Link lub cytat. http://elartu.tntu.edu.ua/handle/123456789/6711

Tytuł: Оцінювання негативних побічних ефектів, спричинених антикорозійними профілактичними речовинами
Inne tytuły: Estimation of negative side effects caused by the corrosion preventive compounds
Authors: Карускевич, Михайло Віталійович
Маслак, Татьяна Петрівна
Линник, Олена Іванівна
Олексюк, Василь Миколайович
Karuskevich, M.
Maslak, T.
Lynnyk, O.
Oleksiuk, V.
Cytat: Оцінювання негативних побічних ефектів, спричинених антикорозійними профілактичними речовинами / Михайло Віталійович Карускевич, Татьяна Петрівна Маслак, Олена Іванівна Линник, Василь Миколайович Олексюк // Вісник ТНТУ, — Т. : ТНТУ, 2015 — Том 79. — № 3. — С. 39-46. — (Механіка та матеріалознавство).
Bibliographic description: Karuskevich M., Maslak T., Lynnyk O., Oleksiuk V. (2015) Otsiniuvannia nehatyvnykh pobichnykh efektiv, sprychynenykh antykoroziinymy profilaktychnymy rechovynamy [Estimation of negative side effects caused by the corrosion preventive compounds]. Bulletin of TNTU (Tern.), vol. 79, no 3, pp. 39-46 [in Ukrainian].
Część publikacji: Вісник Тернопільського національного технічного університету
Bulletin of Ternopil National Technical University
Data wydania: 20-paź-2015
Data archiwizacji: 27-sie-2015
Date of entry: 24-gru-2015
Wydawca: ТНТУ
TNTU
Place edycja: Україна, Тернопіль
Ukraine, Ternopil
UDC: 620.179.6(045)
Słowa kluczowe: конструкція літака
втома
корозія
профілактичні покриття
aircraft structures
fatigue
corrosion
preventive compounds
Zakres stron: 39-46
Abstract: Представлено вимоги до процедури оцінювання негативних побічних ефектів, спричинених застосуванням антикорозійних сполук або інших поверхнево-активних речовин, які застосовуються в авіації. Показано, що негативний вплив на втому конструкцій літака має бути проаналізований на різних стадіях втоми та на різних масштабних рівнях. Розглянуто три аспекти загальної методології: вплив поверхнево-активних речовин на стадії зародження втомних тріщин, відомий як ефект Ребіндера; вплив поверхнево-активних речовин на швидкість розповсюдження втомних тріщин; зменшення втомної довговічності заклепкових з’єднань як результат зменшення сил тертя між листами обшивки. Показано, що всі ці підходи можуть бути об’єднані в одну загальну методологію сертифікації антикорозійних сполук.
Summary The paper presents requirements to procedure of examination of negative side effects caused by the corrosion preventive compounds or any surfactants used in aviation. It is shown that the negative influence on the fatigue of aircraft components should be analyzed on different stages of fatigue and at different scale level. Three aspects of the general methodology are discussed: influence of surfactants on initial stage of fatigue, known as the Rebinder effect, influence of the surfactants on crack propagation, and reduction of fatigue life of riveted joints as result of the reduction of friction between the sheets of skin. It is shown that all three approaches must be combined in one generalized methodology for the certification of corrosion preventive compounds.
URI: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/123456789/6711
ISSN: 1727-7108
Właściciel praw autorskich: © Вісник Тернопільського національного технічного університету, 2015
Wykaz piśmiennictwa: 1. Karpenko, G.V. The Rebinder effect in corrosive and weak surface-active media / G.V.Karpenko, E.M.Gutman, I.I.Vasilenko//Fiziko-Khimicheskaya Mikhanika Materialov. – 1967. – V.3, № 5. – P. 523 – 532.
2. Karuskevich, M. Extrusion/intrusion structures as quantitative indicators of accumulated fatigue damage / O. Karuskevich, T. Maslak, S. Schepak. // International Journal of Fatigue. – 2012. – № 39. – P. 116 – 121.
3. Craig Purry, Alan Fien, Krishnakumar Shankar. The effect of corrosion preventative compound on fatigue crack growth properties of 2024-T351 aluminium alloys International Journal of Fatigue 25 (2003) 1175 – 1180.
4. O'Neill PH, Smith RJ. A short study of the effect of a penetrant oil on the fatigue life of a riveted joint. Farnborough, UK: Royal Aircraft Establishment, pp. 1305, 1973.
5. Schijve J, Jacobs FA, Tromp PJ. Effect on anticorrosion penetrant on the fatigue life in flight simulation tests of various riveted joints. NLR TR 77103. Amsterdam: National Aerospace Laboratory, 1977.
6. Dhamari RDA. The effects of water displacing corrosion preventatives on the fatigue behaviour of mechanically fastened aluminium joints. PhD thesis: Aerospace, Civil & Mechanical Engineering, Australian Defence Force Academy, UNSW, 2005.
7. Aditya Jaya, Ung Hing Tiong, Reza Mohammed, Cees Bil, Graham Clark. The influence of corrosion treatments on fatigue of aircraft structural joints, 27th international congress of the aeronautical sciences, 19 – 24 September 2010, Nice, France, pp.1 – 8.
References: 1. Karpenko, G.V. The Rebinder effect in corrosive and weak surface-active media, G.V.Karpenko, E.M.Gutman, I.I.Vasilenko//Fiziko-Khimicheskaya Mikhanika Materialov, 1967, V.3, No 5, P. 523 – 532.
2. Karuskevich, M. Extrusion/intrusion structures as quantitative indicators of accumulated fatigue damage, O. Karuskevich, T. Maslak, S. Schepak., International Journal of Fatigue, 2012, No 39, P. 116 – 121.
3. Craig Purry, Alan Fien, Krishnakumar Shankar. The effect of corrosion preventative compound on fatigue crack growth properties of 2024-T351 aluminium alloys International Journal of Fatigue 25 (2003) 1175 – 1180.
4. O'Neill PH, Smith RJ. A short study of the effect of a penetrant oil on the fatigue life of a riveted joint. Farnborough, UK: Royal Aircraft Establishment, pp. 1305, 1973.
5. Schijve J, Jacobs FA, Tromp PJ. Effect on anticorrosion penetrant on the fatigue life in flight simulation tests of various riveted joints. NLR TR 77103. Amsterdam: National Aerospace Laboratory, 1977.
6. Dhamari RDA. The effects of water displacing corrosion preventatives on the fatigue behaviour of mechanically fastened aluminium joints. PhD thesis: Aerospace, Civil & Mechanical Engineering, Australian Defence Force Academy, UNSW, 2005.
7. Aditya Jaya, Ung Hing Tiong, Reza Mohammed, Cees Bil, Graham Clark. The influence of corrosion treatments on fatigue of aircraft structural joints, 27th international congress of the aeronautical sciences, 19 – 24 September 2010, Nice, France, pp.1 – 8.
Typ zawartości: Article
Występuje w kolekcjach:Вісник ТНТУ, 2015, № 3 (79)



Pozycje DSpace są chronione prawami autorskimi