Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/44655
Повний запис метаданих
Поле DCЗначенняМова
dc.contributor.authorГабрусєва, Наталія Валеріївна-
dc.contributor.authorПотіха, Оксана Богданівна-
dc.contributor.authorГерман, Олег Михайлович-
dc.contributor.authorЮрик, Наталія Євгенівна-
dc.date.accessioned2024-03-23T20:19:40Z-
dc.date.available2024-03-23T20:19:40Z-
dc.date.issued2024-02-22-
dc.date.submitted2023-12-20-
dc.identifier.citationГабрусєва Н.В., Потіха О.Б., Герман О.М, Юрик Н.Є.Ґендерні особливості усвідомлення здобувачами вищої освіти власних когнітивних спотворень. Академічні візії. 2024. Вип. 28.URL: https://academy-vision.org/index.php/av/article/view/925uk_UA
dc.identifier.urihttp://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/44655-
dc.description.abstractВажливою складовою освітнього процесу є моніторинг спектру особливостей, у тому числі ґендерних, впливу зовнішніх умов, об’єктивних та суб’єктивних факторів нарозвиток компетентностей майбутніх фахівців. Проведення моніторингу та врахування результатів системних спостережень наближає педагогічну теорію до практики. У статті презентовано аналіз ґендерних особливостей усвідомлення здобувачами вищої освіти власних когнітивних спотворень, проведений на основі анкетування студентів Тернопільського національного технічного університету імені Івана Пулюя (Україна).Із застосуванням t‐критерію Стьюдента для незалежних вибірок була, з вірогідністю 95%, зафіксована статистично значуща різниця між показниками дівчат та хлопців за шкалами «Поспішні висновки», «Персоналізація», «Селективне сприйняття». За шкалою «Емоційна логіка» - різниця достовірна з максимальною надійністю 99,9%. Доведено, що дівчата загалом частіше усвідомлюють власні когнітивні упередження та сміливо визнають їх наявність. У найбільшій мірі це стосується емоційності та необґрунтованості висновків, а також схильності переоцінювати власне значення у випадкових подіях. Для хлопців більш характерне усвідомлення нахилу до навішування ярликів та екстраполяція раніше підтверджених правил на будь‐які інші життєві ситуації. Подібні моніторингові дослідження в конкретному освітньому середовищі дозволяють звернути увагу студентів на особливості власного мислення, поглибити знання про когнітивні спотворення, і, як наслідок, ефективніше контролювати прийняття рішень та уникати помилок.uk_UA
dc.description.abstractAn important component of the educational process is monitoring the peculiarities, including gender, the impact of external conditions, objective and subjective factors on proficiency and competencies development by future professionals. Taking into account the results of pedagogical observations brings pedagogical theory closer to practice and is necessary element of adjusting the educational process and responding quickly to the challenges of reality. The article presents an analysis of gender peculiarities of higher education applicant’ awareness of their own cognitive distortions, based on a survey of students of Ternopil Ivan Puluj National Technical University (Ukraine). During September‐November 2023, 163 students of the 1st and 2nd academic years were interviewed. The vast majority of respondents are familiar with the term “cognitive bias”, however, the data we have obtained shows that girls are better acquainted with the concept. As a result of monitoring the awareness of higher education applicant of their own cognitive biases, a statistically significant difference between the scores on the “Jumping to Conclusions”, “Personalization” and “Selective Perception” scales was recorded with a 95% probability for girls and boys using Student’s t‐test for independent samples. According to the Emotional Logic scale, the difference is significant with a maximum reliability of 99.9%. It has been found that girls are more likely to be aware of their own cognitive biases and boldly admit their presence. This is especially true for emotionalism and unreasonable conclusions, as well as the tendency to overestimate their own importance in random events. Boys are more likely to be aware of the tendency to label and extrapolate previously confirmed rules to any other life situations. The results show that it is more difficult for boys to admit to certain cognitive distortions, they avoided direct affirmative answers during the survey and chose the option “sometimes” more often than girls.Such monitoring studies in a specific educational environment allow us to draw students’ attention to the peculiarities of their own thinking, deepen their knowledge of cognitive distortions, and, as a result, more effectively control decision‐making and avoid mistakes.uk_UA
dc.language.isoukuk_UA
dc.relation.ispartofseries28;-
dc.relation.urihttps://www.jstor.org/stable/1738360.uk_UA
dc.relation.urihttps://mon.gov.ua/ua/osvita/visha‐osvita/naukovo‐metodichna‐rada‐ministerstva‐ osviti‐i‐nauki‐ukrayini/zatverdzheni‐standarti‐vishoyi‐osvitiuk_UA
dc.relation.urihttps://dl.acm.org/doi/fullHtml/10.1145/3209581.uk_UA
dc.relation.urihttps://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9F%D0%B5%D1%80%D0%B5%D0%BB%D1% 96%D0%BA_%D0%BA%D0%BE%D0%B3%D0%BD%D1%96%D1%82%D0%B8%D0 %B2%D0%BD%D0%B8%D1%85_%D1%83%D0%BF%D0%B5%D1%80%D0%B5%D 0%B4%D0%B6%D0%B5%D0%BD%D1%8C.uk_UA
dc.subjectмоніторингuk_UA
dc.subjectстуденти;uk_UA
dc.subjectкогнітивні упередженняuk_UA
dc.subjectґендерні особливостіuk_UA
dc.subjectевристикиuk_UA
dc.subjectcognitive biasesuk_UA
dc.subjectstudentsuk_UA
dc.subjectmonitoringuk_UA
dc.subjectgender peculiaritiesuk_UA
dc.subjectheuristicsuk_UA
dc.titleҐендерні особливості усвідомлення здобувачами вищої освіти власних когнітивних спотвореньuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
dc.rights.holder"© Габрусєва Наталія Валеріївна , 2024"uk_UA
dc.rights.holder"© Потіха Оксана Богданівна, 2024"uk_UA
dc.rights.holder"© Герман Олег Михайлович, 2024"uk_UA
dc.rights.holder"© Юрик Наталія Євгенівна, 2024"uk_UA
dc.subject.udc37.04:165uk_UA
dc.relation.referencesНадурак В. Критичне мислення: поняття та практика. Philosophy of Education. 2022. 28 (2), С. 129‐147. DOI: 10.31874/2309‐1606‐2022‐28‐2‐7.uk_UA
dc.relation.referencesenTversky A., Kahneman D. Judgment under Uncertainty: Heuristics and Biases. Science, New Series. 1974. Vol.185. No. 4157. Р. 1124‐1131. URL: https://www.jstor.org/stable/1738360. (дата звернення: 20.02.2024). 2. Kahneman D., Tversky A. Rational choice, values and frames. Psychological Journal. 2003. Vol. 24. No. 4. P. 31‐42. 3. Затверджені Стандарти вищої освіти. Міністерство освіти і науки України. [URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/visha‐osvita/naukovo‐metodichna‐rada‐ministerstva‐ osviti‐i‐nauki‐ukrayini/zatverdzheni‐standarti‐vishoyi‐osviti. (дата звернення: 20.02.2024). 4. Habrusieva N. Fronestical approach to the formation of professional responsibility of future specialists of technical specialties: monitoring by means of information and communication technologies. Social work and education. 2022. Т. 9. No. 1. Р. 7‐25. DOI: 10.25128/2520‐6230.22.1.13. 5. Baeza‐Yates R. Bias on the web. Communications of the ACM. 2018. Vol. 61.6. P. 54‐61. URL: https://dl.acm.org/doi/fullHtml/10.1145/3209581. (дата звернення: 20.02.2024). 6. Baeza‐Yates R. Bias in search and recommender systems. Proceedings of the 14th ACM Conference on Recommender Systems. 2020. DOI: 10.1145/3383313.3418435. 7. Schweiger S., Oeberst A., Cress U. Confirmation bias in web‐based search: a randomized online study on the effects of expert information and social tags on information search and evaluation. Journal of medical Internet research. 2016. No 8 (6). e137 p. DOI:10.2196/jmir.3044. 8. Ludolph R., Allam A., Schulz P. J. Manipulating Google’s Knowledge Graph box to counter biased information processing during an online search on vaccination: application of a technological debiasing strategy. Journal of medical Internet research. 2016. No 18.6 . p. e137. DOI: 10.2196/jmir.5430. 9. Lau A.Y.S., Coiera E. W. Can Cognitive Biases during Consumer Health Information Searches Be Reduced to Improve Decision Making? Journal of the American Medical Informatics Association. 2009. Vol. 16, Iss. 1, P. 54–65, DOI:10.1197/jamia.M2557. 10. Hsieh‐Hong H, Shih‐Chieh Hsu J., Cheng‐Yuan Ku. Understanding the role of computer‐ mediated counter‐argument in countering confirmation bias. Decision Support Systems. 2012. No 53. Р. 438‐447. DOI:10.1016/j.dss.2012.03.009. 11. Soprano M. et al. Cognitive Biases in Fact‐Checking and Their Countermeasures: A Review. Information Processing & Management. 2024. Vol. 61. Iss. 3. 103672 p. DOI:10.1016/j.ipm.2024.103672.uk_UA
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.5281/zenodo.10692422-
dc.contributor.affiliationТернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя, Українаuk_UA
dc.coverage.countryUAuk_UA
Розташовується у зібраннях:Наукові публікації працівників кафедри менеджменту та адміністрування

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
стаття.pdf391,13 kBAdobe PDFПереглянути/відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.

Інструменти адміністратора