Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam:
http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/49453
Full metadata record
DC pole | Hodnota | Jazyk |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | Мудрик, Іван Ярославович | - |
dc.contributor.author | Конончук, Андрій Володимирович | - |
dc.contributor.author | Andrii, Kononchuk | - |
dc.date.accessioned | 2025-07-03T10:50:50Z | - |
dc.date.available | 2025-07-03T10:50:50Z | - |
dc.date.issued | 2025-06 | - |
dc.date.submitted | 2025-06-09 | - |
dc.identifier.citation | Конончук А. В. Розробка веб-платформи для створення та введення блогів з використанням React, Node.js та MongoDB : робота на здобуття кваліфікаційного ступеня бакалавра : спец. 121 - інженерія програмного забезпечення / наук. кер. І. Я. Мудрик. Тернопіль: – Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя, 2025. 72 с. | uk_UA |
dc.identifier.uri | http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/49453 | - |
dc.description.abstract | Мета – розробка україномовної семантичної гри «Словозв'яз» на основі сучасних NLP-моделей (OpenAI text-embedding-3-large, gpt-3.5-turbo) та семантичних визначень, з порівняльним аналізом ефективності підходу. Об’єкт: програмно-алгоритмічні засоби та процес розробки україномовної семантичної гри. Предмет: методи отримання векторних представлень слів у поєднанні з генерованими семантичними визначеннями, алгоритми семантичної схожості, архітектура та реалізація системи «Словозв'яз», аналіз якості та ефективності. У роботі проаналізовано існуючі семантичні ігри, обґрунтовано актуальність створення україномовного аналога, розглянуто теоретичні основи NLP. Спроєктовано та розроблено клієнт-серверний веб-додаток «Словозв'яз» з підсистемою підготовки даних. Проведено аналіз якості семантичних рейтингів, порівняно підхід з Word2Vec/GloVe, оцінено оптимізації. Наукова новизна: Вперше розроблено україномовну семантичну гру «Словозв'яз» на базі OpenAI text-embedding-3-large та генерованих визначень; запропоновано підхід до генерації семантичних рейтингів, що фокусується на основному значенні слова. Практичне значення: Розроблено функціональний веб-додаток, що сприяє розширенню україномовного цифрового контенту. | uk_UA |
dc.description.abstract | The purpose is to develop a Ukrainian-language semantic game "Slovozviaz" based on modern NLP models (OpenAI text-embedding-3-large, gpt-3.5-turbo) and semantic definitions, with a comparative analysis of the approach's effectiveness. Object: software-algorithmic tools and the development process of a Ukrainian-language semantic game. Subject: methods for obtaining word embeddings combined with generated semantic definitions, semantic similarity algorithms, architecture and implementation of the "Slovozviaz" system, quality and efficiency analysis. The thesis analyzes existing semantic games, substantiates the relevance of creating a Ukrainian-language analogue, and reviews theoretical NLP foundations. A client-server web application "Slovozviaz" with a data preparation subsystem was designed and developed. The quality of semantic ratings was analyzed, the approach was compared with Word2Vec/GloVe, and optimizations were evaluated. Scientific novelty: For the first time, a Ukrainian-language semantic game "Slovozviaz" based on OpenAI text-embedding-3-large and generated definitions has been developed; an approach for generating semantic ratings focusing on the primary word meaning is proposed. Practical significance: A functional web application contributing to the expansion of Ukrainian-language digital content has been developed. | uk_UA |
dc.description.tableofcontents | ВСТУП 9 РОЗДІЛ 1. АНАЛІЗ СЕМАНТИЧНИХ ІГОР ТА ПОСТАНОВКА ЗАДАЧІ РОЗРОБКИ ГРИ "СЛОВОЗВ'ЯЗ" 12 1.1 АНАЛІЗ ІСНУЮЧИХ СЕМАНТИЧНИХ ІГОР НА ОСНОВІ ВЕКТОРНИХ ПРЕДСТАВЛЕНЬ СЛІВ 12 1.1.1 Contexto.me: Схожість на основі контексту використання (GloVe) 12 1.1.2 Semantle.com: Схожість на основі значення (Word2Vec) 13 1.2 АКТУАЛЬНІСТЬ РОЗРОБКИ УКРАЇНОМОВНОЇ ГРИ "СЛОВОЗВ'ЯЗ" З ВИКОРИСТАННЯМ СУЧАСНИХ NLP-МОДЕЛЕЙ ТА АНАЛІЗУ ВПЛИВУ СЕМАНТИЧНИХ ВИЗНАЧЕНЬ 15 РОЗДІЛ 2. ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ ТА МЕТОДИ NLP ДЛЯ РЕАЛІЗАЦІЇ СЕМАНТИЧНОЇ ГРИ 17 2.1 ВЕКТОРНІ ПРЕДСТАВЛЕННЯ СЛІВ 17 2.1.1 Концепція семантичних векторних просторів 17 2.1.2 Моделі статичних ембеддінгів 19 2.1.3 Сучасні моделі великих ембеддінгів: OpenAI text-embedding-3-large 20 2.1.4 Використаний підхід: Посилення семантики за допомогою генерованих визначень 22 2.2 КОСИНУСНА СХОЖІСТЬ ЯК МІРА БЛИЗЬКОСТІ У ВЕКТОРНОМУ ПРОСТОРІ 23 2.3 ТЕХНОЛОГІЇ ГЕНЕРАЦІЇ ТЕКСТУ: GPT-3.5-TURBO ДЛЯ СТВОРЕННЯ ВИЗНАЧЕНЬ 25 РОЗДІЛ 3 ПРОЄКТУВАННЯ, РОЗРОБКА ТА ОПТИМІЗАЦІЯ СИСТЕМИ "СЛОВОЗВ'ЯЗ" 26 3.1 АРХІТЕКТУРА СИСТЕМИ 26 3.2 ЕТАП ПІДГОТОВКИ ДАНИХ 31 3.2.1 Формування корпусу слів 31 3.2.2 Генерація семантичних визначень 32 3.2.3 Створення векторних представлень 32 3.2.4 Розрахунок рейтингів та формування бази даних 32 3.3 РОЗРОБКА ПІДСИСТЕМИ ГЕНЕРАЦІЇ РЕЙТИНГІВ 33 3.4 РЕАЛІЗАЦІЯ СЕРВЕРНОЇ ЧАСТИНИ (BACKEND) 34 3.5 РЕАЛІЗАЦІЯ КЛІЄНТСЬКОЇ ЧАСТИНИ (FRONTEND) 36 РОЗДІЛ 4. ПОРІВНЯЛЬНИЙ АНАЛІЗ АЛГОРИТМІВ ТА РЕЗУЛЬТАТІВ РОБОТИ ГРИ "СЛОВОЗВ'ЯЗ" 38 4.1 ФУНКЦІОНАЛ ТА ІНТЕРФЕЙС РОЗРОБЛЕНОЇ ГРИ "СЛОВОЗВ'ЯЗ" 38 4.2 АНАЛІЗ ЯКОСТІ СЕМАНТИЧНИХ РЕЙТИНГІВ У "СЛОВОЗВ'ЯЗ" 42 4.2.1 Приклади рейтингів та їх аналіз 42 4.3 ПОРІВНЯЛЬНИЙ АНАЛІЗ АЛГОРИТМІВ СЕМАНТИЧНОЇ СХОЖОСТІ ТА ЇХ ВПЛИВУ 45 4.3.1 Word2Vec (Semantle): Схожість за локальним контекстом 46 4.3.2 GloVe (Contexto): Схожість за глобальним контекстом 46 4.3.3 OpenAI + визначення: Схожість за сфокусованим значенням 47 4.3.4 Зіставлення підходів та вплив на гравця 48 4.4 АНАЛІЗ ЕФЕКТИВНОСТІ ЗАСТОСОВАНИХ ОПТИМІЗАЦІЙ 49 4.5 ПРАКТИЧНЕ ЗНАЧЕННЯ, ВИСНОВКИ ЩОДО ЕФЕКТИВНОСТІ ТА ЯКОСТІ ОБРАНОГО ПІДХОДУ У ПОРІВНЯННІ З АНАЛОГАМИ ТА НАПРЯМКИ РОЗВИТКУ 50 РОЗДІЛ 5. БЕЗПЕКА ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ, ОСНОВИ ОХОРОНИ ПРАЦІ 54 5.1 ПРАЦЕЗДАТНІСТЬ ЛЮДИНИ – ОПЕРАТОРА 54 5.2 ГІГІЄНІЧНІ ВИМОГИ ДО ОРГАНІЗАЦІЇ ТА ОБЛАДНАННЯ РОБОЧИХ МІСЦЬ З ВДТ 56 ВИСНОВКИ 60 ПЕРЕЛІК ДЖЕРЕЛ 62 | uk_UA |
dc.language.iso | uk | uk_UA |
dc.publisher | ТНТУ ім. І. Пулюя | uk_UA |
dc.subject | інженерія програмного забезпечення | uk_UA |
dc.subject | семантична гра | uk_UA |
dc.subject | обробка природної мови (NLP) | uk_UA |
dc.subject | веб-додаток | uk_UA |
dc.subject | software engineering | uk_UA |
dc.subject | semantic game | uk_UA |
dc.subject | Natural Language Processing (NLP) | uk_UA |
dc.subject | web application | uk_UA |
dc.title | Розробка семантичної гри на основі NLP: векторні представлення слів, аналіз та оптимізація алгоритмів | uk_UA |
dc.title.alternative | Development of a semantic game based on NLP: word embeddings, analysis, and algorithm optimization | uk_UA |
dc.type | Bachelor Thesis | uk_UA |
dc.rights.holder | © Конончук Андрій Володимирович, 2025 | uk_UA |
dc.contributor.committeeMember | Жаровський, Руслан Олегович | - |
dc.coverage.placename | ТНТУ ім. І.Пулюя, ФІС, м. Тернопіль, Україна | uk_UA |
dc.format.pages | 72 | - |
dc.subject.udc | 004.9 | uk_UA |
dc.relation.references | 1. Mikolov T., Chen K., Corrado G., Dean J. Efficient Estimation of Word Representations in Vector Space [Електронний ресурс]. – 2013. – Режим доступу: https://arxiv.org/pdf/1301.3781 | uk_UA |
dc.relation.references | 2. Pennington J., Socher R., Manning C. D. GloVe: Global Vectors for Word Representation [Електронний ресурс]. – Stanford University, 2014. – Режим доступу: https://nlp.stanford.edu/projects/glove/ | uk_UA |
dc.relation.references | 3. Як людство взаємодіє з цифровими технологіями: звіт Digital 2024 [Електронний ресурс]. – MediaMaker, 2024. – Режим доступу: https://mediamaker.me/yak-lyudstvo-vzayemodiye-z-czyfrovymy-tehnologiyamy-zvit-digital-2024-8566/ | uk_UA |
dc.relation.references | 4. Малига І. Є., Шматков С. І. Аналіз впливу різних векторних представлень слів на точність класифікації текстових даних // Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Математичне моделювання. Інформаційні технології. Автоматизовані системи управління» [Електронний ресурс]. – 2023. – Вип. 59. – С. 49–55. – Режим доступу: https://periodicals.karazin.ua/mia/article/download/23703/21588/ | uk_UA |
dc.relation.references | 5. Embeddings [Електронний ресурс] // OpenAI API Documentation. – OpenAI. – Режим доступу: https://platform.openai.com/docs/guides/embeddings | uk_UA |
dc.relation.references | 6. Almeida F., Xexéo G. Word Embeddings: A Survey [Електронний ресурс]. – 2019. – arXiv:1901.09069. – Режим доступу: https://arxiv.org/abs/1901.09069 | uk_UA |
dc.relation.references | 7. Firth J. R. A synopsis of linguistic theory, 1930-1955 // Studies in Linguistic Analysis. – Oxford : Blackwell, 1957. – P. 1–32. | uk_UA |
dc.relation.references | 8. Vaswani A. et al. Attention is all you need // Advances in neural information processing systems [Електронний ресурс]. – 2017. – Vol. 30. – Режим доступу: https://papers.nips.cc/paper/2017/hash/3f5ee243547dee91fbd053c1c4a845aa-Abstract.html | uk_UA |
dc.relation.references | 9. Devlin J. et al. Bert: Pre-training of deep bidirectional transformers for language understanding [Електронний ресурс]. – 2018. – arXiv:1810.04805. – Режим доступу: https://arxiv.org/abs/1810.04805 | uk_UA |
dc.relation.references | 10. Peters M. E. et al. Deep contextualized word representations [Електронний ресурс]. – 2018. – arXiv:1802.05365. – Режим доступу: https://arxiv.org/abs/1802.05365 | uk_UA |
dc.relation.references | 11. OpenAI's Text Embeddings v3 [Електронний ресурс] // Pinecone Learn. – Pinecone, 2024. – Режим доступу: https://www.pinecone.io/learn/openai-embeddings-v3/ | uk_UA |
dc.relation.references | 12. What is the difference between static and contextual embeddings? [Електронний ресурс] // Zilliz AI FAQs. – Zilliz. – Режим доступу: https://zilliz.com/ai-faq/what-is-the-difference-between-static-and-contextual-embeddings | uk_UA |
dc.relation.references | 13. Cohen M. X. Practical Linear Algebra for Data Science. – O'Reilly Media, 2022. – 326 p. | uk_UA |
dc.relation.references | 14. GPT-3.5 [Електронний ресурс] // OpenAI API Documentation. – OpenAI. – Режим доступу: https://platform.openai.com/docs/models/gpt-3-5 | uk_UA |
dc.relation.references | 15. Chaplynskyi D. Introducing UberText 2.0: A Corpus of Modern Ukrainian at Scale // Proceedings of the Second Ukrainian Natural Language Processing Workshop (UNLP) [Електронний ресурс]. – Dubrovnik, Croatia : Association for Computational Linguistics, 2023. – P. 1–10. – Режим доступу: https://aclanthology.org/2023.unlp-1.1/ | uk_UA |
dc.contributor.affiliation | ТНТУ ім. І. Пулюя, Факультет комп’ютерно-інформаційних систем і програмної інженерії, Кафедра програмної інженерії, м. Тернопіль, Україна | uk_UA |
dc.coverage.country | UA | uk_UA |
Vyskytuje se v kolekcích: | 121 — Інженерія програмного забезпечення (бакалаври) |
Soubory připojené k záznamu:
Soubor | Popis | Velikost | Formát | |
---|---|---|---|---|
dyplom_Kononchuk_2025.pdf | 2,83 MB | Adobe PDF | Zobrazit/otevřít |
Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.
Nástroje administrátora