Palun kasuta seda identifikaatorit viitamiseks ja linkimiseks: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/123456789/13094

Pealkiri: Методи визначення конкурентоспроможності
Teised pealkirjad: Methods of competitiveness
Autor: Голда, Надія Михайлівна
Holda, Nadiya
Bibliographic description (Ukraine): Голда Н. М. Методи визначення конкурентоспроможності / Надія Михайлівна Голда // Галицький економічний вісник, — Т. : ТНТУ, 2015 — Том 49. — № 2. — С. 193-198. — (Маркетингові технології підприємств в сучасному науково-технічному середовищі).
Bibliographic description (International): Holda N. (2015) Metody vyznachennia konkurentospromozhnosti [Methods of competitiveness]. Galician economic bulletin (Tern.), vol. 49, no 2, pp. 193-198 [in Ukrainian].
Is part of: Галицький економічний вісник Тернопільського національного технічного університету
Galician economic bulletin of Ternopil National Technical University
Journal/Collection: Галицький економічний вісник Тернопільського національного технічного університету
Issue: 2
Volume: 49
Ilmumisaasta: 25-nov-2015
Submitted date: 4-nov-2015
Date of entry: 1-mär-2016
Kirjastaja: ТНТУ
TNTU
Place of the edition/event: Україна, Тернопіль
Ukraine, Ternopil
UDC: 06.71.01.
Märksõnad: конкуренція
конкурентоспроможність
споживча цінність
конкурентна стратегія
ефект споживання
коефіцієнт конкурентоспроможності
competition
competitiveness
consumer value
competitive strategy
the effect of consumption
rate competitiveness
Page range: 193-198
Start page: 193
End page: 198
Kokkuvõte: Розглянуто теоретичні підходи до визначення конкурентоспроможності та запропоновано комплексний підхід щодо її оцінювання, що дасть можливість глобальніше підходити до вирішення проблем підвищення конкурентоспроможності галузі та забезпечення держави конкурентоспроможною продукцією. Зокрема, для аналізу конкурентоспроможності продукції доцільніше використовувати аналітичні методи її визначення, а для аналізу конкурентоспроможності підприємства чи галузі змішані, зокрема аналітичні, табличні та графічні методи. Але які б методи визначення не застосовувалися, необхідно враховувати ефективність діяльності організації, виходячи з конкурентоспроможності й ефективності кожного товару на кожному ринку відносно конкурентів, та розраховувати показник стійкості функціонування організації.
Theoretical approaches to define the term of competitiveness are regarded and a comprehensive approach to its evaluation, which will enable more global approach to solving the problem of improving the competitiveness of the industry and providing the state with competitive products is suggested. In particular for the analysis of production competitiveness it is more appropriate to use analytical methods for its determination and to analyze the competitiveness of an enterprise or industry mixed, including analytical, tabular and graphical methods should be used. But whatever method is used it is necessary to take into account the efficiency of the organization, based on the competitiveness and efficiency of each product in each market relatively to its competitors, and calculate the rate of the organization sustainability. The competitiveness of an enterprise depends entirely on the competitiveness of its goods. Because the company can not be competitive, if it does not produce competitive products that are not able to meet the consumers’ needs. Thus, the two concepts – competitiveness of an enterprise and the competitiveness of its goods are interrelated. Competitiveness as an economic category means the ability of an individual business to stay ahead of its competitor in achieving this goal in a competitive market. Competitiveness is considered at the local and the global scale: from determining the competitiveness of goods / services to determination of the competitiveness of firms, industries and countries.
URI: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/123456789/13094
ISSN: 2409-8892
Copyright owner: © Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя, 2015
References (Ukraine): 1. Хейс, Р. Стратегический менеджмент: учебник [Текст] / Р. Хейс, С. Уілрайт, Д. Кларк; пер. с англ. Н.И. Алмазовой. – М.: ООО «Издательство Проспект», 2003. – 32 с.
2. Шевченко, А.С. Конкурентне управління [Текст] / А.С. Шевченко. – СПб.: Изд-во «Питер», 2002.– 349 с.
3. Юданов, А.Ю. Конкуренция: теория и практика: учебно-практическое пособие [Текст] / А.Ю. Юданов – М.: Ассоциация авторов и издателей «Тандем», изд-во «ГНОМ-ПРЕСС», 1998. – 339 c.
References (International): 1. Kheis, R. Stratehycheskyi menedzhment: uchebnyk [Text], R. Kheis, S. Uilrait, D. Klark; transl. from English N.Y. Almazovoi, M., OOO "Yzdatelstvo Prospekt", 2003, 32 p.
2. Shevchenko, A.S. Konkurentne upravlinnia [Text], A.S. Shevchenko, SPb., Yzd-vo "Pyter", 2002, 349 p.
3. Iudanov, A.Iu. Konkurentsiia: teoriia i praktika: uchebno-prakticheskoe posobie [Text], A.Iu. Iudanov – M., Assotsiatsiia avtorov i izdatelei "Tandem", izd-vo "HNOM-PRESS", 1998, 339 c.
Content type: Article
Asub kollektsiooni(de)s:Галицький економічний вісник, 2015, № 2 (49)



Kõik teosed on Dspaces autoriõiguste kaitse all.