Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/39852
Назва: Дослідження чуйності як морально-психологічної якості волонтера
Інші назви: Study of sensitivity as a moral and psychological quality of a volunteer
Автори: Кравчук, Віта Володимирівна
Kravchuk, Vita
Бібліографічний опис: Кравчук В. В. Дослідження чуйності як морально-психологічної якості волонтера : кваліфікаційна робота на здобуття освітнього ступеня магістра за спеціальністю "053 - психологія" / В. В. Кравчук. — Тернопіль: ТНТУ, 2022. — 65 с.
Дата публікації: гру-2022
Дата подання: гру-2022
Дата внесення: 30-гру-2022
Видавництво: ТНТУ ім. І.Пулюя
Країна (код): UA
Місце видання, проведення: ТНТУ ім. І. Пулюя
Науковий керівник: Періг, Ірина Мирославівна
УДК: 159.9
Теми: 053
психологія
чуйність
волонтерська діяльність
емпатія
ціннісні орієнтації
sensitivity
volunteering
empathy
reflection
Кількість сторінок: 65
Короткий огляд (реферат): У кваліфікаційній роботі описується проблема соціально-психологічних якостей особистості волонтера. Теоретично обгрунтовано чуйність як важливий особистісний конструкт мотивованості волонтера та надання безкорисливої допомоги потребуючим. Емпірично доведено, що емпатія, ціннісні орієнтації, альтруїзм та чуйність є базовими якостями успішного волонтера.
The qualification work describes volunteering and its special significance, without which the supporting activities of various sections of society are unthinkable. Volunteer activity is defined as a voluntary, socially oriented activity carried out by volunteers by providing assistance without the expectation of receiving a financial reward. Volunteering is an indicator of cultural, economic, emotional, sensual and ecological development of the individual. This social work is not professional, but it radically improves the quality of life. The subject of our study was sensitivity as a moral and psychological quality of the individual, which is based on a moral act and is manifested in the ability to be the subject of one's own life and treat another person as a subject, not an object of influence. The empirical study of sensitivity as a socio-psychological phenomenon was based on the study of emotional, cognitive and behavioral components. The sample was completed taking into account the requirements for representativeness, which included volunteers, students and the unemployed. As for the instrumental values of volunteers, the highest ranks were given to honesty, education, altruism, education, tolerance, obligation, sensitivity. The psychological support program we offer includes a set of exercises and methods that can help maintain a volunteer's mental balance, moral and psychological stability, prevent emotional burnout, feel personal self-worth, the significance of one's own choice and an extremely important contribution to helping people in need.
Опис: В сучасних воєнних умовах життя в Україні волонтерська діяльність набула особливої значущості, без якої немислима підтримуюча життєдіяльність різних ланок суспільства. Волонтерську діяльність визначають як добровільну, соціально зорієнтовану, що здійснюється волонтерами шляхом надання допомоги без сподівання отримати фінансову винагороду. Волонтерство – це показник культурного, економічного, чуттєвого, почуттєвого і екологічного розвитку особистості. Дана соціальна робота непрофесійна, проте кардинально покращує якість життя. А з-поміж якостей психологічного портрету волонтера виділяють: комунікативність, чуйність, відповідальність, соціальна активність, альтруїзм тощо. Предметом нашого дослідження стала чуйність як морально-психологічна якість особистості, що ґрунтується у моральному вчинку і виявляється у здатності бути суб’єктом власного життя та ставитися до іншої людини, як до суб’єкта, а не об’єкта впливу. Термін «чуйність» передбачає здатність людини враховувати інтереси та потреби інших, спосіб життя, звички, погляди оточуючих, передбачає доброзичливість до навколишніх людей, вимогливість до себе та відповідальність на власні дії та їх наслідки. Виявляючи чуйність, людина змінює не лише життєві обставини, події, додаючи більше доброти, гуманізму, співчуття, а й творить персональний духовний світ. Емпіричне дослідження чуйності як соціально-психологічного феномену відбувалося з вивчення емоційного, когнітивного та поведінкового складових. Вибірка укомплектована з врахуванням вимого щодо репрезентативності, до якої увійшли волонтери, студенти та безробітні. Щодо інструментальних цінностей волонтерів, то найвищі ранги отримали чесність, вихованість, альтруїзм, освіченість, толерантність, обов’язковість, чуйність. У волонтерів прослідковується зв'язок між факторами активне діяльне життя і обов’язковість, розвиток і толерантність, життєва мудрість і чуйність. У зв’язку з таким поєднанням можна припустити, що волонтери – це люди з високою життєвою енергією, бо обирають активну діяльність. Не менш важливим є те, що їхня діяльність є аргументованою, оскільки вони її вважають своїм обов’язком. Важливою умовою розвитку особистості волонтери вважають толерантність, тобто терпимість до проблем і труднощів інших людей, вони є чутливі до переживань інших, що проявляється у виборі чуйності як стрижневої якості гуманістично налаштованої людини. Волонтери обирають чуйність, трактуючи її як показник життєвої мудрості. У результаті кореляційного аналізу за коефіцієнтом лінійної кореляції К. Пірсона з’ясувалося, що чуйність позитивно корелює з інструментальною цінністю «чесність» (r=0,35, при p<0,01). Якісний аналіз показників емпатії дозволив підсумувати, що волонтери уміють «стати» на місце іншої людини, зрозуміти її турботи, вникнути у специфіку переживань. Вони чутливо реагують на зміни в житті інших людей з зв’язку з проникливою здатністю емпатії, окрім того у них установка на емпатію є провідною. Для більшості волонтерів (82,9%) характерний високий рівень загальної комунікативної толерантності, простежується рух до людей, тенденції поведінки обумовлені життєвим досвідом, установками, властивостями характеру, моральними принципами, станом психічного здоров’я людини. У запропоновану нами програму психологічної підтримки входить комплекс вправ та методів, які можуть допомогти зберегти душевну рівновагу волонтера, його морально-психологічну стійкість, попередити емоційне вигорання, відчути особисту самоцінність, значущість власного вибору та надзвичайно важливого внеску в допомозі потребуючим людям. Тренінгова програма передбачає зняття напруги, втоми, розслаблення завдяки методів релаксації. На розвиток когнітивної сфери спрямовані змістовні вправи щодо аналізу функцій та способів діяльності волонтера. Кожне тренінгове заняття передбачало рефлексію емоційного стану, професійного досвіду, власних переживань, зворотний зв’язок від інших учасників, обговорення проведеного заняття.
Зміст: ЗМІСТ ВСТУП РОЗДІЛ I. ТЕОРЕТИЧНИЙ АНАЛІЗ ПРОБЛЕМИ ЧУЙНОСТІ В ІСТОРІЇ ПСИХОЛОГІЧНОЇ ДУМКИ 1.1. Етимологія поняття чуйності 1.2. Морально-психологічні конструкти чуйності 1.3. Чуйність як особистісна детермінанта істинної волонтерської діяльності Висновки до розділу І РОЗДІЛ II. ЕМПІРИЧНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ ОСОБИСТОСТІ ВОЛОНТЕРА НА ПРЕДМЕТ ЧУЙНОСТІ 2.1. Організація та програма проведення діагностичного експерименту 2.2. Аналіз отриманих результатів дослідження чуйності людей, які займаються волонтерською діяльністю Висновки до розділу ІІ РОЗДІЛ III. ПРОГРАМА ПСИХОЛОГІЧНОЇ ПІДТРИМКИ ВОЛОНТЕРІВ З МЕТОЮ ПОПЕРЕДЖЕННЯ ЕМОЦІЙНОГО ВИГОРАННЯ 3.1. Ціннісні орієнтації як основна системоутворююча складова життєвого шляху особистості волонтера 3.2. Опис психологічної допомоги волонтерам з метою попередження емоційного вигорання Висновки до розділу ІІІ РОЗДІЛ IV. ОХОРОНА ПРАЦІ ТА БЕЗПЕКА В НАДЗВИЧАЙНИХ СИТУАЦІЯХ 4.1. Врахування небезпечних та шкідливих виробничих факторів з метою охорони праці 4.2. Вплив метеорологічних умов, фізіологічних умов організму та раціональної організації робочого місця на реалізацію творчого потенціалу особистості ЗАГАЛЬНІ ВИСНОВКИ СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ ДОДАТКИ
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/39852
Власник авторського права: "© Кравчук Віта, 2022"
Перелік літератури: 1. Бех І.Д. Виховання особистості: [у 2-х кн.]: Кн. 1. Особистісно орієнтований підхід: теортико-технологічні засади – К.: Либідь, 2003. – 280с. 2. Бех І.Д. Виховання особистості: Сходження до духовності / І.Д.Бех; [наук. видання]. – К.: Либідь, 2006. – 272с. 3. Бех. І.Д. Вчинок у морально-духовному розвитку особистості / І.Д. Бех // Початкова школа. – 2004. -№6. – С.1-5. 4. Білецька І.О. Вирішення моральних завдань як метод виховання цінності іншої людини / І.О. Білецька // Рідна школа. – 2005. -№1. – С.15-17. 5. Боришевський М.Й. Психологічні механізми розвитку особистості [текст] / М.Й. Боришевський // Педагогіка і психологія. – 1996. -№3. – С.26-33. 6. Боришевський М.Й. Духовні цінності як детермінанта розвитку й саморозвитку особистості [текст] / М.Й. Боришевський // Педагогіка і психологія. – 2008. -№2. – С.49-57. 7. Вайнола Р. Х. Волонтерський рух в Україні: тенденції розвитку [Текст] К.: Академпрес, 1999. 285 с. 8. Василенко К. А. Волонтер – це стан душі [Текст] // Волонтер, 2001. №10. С. 24-32. 9. Василишина Т.В. Емпатія як фактор ефективності педагогічного спілкування: дисс… канд. психол. наук: 19.00.07 / Василишина Таїса Василівна. – К., 2000. – 235с. 10. Ващенко Г. Виховний ідеал / Г. Ващенко – Полтава: Полтавський вісник, 1994. – 191с. 11. Виговська Л.П. Емпатійність як механізм реалізації суб’єкт-суб’єктної педагогічної парадигми / Л.П. Виговська // Психологія: Збірник наукових праць НПУ імені М.П. Драгоманова. – Вип. 4(7). – К., 1999. – С.61-66. 12. Вознюк Н.М. Етико-педагогічні основи формування особистості / Н.М. Вознюк – К.: Центр навчальної літератури, 2005. – 196с. 13. Волонтерство. Порадникдляорганізатораволонтерськогоруху [Текст] / Укл. Т. Л. Лях, авт. кол.: О. В. Безпалько, Н. В. Заверіко, І. Д. Звєрєва, Н.В. Зімовець та ін. К.: ВГЦ «Волонтер». 2001. 176 с. 14. Гудима О.В. Система занять з формуання моральної якості «чуйність» // Гудима О.В. Особливості формування моральної поведінки у молодших школярів. – Кам’янець-Подільський, 2007. – С.55-71. 15. Джонсон Д.В. Тренінг емпатії // Джонсон Д.В. Соціальна психологія: Тренінг міжособистісного спілкування; пер. з англ. В. Хомика. – К.: Академія, 2003. – С.384-403. 16. Журавльова Л. Емпатійні ставлення та їх класифікація / Л. Журавльова // Соціальна психологія. – 2008. -№5(31). 17. Журавльова Л.П. Психологія емпатії: [монографія] / Л.П. Журавльова. – Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І.Я. Франка, 2007. – 328с. 18. Закон України «Про волонтерськудіяльність» від 19 квітня 2011 року № 5073 – VI [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/3236-17. 19. Карпиловська С. Я., Дослідження стану волонтерського руху жінок, що перенесли РМЗ [Текст] // Проблеми загальної та педагогічної психології. Збірник наукових праць Інституту психології ім. Г. С. Костюка АПН України. / За ред. Максименка С. Д. К.: [б.н.в.], 2001, т. ІІІ, ч. 8. – С. 107-114. 20. Кухаренко С.П. Статеві особливості емпатії у вихованців школи-інтернату / С.П. Кухаренко // Психологія [зб. наук. праць НПУ ім. М.П. Драгоманова]. – Вип. 13. – К., 2001. – С.327-331. 21. Кушнірюк В.М. Духовність учителя в контексті гуманної взаємодії з учнями / В.М. Кушнірюк // Розвиток ідей Г.С. Костюка в сучасних психологічних дослідженнях: [наук. записки Інституту психології ім. Г.С. Костюка / за ред. С.Д. Максименка]. – К., 2000. – Вип. 20. – Ч.2. – С.22-30. 22. Лабунская В.А. Экспрессия человека: общение и межличностное познание / В.А. Лабунская. – Р-н-Д: Феникс, 1999. – 608с. 23. Лавриченко Н. Соціалізація і моральне становлення особистості як комплексна педагогічна проблема / Н. Лавриченко // Шлях освіти. – 2004. -№1. – С.11-16. 24. Лопатинська В. Морально-гуманістичний зміст спілкування / В. Лопатинська // Шлях освіти. – 2003. -№1. – С.27-26. 25. Любовь к ближнему // Настольная книга священнослужителя: [в 6 т. ]. – Т.6. – Тематический материал для проповеди. Евхаристия – Молитва. – М.: Издание Московской Патриархии, 1988. – С.285-308. 26. Назарук В. Волонтерськийрух в Україні: відісторіїдореалій [Текст] / В. Назарук // Перехрестя. – 2000. – № 7. – С. 12-16. 27. Ноуен Г. Співчуття // Ноуен Г. Тут і тепер / [пер. з англ. А. Маслюха]. – Львів: Свічадо, 2002. – С.85-94. 28. Обозов Н.Н. Сопереживае // Обозов Н.Н. Психология межличностных отношений. – К.: Лыбидь, 1990. – С.91-102. 29. Орбан Л.Э. Становление личности / Л.Э. Орбан – М.: Луч, 1992. – 112с. 30. Організація волонтерського руху у вищих навчальних закладах: Діагностичний інструментарій: Методичні розробки [Текст] / Укл. Т. О. Рудякевич – Житомир: ЖДУ, 2004. 48 с. 31. Орищенко О.А. Дифференциально-психологический анализ эмпатии: дисс… канд. психол. наук: 19.00.01 / Орищенко Оксана Анатольева. – Одесса, 2004. – 223с. 32. Орлова Т.І. «Осьовий час»: трансфінітність гуманістичної традиції, Киівський державний університет театру, кіно і телебачення ім. І.К. Карпенка-Карого [електронний ресурс // Режим доступу http://www.newacropolis.org.ua/ua/study/conference/?thesis=4711 33. Підготовкаволонтерів до роботи у службі «Телефон Довіри» [Текст]. – К.: ДЦССМ, 2003. – 35 с. 10. Романенкова Л. А. О системе волонтёрской помощи в Канаде [Текст] / Л. А. Романенкова // Практична психологія і соціальна робота. 1999. №6. С. 45-57. 34. Проценко О.П. Етикет як аксіологічний вимір культури поведінки і спілкування: дис… доктора філос. наук: 09.00.07 / Проценко Ольга Петрівна. – Х., 2004. – 369с. 35. Психология воспитания / А.Д.Грибанова, В. К.Калиненко, Л.М.Кларина, Л.П.Стрелкова / [под ред. В.А. Петровского]. - [2-е изд.] - М: Аспект Пресс, 1995. - 152 с. 36. Психология человека от рождения до смерти. / [под ред. А.А. Реана]. – 2-е изд. – СПб: Прайм-еврознак, М.: Олма-Пресс, 2003. – 411с. 37. Романець В.А. Вчинок і постання канонічної психології / В.А. Романець // Людина. Суб’єкт. Вчинок. Філософсько-психологічні студії / [за заг. ред В.О. Татенка]. – К.: Либідь, 2006. – С.11-36. 38. Роменець B.A. Історія психології ХХ століття / В.А. Роменець, І. П. Маноха. - К.: Либідь, 1998. - 992 с., іл. 39. Рубовол Т.А. Традиційні та нові підходи до проблеми розвитку емпатії / Т.А.Рябовол // Проблеми загальної та педагогічної психології: Збірник наукових праць Інституту психології імені Г.С.Костюка НАПНУ. - T.VIII, Ч.5. - К., 2011. - c.315-321. 40. Савчин M.B. Психологія відповідальної поведінки: [Монографія]. / М.В.Савчин. - Івано-Франківськ: Місто НВ, 2008. - 280 с. 41. Савчин М.В. Вікова психологія / М.В. Савчин, Л.П. Василенко. – К.: Академвидав, 2005. – 360с. 42. Свідерська Г.М. Психолого-педагогічні чинники розвитку чуйності у ранньому юнацькому віці : Дис... канд. наук: 19.00.07 / Свідерська Галина Мирославівна: - К., 2009. - 244 с. 43. Сейко Н. Доброчинність як етична й науково-педагогічна категорія / Н. Сейко // Шлях освыти. – 2004. -№2. – С.9-14. 44. Семенова Е.М. Тренинг эмоциональной устойчивости педагога: [учеб. пособие] / Е.М. Семенова. – М.: Изд-во Института Психотерапии, 2002. – 224с. 45. Сичевський А.С. Умови та особливості прояви емпатії на рівні людини і тварини / А.С. Сичевський // Психологія: Збірник наукових праць НПУ ім. М.П. Драгоманова. – Вип. 2(9), Ч.1. – К., 2000. – С.118-124. 46. Смит А. Теория нравственных чувств / А.Смит. - М.: Республика, 1997. – 351с. 47. Сологуб. Л.О. Виховання доброзичливих взаємин молодших підлітків у позакласній роботі: дис… канд. пед. наук: 13.00.01 / Сологуб Любов Олексіївна. - К., 1995. – 210 с. 48. Соціальна робота в Україні: Навч. посіб. [Текст] / І. Д. Звєрєва, О. В. Безпалько, С. Я. Марченко та ін., Заг. ред. І. Д. Звєрєвої, Г. М. Лактіонової. – К.: Центр навчальноїлітератури, 2004. 256 с.
Тип вмісту: Master Thesis
Розташовується у зібраннях:053 — психологія

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Кравчук Віта.pdf938,51 kBAdobe PDFПереглянути/відкрити
Авторська_Кравчук Віта.docx18,57 kBMicrosoft Word XMLПереглянути/відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.

Інструменти адміністратора