Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/40157
Назва: Соціально-психологічні чинники мотивації досягнення успіху спортсменів-єдиноборців
Інші назви: Socio-psychological motivational factors for the success of martial arts athletes
Автори: Мисак, Ярослав Ігорович
Mysak, Yaroslav
Бібліографічний опис: Мисак Я. І. Соціально-психологічні чинники мотивації досягнення успіху спортсменів : кваліфікаційна робота на здобуття освітнього ступеня магістр за спеціальністю „053 — психологія“ / Я. І. Мисак . — Тернопіль: ТНТУ, 2022. — 65 с.
Дата публікації: гру-2022
Дата подання: гру-2022
Дата внесення: 10-січ-2023
Країна (код): UA
Місце видання, проведення: Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя
Науковий керівник: Вишньовський, Василь Володимирович
Теми: 053
психологія
мотивація
мотивація досягнення
соціально-психологічні чинники мотивації
досягнення
спортивна діяльність
спортсмени-єдиноборці
achievement motivation
motivation
socio-psychological factors of achievement motivation
sports activity
martial arts athletes
Кількість сторінок: 65
Короткий огляд (реферат): 200-300 слів В кваліфікаційній роботі магістра у першому розділі «Психолого-педагогічний аналіз мотивації досягнення успіху в спортивній сфері» зроблено теоретичний розгляд поняття мотивації в психології спорту, з’ясовано психологічний вплив мотивації досягнення успіху на спортивну діяльність, виділено соціально-психологічні чинники формування мотивації досягнення успіху у спортсменів. У другому розділі «Емпіричне дослідження соціально-психологічних факторів мотивації досягнення успіху спортсменів-єдиноборців» проведено у декілька етапів дослідження та зроблено характеристику вибірки досліджуваних, описано основні методики експериментального дослідження та проведено аналіз отриманих результатів. У третьому розділі «Психологічний тренінг формування мотивації досягнення успіху спортсменами-єдиноборцями» запропоновано методичні рекомендації щодо проведення тренінгу формування мотивації досягнення успіху. У четвертому розділі «Охорона праці та безпека у надзвичайних ситуаціях» охарактеризовано соціально-економічне значення охорони праці та розглянуто надзвичайні ситуації соціального характеру.
In the master's qualification work in the first chapter "Psychological and pedagogical analysis of the motivation to achieve success in the field of sports", a theoretical examination of the concept of motivation in the psychology of sports was made, the psychological influence of the motivation to achieve success on sports activities was clarified, and the socio-psychological factors of the formation of motivation to achieve success in sports were identified. athletes In the second chapter, "Empirical study of socio-psychological factors motivating the success of martial arts athletes", the study was conducted in several stages and the sample of the subjects was characterized, the main methods of the experimental study were described, and the results were analyzed. In the third section, "Psychological training of formation of motivation to achieve success by martial arts athletes", methodical recommendations are offered for conducting training of formation of motivation to achieve success. The fourth chapter "Labor safety and safety in emergency situations" describes the socio- economic importance of labor safety and considers emergency situations of a social nature.
Опис: Аналіз наукових досліджень багатьох як зарубіжних, так і наших вітчизняних вчених вказує на відсутність єдиного тлумачення поняття “мотив”. Одні доктрини ототожнюють мотиви й потреби, тоді як інші їх “розводять” та розглядають цей зв’язок як необхідний складник процесу діяльності. Сама природа мотивації й засоби керування нею на сьогодні ще недостатньо вивчені. Мають місце слушні уявлення щодо функцій мотивації, які успішно можуть використовуватися у реалізації психологічної підготовки спортсмена-єдиноборця. Науковці виокремлюють три визначальні функції мотивації: енергетичну, створювану смислову активність та системо створювану. Формування особистості спортсмена-єдиноборця є досить різноманітним і вимагає приділення особливої уваги розвитку психічної сфери, яка виступає досить важливою стороною для професійного зростання. Сама мотивація спортивної діяльності характеризується як внутрішніми так і різноманітними зовнішніми факторами, що можуть змінюватись протягом всієї спортивної кар’єри, безліч науковців пов’язують спортивні досягнення, та й власне ставлення до занять спортом саме з мотивом досягнення. Мотив досягнення виступає відносно стійкою ознакою особистості. Однак він водночас є також і динамічним утворенням яке починає діяти (актуалізуватися) при взаємодії з ситуативними чинниками, зокрема, власне цінністю та ймовірністю (тобто шансами) досягнення успіху в конкретній сфері діяльності. Мотивація досягнення, а конкретніше прагнення досягати успіхів в конкретному виді діяльності, охоплює не тільки мотиви досягнення (тобто стійкі ознаки особистості), а також і ситуативні чинники, такі як цінності, можливості досягнення успіху, складні завдання тощо. Таким чином, мотив досягнення виступає лише одним із компонентів мотивації досягнення. В емпіричній частині кваліфікаційної роботи ми використовували методики А.О. Реана (мотивації успіху та уникнення невдачі), А.В. Шаболтаса (мотиви занять спортом), Ю.М. Орлова (потреби в досягненні), Т. Елерса (досягнення мети) та розроблена Є.Ф. Бажіним і іншими на базі шкали локусу контролю розробленої Дж. Роттером (локусу суб’єктивного контролю). Відповідно за методикою А.О. Реана (мотивації успіху та уникнення невдачі) з отриманих результатів видно, що більшість спортсменів-єдиноборців (24 особи) мають мотивацію досягнення успіху, що складає 65% від загальної кількості досліджуваних. Однак є й значна кількість спортсменів-єдиноборців мають мотив уникнення невдач 24 %, що складає 9 осіб та 11 % є невизначеними (4 особи), що разом становить 35 % та 13 осіб. Отримані результати за методикою А.В. Шаболтаса (мотиви занять спортом) свідчать, що найбільше спортсмени-єдиноборці обрали мотив досягнення успіху в спорті – 73 %. Друге місце займає громадсько-патріотичний мотив (71%) і відповідно третє мотив соціального самоствердження (54%). Результати отримані за методикою Ю.М. Орлова (потреби в досягненні), у більшості спортсменів-єдиноборців спостерігається високий рівень потреби в досягнені успіху (57%), однак показники середнього і низького рівнів разом взятих також є досить значними 43%. Методика Т. Елерса (досягнення мети) виявила, що трохи більше половини наших досліджуваних мають високий показник прагнення до успіху (64%), а отже, бажають досягнути величних результатів, бути ефективними, успішними. За результатами методики розробленої Є.Ф. Бажіним і іншими на базі шкали локусу контролю розробленої Дж. Роттером (локусу суб’єктивного контролю) половина спортсменів-єдиноборців (52%) мають середній рівень суб’єктивного контролю, інша половина поділились приблизно пополам низький (27%) та високий (21%). Останні роботи сучасних науковців щодо проблеми мотивації та власне мотивації досягнення успіху українських молодих людей які активно займаються спортом значною мірою виділяють акцентованість на матеріальному збагаченні та практично нівельованості високих духовних та моральних аспектів, зокрема, патріотизму та відчуття національної гідності. Отакий хід подій зовсім не сприяє повноцінному розвитку загалом особистості та й особистості спортсмена-єдиноборця. Останнім часом можемо спостерігати відсутність відповідної зацікавленості щодо глибинних аспектів самої спортивної діяльності. Значна частина спортсменів не віднаходять у спорті емоційного задоволення, через це їх мотивація досягнення успіху у спорті опирається суто на особистісні риси та мотиви занять спортом. Тренінг який ми пропонуємо дозволить вирішити цілий ряд завдань щодо мотивації занять спортом та головне сформувати у спортсменів визначальні риси особистості які необхідні сучасному спортсмену. В подальших дослідженнях потрібно більш ґрунтовніше вивчати мотиваційну сферу для досягнення успіху в поєднанні з дослідженнями також емоційно-вольової сфери спортсменів і розробкою новітніх програм, методів та сучасних актуальних технік занять спортом.
Зміст: ВСТУП 4 РОЗДІЛ І. ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНИЙ АНАЛІЗ МОТИВАЦІЇ ДОСЯГНЕННЯ УСПІХУ В СПОРТИВНІЙ СФЕРІ 9 1.1. Теоретичний розгляд поняття мотивації в психології спорту 9 1.2. Психологічний вплив мотивації досягнення успіху на спортивну діяльність 19 1.3. Психологічні чинники формування мотивації досягнення успіху у спортсменів 23 Висновок до розділу І 31 РОЗДІЛ ІІ. ЕМПІРИЧНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНИХ ФАКТОРІВ МОТИВАЦІЇ ДОСЯГНЕННЯ УСПІХУ СПОРТСМЕНІВ-ЄДИНОБОРЦІВ 32 2.1. Етапи проведеного дослідження та характеристика вибірки досліджуваних 32 2.2. Характеристика основних методик дослідження 33 2.3. Аналіз отриманих результатів 40 Висновок до розділу ІI 45 РОЗДІЛ ІІІ. ПСИХОЛОГІЧНИЙ ТРЕНІНГ ФОРМУВАННЯ МОТИВАЦІЇ ДОСЯГНЕННЯ УСПІХУ СПОРТСМЕНАМИ-ЄДИНОБОРЦЯМИ 47 3.1. Методичні рекомендації щодо проведення тренінгу формування мотивації досягнення успіху 47 Висновок до розділу ІІІ 49 РОЗДІЛ ІV. ОХОРОНА ПРАЦІ ТА БЕЗПЕКА У НАДЗВИЧАЙНИХ СИТУАЦІЯХ 51 4.1. Соціально-економічне значення охорони праці 51 4.2. Надзвичайні ситуації соціального характеру 55 ЗАГАЛЬНІ ВИСНОВКИ 58 СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ 61
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/40157
Власник авторського права: © Мисак Ярослав Ігорович
Перелік літератури: 1. Алексєєва М. І., Дригус М. Т. Дослідження мотиваційної сфери особистості підлітка Вивчення особистості підлітка. Київ, 1994. 128 с. 2. Бажанюк В. С. Інтелект як структурний компонент творчої обдарованості студента Тенденції розвитку психології в Україні: історія та сучасність: матеріали Всеукр. наук.-практ. конф. Київ : Либідь, 2006. С. 140–145. 3. Бажанюк В. С. Тренінг мотивації досягнення успіху для обдарованої молоді Психологічні тренінгові технології у правоохоронній діяльності: науково-методичні та організаційно-практичні проблеми впровадження і використання, перспективи розвитку: матеріали міжнар. наук.-практ. конф. Донецьк: ДЮІ ЛДУВС, 2006. С. 115–120. 4. Бажанюк В. С. Формування внутрішньої мотивації науково обдарованої молоді Актуальні проблеми психології: проблеми психології творчості та обдарованості: зб. наук. праць. Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2007. С. 52–57. 5. Бажанюк В. С., Остафійчук Т. В. Принципи побудови тренінгу креативності для майбутніх професіоналів Психологические тренинговые технологии в правоохранительной деятельности: научно-методические и организационно-практические проблемы внедрения и использования, перспективы развития: материалы ІІІ междунар. науч.-практ. конф. Донецк: ДЮІ ЛГУВД, 2007. С. 150–154. 6. Безверхня Г. В. Формування мотивації до самовдосконалення учнів загальноосвітніх шкіл засобами фізичної культури і спорту : метод. реком. Умань: Вид-во УДПУ ім. П. Тичини, 2003. 52 с. 7. Березуцький В. В., Васьковець Л. А., Вершиніна Н. П. та ін. Безпека життєдіяльності : навчальний посібник / за ред. проф. В.В. Березуцького. Xарків : Факт, 2005. 348 с. 8. Бех І. Д. Виховання особистості: підручник для студ. вищ. навч. закладів. Київ : Либідь, 2008. 848 с. 9. Бєгун В. В., Науменко I. М. Безпека життєдіяльності (забезпечення соціальної, техногенної та природної безпеки : навч. Посібник. Київ : 2004. 328 с. 10. Болтівець С. І. Психогігієнічні чинники розвитку обдарованості Практична психологія та соціальна робота. 2005. № 10. С. 73–75. 11. Большакова Т. В., Большакова А. М. Професійні самоекспектації та мотивація досягнення студентів музично-виконавських спеціальностей. Науковий вісник Херсонського державного університету. 2019. С. 77-82. 12. Бочелюк В. Й., Черепєхіна О. А. Психологія спорту : навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів Київ : Центр учбової літератури, 2007. 224 с. 13. Бугрименко А. Г. Внутренняя и внешняя учебная мотивация у студентов педагогического вуза Психологическая наука и образование. 2006. № 4. С. 51–60. 14. Вейнберг Р. С., Гоулд Д. Психологія спорту : навч. посіб. Київ : Олімпійська література, 2014. 336 с. 15. Вейнберг Р. С., Гоулд Д. Психологія спорту: навч. посіб. Київ : Олімпійська література, 2014. 336с. 16. Вірна Ж. П. Мотиваційно-смислова регуляція у професіоналізації психолога : монографія Луцьк: РВВ «Вежа», 2003. 320 с. 17. Волков Л. В. Теорія спортивного відбору: здібності, обдарованість, талант Київ : Вежа, 1997. 128 с. 18. Воронова В. І. Психологія спорту : – 3-тє вид., без змін. Київ : Нац. ун-т фіз. виховання і спорту України : Олімпійська література, 2017. 271 с. 19. Воронова В. І. Психологія спорту. : навч. посіб. Київ : Олімпійська література, 2017. 298 с. 20. Гнатюк О. В. Теоретичний аналіз проявів обдарованості молодших школярів у навчанні Практична психологія та соціальна робота. 2005. № 10. С. 67–70. 21. Гуменюк Н. П., Клименко В. В. Психология физического воспитания и спорта Київ : Вища школа, 2005. 311с. 22. Єгорова Є. В. Психологічні особливості мотивації навчання студентів першого курсу Психологія: зб. наук. пр. НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2000. Вип. 3 (10). С. 339–346. 23. Закорко И. П. Развитие и формирование учебной дисциплины «Специальная физическая подготовка» в подразделениях и учебных заведениях МВД Украины (исторический аспект) Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. 2005. № 2. С. 59–71. 24. Занюк С. С. Мотиваційний тренінг. Формування мотивації учбової діяльності у студентів та старшокласників Практична психологія та соціальна робота. 2003. № 9–10. С. 74–83. 25. Занюк С. С. Психология мотивации : навч. посібн. Київ : Либідь, 2002. 304 с. 26. Занюк С. С. Психологія мотивації та емоції : навч. посібн. для студ. гуманітарних фак-тів ВНЗ Луцьк: РВВ Волинського держ. ун-ту ім. Лесі Українки, 1999. 180 с. 27. Іваній І. В., Сергієнко В. М. Психологія фізичного виховання та спорту: навчально-методичний посібник. Суми : ФОП Цьома С.П., 2016. 204с. 28. Клименко В. В., Хмеляр О. Ф., Василенко С. В. Психомоторика: схеми, словник наукових термінів Київ : НАОУ, 2004. 50 с. 29. Клименко В. В. Психологія спорту: Навч. посіб. для студ. вищ. навч. закл. Київ : МАУП, 2006. 432 с. 30. Кокун О. М. Фізична культура та спорт як невід’ємна складова здорового способу життя підлітків та юнаків Практична психологія та соціальна робота. 2006. № 10. С. 38–41. 31. Комінко С. Б., Кучер Г. В. Кращі методи психодіагностики: Навчальний посібник.- Тернопіль: карт – бланш, 2005. 406 с. 32. Кульчицька О. І., Сисоєва С. О., Цехместер Я. В. Педагогічні технології: наука – практиці : навч.-метод. щорічник Київ : ВІПОЛ, 2002. Вип. 1. 281 с. 33. Ложкин Г. В. Психология спорта: схемы, комментарии, практикум : учебное пособие Київ : Освіта України, 2011. 484 с. 34. Лушин П. В. Психология личностного изменения Кировоград: Имекс ЛТД, 2002. 360 с. 35. Мозолюк О. В. Мотиваційні потреби до систематичних занять одноборствами осіб жіночої статі Актуальні проблеми розвитку фізичного виховання, спорту та фізичної реабілітації. Київ, 2008. С. 131-132. 36. Москвичев С. Г. Мотивация, деятельность и управление Київ : Light Press, 2003. 482 c. 37. Музика О. О. Мотивація творчої активності технічно обдарованих підлітків : автореф. дис. канд. психол. наук: 19.00.07 Ін-т психології ім. Г. С. Костюка АПН України. Київ, 2001. 17 с. 38. Нечаєва О. С. Особливості формування мотивації у навчальній діяльності молодших школярів Психологія: зб. наук. пр. НПУ ім. М. П. Драгоманова. Вип. 3 (10), 2000. С. 158–166. 39. Онищенко І. М. Психологія фізичного виховання і спорту. Київ : Вища школа, 2015. 156 с. 40. Осика К. С. Психологічні особливості мотивації досягнення у спортсменів-каратистів Проблеми загальної та педагогічної психології: зб. наук. пр. Ін-ту психології ім. Г. С. Костюка АПН України. Київ, 2006. Т. 8. С. 192–197. 41. Плющ А. Н. Трансформация мотивационной сферы квалифицированных спортсменов в период профессионального становления : дис. ... канд. психол. наук: 19.00.01 Нац. ун-т физического воспитания и спорта Украины. Київ, 1999. 201 с. 42. Подшивайлов Ф. Мотиваційна сфера особистості : діагностично-розвивальний путівник : методичні рекомендації. Інститут обдарованої дитини, 2015. 55 с. 43. Поливанова Е. Е. Основные направления исследований мотивационной сферы личности в современной психологии Вісник Харків. держ. ун-ту. Серія: «Психологія» Харків: ХДУ, 1998. № 403. С. 139–145. 44. Приступа Є. Н., Пилат В. С. Традиції української національної фізичної культури Львів: Троян, 1991. 104 с. 45. Психологія спорту : матеріали теорет. курсу для самостійної роботи студентів / уклад.: В. І. Воронова, Є. М. Свіргунець, Г. В. Ложкін. – Хмельницький : ТУП, 2012. 96 с. 46. Рибковський А. Г., Приймаченко А. В. Управління мотивацією спортсмена в умовах тренування Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту: зб. наук. праць. Харків, 2005. № 22. С. 54–57. 47. Семиченко В. А. Проблемы мотивации поведения и деятельности человека. Модульный курс психологии. Модуль «Направленность» (Лекции, практические занятия, задания для самостоятельной работы) Київ : Милленниум, 2004. 521 с. 48. Федик О. В. Психологія спорту: матеріали для самопідготовки до семінарських занять для студентів спеціальності «Психологія». Івано-Франківськ : Інін, 2013. 226 c. 49. Шаповалов Б. Б. Тренінгова підготовка курсантів та слухачів ВНЗ МВС до майбутньої професійної кар’єри засобами спорту та фізичної культури Нові технології навчання: психологічні проблеми: тези наук.-практ. конф. Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2007. С. 113–114. 50. Шаповалов Б. Б. Формування мотивації досягнень спортивно обдарованих студентів і курсантів Проблеми загальної та педагогічної психології: зб. наук. пр. Ін-ту психології ім. Г. С. Костюка АПН України. Київ, 2006. Т. VIII. Ч. 8. С. 369–376
Тип вмісту: Master Thesis
Розташовується у зібраннях:053 — психологія

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Avtorsyka_dovidka_Mysak_Y (1).pdf218,86 kBAdobe PDFПереглянути/відкрити
dyplom_Mysak_Y_2022 (2).pdf670,08 kBAdobe PDFПереглянути/відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.

Інструменти адміністратора