Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/38826

Назва: Дослідження рівня успішності процесів комерціалізації в країнах світу
Інші назви: Research of the commercialization processes success in the countries of the world
Автори: Сигида, Любов Олексіївна
Ілляшенко, Анастасія Григорівна
Syhyda, Liubov
Illiashenko, Anastasiia
Приналежність: Сумський державний університет, Суми, Україна
Sumy State University, Sumy, Ukraine
Бібліографічний опис: Сигида Л. О. Дослідження рівня успішності процесів комерціалізації в країнах світу / Любов Олексіївна Сигида, Анастасія Григорівна Ілляшенко // Галицький економічний вісник. — Т. : ТНТУ, 2022. — Том 75. — № 2. — С. 134–144. — (Міжнародні економічні відносини).
Bibliographic description: Syhyda L., Illiashenko A. (2022) Doslidzhennia rivnia uspishnosti protsesiv komertsializatsii v krainakh svitu [Research of the commercialization processes success in the countries of the world]. Galician economic journal (Tern.), vol. 75, no 2, pp. 134-144 [in Ukrainian].
Є частиною видання: Галицький економічний вісник, 2 (75), 2022
Galician economic journal, 2 (75), 2022
Журнал/збірник: Галицький економічний вісник
Випуск/№ : 2
Том: 75
Дата публікації: 24-тра-2022
Дата подання: 10-бер-2022
Дата внесення: 25-вер-2022
Видавництво: ТНТУ
TNTU
Місце видання, проведення: Тернопіль
Ternopil
DOI: https://doi.org/10.33108/galicianvisnyk_tntu2022.02.134
УДК: 005
330.341.1
Теми: інновація
НДДКР
патент
високотехнологічна продукція та послуги
комерціалізація
індекс
innovation
R and D
patent
high-tech products and services
commercialization
index
Кількість сторінок: 11
Діапазон сторінок: 134-144
Початкова сторінка: 134
Кінцева сторінка: 144
Короткий огляд (реферат): В сучасних умовах успішність та практична реалізація ідей інновацій, тобто їх комерціалізація, стають одним із факторів посилення конкурентоспроможності підприємств і країн. Відповідно метою статті є визначення набору показників, здатних охарактеризувати рівень комерціалізації інновацій у країнах світу на основі дослідження світових рейтингових показників інноваційності. Враховуючи наведену мету, розглянуто Global Innovation Index, який показує рівень інноваційної активності країн. Відповідно до показників, які можна розглядати як вимірники успішності комерціалізації інновації, були виділені такі: 1) інтенсивність фінансових вкладень у НДДКР; 2) інтенсивність державних фінансових вкладень в освіту; 3) патентна активність; 4) частка наукоємної продукції, що експортується; 5) частка наукоємних послуг, що експортуються; 6) частка висококваліфікованого (наукоємного) персоналу. Відповідно було проаналізовано 13 країн світу за виокремленими показниками. У розрізі цих показників найкращі позиції займає Швеція. Протягом трьох аналізованих років (з 2019 до 2021) ця країна займала перше місце за рівнем інноваційності загалом. У розрізі показників, які свідчать про успішність комерціалізаційних процесів, Швеція також має передові позиції – 2-ге місце за загальними внутрішніми витратами на НДДКР та експортом телекомунікаційних, комп’ютерних та інформаційних послуг; 1-ше – за загальними державними витратами на освіту та чисельністю висококваліфікованого персоналу; 3-тє – за патентною активністю. Однак Швеція відстає за показником високотехнологічного експорту, за яким серед аналізованих країн займає 8 місце. Про успішний досвід комерціалізації інновацій свідчать також позиції Південної Кореї. Серед досліджених країн саме Південна Корея є лідером за витратами на НДДКР; на 2-ому місці за патентною активністю та високотехнологічним експортом. Не зважаючи на не досить вигідне положення, УкраїнА порівняно з іншими країнами, вона має потенціал для посилення комерціалізаційних процесів. Це підтверджується, зокрема, значенням таких показників, як розмір загальних державних витрат на освіту (4-те місце), величина експорту послуг ІКТ (3-тє місце) та чисельність висококваліфікованого персоналу (8-ме місце з незначним відставанням від Південної Кореї). Саме ці показники можуть бути основою для подальшого нарощування комерціалізованих інновацій в Україні, адже свідчать про наступний людський капітал, який стимулює інноваційну активність.
In current conditions, the success and practical implementation of innovative ideas, i.e., their commercialization, is becoming one of the factors enhancing the competitiveness of enterprises and countries. Accordingly, the objective of the paper is to determine a set of indicators that can characterize the level of innovation commercialization in the world based on a investigation of global ranking indicators of innovation. Taking into account this aim, the Global Innovation Index, which shows innovative activity in countries is considered in this paper. According to the indicators that can be considered as measures of the success of the commercialization of innovation, the following of them are identified: 1) the intensity of gross expenditure on R&D; 2) the intensity of the government expenditure on education; 3) patent activity (PCT patents by origin/bn PPP$ GDP); 4) the share of the high-tech products exported; 5) the share of science-intensive services exported (ICT services export); 6) the share of knowledge-intensive employment. According to this, the authors analyzed 13 countries using the selected indicators. In terms of these indicators, Sweden has the best position. During the three analyzed years (from 2019 to 2021), this country ranked first in terms of innovation in general. Regarding indicators that show the success of commercialization processes, Sweden also has a leading position. It takes the 2nd place in total gross expenditure on R&D and exports of telecommunications, computers, and information services; the 1st – on the total government expenditure on education and the number of highly qualified staff; the 3rd – by patent activity. However, Sweden lags in high-tech exports. It ranks the 8th among the analyzed countries. The position of South Korea also evidences the successful experience of commercialization of innovations. Thus, South Korea is the leader in R&D spending. Moreover, South Korea is ranks the 2nd place in patent activity and high-tech exports. Even though Ukraine has unfavorable position compared to other countries, it has the potential to strengthen commercialization processes. It is confirmed, particularly, by the importance of such indicators as the amount of the government expenditure on education (the 4th place), the intensity of ICT services exports (the 3rd place), and the number of highly qualified staff (the 8th place with a slight lag behind South Korea). These indicators can be the basis for further growth of commercialized innovations in Ukraine. They highlight the solid human capital that stimulates innovation activities.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/38826
ISSN: 2409-8892
Власник авторського права: © Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя, 2022
URL-посилання пов’язаного матеріалу: https://ec.europa.eu/docsroom/documents/46013
https://www.theglobaleconomy.com/rankings/high_tech_exports/
https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Production_and_international_trade_in_high-tech_products#EU_exports_of_trade_in_high-tech_products
https://biz.censor.net/r3310713
Перелік літератури: 1. Global Innovation Index 2021. Tracking Innovation through the COVID-19 Crisis. Soumitra Dutta, Bruno Lanvin, Lorena Rivera León and Sacha Wunsch-Vincent (Eds.). World Intellectual Property Organization. Switzerland. 14th edition. 2021. 226 p.
2. Mahdavimazdeh H., Falkenberg L., Stackhouse M. The Innovation Value Canvas: A Guide to Defining Value Propositions and Target Customers for Commercialization of Technological Innovations. International Journal of Innovation Management. 2020. No. 24 (2). 2050012.
3. Geisler E., Turchetti G. Commercialization of technological innovations: The effects of internal entrepreneurs and managerial and cultural factors on public-private inter-organizational cooperation. Managing Innovation: What Do We Know About Innovation Success Factors? 2019. P. 273–302.
4. Datta A., Mukherjee D., Jessup L. Understanding commercialization of technological innovation: Taking stock and moving forward. R and D Management. 2015. No. 45 (3). P. 215–249.
5. Piccarozzi M. Does social innovation contribute to sustainability? The case of Italian innovative start-ups. Sustainability (Switzerland). 2017. No. 9 (12). 2376.
6. Cetindamar D. A new role for universities: Technology transfer for social innovations. PICMET 2016 – Portland International Conference on Management of Engineering and Technology: Technology Management For Social Innovation, Proceedings. 2017. 7806591. P. 290–295.
7. Suerdem A., Yenicioglu B., Demir O. Designing a social innovation based knowledge support system: A preliminary guideline. Advances in Intelligent Systems and Computing. 2018. No. 685. P. 156–167.
8. Aarikka-Stenroos L., Sandberg B., Lehtimäki T. Networks for the commercialization of innovations: A review of how divergent network actors contribute. Industrial Marketing Management. 2014. No. 43 (3). P. 365–381.
9. Aarikka-Stenroos L., Sandberg B. From new-product development to commercialization through networks. Journal of Business Research. 2012. No. 65 (2). P. 198–206.
10. Aarikka-Stenroos L., Jaakkola E., Harrison D., Mäkitalo-Keinonen T. How to manage innovation processes in extensive networks: A longitudinal study. Industrial Marketing Management. 2017. No. 67. P. 88–105.
11. Min S., Kim J., Sawng Y.-W. The effect of innovation network size and public R&D investment on regional innovation efficiency. Technological Forecasting and Social Change. 2020. No. 155. 119998.
12. Csedő Z., Zavarkó M. The role of inter-organizational innovation networks as change drivers in commercialization of disruptive technologies: The case of power-to-gas. International Journal of Sustainable Energy Planning and Management. 2020. No. 28. P. 53–70.
13. Global innovation index 2020 Who Will Finance Innovation? Soumitra Dutta, Bruno Lanvin, and Sacha Wunsch-Vincent (Eds.). World Intellectual Property Organization. Switzerland. 13th edition. 2021. 448 p.
14. Global innovation index 2019 Creating Healthy Lives – The Future of Medical Innovation. Soumitra Dutta, Bruno Lanvin, and Sacha Wunsch-Vincent (Eds.). World Intellectual Property Organization. Switzerland. 12th edition. 2021. 451 p.
15. Hollanders H., Nordine Es-S.. European Innovation Scoreboard 2021. Luxembourg: Publications Office of the European Union, European Union, 2021. 95 p. URL: https://ec.europa.eu/docsroom/documents/46013 (дата звернення 04.04.2021).
16. World Intellectual Property Indicators 2021. World Intellectual Property Organization. Switzerland. 232 p.
17. High tech exports – Country rankings. URL: https://www.theglobaleconomy.com/rankings/high_tech_exports/ (дата звернення 04.04.2021).
18. Production and international trade in high-tech products. Eurostat. 2021. URL: https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Production_and_international_trade_in_high-tech_products#EU_exports_of_trade_in_high-tech_products (дата звернення 08.04.2021).
19. Головньов С. Сировинна економіка. Що купувала і продавала Україна в 2021 році. Бізнес Цензор. URL: https://biz.censor.net/r3310713 (дата звернення 08.04.2021).
References: 1. Global Innovation Index 2021. Tracking Innovation through the COVID-19 Crisis. Soumitra Dutta, Bruno Lanvin, Lorena Rivera León and Sacha Wunsch-Vincent (Eds.). World Intellectual Property Organization. Switzerland. 14th edition. 2021. 226 p.
2. Mahdavimazdeh H., Falkenberg L., Stackhouse M. The Innovation Value Canvas: A Guide to Defining Value Propositions and Target Customers for Commercialization of Technological Innovations. International Journal of Innovation Management. 2020. No. 24 (2). 2050012.
3. Geisler E., Turchetti G. Commercialization of technological innovations: The effects of internal entrepreneurs and managerial and cultural factors on public-private inter-organizational cooperation. Managing Innovation: What Do We Know About Innovation Success Factors? 2019. P. 273–302.
4. Datta A., Mukherjee D., Jessup L. Understanding commercialization of technological innovation: Taking stock and moving forward. R and D Management. 2015. No. 45 (3). P. 215–249.
5. Piccarozzi M. Does social innovation contribute to sustainability? The case of Italian innovative start-ups. Sustainability (Switzerland). 2017. No. 9 (12). 2376.
6. Cetindamar D. A new role for universities: Technology transfer for social innovations. PICMET 2016 – Portland International Conference on Management of Engineering and Technology: Technology Management For Social Innovation, Proceedings. 2017. 7806591. P. 290–295.
7. Suerdem A., Yenicioglu B., Demir O. Designing a social innovation based knowledge support system: A preliminary guideline. Advances in Intelligent Systems and Computing. 2018. No. 685. P. 156–167.
8. Aarikka-Stenroos L., Sandberg B., Lehtimäki T. Networks for the commercialization of innovations: A review of how divergent network actors contribute. Industrial Marketing Management. 2014. No. 43 (3). P. 365–381.
9. Aarikka-Stenroos L., Sandberg B. From new-product development to commercialization through networks. Journal of Business Research. 2012. No. 65 (2). P. 198–206.
10. Aarikka-Stenroos L., Jaakkola E., Harrison D., Mäkitalo-Keinonen T. How to manage innovation processes in extensive networks: A longitudinal study. Industrial Marketing Management. 2017. No. 67. P. 88–105.
11. Min S., Kim J., Sawng Y.-W. The effect of innovation network size and public R&D investment on regional innovation efficiency. Technological Forecasting and Social Change. 2020. No. 155. 119998.
12. Csedő Z., Zavarkó M. The role of inter-organizational innovation networks as change drivers in commercialization of disruptive technologies: The case of power-to-gas. International Journal of Sustainable Energy Planning and Management. 2020. No. 28. P. 53–70.
13. Global innovation index 2020 Who Will Finance Innovation? Soumitra Dutta, Bruno Lanvin, and Sacha Wunsch-Vincent (Eds.). World Intellectual Property Organization. Switzerland. 13th edition. 2021. 448 p.
14. Global innovation index 2019 Creating Healthy Lives – The Future of Medical Innovation. Soumitra Dutta, Bruno Lanvin, and Sacha Wunsch-Vincent (Eds.). World Intellectual Property Organization. Switzerland. 12th edition. 2021. 451 p.
15. Hollanders H., Nordine Es-S.. European Innovation Scoreboard 2021. Luxembourg: Publications Office of the European Union, European Union, 2021. 95 p. URL: https://ec.europa.eu/docsroom/documents/46013 (дата звернення 04.04.2021).
16. World Intellectual Property Indicators 2021. World Intellectual Property Organization. Switzerland. 232 p.
17. High tech exports – Country rankings. URL: https://www.theglobaleconomy.com/rankings/high_tech_exports/ (дата звернення 04.04.2021).
18. Production and international trade in high-tech products. Eurostat. 2021. URL: https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Production_and_international_trade_in_high-tech_products#EU_exports_of_trade_in_high-tech_products (дата звернення 08.04.2021).
19. Holovnov S. Syrovynna ekonomika. Shcho kupuvala i prodavala Ukraina v 2021 rotsi. Biznes Tsenzor. URL: https://biz.censor.net/r3310713 (accessed 08.04.2021). [In Ukrainian].
Тип вмісту: Article
Розташовується у зібраннях:Галицький економічний вісник, 2022, № 2 (75)



Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.