Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/29715
Назва: Соціометричний статус як чинник особистісного становлення в старшому підлітковому віці
Інші назви: Социометрический статус как фактор личностного становления в старшем подростковом возрасте
Sociometric status as a factor of personal development in adolescence
Автори: Кіндзерська, Тетяна Володимирівна
Kindzerska Tatyana
Приналежність: ТНТУ ім. І.Пулюя, ФЕМ, Тернопіль, Україна
Бібліографічний опис: Кіндзерська Т.В. Соціометричний статус як чинник особистісного становлення в старшому підлітковому віці : дипломна робота магістра за спеціальністю „053 — психологія“/ Т.В. Кіндзерська. — Тернопіль: ТНТУ, 2019. — 102 с.
Дата публікації: 23-гру-2019
Дата внесення: 23-гру-2019
Країна (код): UA
Місце видання, проведення: Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя, кафедра психології, Тернопіль, Україна
Науковий керівник: Періг, Ірина Мирославівна
Члени комітету: Кирич, Наталія Богданівна
УДК: 159.9
Теми: 053
психологія
соціометричний статус
sociometric status
підліток
teenager
особистісний розвиток
personal development
спілкування
communication
Короткий огляд (реферат): У дипломній роботі з’ясовано, що у підлітковому віці має велике значення зв’язок між соціальним статусом у класі та особистісними характеристиками учня. З’ясовано, що для підлітка провідною діяльністю є інтимно-особистісне спілкування з ровесниками, тому для них важливе значення соціальне оточення, атмосфера в класі та соціометричний статус,який визначає ставлення, оцінку ровесниками та міжособистісні стосунки між ними. Встановлено, що соціальний статус залежить від особистісних конструктів і визначає психологічну атмосферу в учнівському колективі. Пояснено, що у групі фактор соціально-психологічної підструктури особистості, як значущий компонент інтерактивних процесів у групі називають соціометричним статусом. Це об’єктивне становище, яке посідає особистість у форматі міжперсональних взаємин; це ознака індивідуальності як представника соціометричного утворення – обіймати певний просторовий локус в співіснуванні з іншими складовими. З’ясовано, що саме концепція соціометричного дослідження стосується вивчення емоційної складової, міжособистісних комунікацій та психологічний клімат, що поєднує у групі; яке відношення членів між собою і визначення впливу на згуртованість усього колективу. Для дослідження зв’язку між соціометричним статусом та особистісним становлення підлітка нами було використано комплекс взаємодоповнюючих психодіагностичних методів. Емпірично досліджено, що підлітки посідають різне становище в міжособистісних стосунках та відповідно до статусу, яким володіють у них з’являється відповідний тип відносин з оточуючими. Аналізуючи соціометричний статус старших підлітків та результати особистісних методик, відзначено, що для осіб з високим статусом характерні: комунікабельність, емоційна виразність, експресивність, радикалізм, нонконформізм, сміливість, впевненість в собі. І навпаки, знехтувані та ізольовані учні, здебільшого характеризувалися замкнутістю, невпевненістю, тривожністю, боязкістю, конформізмом, напруженість, високою нормативністю поведінки тощо. Доведено, що соціально-психологічний тренінг є високоефективним психологічним інструментом покращення соціально-психологічного клімату в класному колективі та способом самовдосконалення та саморозвитку особистості учнів, методом самопізнання, самореалізації, корекції неадекватної самоповаги, і покращення соціометричного статусу, який є індикатором розвитку особистості та рівня міжособистісним відносин.
It has been found out in the graduate work that a connection between social status in the classroom and personal characteristics of the student is of great importance in the teenage years. It has been found out that intimate-personal communication with peers is a leading activity for a teenager, so the social environment, classroom atmosphere and sociometric status that determine peers' attitudes, ratings and interpersonal relationships are important for them. It is established that social status depends on personal constructs and determines the psychological atmosphere in the student group. It is explained that the factor of socio-psychological personality substructure, as a significant component of interactive processes in the group is called sociometric status. It is an objective position that is occupied by personality in the form of interpersonal relationships; it is a sign of individuality as a representative of sociometric formation - to embrace a certain spatial locus in coexistence with other components. It is found out that the concept of sociometric research concerns the study of the emotional component, interpersonal communication and the psychological climate that unites in the group; what is the relationship of the members with each other and determining the impact on the cohesion of the whole group. We used a set of complementary psychodiagnostic methods to investigate the relationship between sociometric status and teenager's personal becoming. It has been empirically investigated that adolescents have different positions in interpersonal relationships and according to the status that they possess, an appropriate type of relationship with others appears. When analyzing the sociometric status of older adolescents and the results of personal techniques it has been noted that people with high status are characterized by: communicativeness, emotional expressiveness, expressiveness, radicalism, non-conformism, courage, self-confidence. Conversely, neglected and isolated students were mostly characterized by seclusion, uncertainty, anxiety, timidity, conformism, tension, high normative behavior, etc. It is proved that socio-psychological training is a highly effective psychological tool for improving the socio-psychological climate in the class group and a way of self-improvement and self-development of students' personality, by the method of self-cognition, self-realization, correction of inadequate self-esteem, and improvement of sociometric status, which is an indicator of the personal development and the level of interpersonal relationships.
Зміст: ВСТУП...4 РОЗДІЛ I. ТЕОРЕТИЧНІ АСПЕКТИ ДОСЛІДЖЕННЯ СОЦІОМЕТРИЧНОГО СТАТУСУ...8 1.1. Мала соціальна група та її основні характеристики…8 1.2. Соціометрична теорія вивчення малих соціальних груп…14 1.3. Міжособистісні стосунки підлітків...18 Висновки до розділу І…26 РОЗДІЛ II. ЕМПІРИЧНЕ ВИВЧЕННЯ СОЦІОМЕТРИЧНОГО СТАТУСУ ПІДЛІТКІВ ТА ЙОГО ВПЛИВ НА СТАНОВЛЕННЯ ОСОБИСТОСТІ…28 2.1. Організація проведення експлораторного експерименту …28 2.2. Результати дослідження соціометричного статусу у підлітковому віці та якісний аналіз результатів діагностичного експерименту…35 Висновки до розділу ІІ…52 РОЗДІЛ III. ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНА ПРОГРАМА ОПТИМІЗАЦІЇ СОЦІОМЕТРИЧНОГО СТАТУСУ ПІДЛІТКІВ У КОЛЕКТИВІ…54 3.1. Практичні рекомендації психолого-педагогічним фахівцям щодо гуманізації освітнього процесу…54 3.2. Тренінг як метод особистісного розвитку в підлітковому віці…58 Висновки до розділу ІІІ…68 РОЗДІЛ IV. СПЕЦІАЛЬНА ЧАСТИНА…69 4.1. Психологічний інструментарій дослідження особистісних конструктів…69 РОЗДІЛ V. ПСИХОЛОГО-ЕКОНОМІЧНА ДОЦІЛЬНІСТЬ НАУКОВОГО ДОСЛІДЖЕННЯ…74 5.1. Лідерство як запорука ефективного менеджменту: психологічний та економічний аспекти…74 РОЗДІЛ VI. ОХОРОНА ПРАЦІ ТА БЕЗПЕКА В НАДЗВИЧАЙНИХ СИТУАЦІЯХ…79 6.1. Раціональні умови і методи підвищення життєдіяльності людини…79 6.2. Класифікація джерел небезпеки, небезпечних та шкідливих факторів…85 РОЗДІЛ VII. ЕКОЛОГІЯ…91 7.1. Загальна характеристика повітряного середовища та його вплив на психічний та інтелектуальний розвиток людини…91 ЗАГАЛЬНІ ВИСНОВКИ…95 СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ…98 ДОДАТКИ…103
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/29715
Власник авторського права: © Кіндзерська Тетяна Володимирівна, 2019
Перелік літератури: 1. Андреева Г. М. Социальная психология / Г.М. Андреева. – М: Изд-во МГУ, 1980. – 212с. 2. Андреева Г. М. Современная социальная психология на Западе / Г. М. Андреева, Н.Н. Богомолова, Л.А. Петровская. – М.: Изд-во МГУ, 1978. – 236с. 3. Аникеева Н.П. Психологический климат в коллективе / Н.П. Аникеева. – М.: Просвещение, 1989. – 224с. 4. Аронсон Э. Общественное животное / Э. Аронсон. – М., 1998. – 206с. 5. Белкин П.Г. Социальная психология научного коллектива / П.Г. Белкин, Е.Н. Емельянова, М.А. Иванов. – М., Наука. 1987. – 214с. 6. Бех І. Д. Особистісно зорієнтоване виховання / І.Д. Бех– К.: ІЗМН, 1998. – 240 с. 7. Битянова М. Як виміряти відносини в класі: Соціометричний метод в шкільній практиці / М. Битянова. – М.: ТОВ «Чисті ставки», 2005. – 32 с. 8. Битянова М. Відносини в класі: Соціометричний метод в шкільній практиці / М. Битянова. - М.: ТОВ «Чисті ставки», 2005. - 62 с. 9. Божович Л. И. Личность и ее формирование в детском воздасте / Л.И. Божович. – М., 1968, с. 294. 10. Виготський Л.С. Педагогічна психологія / Л.С. Виготський. – Під ред. В.В. Давидова. – М.: Педагогіка, 1991. – 480 с. 11. Вікова психологія: навч. посіб. – 2-ге вид., стереотип / М. В. Савчин, Л. П. Василенко. – К.: Академвидав, 2009. – 360 с. 12. Вікова та педагогічна психологія: навч. посіб. / О. В. Скрипченко Л. В. Долинська, З. В. Огороднійчук та ін 2-ге вид. – К.: Каравела, 2008. – 400 с. 13. Вікова та педагогічна психологія: Підручник для студентів пед. ін-тів / В.В. Давидов, Т.В. Драгунова, Л.Б. Ітельсон та ін. / Під ред А.В. Петровського. – 2-е вид. – М.: Освіта, 1979. – 288с. 14. Возрастная и педагогическая психология: Учеб. пособие для студентов пед. ин-тов по спец. № 21 «Педагогика и методика навч. обученния » / М.В. Матюшина, Т. С. Михальчик, Н. Ф. Прокина и др.: Под ред. М.В. Тамизо и др. – М.: Просвещение, 1984. – 256 с. 15. Выготський Л. С. Педология подростка / Л.С. Выготський. – Собр. соч. в 6-ти т., Т. 4. Детская психология. – М.: Педагогика, 1984. – С. 5-242. 16. Донцов А.И. Психология коллектива. Методологические проблемы иследования / А.И. Донцов. – М.: Узд-во МГУ,1984. – 208с. 17. Кільчицька Є.І. Положення підлітка в різних колективах і його поведінка / Дитина в системі колективних відносин / Є.І. Кільчицька. – М.: 1972. – 142 с. 18. Коломинский Я.Л. Психологія взаємин у малих групах. Навчальний посібник / Я.Л. Коломинский. – 2-е видання. – Мінськ: Тетра Сістемс, 2000. – 247 с. 19. Коломинський Я.Л. Психология взаимоотношений в малих групах / Я.Л. Коломинський – М., Узд-во МГУ, 1976. – 146с. 20. Кондратьєв М.Ю. Складові авторитету / М.Ю. Кондратьєв. – М.: Знання, 1988. – 80 с. 21. Корнєв М.Н. Соціальна психологія: Підручник / М.Н. Корнєв, А.Б. Коваленко. – К.:Либідь,1995. – 304с. 22. Короткий психологічний словник / Укл. Л.А. Карпенко; під заг. ред. А.В. Петровського, М.Г. Ярошевского. – М., 1995. – 95 с. 23. Корчак Я. Педагогічна спадщина / Я. Корчак. – М., 1986. 24. Краковский А. П. О підростках / А.П. Краковский. – М., 1970. – 300 с. 25. Кричевский Р.Л. Психология малой групы / Р.Л. Кричевский, Е.М. Дубовская. – М.: Узд-во МГУ,1991. – 207с. 26. Кричевський Р.Л. Дубовська Є.М. Психологія малої групи: теоретичний і прикладний аспекти / Р.Л. Кричевський, Є.М. Дубовська. – К., 1994. – 231 с. 27. Макаренко А.С. Трудове виховання / А.С. Макаренко. – К., 1977. – 236 с. 28. Маркова А.К. Психологія праці вчителя / А.К. Маркова. – М., 1993. – 215 с. 29. Морено Я. Експериментальний метод і наука про суспільство / Я. Морено. – К., Академічний проект, 2001. – 142 с. 30. Мудрик А.В. Вчитель: майстерність і натхнення / А.В. Мудрик. – М., 1986. – 165 с. 31. Мухіна В.С. Вікова психологія / В.С. Мухіна. –К: Академія, 1997. – 262 с. 32. Немов Р.С. Загальні основи психології / Р.С. Немов. – посіб. для студентів вищ. пед. навч. закладів. У 2 кн. Кн. 1. – М.: Просвіта: Владос, 1994. – 576 с. 33. Немов Р.С. Путь к колективу. Книга для учителей о психологи ученического коллектива / Р.С. Немов, А.Г. Кирингнин. – М.: Педагогика, 1988. – 145с. 34. Ночевнік М.М. Людське спілкування / М.М. Ночевнік. – М., Просвітництво, 1986. – 132 с. 35. Орбан–Лембрик Л.Е. Соціальна психологія: Навч. Посібник / Л.Е. Орбан–Лембрик. – Київ: Академвидав, 2003. – 448с. 36. Паригын Б.Д. Социальная психология / Б.Д. Паригын. – СПб, 1999. – 354с. 37. Паригын Б.Д. Соціально-психологический климат коллектива. Пути и методы изучения / Б.Д. Паригын. – Л.: Наука,1982. – 192с. 38. Петровський А.В. Введение в психологию / А.В. Петровський. – М.: Академия, 1995. – 246 с. 39. Петровский А.В. Личность. Деятельность. Колектив / А.В. Петровський. – М., 1982. – 268с. 40. Петровський А.В. Особистість, діяльність, колектив / А.В. Петровський. – М., 1982. – 243 с. 41. Петровський А.В. Социальная психология коллектива / А.В. Петровський, В.В. Шпалинский. – М.: Просвещение, 1978. – 176с. 42. Платонов Ю.П. Психология коллективной деятельности. Теоретико – методологический аспект / Ю.П. Платонов. – Л.: Изд-во ЛГУ, 1990. – 184с. 43.Практикум із загальної, експериментальної і прикладної психології. Навч. посібник / В.Д. Балін, В.К. Гайда, В.К. Гербачевського и др. // За заг. ред. А.А. Крилова, С.А. Манічева. – СПб: «Питер», 2000. – 560 с. 44. Психология человека от рождения и до смерти / Под ред.. А. Реана. – СПб.: Прайм–ЄВРОЗНАК, 2002. – 656 с. 45. Психологія і вчитель / Пер з англ. Г. Мюнстерберг; А.А. Громбах. - 3-е изд. – М.: Досконалість, 1997. – 320 с. 46. Реан А.А. Соціальна педагогічна психологія / А.А. Реан, Я.Л. Коломінський. – СПб.: « Питер», 1999. – 416 с. 47. Робер М.А. Психология индивида и групы / М.А. Робер, Ф. Тильман, Пер. с. франц. – М.: Прогресс, 1988. – 342с. 48. Рогов Е.И. Настольная книга практичного психолога в образовании: учеб. пособие. – М. : ВЛАДОС, 1996. – 529 с. 49. Сузікова Б. Теорія і практика вікової психокорекції / Б. Сузікова. – Суми 2006. – 232 с. 50. Смелзер Н. Социология / Н. Смелзер. – М.: Академия. – 1994. – 168с. 51. Столяренко Л.Д., Самигин С.И. Психология и педагогика в вопросах и ответах. – Ростов-на-Дону: Феникс, 1999. – 576 с. 52. Сухомлинський В.А. Про Виховання / В.А. Сухомлинський. – 4-е вид. - М.: Політвидав, 1982. – 270 с. 53. Шапарь В.Б. Методы социальной психологи / В.Б. Шапарь. – Ростов-на- Дону, 2003. – 426 с. 54. Шаповаленко И. В. Возрастная психология / И.В. Шаповаленко. – М.: Тордарики, 2004. – 349 с. 55. Шихирев П. Современная социальная психология / П. Шихирев. – М.: ИПРАМ, 2000. – 448с. 56. Щепанский Я. Элементарные понятия социологии / Я. Щепанский. – М.: Прогресс, 1970. – 284с. 57. Fox, J. (ed.) (1987) The Essential Moreno: Writings on Psychodrama, Group Method, and Spontaneity by J. L. Moreno, M.D., New York: Springer Publishing Company, Inc. – 264 p. 58. Moreno, J. L. (1985) The Autobiography of J. L. Moreno M.D. — Moreno Archives, Harvard University, Boston, USA. – 146 p. 59. Moreno, J. L., Moreno, Z. T. and Moreno, Jonathan (1964). The First Psychodramatic Family. — New York: Beacon House. – 136 p. 60. Сattell R. Abilities: Their Structure, Growth and Action. – NY.: Houghton, 1971.
Тип вмісту: Master Thesis
Розташовується у зібраннях:053 — психологія

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
dyplom_Kindzerska.pdf1,73 MBAdobe PDFПереглянути/відкрити
autoreferat_Kindzerska.pdf323,05 kBAdobe PDFПереглянути/відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.

Інструменти адміністратора