Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/38378
Назва: Удосконалення керування компенсаційними установками для пускових режимів електроприводів
Інші назви: Electrodrives starting mode compensation installation control enhancement
Автори: Халафалла, Сейфелдін Камель Рамадан
Khalafalla, Sifeldin Kamel Ramadan
Бібліографічний опис: Халафалла С. К. Р. Удосконалення керування компенсаційними установками для пускових режимів електроприводів: кваліфікаційна робота бакалавра за спеціальністю "141 – електроенергетика, електротехніка та електромеханіка"/ С. К. Р. Халафалла – Тернопіль: ТНТУ, 2022. – 60 с.
Дата публікації: лип-2022
Дата внесення: 29-чер-2022
Видавництво: Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя
Країна (код): UA
Місце видання, проведення: Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя
Науковий керівник: Куземко, Наталія Анатоліївна
Kuzemko, Nataliia
УДК: 621.3
Теми: енергозбереження
енергоефективність
асинхронний двигун
синхронний двигун
пусковий режим
реактивна енергія
компенсація
energy saving
energy efficiency
asynchronous motor
synchronous motor
starting mode
, reactive energy
compensation
Кількість сторінок: 60
Короткий огляд (реферат): У роботі на основі аналізу літератури за темою кваліфікаційної роботи удосконалено системи керування пристроїв динамічної компенсації реактивної та потужності, в основу яких покладено швидкодіючі вимірювальні канали з отриманням інформації про спектральні провідності навантаження, що забезпечує підвищення точності швидкодії компенсування реактивних навантажень. Обґрунтовано доцільність використання спектральних провідностей в якості що інформативних параметрів в пристроях динамічної компенсації реактивної потужності, дозволяє підтримувати напругу під час пускових режимів роботи асинхронних та синхронних електроприводів.
Based on the analysis of the literature on the topic of qualification work, сontrol systems of devices of dynamic compensation of reactive power are improved, which are based on high-speed measuring channels to obtain information about the spectral conductivity of the load, which provides increased accuracy and speed of compensation of reactive loads. The expediency of using spectral conductivities as informative parameters in devices of dynamic compensation of reactive power that allows to maintain voltage during starting modes of operation of asynchronous and synchronous motors is substantiated
Опис: Theoretical and experimental research performed in the thesis can be summarized by the following conclusions: 1. Improved dynamic reactive power compensation systems with perturbation control, based on high-speed measuring channels to obtain information on active and reactive spectral conductivity of the load, which increases the accuracy and speed of reactive load compensation and reduce voltage dips (delay time during regression) does not exceed half of the supply voltage period). 2. Starting modes of SM in normal, asymmetric and non-sinusoidal modes of supply voltage are analyzed. It is shown that forcing the excitation of the SM provides the possibility of dynamic compensation of reactive power. However, there are fluctuations in active power, which requires damping. 3. A mathematical model of an induction motor is proposed, which takes into account saturation and losses in steel, and stator and rotor currents are used as state variables. The new mathematical model of the electric machine differs from the traditional one in that its application will allow to determine more precisely the control parameters during the transient processes of the AM with short-circuited and phase rotor.
Зміст: LIST OF ABBREVIATIONS 6 INTRODUCTION 7 1.ANALYTICAL SECTION 10 1.1. Analysis of mutual influence of reactive power and voltage deviation 10 1.2. Analysis of efficiency criteria and methods of research of starting modes of electric drives 15 Conclusions to section 1 18 2.DESIGN SECTION 21 2.1. Characteristics of the reactive power compensation process in the starting modes of asynchronous motors operation using spectral conductivities 21 2.2. Analysis of dynamic reactive power compensation in starting modes of induction motors 23 2.3. Analysis of reduction of voltage drops during start-up of induction motors using dynamic reactive power compensation 24 2.4. Features of the choice of optimality criteria and modeling of synchronous motors starting processes 28 Conclusions to section 2 33 3.CALCULATION SECTION 35 3.1. Dynamic reactive power compensation systems in transient modes of electric drives based on static thyristor compensators 35 3.2. Analysis of the influence of supply voltage on starting and steady-state currents of induction motors 46 Conclusions to section 2 53 4. JOB SAFETY SECTION 54 4.1. Electrical safety and protective earthing of electrical equipment 55 4.2. Fire safety requirements for extinguishing electrical installations 56 GENERAL CONCLUSIONS 57 REFERENCES 59
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/38378
Власник авторського права: © Халафалла С. К. Р., 2022
Перелік літератури: 1. Stephen J. Chapman. Electric Machinery Fundamentals / Stephen J.Chapman. – Boston MA, US, 2001. – 696 p. 2. Dr. P.S. Simghra. Electric Machinery / Dr. P.S. Simghra. – Khanna Publishes, 2006. – 457 p. 3. C.L. Wadhwa. Basic Electrical Engineering / C.L. Wadhwa. – New Age International Publishes, 2007. – 563 p. 4. B.L. Theraja. Fundamentals of Electrical Engineering and Electronics / B.L. Theraja. – Chand and Co Ltd, India, 2010. – 487 p. 5. https://www.researchgate.net/publication/340625030_Improving_the_Efficienc y_and_Sustainability_of_Power_Systems_Using_Distributed_Power_Factor_C orrection_Methods 6. https://www.researchgate.net/publication/340625030_Improving_the_Efficienc y_and_Sustainability_of_Power_Systems_Using_Distributed_Power_Factor_C orrection_Methods 7. https://www.researchgate.net/publication/349866491_Power_factor_correction _using_capacitors_filters 8. https://www.researchgate.net/publication/344141432_Electrical_Energy_Losse s_Reduction_using_Power_Factor_Correction_Technique 9. https://www.yumpu.com/en/document/view/23280649/power-factor-correctiondemystified- energie-technik 10. Жежеленко И. В. Показатели качества электроэнергии и их контроль на промышленных предприятиях / И. В. Жежеленко. – М.: Энергоатомиздат, 1986. – 166 с. 11. Электрическая энергия. Совместимость технических средств электромагнитная. Нормы качества электрической энергии в системах электроснабжения общего назначения: ГОСТ 13109-97. Межгосударственный стандарт. – [Введ. с 1999–01–01]. – М.: Стандартинформ, 2006. – 35с. 12. Баркан Я. Д. Автоматизация режимов по напряжению и реактивной мощности / Я. Д. Баркан. – М.: Энергоатомиздат, 1984. – 160 с. 13. Князевский Б. А. Электроснабжение промышленных предприятий / Б. А. Князевский, Б. Ю. Липкин. – М.: Высшая школа, 1986. – 400 с. 14. Системы управления электроприводами и синхронными двигателями с тиристорным возбуждением и автоматическим регулированием возбуждения / О. Ш. Вайнтруб, Б. Р. Гендельман, А. Ш. Вейнгер [и др.] // Сб. Автоматизированный электропривод. – М.: Энергия. – 1980. – С. 180- 185.
Тип вмісту: Bachelor Thesis
Розташовується у зібраннях:141 — Електроенергетика, електротехніка та електромеханіка (бакалаври)

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Авторська.docАвторська довідка_Халафалла С.79 kBMicrosoft WordПереглянути/відкрити
Bachelor Sief1.pdfКваліфікаційна робота бакалавра_Халафалла С.739,49 kBAdobe PDFПереглянути/відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.

Інструменти адміністратора