Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/40809

Назва: Особливості формування стратегій українських підприємств під час війни
Інші назви: The features of strategies formation of Ukrainian enterprises during the war
Автори: Беззубко, Б.
Ткаченко, М.
Bezzubko, B.
Tkachenko, M.
Приналежність: Донбаська національна академія будівництва і архітектури, Краматорськ, Україна
Donbas National Academy of Construction and Architecture, Kramatorsk, Ukraine
Бібліографічний опис: Беззубко Б. Особливості формування стратегій українських підприємств під час війни / Б. Беззубко, М. Ткаченко // Галицький економічний вісник. — Т. : ТНТУ, 2022. — Том 78-79. — № 5-6. — С. 96–102. — (Менеджмент).
Bibliographic description: Bezzubko B., Tkachenko M. (2022) Osoblyvosti formuvannia stratehii ukrainskykh pidpryiemstv pid chas viiny [The features of strategies formation of Ukrainian enterprises during the war]. Galician economic bulletin (Tern.), vol. 78-79, no 5-6, pp. 96-102 [in Ukrainian].
Є частиною видання: Галицький економічний вісник Тернопільського національного технічного університету, 5-6 (78-79), 2022
Galician economic bulletin of the Ternopil National Technical University, 5-6 (78-79), 2022
Журнал/збірник: Галицький економічний вісник Тернопільського національного технічного університету
Випуск/№ : 5-6
Том: 78-79
78-79
Дата публікації: 21-лис-2022
Дата подання: 10-гру-2022
Дата внесення: 1-кві-2023
Видавництво: ТНТУ
TNTU
Місце видання, проведення: Тернопіль
Ternopil
DOI: https://doi.org/10.33108/galicianvisnyk_tntu2022.05_06.096
УДК: 65.012.23
Теми: стратегія підприємств
стратегічне управління
бізнес
військові дії
enterprise strategy
strategic management
business
military actions
Кількість сторінок: 7
Діапазон сторінок: 96-102
Початкова сторінка: 96
Кінцева сторінка: 102
Короткий огляд (реферат): Актуальність написання статті пов’язана з недостатньою кількістю наукових праць, в яких розглядаються особливості формування стратегій українських підприємств під час війни. Вирішено такі наукові завдання: встановлення основних чинників, які впливають на вибір стратегії підприємства під час військових дій; визначення основних особливостей формування стратегій українських підприємств під час війни; розроблення рекомендацій стосовно підвищення ефективності розроблення стратегії підприємства. Встановлено, що значні втрати матеріальних, фінансових і трудових ресурсів актуалізують необхідність мати стратегічний документ, в якому будуть визначатися пріоритети, місія, головні цілі й розподіл ресурсів для їх досягнення і та ін. Визначено основні чинники, які впливають на необхідність розроблення й вибір стратегії підприємства під час військових дій, серед яких: вимушена евакуація підприємств з зони бойових дій; вимушена міграція населення та призов до армії; зниження купівельної спроможності населення; втрата клієнтів; проблеми з експортом товарів через логістичні труднощі, існуючі валютні обмеження; зниження імпорту комплектуючих товарів і напівфабрикатів. До позитивних чинників, які дозволили українському бізнесу швидше адаптуватися в складних умовах, слід віднести деяке зменшення податкового тиску. Зміни в оподаткуванні передбачають зниження податку на додану вартість та податку на прибуток підприємств. До основних особливостей формування стратегій українських підприємств віднесено: незначну кількість підприємств, які зуміли адаптуватися до діяльності під час війни й мали активну стратегію діяльності; поступове підвищення значення стратегічного планування. Модель стратегічного управління підприємствами, яка функціонує на основі наукової обґрунтованості управлінських рішень, отримання максимального результату при мінімумі витрат, узгодженості всіх елементів системи доповнюється гнучкістю в умовах функціонування системи управління в ситуації ризику, розумінням найактуальніших потреб суспільства. Встановлені такі тенденції при розробленні стратегій розвитку українських підприємств під час війни: здійснення максимальної адаптації існуючої стратегії до дії підприємства у військових умовах; перехід підприємств до стратегії диверсифікації. Розроблено рекомендації стосовно підвищення ефективності розроблення стратегії підприємства: здійснення SWOT-аналізу на основі нових реалій діяльності, аудит майна підприємства; розроблення додаткових заходів стосовно збереження трудових, матеріальних, фінансових та інформаційних ресурсів. У перспективі необхідно з боку органів державної влади будувати нову організацію взаємовідносин з підприємцями на принципах взаємної відповідальності, підтримки, партнерства. При формуванні стратегії розвитку підприємств визначальним фактором є інформаційне забезпечення подальшої діяльності щодо перспектив розвитку територій, їх відновлення
The article relevance is related to the insufficient number of scientific works that consider the features of the formation of strategies of Ukrainian enterprises during the war. The following scientific tasks are solved in the article: the establishing of the main factors that influence the choice of an enterprise’s strategy during military operations; determination of the main features of the formation of strategies of Ukrainian enterprises during the war; development of recommendations regarding the improvement of the efficiency of the development of the company’s strategy. It was established that the significant losses of material, financial and labor resources actualize the need to have the strategic documents in which the priorities, mission, main goals and distribution of resources for their achievement, etc. will be determined. The main factors that influence the need to develop and choose the enterprise strategy during military operations are identified and including: forced evacuation of enterprises from the war zone; forced migration of population and conscription to the army; reducing the purchasing power of population; loss of customers; problems with exporting goods due to logistics difficulties, existing currency restrictions; reduction of imports of components of goods and semi –factories. Positive factors that have allowed Ukrainian business to adapt faster in difficult conditions include some reduction in tax pressure. Tax changes provide the decrease in: value added tax; income tax of enterprises. The main features of the formation of strategies of Ukrainian enterprises include: a small number of enterprises that were able to adapt to activities during the war and had an active strategy of activity; a gradual increase in the importance of strategic planning. The model of strategic management of enterprises that functions on the basis of the scientific validity of management decisions, obtaining the maximum result at a minimum of costs, the coherence of all elements of the system, is complemented by flexibility in the conditions of the operation of the management system in a risk situation, with understanding of the most urgent needs of society. The following trends were established in the development of strategies for the development of Ukrainian enterprises during the war: maximum adaptation of the existing strategy to the operation of the enterprise in military conditions; transition of enterprises to a diversification strategy. Recommendations have been developed to increase the effectiveness of the company’s strategy development: SWOT analysis based on new realities of activity, audit of the company’s assets; the development of additional measures regarding the preservation of labor, material, financial and informational resources. In future, it is necessary for state authorities to build a new organization of relations with entrepreneurs based on the principles of mutual responsibility, support, and partnership. During the forming the strategy for the development of enterprises, as the determining factor serves the information provision of further activities regarding the prospects for the development of territories, their restoration.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/40809
ISSN: 2409-8892
Власник авторського права: © Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя, 2022
URL-посилання пов’язаного матеріалу: https://www.epravda.com.ua/news/2022/08/16/690482/
https://cid.center/key-results-of-the-study-of-the-state-and-needs-of-ukrainian-business/
https://repository.mruni.eu/bitstream/handle/007/16360/Shershniova.pdf?sequence=1&isAllowed=y
http://nbuv.gov.ua/UJRN/Patp_2017_1_15
https://boi.org.ua/publications/press/1492-biznes-v-umovah-vijni-csho-zavazhaye-pidpriyemcyam-pracyuvati-un-an/
https://www.bbc.com/ukrainian/features-63270389
https://boi.org.ua/publications/press/1492-biznes-v-umovah-vijni-csho-zavazhaye-pidpriyemcyam-pracyuvati-un-an/(accessed
Перелік літератури: 1. Павлиш О. 20% малого і середнього бізнесу втратили понад $100 тисяч через війну. Опитування. Українська правда. URL: https://www.epravda.com.ua/news/2022/08/16/690482/ (дата звернення: 09.12.2022).
2. Ключові результати дослідження стану та потреб українського бізнесу. URL: https://cid.center/key-results-of-the-study-of-the-state-and-needs-of-ukrainian-business/ (дата звернення: 09.12.2022).
3. Вишневський О. С. Загальна теорія стратегування: від парадигми до практики використання: монографія. НАН України, Ін-т економіки пром-сті. Київ, 2018. 156 с.
4. Гібридна війна: in verbo et in praxi: монографія. Донецький національний університет імені Василя Стуса; під. заг. ред. проф. Р. О. Додонова. Вінниця: ТОВ «НіланЛТД», 2017. 412 с.
5. Шершньова З. Є. Комплексна стратегія соціального розвитку організації в умовах кризового стану економіки України. URL: https://repository.mruni.eu/bitstream/handle/007/16360/Shershniova.pdf?sequence=1&isAllowed=y (дата звернення: 09.12.2022).
6. Беззубко Б. І. Розробка стратегії відновлення Донбасу як складник державної політики України. Публічне адміністрування: теорія та практика: ел.зб. наук. пр, 2017 (1). № 1. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Patp_2017_1_15 (дата звернення: 09.12.2022).
7. Беззубко Л. В., Беззубко Б. І. Розвиток стратегій старопромислових регіонів. Економічний вісник Донбасу. 2018. № 1 (51). С. 40–44.
8. Беззубко Б. І., Беззубко Ю. І. Проблеми сучасного етапу стратегічного планування розвитку територіальних громад у Донецькій області. Економічний вісник Донбасу. 2018. № 2 (52). С. 17–20.
9. Беззубко Б. І., Кулик О. А., Кулик Д. О. Стратегічне управління підприємством. Електронний науково-практичний журнал «Збірник наукових праць ДонНАБА»; ред. кол. В. А. Кравець та ін. Краматорськ: ДонНАБА, 2019. Вип. 1. С. 130–134.
10.Єрмошенко М. М. Маркетинг: підручник. Нац. акад. управління, 2011. 631 с.
11. The Strategy Process: Concepts, Context, Cases (4th Edition) / S. Ghoshal et al. 4th ed. Prentice Hall, 2002. 1000 p.
12. Про затвердження плану невідкладних заходів з переміщення у разі потреби виробничих потужностей суб’єктів господарювання з територій, де ведуться бойові дії та/або є загроза бойових дій, на безпечну територію: Розпорядження Кабінету Міністрів України від 25 березня 2022 року № 246-р.
13.Слуцький Б. Бізнес в умовах війни: що заважає підприємцям працювати (УНІАН).URL: https://boi.org.ua/publications/press/1492-biznes-v-umovah-vijni-csho-zavazhaye-pidpriyemcyam-pracyuvati-un-an/ (дата звернення: 09.12.2022).
14. Зануда А. Воєнні рейки: як економіці дожити до перемоги. 22.10.2022. URL: https://www.bbc.com/ukrainian/features-63270389 (дата звернення: 09.12.2022).
References: 1. Pavlysh O. (2022) 20% malogho i serednjogho biznesu vtratyly ponad $100 tysjach cherez vijnu. opytuvannja [20% of small and medium-sized businesses lost more than $100,000 due to the war. Poll]. Ukrajinsjka pravda. URL: https://www.epravda.com.ua/news/2022/08/16/690482/ (accessed:9 December 2022).
2. Kljuchovi rezuljtaty doslidzhennja stanu ta potreb ukrajinsjkogho biznesu (2022) [Key results of the study of the state and needs of Ukrainian business]. URL: https://cid.center/key-results-of-the-study-of-the-state-and-needs-of-ukrainian-business/ (accessed: 9 December 2022).
3. Vyshnevsjkyj O. S. (2018) Zaghaljna teorija strateghuvannja: vid paradyghmy do praktyky vykorystannja [The general theory of strategizing: from paradigm to practical use]. NAN Ukrajiny, In-t ekonomiky prom-sti. Kyjiv. 156 p. [In Ukrainian].
4. Ghibrydna vijna: in verbo et in praxi (2017) [Hybrid war: in verbo et in praxi]. Donecjkyj nacionaljnyj universytet imeni Vasylja Stusa; pid. zagh. red. prof. R. O. Dodonova. Vinnycja: TOV “NilanLTD”, 2017. 412 p. [In Ukrainian].
5. Shershnjova Z. Je. (2018) Kompleksna strateghija socialjnogho rozvytku orghanizaciji v umovakh kryzovogho stanu ekonomiky Ukrajiny [Comprehensive strategy of social development of the organization in the conditions of the crisis state of the economy of Ukraine]. URL: https://repository.mruni.eu/bitstream/handle/007/16360/Shershniova.pdf?sequence=1&isAllowed=y (accessed: 9 December 2022).
6. Bezzubko B. I. (2017) Rozrobka strateghiji vidnovlennja Donbasu jak skladnyk derzhavnoji polityky Ukrajiny [Development of a strategy for the restoration of Donbas as a component of the state policyof Ukraine]. Publichne administruvannja: teorija ta praktyka: el. zb. nauk. pr [Public administration:theory and practice: electronicjournal]. Vol. 1. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Patp_2017_1_15 (accessed: 9 December 2022).
7. Bezzubko L. V., Bezzubko B. I. (2018) Rozvytok strateghij staropromyslovykh reghioniv [Development of strategies of old industrial regions]. Vol 51. No. 1. P. 40–44.
8. Bezzubko B. I., Bezzubko Ju. I. (2018) Problemy suchasnogho etapu strateghichnogho planuvannja rozvytku terytorialjnykh ghromad u Donecjkij oblasti [Problems of the modern stage of strategic planning of the development of territorial communities in the Donetsk region]. Economic Herald of Donbass. Vol. 52. No. 1. P. 17–20.
9. Bezzubko B. I., Kulyk O. A., Kulyk D. O. (2019) Strateghichne upravlinnja pidpryjemstvom [Strategic management of the enterprise]. Elektronnyj naukovo-praktychnyj zhurnal “Zbirnyk naukovykh pracj DonNABA” [Collection of scientific works of DonNABA” Electronic scientific and practical journal].Kramatorsjk: DonNABA. Vol. 1. P. 130–134.
10.Jermoshenko M. M. (2011). Marketyngh [Marketing]. Kyjiv: Nac. akad. Upravlinnja. 631 p. [In Ukrainian].
11. The Strategy Process: Concepts, Context, Cases (2002). 4th ed. Prentice Hall. 1000 p.
12. Pro zatverdzhennja planu nevidkladnykh zakhodiv z peremishhennja u razi potreby vyrobnychykh potuzhnostej subʼjektiv ghospodarjuvannja z terytorij, de vedutjsja bojovi diji ta/abo je zaghroza bojovykh dij, na bezpechnu terytoriju (2022) [On the approval of the plan of emergency measures for the relocation, if necessary, of the production capacities of economic entities from the territories where hostilities are taking place and/or there is a threat of hostilities to a safe territory]: Rozporjadzh. Kab. Ministriv Ukrajiny vid 25.03.2022 r. no 246-r.
13. Slucjkyj B. (2022) Biznes v umovakh vijny: shho zavazhaje pidpryjemcjam pracjuvaty [Business in conditions of war: what prevents entrepreneurs from working] (UNIAN). URL: https://boi.org.ua/publications/press/1492-biznes-v-umovah-vijni-csho-zavazhaye-pidpriyemcyam-pracyuvati-un-an/(accessed 9 December 2022).
14. Zanuda A. (2022) Vojenni rejky: jak ekonomici dozhyty do peremoghy [Military rails: how the economy survives to victory.]. URL: https://www.bbc.com/ukrainian/features-63270389 (accessed 9 December 2022).
Тип вмісту: Article
Розташовується у зібраннях:Галицький економічний вісник, 2022, № 5-6 (78-79)



Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.