Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/29707
Назва: Мотивація досягнення як умова високих результатів у спортивній діяльності
Інші назви: Мотивация достижения как условие высоких результатов в спортивной деятельности
Motivation of achievement as a condition of high results in sports activities
Автори: Трачук, Віталій Володимирович
Trachuk Vitalii Volodymyrovych
Приналежність: ТНТУ ім. І.Пулюя, ФЕМ, Тернопіль, Україна
Бібліографічний опис: Трачук В.В. Мотивація досягнення як умова високих результатів у спортивній діяльності: дипломна робота магістра за спеціальністю „053 — психологія“/ В.В. Трачук. — Тернопіль: ТНТУ, 2019. — 116 с.
Дата публікації: 23-гру-2019
Дата внесення: 23-гру-2019
Країна (код): UA
Місце видання, проведення: Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя, кафедра психології, Тернопіль, Україна
Науковий керівник: Вишньовський, Василь Володимирович
Члени комітету: Кирич, Наталія Богданівна
УДК: 159.9
Теми: 053
психологія
мотив
motive
мотивація
motivation
мотивація досягнення
achievement motivation
успіх
success
імпульсивність
impulsivity
локус суб’єктивного контролю
locus of subjective control
Короткий огляд (реферат): Трачук В.В. Мотивація досягнення як умова високих результатів у спортивній діяльності. – Рукопис. 200-300 слів Магістерська робота на здобуття освітнього ступеня «Магістр» за спеціальністю 053 – «Психологія» – Тернопільський національний технічний університет ім. І. Пулюя. – Тернопіль, 2019. Магістерська робота розкриває поняття «мотив», «мотивація», «мотивація досягнень», психологічні аспекти спортивної діяльності, методологічні підходи до проблеми мотивації досягнень в спорті, роль особистісних і соціально-психологічних чинників на виникнення мотивації досягнень, визначає специфіку мотивації досягнень у спортивній діяльності. У роботі запропоновано та обґрунтовано зв’язок особистісних і соціально-психологічних чинників з мотивацією досягнення. Проаналізовано комплекс мотивів заняття фізичною культурою та спортом. Виявлено особливості впливу на мотивацію досягнення імпульсивності, локусу суб’єктивного контролю, мотивації прагнення до успіху, прагнення до успіху чи до уникнення невдач, рівень потреби в досягнені, потреби у схваленні. З’ясовано, що мотивація досягнення успіху залежить від зовнішніх і внутрішніх чинників, а саме особистісних чинників (імпульсивність, потреба у схваленні, емоційних проявів, стану напруженості) та соціально-психологічних чинників (найближче оточення, тип стосунків). Таким чином, результати експериментального дослідження дають можливість стверджувати, що у спортсменів з високим рівнем потреби в досягнені успіху, чітко сформульовані свідомі цілі, вони не просто хочуть здобути високі результати і бути лідером, але й володіють дуже добре розвинутим почуттям обов’язку та відповідальності перед тренером та командою. Мотивація досягнення – це спрямованість особистості на бажання успішно виконати діяльність, настирливість до невдач, і почуття гордині за здобуті успіхи. В світі спорту «мотивацію досягнень» прийнято називати змагальністю. Коли людина займається спортом чи фізкультурою, «мотивація досягнень» спрямована на суперництво з власною персоною, а змагальність керує поведінкою в ситуаціях суспільної оцінки. Отримані нами в ході експериментального дослідження результати сприятимуть продуманій організації психотерапевтичної та корекційної роботи з молоддю, спрямованій на виховання уважного ставлення до свого здоров’я, до організації здорового способу життя. А запропонований нами тренінг «Формування мотивації досягнення в спортивній діяльності» буде сприяти підвищенню мотивації досягнення до занять фізичною культурою та спортом
Trachuk V.V. Motivation of achievement as a condition of high results in sports activities. – The manuscript. 200-300 слів Master's work on obtaining an educational degree "Master" in specialty 053 – "Psychology" – Ternopil National Technical University named after. I. Puluj. – Ternopil, 2019. Master's work expands the concepts of "motive", "motivation", "achievement motivation", psychological aspects of sports activities, methodological approaches to the problem of achievement motivation in sports, the role of personal and socio-psychological factors in the emergence of achievement motivation, determines the specifics of achievement motivation in sports activities . The connection between personal and socio-psychological factors with motivation for achievement is proposed and substantiated in the work. The complex of motives for physical culture and sports is analyzed. The peculiarities of influence on motivation of achievement of impulsivity, locus of subjective control, motivation of striving for success, striving for success or avoiding failures, level of need for achievement, need for approval are revealed. It has been found that the motivation for success depends on external and internal factors, namely personal factors (impulsiveness, need for approval, emotional manifestations, state of tension) and socio-psychological factors (immediate environment, type of relationship). Thus, the results of the experimental study make it possible to state that athletes with high levels of need for success, clearly formulated conscious goals, they not only want to achieve high results and to be a leader, but also have a very well-developed sense of duty and responsibility to coach and team. The motivation for achievement is the personality's drive for the desire to succeed, the persistence to fail, and a sense of pride in the success achieved. In the world of sports, “achievement motivation” is commonly called competitiveness. When a person is involved in sports or physical education, “achievement motivation” is directed at competing with one's own person, and competitiveness controls behavior in situations of public appreciation. The results obtained during the experimental study will help to organize a well-organized organization of psychotherapeutic and correctional work with young people, aimed at fostering attentive attitude to their health, to organizing a healthy lifestyle. And our training "Formation of achievement motivation in sports activity" will help to increase motivation to reach physical training and sports.
Зміст: ВСТУП...5 РОЗДІЛ І. ТЕОРЕТИЧНИЙ АНАЛІЗ ПРОБЛЕМИ ВИВЧЕННЯ МОТИВАЦІЇ ДОСЯГНЕННЯ СПОРТСМЕНА...9 1.1. Психологічна характеристика поняття “мотиву”...9 1.2. Розвиток системи мотивації у психологічній підготовці спортсмена...13 1.3. Психологічна характеристика спорту як виду діяльності...22 1.4. Мотивація учбово-фізкультурної та спортивної діяльності...32 1.5. Мотивація досягнення в спортивній діяльності...37 Висновок до розділу І...42 РОЗДІЛ ІІ. ЕМПІРИЧНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ СПЕЦИФІКИ МОТИВАЦІЇ ДІЯЛЬНОСТІ В СПОРТІ...44 2.1. Особливості організації та проведення експериментального дослідження специфіки мотивації спортивної діяльності...44 2.2. Експериментальне визначення структури мотивів заняття спортом...54 2.3. Дослідження мотивації досягнення успіху в спортивній діяльності...60 2.4. Результати кореляційного аналізу компонентів мотивації досягнення...68 Висновок до розділу ІI...70 РОЗДІЛ ІІІ. ТРЕНІНГ ФОРМУВАННЯ МОТИВАЦІЇ ДОСЯГНЕННЯ В СПОРТИВНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ...73 3.1. Організаційно-методичні основи проведення тренінгу...73 Висновок до розділу ІІІ...77 РОЗДІЛ ІV. СПЕЦІАЛЬНА ЧАСТИНА...78 4.1. Показники якості психологічного дослідження...78 РОЗДІЛ V. ПСИХОЛОГО-ЕКОНОМІЧНА ДОЦІЛЬНІСТЬ НАУКОВОГО ДОСЛІДЖЕННЯ...83 5.1. Проблеми здорового способу життя людини в сучасному суспільстві...83 РОЗДІЛ VІ. ОХОРОНА ПРАЦІ ТА БЕЗПЕКА В НАДЗВИЧАЙНИХ СИТУАЦІЯХ...89 6.1. Психологічні аспекти підвищення рівня безпеки праці...89 6.2. Психологічна допомога під час НС...95 6.2.1. Надання психологічної допомоги під час НС...95 6.2.2. Забезпечення оповіщення персоналу університету та студентів у разі загрози та виникненні НС техногенного та природного характеру...99 РОЗДІЛ VII. ЕКОЛОГІЯ...102 7.1. Актуальність охорони навколишнього середовища...102 7.2. Вплив навколишнього природного середовища на здоров’я людини...102 7.3. Біологічні основи адаптації людини до змін інтенсивності дії екологічних факторів...104 ЗАГАЛЬНІ ВИСНОВКИ...107 СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ...110 ДОДАТКИ…117
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/29707
Власник авторського права: © Трачук Віталій Володимирович, 2019
Перелік літератури: 1. Алексєєва М. І. Дослідження мотиваційної сфери особистості підлітка / М.І. Алексєєва, М. Т. Дригус // Вивчення особистості підлітка. – К., 1994. – 128 с. 2. Алтунина И. Р. Возрастные особенности структуры мотивации социального поведения детей / И. Р. Алтунина // Мир психологии. – 2005. – № 2 (42). – С. 240–249. 3. Алтунина И. Р. Мотивы социального поведения детей (общая характеристика и тенденции развития) / И. Р. Алтунина // Мир психологии. – 2004. – № 2 (38). – С. 262–271. 4. Бажанюк В. С. Інтелект як структурний компонент творчої обдарованості студента / В. С. Бажанюк // Тенденції розвитку психології в Україні: історія та сучасність: матеріали Всеукр. наук.-практ. конф. – К.: Либідь, 2006. – С. 140–145. 5. Бажанюк В. С. Тренінг мотивації досягнення успіху для обдарованої молоді / В. С. Бажанюк // Психологічні тренінгові технології у правоохоронній діяльності: науково-методичні та організаційно-практичні проблеми впровадження і використання, перспективи розвитку: матеріали міжнар. наук.-практ. конф. – Донецьк: ДЮІ ЛДУВС, 2006. – С. 115–120. 6. Бажанюк В. С. Формування внутрішньої мотивації науково обдарованої молоді / В. С. Бажанюк // Актуальні проблеми психології: проблеми психології творчості та обдарованості: зб. наук. праць. – Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2007. – С. 52–57. 7. Бажанюк В. С. Принципи побудови тренінгу креативності для майбутніх професіоналів / В. С. Бажанюк, Т. В. Остафійчук // Психологические тренинговые технологии в правоохранительной деятельности: научно-методические и организационно-практические проблемы внедрения и использования, перспективы развития: материалы ІІІ междунар. науч.-практ. конф. – Донецк: ДЮІ ЛГУВД, 2007. – С. 150–154. 8. Батурин Н. А. Успех, неудача и результативность деятельности / Н. А. Батурин // Психол. ж-л. – 1987. – № 3. – Т. 8. – С. 87–93. 9. Безверхня Г. В. Формування мотивації до самовдосконалення учнів загальноосвітніх шкіл засобами фізичної культури і спорту : метод. реком. / Г. В. Безверхня. – Умань: Вид-во УДПУ ім. П. Тичини, 2003. – 52 с. 10. Бодров В. А. Психология профессиональной пригодности / В. А. Бодров. – М.: ПЕРСЭ, 2001. – 511 с. 11. Бодров В. А. Диагностика и прогнозирование профессиональной мотивации в процессе психологического отбора / В. А. Бодров, Л. Д. Сыркин // Психол. ж-л. – 2003. – Т. 24. – № 1. – С. 73–81. 12. Божович Л. И. Проблемы формирования личности: избранные психологические труды / Л. И. Божович. – М.: Изд-во Института практической психологи, 1995. – 342 с. 13. Болтівець С. І. Психогігієнічні чинники розвитку обдарованості / С. І. Болтівець // Практична психологія та соціальна робота. – 2005. – № 10. – С. 73–75. 14. Бугрименко А. Г. Внутренняя и внешняя учебная мотивация у студентов педагогического вуза / А. Г. Бугрименко // Психологическая наука и образование. – 2006. – № 4. – С. 51–60. 15. Вербицкий А. А. Развитие мотивации студентов в контекстном обучении / А. А. Вербицкий, Н. А. Бакшаева. – М.: ACADEMIA, 2000. – 403 с. 16. Вилюнас В. К. Психологические механизмы мотивации человека / В. К. Вилюнас. – М.: Наука, 1990. – 287 с. 17. Вірна Ж. П. Мотиваційно-смислова регуляція у професіоналізації психолога : монографія / Ж. П. Вірна. – Луцьк: РВВ «Вежа», 2003. – 320 с. 18. Волков Л. В. Теорія спортивного відбору: здібності, обдарованість, талант / Л. В. Волков. – К.: Вежа, 1997. – 128 с. 19. Гаврилова И. А. Психологические аспекты мотивации активной деятельности личности / И. А. Гаврилова. – [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://www.psy-portal.com/businesssphere/003.htm 20. Гнатюк О. В. Теоретичний аналіз проявів обдарованості молодших школярів у навчанні / О. В. Гнатюк // Практична психологія та соціальна робота. – 2005. – № 10. – С. 67–70. 21. Гогунов Е. Н. Психология физического воспитания и спорта : учеб. пособ. / Е. Н. Гогунов, Б. И. Мартьянов. – М.: Академия, 2000. – 284 с. 22. Гордеева Т. О. Психология мотивации достижения / Т. О. Гордеева. – М.: Смысл, 2006. – 336 с. 23. Государев Н. А. Так становятся чемпионами (комментарии психолога) / Н. А. Государев. – М.: ФиС, 1989. – 190 с. 24. Демченко Т. А. Мотивация трудовой деятельности в современных условиях: пути повышения эффективности / Т. А. Демченко. – М.: МАКС Пресс, 2003. – 104 с. 25. Джамгаров Т. Т. Лидерство в спорте / Т. Т. Джамгаров, В. И. Румянцева. – М.: Спорт, 1983. – 90 с. 26. Евсеев Ж. М. Мотивационный потенциал личности спортсмена / Ж. М. Евсеев // Психологическое обеспечение спортивной деятельности: межвуз. сб. науч. тр. – Л.: Изд-во ЛГУ, 1988. – С. 42–49. 27. Егоршин А. П. Мотивация трудовой деятельности / А. П. Егоршин. – М.: ИНФРА, 2006. – 320 с. 28. Єгорова Є. В. Психологічні особливості мотивації навчання студентів першого курсу / Є. В. Єгорова // Психологія: зб. наук. пр. НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2000. – Вип. 3 (10). – С. 339–346. 29. Загайнов Р. М. Психологическое мастерство тренера и спортсмена / Р. М. Загайнов. – М.: Советский спорт, 2005. – 106 с. 30. Загайнов Р. М. Ради чего? Записки спортивного психолога / Р. М. Загайнов. – М.: Совершенно секретно, 2005. – 256 с. 31. Закорко И. П. Развитие и формирование учебной дисциплины «Специальная физическая подготовка» в подразделениях и учебных заведениях МВД Украины (исторический аспект) / И. П. Закорко // Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. – 2005. – № 2. – С. 59–71. 32. Занюк С. С. Психологія мотивації та емоції : навч. посібн. для студ. гуманітарних фак-тів ВНЗ / С. С. Занюк. – Луцьк: РВВ Волинського держ. ун-ту ім. Лесі Українки, 1999. – 180 с. 33. Занюк С. С. Мотиваційний тренінг. Формування мотивації учбової діяльності у студентів та старшокласників / С. С. Занюк // Практична психологія та соціальна робота. – 2003. – № 9–10. – С. 74–83. 34. Занюк С. С. Психология мотивации : навч. посібн. / С. С. Занюк. – К.: Либідь, 2002. – 304 с. 35. Ильин Е. П. Мотивация и мотивы / Е. П. Ильин. – СПб.: Питер, 2006. – 512 с. 36. Ильин Е. П. Психология спорта / Е. П. Ильин. – СПб.: Питер, 2008. – 352 с. 37. Каверин С. Б. Мотивация труда / С. Б. Каверин. – М.: Ин-т психологии РАН, 1998. – 224 с. 38. Клименко В. В. Психомоторика: схеми, словник наукових термінів / В. В. Клименко, О. Ф. Хмеляр, С. В. Василенко. – К.: НАОУ, 2004. – 50 с. 39. Климов Е. А. Психология профессионала : избр. психол. труды / Е. А. Климов. – М.: Ин-т практ. психологии, 1996. – 400 с. 40. Климчук В. А. Тренинг внутренней мотивации / В. А. Климчук. – СПб.: Речь, 2005. – 76 с. 41. Ковалев В. И. Мотивы поведения и деятельности / В. И. Ковалев. – М.: Наука, 1988. – 192 с. 42. Кокун О. М. Фізична культура та спорт як невід’ємна складова здорового способу життя підлітків та юнаків / О. М. Кокун // Практична психологія та соціальна робота. – 2006. – № 10. – С. 38–41. 43. Корнилова Т. В. Диагностика и мотивация готовности к риску / Т. В. Корнилова. – М.: ИП РАН, 1997. – 84 с. 44. Костюк Г. С. Избранные психологические труды / Г. С. Костюк. – М.: Педагогика, 1988. – 304 с. 45. Крайг Г. Психология развития / Г. Крайг, Д. Бокун. – СПб.: Питер, 2006. – 940 с. 46. Кульчицька О. І. Педагогічні технології: наука – практиці : навч.-метод. щорічник / О. І. Кульчицька, С. О. Сисоєва, Я. В. Цехместер. – К.: ВІПОЛ, 2002. – Вип. 1. – 281 с. 47. Литвинова Г. В. Мотив достижения успеха как фактор развития личности / Г. В. Литвинова. – Петропавловск-Камчатский: ПКГПУ, 2004. – 124 с. 48. Лукина В. С. Исследование мотивации профессионального развития / В. С. Лукина // Вопросы психологи. – 2004. – № 5. – С. 25–32. 49. Лушин П. В. Психология личностного изменения / П. В. Лушин. – Кировоград: Имекс ЛТД, 2002. – 360 с. 50. Магомед-Эминов М. Ш. Мотивация достижения: структура и механизмы : автореф. дис. канд. психол. наук: 19.00.01 / М. Ш. Магомед-Эминов; МГУ им. М. В. Ломоносова. – М., 1987. – 23 с. 51. Макклеланд Д. Мотивация человека / Д. Макклеланд. – СПб.: Питер, 2007. – 672 с. 52. Максименко С. Д. Генетическая психология (методическая рефлексия проблем развития в психологии) / С. Д. Максименко. – М.: Рефл-бук.; К.: Ваклер, 2000. – 320 с. 53. Марищук В. Л. Методики психодиагностики в спорте / В. Л. Марищук. – М.: Просвещение, 1990. – 126 с. 54. Маркова А. К. Формирование мотивации учения / А. К. Маркова, Т. А. Матис, А. Б. Орлов. – М.: Просвещение, 1990. – 192 с. 55. Маслоу А. Мотивация и личность / А. Маслоу. – СПб.: Питер, 2007. – 352 с. 56. Мильман В. Э. Производительная и потребительная мотивация / В. Э. Мильман // Психол. ж-л. – 1988. – Т. 9. – № 1. – С. 27–39. 57. Москвичев С. Г. Мотивация, деятельность и управление / С. Г. Москвичев. – К.: Light Press, 2003. – 482 c. 58. Мотивация достижений в спорте // Зарубежные научные исследования: экспресс-информация. – М., 1987. – Вып. 12. – С. 33–41. 59. Мотивация. Краткий психол. словарь / под общ. ред. А. В. Петровского, М. Г. Ярошевского. – М.: Политиздат, 1985. – С. 189–190. 60. Музика О. О. Мотивація творчої активності технічно обдарованих підлітків : автореф. дис. канд. психол. наук: 19.00.07 / О. О. Музика; Ін-т психології ім. Г. С. Костюка АПН України. – К., 2001. – 17 с. 61. Нечаєва О. С. Особливості формування мотивації у навчальній діяльності молодших школярів / О. С. Нечаєва // Психологія: зб. наук. пр. НПУ ім. М. П. Драгоманова. – Вип. 3 (10), 2000. – С. 158–166. 62. Осика К. С. Психологічні особливості мотивації досягнення у спортсменів-каратистів [Текст] / К. С. Осика // Проблеми загальної та педагогічної психології: зб. наук. пр. Ін-ту психології ім. Г. С. Костюка АПН України. – К., 2006. – Т. 8. – С. 192–197. 63. Палайма Ю. Ю. Факторы, обуславливающие мотивацию достижений у спортсменов накануне соревнований / Ю. Ю. Палайма. – М.: Спорт, 1980. – С. 206–207. 64. Плющ А. Н. Трансформация мотивационной сферы квалифицированных спортсменов в период профессионального становления : дис. ... канд. психол. наук: 19.00.01 / А. Н. Плющ; Нац. ун-т физического воспитания и спорта Украины. – К., 1999. – 201 с. 65. Поливанова Е. Е. Основные направления исследований мотивационной сферы личности в современной психологии / Е. Е. Поливанова // Вісник Харків. держ. ун-ту. – Харків: ХДУ, 1998. – № 403. – С. 139–145. – (Серія: «Психологія»). 66. Попов А. Л. Спортивная психология : учеб. пособ. / А. Л. Попов. – М.: Флинт, 2000. – 152 с. 67. Практикум по спортивной психологии / под ред. И. П. Волкова. – СПб.: Питер, 2002. – 125 с. 68. Приступа Є. Н. Традиції української національної фізичної культури / Є. Н. Приступа, В. С. Пилат. – Львів: Троян, 1991. – 104 с. 69. Райгородский Д. Я. Практическая психодиагностика. Методики и тесты : учеб. пособ. / Д. Я. Райгородский. – Самара: БАХРАХ-М, 2003. – 498 с. 70. Рибковський А. Г. Управління мотивацією спортсмена в умовах тренування / А. Г. Рибковський, А. В. Приймаченко // Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту: зб. наук. праць. – Харків, 2005. – № 22. – С. 54–57. 71. Семиченко В. А. Проблемы мотивации поведения и деятельности человека. Модульный курс психологии. Модуль «Направленность» (Лекции, практические занятия, задания для самостоятельной работы) / В. А. Семиченко. – К.: Милленниум, 2004. – 521 с. 72. Сидоренко Е. В. Методы математической обработки в психологии / Е. В. Сидоренко. – СПб.: ООО «Речь», 2001. – 350 с. 73. Сидоренко Е. В. Мотивационный тренинг : практ. рук. / Е. В. Сидоренко. – СПб.: Речь, 2005. – 233 с. 75. Суханов А. Я. Пути формирования мотивации достижения наивысшего спортивного результата / А. Я. Суханов // Теория и практика физической культуры. – 2002. – № 4. – С. 37–38. 76. Тарас А. Е. Психология спорта : хрестоматия / А. Е. Тарас. – Минск: Харвест, 2005. – 352 с. 77. Хекхаузен Х. Психология мотивации достижения : пер. с англ. / Х. Хекхаузен. – СПб.: Речь, 2001. – 238 с. 78. Шаповалов Б. Б. Формування мотивації досягнень спортивно обдарованих студентів і курсантів / Б. Б. Шаповалов // Проблеми загальної та педагогічної психології: зб. наук. пр. Ін-ту психології ім. Г. С. Костюка АПН України. – К., 2006. – Т. VIII. – Ч. 8. – С. 369–376. 79. Шаповалов Б. Б. Тренінгова підготовка курсантів та слухачів ВНЗ МВС до майбутньої професійної кар’єри засобами спорту та фізичної культури / Б. Б. Шаповалов // Нові технології навчання: психологічні проблеми: тези наук.-практ. конф. – Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2007. – С. 113–114.
Тип вмісту: Master Thesis
Розташовується у зібраннях:053 — психологія

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
dyplom_Trachuk.pdf1,67 MBAdobe PDFПереглянути/відкрити
autoreferat_Trachuk.pdf301,35 kBAdobe PDFПереглянути/відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.

Інструменти адміністратора