Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/38701

Назва: Реформування публічних закупівель в Україні: система чи випадковість?
Інші назви: Public procurement reform in Ukraine: system or contingency?
Автори: Галущак, Михайло Петрович
Галущак, Ольга Ярополківна
Кужда, Тетяна Іванівна
Halushchak, Mykhailo
Halushchak, Olha
Kuzhda, Tetiana
Приналежність: Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя, Тернопіль, Україна
Ternopil Ivan Puluj National Technical University, Ternopil, Ukraine
Бібліографічний опис: Галущак М. П. Реформування публічних закупівель в Україні: система чи випадковість? / Михайло Петрович Галущак, Ольга Ярополківна Галущак, Тетяна Іванівна Кужда // Галицький економічний вісник. — Т. : ТНТУ, 2022. — Том 74. — № 1. — С. 177–186. — (Публічне управління та адміністрування).
Bibliographic description: Halushchak M., Halushchak O., Kuzhda T. (2022) Reformuvannia publichnykh zakupivel v Ukraini: systema chy vypadkovist? [Public procurement reform in Ukraine: system or contingency?]. Galician economic journal (Tern.), vol. 74, no 1, pp. 177-186 [in Ukrainian].
Є частиною видання: Галицький економічний вісник, 1 (74), 2022
Galician economic journal, 1 (74), 2022
Журнал/збірник: Галицький економічний вісник
Випуск/№ : 1
Том: 74
Дата публікації: 22-лют-2022
Дата подання: 1-гру-2021
Дата внесення: 7-вер-2022
Видавництво: ТНТУ
TNTU
Місце видання, проведення: Тернопіль
Ternopil
DOI: https://doi.org/10.33108/galicianvisnyk_tntu2022.01.177
УДК: 346.6
351.83
Теми: Prozorro
державні кошти
зміни до Закону «Про публічні закупівлі»
Prozorro
budget funds
amendments to the Law «On Public Procurement»
Кількість сторінок: 10
Діапазон сторінок: 177-186
Початкова сторінка: 177
Кінцева сторінка: 186
Короткий огляд (реферат): Проаналізовано частину втілених останнім часом, а також тих, які знаходяться на стадії обговорення, змін до Закону України «Про публічні закупівлі» з точки зору їх загальної спрямованості й здатності зробити систему нормативно-правового регулювання витрачання коштів платників податків у нашій державі більш досконалою та чіткою. Великий обсяг нововведень, їх частота роблять це завдання доволі складним, проте загальні тенденції виділити можна. До позитивних результатів слід віднести усунення низки дрібних недоліків редакції зазначеного вище закону, ухваленої у вересні 2019 р., що дозволяє уточнити та чіткіше розмежувати окремі поняття, вести відлік термін перебігу різних процесів і т.п. Вагомим досягненням можна вважати практично нову редакцію статті щодо процедури оскарження, яку узгоджено з положеннями Закону України «Про антимонопольний комітет України», і яка передбачає переведення значної частини процесу в електронний формат, у т.ч. із застосуванням телекомунікаційних систем в інтерактивному режимі реального часу. Разом з тим, при оскарженнях зміни так і не торкнулися спрощених закупівель, оскільки дія відповідної статті закону на них практично не розповсюджується. Передбачене оскарження у судах є малоефективним і не запобігатиме недобросовісним або корупційним діям. Виявлено надзвичайно тривожну практику щодо розширення переліку випадків, на які не розповсюджується дія закону або які потрапляють під нього чисто номінально. Це суперечить міжнародним зобов’язанням України та істотно підвищує ризик корупційної складової при реалізації великих проєктів вартістю десятки мільярдів гривень. Практика введення обов’язкового декларування країни походження товару для кожної номенклатурної позиції свідчить про хаотичність частини змін, які вносяться з незрозумілою метою. Новий проект закону Міністерства економіки України з доволі традиційною назвою «…щодо удосконалення здійснення публічних закупівель» є черговою спробою докорінно переписати закон. При оптимістичній назві це породжує сумніви в його доцільності, оскільки постійна лавина об’ємних нововведень не може служити мірилом якості всього процесу. Винесений на розгляд проєкт змін щодо посилення державного фінансового контролю шляхом зупинки виконання або розірвання укладених договорів може мати низку негативних наслідків.
Some of the recent amendments to the Law of Ukraine «On Public Procurement» that are under discussion have been analyzed in terms of their general focus and ability to make the system of legal regulation of spending taxpayersʼ funds in our state more perfect and clear. Large amounts of innovations, their frequency make this task quite difficult, but general trends can be identified. Positive results include the elimination of a number of minor shortcomings in the wording of the above-mentioned law, adopted in September 2019 that makes it possible to clarify and more clearly distinguish between individual concepts, to count the timing of various processes, etc. The new version of the article on the appeal procedure can be considered to be a significant achievement. It is consistent with the provisions of the Law of Ukraine «On the Antimonopoly Committee of Ukraine» and provides transfer of a significant part of the process to an electronic format, incl. using telecommunication systems in interactive real-time mode. At the same time, during appeals, the changes have not affected simplified purchases, since the effect of the relevant article of the law practically does not apply to them. The envisaged appeal to the courts is ineffective and will not prevent dishonest or corrupt practices. An extremely disturbing practice has been revealed to expand the list of cases that are not covered by the law or fall under it just nominally. This contradicts Ukraineʼs international obligations and increases the risk of corruption component in the implementation of large projects worth dickers billions of hryvnias. The practice of introducing mandatory declaration of the country of goods origin for each nomenclature item indicates the randomness of some of the changes made for incomprehensible purpose. The new draft law of the Ministry of Economy of Ukraine with rather traditional title «... on improving the implementation of public procurement» is another attempt to rewrite the law radically. With such optimistic name, this raises doubts about its expediency, since constant avalanche of volumetric innovations cannot serve as a measure of the entire process quality. The draft amendments submitted for consideration to strengthen state financial control by stopping the implementation or terminating the concluded contracts can have a number of negative consequences.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/38701
ISSN: 2409-8892
Власник авторського права: © Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя, 2022
URL-посилання пов’язаного матеріалу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/922-19#Text
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1530-IX#Text
https://suspilne.media/141535-velike-budivnictvo-bez-tenderiv-ak-rozbudovuetsa-najdorozca-doroga-v-ukraini-kiivska-obhidna/
https://ti-ukraine.org/news/zakupivli-do-dnya-nezalezhnosti-bez-tenderiv-mozhut-obijtysya-byudzhetu-v-5-4-mlrd-grn/
http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=73139
https://dozorro.org/news/deputati-znovu-hochut-vitratiti-desyatki-milyardiv-griven-poza-tenderami?fbclid=IwAR3tO99t1MLwpajsEqyUx676icw_W0Jpztf6VoQbQyc-wCxXxCj4A7Qlx7s
https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2021-07-21-004560-b
https://www.me.gov.ua/Documents/Detail?lang=uk-UA&id=ada5cc64-4a23-4cf0-996e-2e466cfecd0e&title=ProektZakonuUkrainiproVnesenniaZminDoZakonuUkrainiproPublichniZakupivliTaInshikhZakonivUkrainiSchodoUdoskonalenniaZdiisnenniaPublichnikhZakupivel
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1812-IX#Text
http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=73250
https://dozorro.org/blog/auditori-vse-chastishe-prograyut-u-sudah
Перелік літератури: 1. Про публічні закупівлі: Закон України від 25.12.2015 р. № 922-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/922-19#Text (дата звернення: 30.01.2022).
2. Про внесення змін до Закону України «Про публічні закупівлі» та інших законів щодо вдосконалення системи оскарження публічних закупівель: Закон України від 03.06.2021 р. № 1530- ІХ. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1530-IX#Text (дата звернення: 30.01.2022).
3. Коваль Д. Велике будівництво без тендерів. Як розбудовується найдорожча дорога в Україні – «Київська обхідна». URL: https://suspilne.media/141535-velike-budivnictvo-bez-tenderiv-ak-rozbudovuetsa-najdorozca-doroga-v-ukraini-kiivska-obhidna/. (дата звернення: 30.01.2022).
4. Закупівлі до дня незалежності без тендерів можуть обійтися бюджету в 5,4 млрд. грн: Офіційний сайт проекту Трансперенсі Інтернешнл Україна. URL: https://ti-ukraine.org/news/zakupivli-do-dnya-nezalezhnosti-bez-tenderiv-mozhut-obijtysya-byudzhetu-v-5-4-mlrd-grn/ (дата звернення: 30.01.2022).
5. Про внесення змін до розділу Х «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про публічні закупівлі» щодо особливостей застосування переговорної процедури закупівлі. Проект Закону України від 03.11.2021 № 6273. URL: http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=73139 (дата звернення: 30.01.2022).
6. Депутати знову хочуть витратити десятки мільярдів гривень поза тендерами: Моніторинговий портал громадського контролю за публічними закупівлями Dozorro. URL: https://dozorro.org/news/deputati-znovu-hochut-vitratiti-desyatki-milyardiv-griven-poza-tenderami?fbclid=IwAR3tO99t1MLwpajsEqyUx676icw_W0Jpztf6VoQbQyc-wCxXxCj4A7Qlx7s (дата звернення: 30.01.2022).
7. Електронна система публічних закупівель Prozorro. URL: https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2021-07-21-004560-b (дата звернення: 30.01.2022).
8. Про внесення змін до Закону України «Про публічні закупівлі» та інших законів України щодо удосконалення здійснення публічних закупівель: Проект закону. URL: https://www.me.gov.ua/Documents/Detail?lang=uk-UA&id=ada5cc64-4a23-4cf0-996e-2e466cfecd0e&title=ProektZakonuUkrainiproVnesenniaZminDoZakonuUkrainiproPublichniZakupivliTaInshikhZakonivUkrainiSchodoUdoskonalenniaZdiisnenniaPublichnikhZakupivel (дата звернення: 30.01.2022).
9. Про внесення змін до Закону України «Про публічні закупівлі» щодо закупівлі юридичних послуг Національним банком України”: Закон України від 19.10.2021 р. № 1812-ІХ. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1812-IX#Text (дата звернення: 30.01.2022).
10. Про внесення змін до Закону України «Про публічні закупівлі» щодо посилення державного фінансового контролю: Проект Закону України від 19.11.2021 № 6331. URL: http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=73250 (дата звернення: 30.01.2022).
11. Ференц А. Аудитори все частіше програють у судах: Моніторинговий портал громадського контролю за публічними закупівлями Dozorro. URL: https://dozorro.org/blog/auditori-vse-chastishe-prograyut-u-sudah (дата звернення: 30.01.2022)
References: 1. Pro publichni zakupivli: Zakon Ukrayiny vid 25.12.2015 r. № 922-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/922-19#Text (accessed: 30.01.2022). [In Ukrainian].
2. Pro vnesennya zmin do Zakonu Ukrayiny “Pro publichni zakupivli” ta inshykh zakoniv shchodo vdoskonalennya systemy oskarzhennya publichnykh zakupivelʼ: Zakon Ukrayiny vid 03.06.2021 r. № 1530-ІХ. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1530-IX#Text (accessed: 30.01.2022). [In Ukrainian].
3. Kovalʼ D. Velyke budivnytstvo bez tenderiv. Yak rozbudovuyetʼsya naydorozhcha doroha v Ukrayini – “Kyyivsʼka obkhidna”. URL: https://suspilne.media/141535-velike-budivnictvo-bez-tenderiv-ak-rozbudovuetsa-najdorozca-doroga-v-ukraini-kiivska-obhidna/ (accessed: 30.01.2022). [In Ukrainian]
4. Zakupivli do dnya nezalezhnosti bez tenderiv mozhutʼ obiytysya byudzhetu v 5,4 mlrd. hrn: Ofitsiynyy sayt proektu Transperensi Interneshnl Ukrayina. URL: https://ti-ukraine.org/news/zakupivli-do-dnya-nezalezhnosti-bez-tenderiv-mozhut-obijtysya-byudzhetu-v-5-4-mlrd-grn/ (accessed: 30.01.2022). [In Ukrainian].
5. Pro vnesennya zmin do rozdilu Kh “Prykintsevi ta perekhidni polozhennya” Zakonu Ukrayiny “Pro publichni zakupivli” shchodo osoblyvostey zastosuvannya perehovornoyi protsedury zakupivli. Proekt Zakonu Ukrayiny vid 03.11.2021 № 6273. URL: http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=73139 (accessed: 30.01.2022). [In Ukrainian].
6. Deputaty znovu khochutʼ vytratyty desyatky milʼyardiv hryvenʼ poza tenderamy: Monitorynhovyy portal hromadsʼkoho kontrolyu za publichnymy zakupivlyamy Dozorro. URL: https://dozorro.org/news/deputati-znovu-hochut-vitratiti-desyatki-milyardiv-griven-poza-tenderami?fbclid=IwAR3tO99t1MLwpajsEqyUx676icw_W0Jpztf6VoQbQyc-wCxXxCj4A7Qlx7s (accessed: 30.01.2022). [In Ukrainian].
7. Elektronna systema publichnykh zakupivelʼ Prozorro. URL: https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2021-07-21-004560-b (accessed: 30.01.2022). [In Ukrainian].
8. Pro vnesennya zmin do Zakonu Ukrayiny “Pro publichni zakupivli” ta inshykh zakoniv Ukrayiny shchodo udoskonalennya zdiysnennya publichnykh zakupivelʼ: Proekt zakonu. URL: https://www.me.gov.ua/Documents/Detail?lang=uk-UA&id=ada5cc64-4a23-4cf0-996e-2e466cfecd0e&title=ProektZakonuUkrainiproVnesenniaZminDoZakonuUkrainiproPublichniZakupivliTaInshikhZakonivUkrainiSchodoUdoskonalenniaZdiisnenniaPublichnikhZakupivel (accessed: 30.01.2022). [In Ukrainian].
9. Pro vnesennya zmin do Zakonu Ukrayiny “Pro publichni zakupivli” shchodo zakupivli yurydychnykh posluh Natsionalʼnym bankom Ukrayiny”: Zakon Ukrayiny vid 19.10.2021 r. № 1812-IKh. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1812-IX#Text (accessed: 30.01.2022). [In Ukrainian].
10. Pro vnesennya zmin do Zakonu Ukrayiny “Pro publichni zakupivli” shchodo posylennya derzhavnoho finansovoho kontrolyu: Proekt Zakonu Ukrayiny vid 19.11.2021 № 6331. URL: http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=73250 (accessed: 30.01.2022). [In Ukrainian].
11. Ferents A. Audytory vse chastishe prohrayutʼ u sudakh: Monitorynhovyy portal hromadsʼkoho kontrolyu za publichnymy zakupivlyamy Dozorro. URL: https://dozorro.org/blog/auditori-vse-chastishe-prograyut-u-sudah (accessed: 30.01.2022). [In Ukrainian]
Тип вмісту: Article
Розташовується у зібраннях:Галицький економічний вісник, 2022, № 1 (74)



Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.