Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/40808

Назва: Розвиток соціального підприємництва як тренд українського бізнесу
Інші назви: Development of social entrepreneurship as a trend of Ukrainian business
Автори: Юхновська, Ю.
Риженко, О.
Yukhnovska, Y.
Ryzhenko, O.
Приналежність: КЗВО «Хортицька національна навчально-реабілітаційна академія» ЗОР, Запоріжжя, Україна
Municipal Institution of Higher Education «Khortytsia National Educational Rehabilitation Academy» of Zaporizhzhia Regional Council (Zaporizhzhia, Ukraine)
Бібліографічний опис: Юхновська Ю. Розвиток соціального підприємництва як тренд українського бізнесу / Ю. Юхновська, О. Риженко // Галицький економічний вісник. — Т. : ТНТУ, 2022. — Том 78-79. — № 5-6. — С. 84–95. — (Менеджмент).
Bibliographic description: Yukhnovska Y., Ryzhenko O. (2022) Rozvytok sotsialnoho pidpryiemnytstva yak trend ukrainskoho biznesu [Development of social entrepreneurship as a trend of Ukrainian business]. Galician economic bulletin (Tern.), vol. 78-79, no 5-6, pp. 84-95 [in Ukrainian].
Є частиною видання: Галицький економічний вісник Тернопільського національного технічного університету, 5-6 (78-79), 2022
Galician economic bulletin of the Ternopil National Technical University, 5-6 (78-79), 2022
Журнал/збірник: Галицький економічний вісник Тернопільського національного технічного університету
Випуск/№ : 5-6
Том: 78-79
78-79
Дата публікації: 21-лис-2022
Дата подання: 22-лис-2022
Дата внесення: 1-кві-2023
Видавництво: ТНТУ
TNTU
Місце видання, проведення: Тернопіль
Ternopil
DOI: https://doi.org/10.33108/galicianvisnyk_tntu2022.05_06.084
УДК: 334.724
Теми: соціальне підприємництво
розвиток
тренд
дефініція
бізнес
громадські організації
social acceptance
development
trend
definition
business
community organizations
Кількість сторінок: 12
Діапазон сторінок: 84-95
Початкова сторінка: 84
Кінцева сторінка: 95
Короткий огляд (реферат): Розглянуто актуальне питання розвитку соціального підприємництва як тренд українського бізнесу. Проаналізовано наукові праці українських та зарубіжних дослідників і фахівців щодо визначення тлумачень дефініції «соціальне підприємництво», запропоновано авторське трактування даного поняття. Визначено, що соціальне підприємництво набуває все більшого значення для збалансованого розвитку світової економіки, відзначено зростання його впливу на ефективність регіонального управління. Досліджено умови, які відносяться до соціального підприємництва, в яких найважливішою вимогою є інноваційний характер діяльності та визначено причини неефективності окремих соціальних інститутів. Соціальні підприємства стають основними провідниками ідей формування «середнього класу», ґендерної та вікової рівності у трудових відносинах. Модель управління соціальними підприємствами будується на розвитку взаємовідносин, активному обміні працівниками між комерційним та соціальним секторами, формуванні нових бізнес-практик. На підставі проведеного дослідження виділено основні ознаки соціального підприємництва та визначено основні сектори, в яких найбільше поширюється соціальне підприємництво в Україні. В якості ключових визнань відзначено: першість соціальної місії над комерцією, новаторство та інноваційність у комбінуванні соціальних і економічних ресурсів, стійка економічна ефективність і самоокупність. Досліджено провідні тренди соціального підприємництва в американських та європейських країнах. Визначено, що розвиток соціального підприємництва за кордоном пов’язується з перетворенням моделей діяльності традиційних волонтерських та благодійних організацій, які набули рис соціального бізнесу. Проаналізовано напрями та види діяльності соціальних організацій в Україні. Надано характеристику функціонуючих соціальних підприємств в Україні. Проведено моніторингове дослідження стану громадських організацій Запорізької області, який показав, що найбільша кількість їх в обласному центрі м. Запоріжжі. Проведено аналіз громадських організацій Запорізької області за організаційно-правовою формою згідно з реєстром та офіційною назвою.
The article discusses the topical issue of the development of social entrepreneurship as a trend of Ukrainian business. The article analyzes the scientific works of Ukrainian and foreign researchers and specialists on defining the interpretations of the definition of «social entrepreneurship» and offers the authorʼs interpretation of this concept. It was determined that social entrepreneurship is gaining more and more importance for the balanced development of the world economy, the growth of its influence on the effectiveness of regional management was noted. The conditions related to social entrepreneurship were studied, in which the most important requirement is the innovative nature of the activity, and the reasons for the inefficiency of individual social institutions were determined. Social enterprises are becoming the main leaders of the ideas of the formation of the «middle class», gender and age equality in labor relations. The management model of social enterprises is based on the development of mutual relations, the active exchange of employees between the commercial and social sectors, and the formation of new business practices. On the basis of the conducted research, the main features of social entrepreneurship are highlighted and the main sectors in which social entrepreneurship is most widespread in Ukraine are determined. The following were noted as key recognitions: the primacy of the social mission over commerce, innovation and innovativeness in combining social and economic resources, sustainable economic efficiency and self-sufficiency. The leading trends of social entrepreneurship in American and European countries were studied. It was determined that the development of social entrepreneurship abroad is associated with the transformation of the activity models of traditional volunteer and charitable organizations that have acquired features of social business. The directions and types of activities of social organizations in Ukraine are analyzed. The description of functioning social enterprises in Ukraine is given. A monitoring study of the state of public organizations in the Zaporizhia region was conducted, which showed that the largest number is in the regional center of the city of Zaporizhia. The analysis of public organizations of the Zaporizhia region was carried out by organizational and legal form according to the register and official name
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/40808
ISSN: 2409-8892
Власник авторського права: © Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя, 2022
URL-посилання пов’язаного матеріалу: https://socialbusiness.in.ua/knowledge_base
http://nbuv.gov.ua/UJRN/Pchdu20181-2_10
http://confcontact.com/2020-kolektyvna-monographiya/kolektyvna_monographiya_2020__maket.pdf
https://pactukraine.org.ua/sites/default/files/2018-06/APEA_REPORT_ukr.pdf
http://econom-ejournal.cdu.edu.ua/article/view/3548/3839
https://doi.org/10.31651/2076-5843-2019-3-125-133
http://bscs.in.ua/journals/2016/11-2016/46.pdf
https://www.osce.org/uk/project-coordinator-inukraine/426392
https://www.eurointegration.com.ua/experts/2016/06/1/7050099/
https://doi.org/10.21272/mmi.2018.1-17
http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvuumevcg_2019_26(2)_24
http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vchnu_ekon_2019_l_41
https://ec.europa.eu/social/main.jsp?catld=738&langld=en&publd=8274
https://doi.org/10.1016/j.bushor.2004.11.006
http://www.caseatduke.org/documents/dees_SE.pdf
https://doi.org/10.2307/41166136
https://ec.europa.eu/info/index_en
https://www.egonzehnder.com/cdn/serve/article-pdf/1513691150-c700cbda2b13bb4b6440f602b8d23ef1.pdf
https://doi.org/10.1016/j.jwb.2005.09.002
https://doi.org/10.1037/14359-000
http://nbuv.gov.ua/UJRN/Pchdu_20181-210
http://economejoumal.cdu.edu.ua/article/view/3548/3839
http://bses.in.Ua/journals/2016/l1-2016/46.pdf
https://www.osce.org/uk/project-coordinator-in-ukraine/426392
Перелік літератури: 1. Банк проблем та моделей соціальних підприємств їх вирішення. Аналітичний звіт. Social business in UA: Civitta, 2018. 58 c. URL: https://socialbusiness.in.ua/knowledge_base (дата звернення: 25.10.2022).
2. Бармаки Б. П. Сучасні проблеми організаційного управління та якості результатів діяльності підприємств. Якість: теорія і практика. Академія проблем якості. 2012. № 3–4. С. 10.
3. Горелова Н. С. Щодо правових ознак соціального підприємства. Правничий часопис Донецького університету. 2018. № 1–2. С. 61–65. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Pchdu20181-2_10 (дата звернення: 07.11.2022).
4. Гринько Т. В. Теорія та практика управління суб’єктами підприємництва: колект. моногр. Дніпро: Видавець Біла К. О. 2020. 440 с. URL: http://confcontact.com/2020-kolektyvna-monographiya/kolektyvna_monographiya_2020__maket.pdf (дата звернення: 15.10.2022).
5. Екосистема соціального підприємництва в Україні: виклики та можливості / ПАКТ. Київ (Україна), Вашингтон (США), 2018. 38 с. URL: https://pactukraine.org.ua/sites/default/files/2018-06/APEA_REPORT_ukr.pdf (дата звернення: 05.09.2022).
6. Збарський В. К., Оваденко В. А. Особливості впровадження сучасних принципів корпоративної соціальної відповідальності на українських підприємствах. Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. Серія «Економічні науки». 2019. № 3. С. 125–133. URL: http://econom-ejournal.cdu.edu.ua/article/view/3548/3839 (дата звернення: 25.10.2022).DOI: https://doi.org/10.31651/2076-5843-2019-3-125-133
7. Каменко І.С. Соціальне підприємництво в Україні: економіко-правовий аналіз. Проект «EU4Youth –Розкриття потенціалу молодих соціальних підприємців в Молдові та Україні». 2020. 37 с.
8. Кокотя В. Соціальне підприємництво в Україні. Зелена книга. Київ, 2020. 89 с.
9. Корнецький А. О. Соціальне підприємництво : посібник. Київ : Фамільна друкарня Huss, 2019. 160 с.
10.Корнецький А. О, Нагаївська Д. Ю. Соціальне підприємництво і соціальна відповідальність бізнесу: визначення, критерії та регулювання. Причорноморські економічні студії. 2016. Вип. 11. С. 204–208. URL: http://bscs.in.ua/journals/2016/11-2016/46.pdf (дата звернення: 02.11.2022).
11. Практичний аналіз розвитку соціального підприємництва. Organization for Security and Cooperation in Europe, 2019. 56 c. URL: https://www.osce.org/uk/project-coordinator-inukraine/426392 (дата звернення: 05.11.2022).
12.Свереда З. Соціальне підприємництво: що підказує Україні Європейський досвід. Європейська правда. 01.06.2016 р. URL: https://www.eurointegration.com.ua/experts/2016/06/1/7050099/ (дата звернення: 03.11.2022).
13.Свинчук А. А. Соціальне підприємництво: від ідеї до суспільних змін: посібник. Київ: Віеней, 2017. 188 с.
14.Смаль В., Кокоть В. Що слід знати про соціальне підприємництво: посібник. Київ: Федерація канадських муніципалітетів. Проект ПРОМІС, 2017. 56 с.
15.Смачило В. В., Халіна В. Ю., Кильницька Є. В. Development of the social entrepreneurship in Ukraineas an innovative form of the business. Маркетинг і менеджмент інновацій. 2018. № 1. С. 235–246.DOI: https://doi.org/10.21272/mmi.2018.1-17
16.Шоля Р. І. Соціальне підприємництво в Україні як тренд економічного розвитку. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство. 2019. Вип. 26 (2). С. 121–125. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvuumevcg_2019_26(2)_24 (дата звернення: 14.11.2022).
17.Яремко С. А., Кузьміна О. М. Інноваційні аспекти розвитку соціального підприємства в розвинутих країнах світу та в Україні. Вісник Хмельницького національного університету. Економічні науки. 2019. № 1. С. 214–221. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vchnu_ekon_2019_l_41 (дата звернення: 25.09.2022).
18.Comparative synthesis report. Executive summary «Social enterprises and their ecosystems in Europe». Luxembourg: Office of the European Union, 2020. 30 p. URL: https://ec.europa.eu/social/main.jsp?catld=738&langld=en&publd=8274 (Last accessed: 25.10.2022).
19.Christian Seelosa, Johanna Mair (2005) Social entrepreneurship: Creating new business models to serve the poor. Business Horizons. 48. P. 241–246. DOI: https://doi.org/10.1016/j.bushor.2004.11.006
20. Dees J. The Meaning of Social Entrepreneurship. Stanford: Stanford University Graduate School of Business. 1998. URL: http://www.caseatduke.org/documents/dees_SE.pdf (Last accessed: 19.10.2022).
21. Drayton B. The citizen sector: Becoming as entrepreneurial and competitive as business. California Management Review. 2002. 44 (3). Р. 120–132. DOI: https://doi.org/10.2307/41166136
22. Druker P. F. Innovation and entreprenership: Practice and principles. London : Pan Books, 1986. 55 p.
23. European Commission. URL: https://ec.europa.eu/info/index_en (Last accessed: 05.11.2022).
24.Interview with Ashoka Founder Bill Drayton «Social entrepreneurs don’t want to help. They want to change the world». URL: https://www.egonzehnder.com/cdn/serve/article-pdf/1513691150-c700cbda2b13bb4b6440f602b8d23ef1.pdf. (Last accessed: 14.10.2022).
25. Mair J., Martí I. Social entrepreneurship research: A source ofexplanation, prediction, and delight. Journal of World Business. 2006. Vol. 41. Issue 1. Р. 36–44. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jwb.2005.09.002
26. McClelland, D. C. 1961. The achieving society. New York: Van Nostrand Reinhold.DOI: https://doi.org/10.1037/14359-000
References: 1. Social business in UA, Civitta (2019) Bank problem ta modelej socialjnykh pidpryjemstv dlja jikh vyrishennja [Bank of problems and models of social enterprises for their solution], Analitychnyj zvit. URL:https://socialbusiness.in.ua/knowledge_base (accessed: 25 October 2022). [In Ukrainian].
2. Barmaki B. P. (2012) Suchasni problemy orhanizatsiinoho upravlinnia ta yakosti rezultativ diialnosti pidpryiemstv. Yakist: teoriia i praktyka [Current problems of organizational management and thequality of the results of business activity]. Yakist: theory and practice. Akademiia problem yakosti. 2012.No. 3–4. P. 10. [In Ukrainian].
3. Horelova N. S. (2018) Shhodo pravovykh oznak socialjnogho pidpryjemstva [In relation to the legal signs of social enterprise]. Pravnychyi chasopys Donetskoho universytetu [Legislative magazine of the Donetsk university], 1–2, 61–65. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Pchdu_20181-210 (accessed: 07 November 2022). [In Ukrainian].
4. Hrynko T. V. (2020) Teoriia ta praktyka upravlinnia subiektamy pidpryiemnytstva [Theory and Practice of Management of Business Entities]. Dnipro: Vydavets Bila K. O. URL: http://confcontact.com/2020-kolektyvna-monographiya/kolektyvna_monographiya_2020__maket.pdf (accessed: 15 October 2022). [In Ukrainian].
5. Ekosystema sotsialnoho pidpryiemnytstva v Ukraini: vyklyky ta mozhlyvosti [Social Entrepreneurship Ecosystem in Ukraine: Challenges and Opportunities]. PAKT. Kyiv (Ukraina), Vashynhton (SShA),2018. URL: https://pactukraine.org.ua/sites/default/files/2018-06/APEA_REPORT_ukr.pdf (accessed:05 September 2022). [In Ukrainian].
6. Zbarskyi V. K., Ovadenko V. A. (2019) Osoblyvosti vprovadzhennja suchasnykh pryncypiv korporatyvnoji socialjnoji vidpovidaljnosti na ukrajinsjkykh pidpryjemstvakh [Peculiarities of implementation of modern principles of corporate social responsibility at Ukrainian enterprises]. Visnyk Cherkaskoho natsionalnoho universytetu imeni Bohdana Khmelnytslcoho. Seriia “Ekonomichni пайку”. No 3. P. 125–133. URL: http://economejoumal.cdu.edu.ua/article/view/3548/3839 (accessed: 25 October 2022). [In Ukrainian].DOI: https://doi.org/10.31651/2076-5843-2019-3-125-133
7. Kamenko I. S. (2020) Sotsialne pidpryiemnytstvo v Ukraini: ekonomiko-pravovyi analiz [Social entrepreneurship in Ukraine: economic and legal analysis], Proiekt “EU4Youth – Rozkryttia potentsialu molodykh sotsialnykh pidpryiemtsiv v Moldovi ta Ukraini”. [In Ukraine].
8. Kokot V. (2020) Sotsialne pidpryiemnytstvo v Ukraini. Zelena knyha [Social entrepreneurship in Ukraine. Green Book]. Kyiv. [In Ukraine].
9. Kornetskyi A. O. (Ed.). (2019). Socialjne pidpryjemnyctvo. [Social entrepreneurship]. Kyiv: the Familial printing-house of Huss, 160. [In Ukraine].
10. Kornetskyi А. О., Nahaivska D. Yu. (2016) Socialjne pidpryjemnyctvo i socialjna vidpovidaljnistj biznesu: vyznachennja, kryteriji ta reghuljuvannja. [Social entrepreneurship and social responsibility of business: definition, criteria and regulation] Prychornomorski ekonomichni stiidii. Vol. 11. P. 204–208. URL: http://bses.in.Ua/journals/2016/l1-2016/46.pdf (accessed: 02 November 2022). [In Ukraine].
11. Organization for Security and Co-operation in Europe (2018) Praktychnyi analiz rozvytku sotsialnoho pidpryiemnytstva [Practical analysis of social entrepreneurship development]. Kyiv. URL: https://www.osce.org/uk/project-coordinator-in-ukraine/426392 (accessed: 25 November 2022). [In Ukraine].
12. Svereda Z. (2016) Sotsialne pidpryiemnytstvo: shcho pidkazuie Ukraini Yevropeiskyi dosvid. [Social Entrepreneurship: What the European Experience Tells Ukraine]. Yevropeiska pravda. June 01. URL:https://www.eurointegration.com.ua/experts/2016/06/1/7050099/ (accessed: 03 November 2022). [In Ukraine].
13. Svinchuk A. A., Kornetskyi A. O., Honcharova M. A., Nazaruk V. I. (2017). Socialjne pidpryjemnyctvo: vid ideji do suspiljnykh zmin. [Social entrepreneurship: from idea to social change: manual]. Kyiv. P. 188 [In Ukraine].
14. Smal V., Kokot V. (2017) Shcho slid znaty pro sotsialne pidpryiemnytstvo [What you need to know about social entrepreneurship], Kyiv: Federatsiia kanadskykh munitsypalitetiv: Proiekt PROMIS. [In Ukraine].
15. Smachylo V. V., Khalina V. Yu., Kylnytska Ye. V. (2018) Development of the social entrepreneurship in Ukraine as an innovative form of the business. Marketynh і menedzhment innovatsii. No. 1. P. 235–246. [In Ukraine]. DOI: https://doi.org/10.21272/mmi.2018.1-17
16. Sholia R. I. (2019) Socialjne pidpryjemnyctvo v Ukrajini jak trend ekonomichnogho rozvytku. [Social enterprise in Ukraine as a trend of economic development]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu. Seriia: Mizhnarodni ekonomichni vidnosyny ta svitove hospodarstvo. Vol. 26 (2). P. 121–125. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvuumevcg_2019_26(2)_24 (accessed: 14 November 2022). [In Ukraine].
17. Yaremko S. A., Kuzmina O. M. (2019) Innovacijni aspekty rozvytku socialjnogho pidpryjemstva v rozvynutykh krajinakh svitu ta v Ukrajini [Innovative aspects of development of social enterprise in the developed countries of the world and in Ukraine]. Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu. Ekonomichni пайку. No 1. P. 214–221. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vchnu_ekon_2019_l_41 (accessed: 25 September 2022). [In Ukraine].
18.Comparative synthesis report. Executive summary “Social enterprises and their ecosystems in Europe”. Luxembourg: Office of the European Union, 2020. 30 p. URL: https://ec.europa.eu/social/main.jsp?catld=738&langld=en&publd=8274 (last accessed: 25.10.2022).
19.Christian Seelosa, Johanna Mair (2005) Social entrepreneurship: Creating new business models to serve the poor. Business Horizons. 48. P. 241–246. DOI: https://doi.org/10.1016/j.bushor.2004.11.006
20. Dees J. (1998) The Meaning of Social Entrepreneurship. Stanford: Stanford University Graduate School of Business. URL: http://www.caseatduke.org/documents/dees_SE.pdf (last accessed: 19.10.2022).
21. Drayton B. (2002) The citizen sector: Becoming as entrepreneurial and competitive as business. California Management Review. 44 (3) Р. 120–132. DOI: https://doi.org/10.2307/41166136
22. Druker P. F. (1986) Innovation and entreprenership: Practice and principles. London: Pan Books. 55 p.
23. European Commission. URL: https://ec.europa.eu/info/index_en (last accessed: 05.11.2022).
24.Interview with Ashoka Founder Bill Drayton “Social entrepreneurs don’t want to help. They want to change the world”. URL: https://www.egonzehnder.com/cdn/serve/article-pdf/1513691150-c700cbda2b13bb4b6440f602b8d23ef1.pdf (last accessed: 14.10.2022).
25. Mair J., Martí I. Social entrepreneurship research: A source ofexplanation, prediction, and delight. Journal of World Business. 2006. Vol. 41. Issue 1. Р. 36–44. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jwb.2005.09.002
26. McClelland D. C. (1961) The achieving society. New York: Van Nostrand Reinhold.DOI: https://doi.org/10.1037/14359-000
Тип вмісту: Article
Розташовується у зібраннях:Галицький економічний вісник, 2022, № 5-6 (78-79)



Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.