relation.referencesen5. Derzhavne ahentstvo rozvytku turyzmu. [State Tourism Development Agency]. URL: https://www.tourism.gov.ua/blog/ukrayina-otrimala-rekordi-244-mln-grn-turistichnogo-zboru.
dc.relation.referencesen6. Naivazhchyi sezon. Staly vidomi vtraty turyzmu v Ukraini pid chas viiny. RBK Ukraina. Informatsiinyi portal. [The most difficult season. The losses of tourism in Ukraine during the war became known. RBC Ukraine. Information portal]. URL: https://www.rbc.ua/ukr/travel/samyy-trudnyy-sezon-stali-izvestny-poteri-1662112736.html.
dc.relation.referencesen7. Market size of the hotel and resort industry worldwide from 2012 to 2021, with a forecast for 2022. URL: https://www.statista.com/statistics/1186201/hotel-and-resort-industry-market-size-global/.
dc.relation.referencesen8. How hard will the coronavirus hit the travel industry? URL: https://www.nationalgeographic.com/travel/article/how-coronavirus-is-impacting-the-travel-industry.
dc.relation.referencesen9. Digital economy and society statistics – households and individuals. URL: https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Digital_economy_and_society_statistics_-_households_and_individuals#Internet_usage.
dc.relation.referencesen10. World Travel & Tourism Council: To Recovery & Beyond: The Future of Travel & Tourism in the Wake of covid-19 – 2020. URL: https://wttc.org/Portals/0/Documents/Reports/2020/To%20Recovery%20and%20Beyond-The%20Future%20of%20Travel%20Tourism%20in%20the%20Wake%20of%20COVID-19.pdf?ver=2021-02-25-183120-543.
dc.relation.referencesen11. E-commerce statistics for individuals. URL: https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=E-commerce_statistics_for_individuals.
dc.identifier.citationenFedyshyn I. (2022) Doslidzhennia vplyvu kryz na marketynhovu stratehiiu pidpryiemstv sfery obsluhovuvannia [Research of the crises influence on the enterprises` marketing strategy in the service field]. Galician economic bulletin (Tern.), vol. 78-79, no 5-6, pp. 16-23 [in Ukrainian].
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.33108/galicianvisnyk_tntu2022.05_06.016
dc.contributor.affiliationТернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя, Тернопіль, Україна
dc.contributor.affiliationTernopil Ivan Pul’uj National Technical University, Ternopil, Ukraine
dc.citation.journalTitleГалицький економічний вісник Тернопільського національного технічного університету
dc.citation.volume78-79
dc.citation.volume78-79
dc.citation.issue5-6
dc.citation.spage16
dc.citation.epage23
Vyskytuje se v kolekcích:Галицький економічний вісник, 2022, № 5-6 (78-79)



Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.