Bu öğeden alıntı yapmak, öğeye bağlanmak için bu tanımlayıcıyı kullanınız: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/43163
Tüm üstveri kaydı
Dublin Core AlanıDeğerDil
dc.contributor.authorСеменюк, Світлана-
dc.contributor.authorSemenіuk, Svitlana-
dc.date.accessioned2023-12-29T13:10:11Z-
dc.date.available2023-12-29T13:10:11Z-
dc.date.issued2023-12-
dc.date.submitted2023-10-
dc.identifier.citationСеменюк C. Інформаційно-комунікаційні тренди сучасного світу. Соціально-економічні проблеми і держава. 2023. Вип. 2 (29). С. 10-17. URL: http://sepd.tntu.edu.ua/images/stories/pdf/2023/23ssbtss.pdfuk_UA
dc.identifier.issn2223-3822-
dc.identifier.urihttp://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/43163-
dc.description.abstractУ статті досліджено інфографіку мережі Інтернет та виявлено такі основні параметри комунікацій як швидкість та обсяг, що спричинило у 2000-х роках «інформаційний вибух». Охарактеризовано поняття інфодемії, визначено її основні ознаки, такі як фейки, брехня та переважно негативні новини в засобах масової інформації. Сформовано вимоги до комунікацій в умовах інфодемії, до яких відносять швидкість розробки і реалізації комунікаційної стратегії, яскравий контент. Визначено, що комунікації сьогодні – це «мікс» ньюзмейкінгу, корисного та цікавого контенту, соціальної відповідальності. В статті охарактеризовано перезавантаження мережевих революцій, а саме революції освіти, спілкування, взаємовідносин батьків та дітей, засобів масової інформацій, технологій та комунікацій. Відзначено, що головний тренд освіти сьогодні – навчання впродовж життя. Швидкість розповсюдження інформації та її обсяг змушує людину вже сьогодні компенсувати недостачу своїх знань постійною самоосвітою. Спілкування переходить у соціальні мережі та мессенджери, змінюється протокол спілкування, а це в майбутньому і змінить сам формат людських відносин. Досліджено, що формат взаємодії між батьками і дітьми, який формувався тисячоліттями, руйнується. Сучасні діти – це покоління Інтернету і цифрових технологій. Їх оточує велика кількість доступної інформації, вони здатні отримувати будь-які знання, що значно розширює їх світогляд і дозволяє рухатися не у форматі вертикального кар’єрного росту, а отримувати щоразу новий цікавий досвід. Щодо революції засобів масової інформації, то вони перестали володіти ексклюзивом на новини, тому що будь-який інфлюєнсер (лідер думок) охоплює аудиторію, яка є більш якісною та може швидко розповсюджувати інформацію. Розвиток технологій відбувається у таких напрямах: штучний інтелект, Інтернет всього, доповнена і віртуальна реальність. Всі ці мережеві революції впливають на розвиток комунікаційних технологій, що змушує рекламістів і маркетологів по-новому підходити до формування рекламних кампаній.uk_UA
dc.description.abstractInternet infographics is examined in the article and such basic parameters of communications as speed and volume, which caused the “information explosion” in the 2000s are revealed. The concept of infodemic is characterized, its main features such as fakes, lies and mainly negative news in mass media are determined. Requirements for communications in the conditions of the infodemic are formed, which include the speed of strategy development and implementation, bright content. It is determined that today’s communications are a “mix” of newsmaking, useful and interesting content, and social responsibility. The reloading of network revolutions is described. It includes revolutions in education, communication, parent-child relationships, mass media, technologies and communications. It is noted that the main trend in education nowadays is a lifelong learning. The speed of information dissemination and its volume forces people to compensate for their lack of knowledge by constant self-education. It is stated that communication is moving to social networks and messengers, the communication protocol is changing, and these will change the format of human relations in the future. It has been investigated that the format of interaction between parents and children, which has been formed for thousands of years, is collapsing. Today’s children are the generation of the Internet and digital technologies. They are surrounded by a large amount of available information, they are able to acquire any kind of knowledge, which significantly expands their worldview and allows them to move not in the format of vertical career growth, but to gain new interesting experience every time. As for the media revolution, mass media no longer have exclusive access to news, because any influencer (opinion leader) reaches an audience that is more qualitative and can spread information quickly. The development of technologies takes place in the following areas: artificial intelligence, the Internet of Everything, the augmented and virtual reality. All these network revolutions affect the development of communication technologies, which forces advertisers and marketers to approach the formation of advertising campaigns in a new way.uk_UA
dc.description.sponsorshipThe authors received no direct funding for this research.uk_UA
dc.format.extent10-17-
dc.language.isoukuk_UA
dc.publisherТернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя та Академія соціального управління (Україна)uk_UA
dc.relation.urihttp://sepd.tntu.edu.ua/images/stories/pdf/2023/23ssbtss.pdfuk_UA
dc.relation.urihttps://www.domo.com/learn/infographic/data-never-sleeps-9uk_UA
dc.relation.urihttps://explodingtopics.com/blog/data-generated-per-dayuk_UA
dc.relation.urihttps://www.forbes.com/sites/forbesagencycouncil/2017/08/25/finding-brand-success-in-the-digital-world/?sh=5a8fb0bc626euk_UA
dc.relation.urihttps://texty.org.ua/fragments/83550/Doslidzhenna_mit_fejky_u_Tvitteri_poshyrujutsa_shvydshe-83550/uk_UA
dc.relation.urihttps://www.ted.com/talks/sinan_aral_how_we_can_protect_truth_in_the_age_of_misinformation/transcript?language=ukuk_UA
dc.relation.urihttps://www.bbc.com/ukrainian/vert_fut/2015/12/151217_vert_fut_why_is_all_the_news_bad_vpuk_UA
dc.relation.urihttp://dspace.onua.edu.ua/handle/11300/14880?locale-attributeuk_UA
dc.relation.urihttps://www.brandingmag.com/2021/08/24/how-brands-can-put-purpose-at-the-heart-of-their-marketing-strategy/uk_UA
dc.relation.urihttps://www.forbes.com/advisor/business/social-media-statistics/uk_UA
dc.relation.urihttps://www.management.com.ua/tend/tend1369.htmluk_UA
dc.subjectінформаціяuk_UA
dc.subjectінфодеміяuk_UA
dc.subjectінформаційні трендиuk_UA
dc.subjectінформаційний вибухuk_UA
dc.subjectмережева революціяuk_UA
dc.subjectкомунікаціїuk_UA
dc.subjectкомунікаційні технологіїuk_UA
dc.subjectinformationuk_UA
dc.subjectinfodemicuk_UA
dc.subjectinformation trendsuk_UA
dc.subjectinformation explosionuk_UA
dc.subjectnetwork revolutionuk_UA
dc.subjectcommunicationsuk_UA
dc.subjectcommunication technologiesuk_UA
dc.titleІнформаційно-комунікаційні тренди сучасного світуuk_UA
dc.title.alternativeInformation and communication trends of the modern worlduk_UA
dc.typeArticleuk_UA
dc.rights.holderЕлектронне наукове фахове видання «Соціально-економічні проблеми і держава»uk_UA
dc.coverage.placenameТернопільuk_UA
dc.subject.udc338:658.5uk_UA
dc.relation.references1. Дані ніколи не сплять 9.0. URL: https://www.domo.com/learn/infographic/data-never-sleeps-9uk_UA
dc.relation.references2. Кількість створюваних даних щодня (2023) URL: https://explodingtopics.com/blog/data-generated-per-dayuk_UA
dc.relation.references3. Сімпсон Джон. Пошук успіху бренду в цифровому світі. URL: https://www.forbes.com/sites/forbesagencycouncil/2017/08/25/finding-brand-success-in-the-digital-world/?sh=5a8fb0bc626euk_UA
dc.relation.references4. Солонько О. Інфодемія. Зброя дезінформації у вірусну епоху. К. Вид-во «Markobook», 2023. 392c.uk_UA
dc.relation.references5. Дослідження МІТ: фейки у Твіттері поширюються швидше за нудну правду. URL: https://texty.org.ua/fragments/83550/Doslidzhenna_mit_fejky_u_Tvitteri_poshyrujutsa_shvydshe-83550/uk_UA
dc.relation.references6. Сінан Арал. Як нам захистити правду в епоху дезінформації. URL: https://www.ted.com/talks/sinan_aral_how_we_can_protect_truth_in_the_age_of_misinformation/transcript?language=ukuk_UA
dc.relation.references7. Стаффорд Том. Усе погано: чому негативних новин завжди більше? URL: https://www.bbc.com/ukrainian/vert_fut/2015/12/151217_vert_fut_why_is_all_the_news_bad_vpuk_UA
dc.relation.references8. Таркін В. П. Окремі аспекти використання методів інформаційно-психологічної війни під час пандемії Covid-19. URL: http://dspace.onua.edu.ua/handle/11300/14880?locale-attributeuk_UA
dc.relation.references9. Stephen Firth. How Brands Can Put Purpose at the Heart of Their Marketing Strategy. URL: https://www.brandingmag.com/2021/08/24/how-brands-can-put-purpose-at-the-heart-of-their-marketing-strategy/uk_UA
dc.relation.references10. Крол Алекс. Теорія каст і ролей. К.: BookChef, 2018. – 144 с.uk_UA
dc.relation.references11. Ву Белль Вонг, Дж.Д. Найкраща статистика та тренди соціальних медіа 2023 року. URL: https://www.forbes.com/advisor/business/social-media-statistics/uk_UA
dc.relation.references12. Маркетинг впливу в 2022 році і далі [Influence marketing in 2022 and beyond] URL: https://www.management.com.ua/tend/tend1369.htmluk_UA
dc.relation.referencesen1. Dani nikoly ne spliat 9.0 [Data Never Sleeps 9.0]. URL: https://www.domo.com/learn/infographic/data-never-sleeps-9 (in Ukrainian)uk_UA
dc.relation.referencesen2. Kilkist stvoriuvanykh danykh shchodnia (2023) [Amount of Data Created Daily (2023)]. URL: https://explodingtopics.com/blog/data-generated-per-day (in Ukrainian)uk_UA
dc.relation.referencesen3. Simpson Dzhon. Poshuk uspikhu brendu v tsyfrovomu sviti [Finding Brand Success In The Digital World]. URL: https://www.forbes.com/sites/forbesagencycouncil/2017/08/25/finding-brand-success-in-the-digital-world/?sh=5a8fb0bc626e (in Ukrainian)uk_UA
dc.relation.referencesen4. Solonko O. (2023) Infodemiia. Zbroia dezinformatsii u virusnu epokhu. [Infodemic. Weapons of disinformation in the viral age]. K. Vyd-vo «Markobook». [Kyiv. "Markobook" edition]. 395p (in Ukrainian)uk_UA
dc.relation.referencesen5. Doslidzhennia MIT: feiky u Tvitteri poshyriuiutsia shvydshe za nudnu pravdu [Research MYTH: Fakes on Twitter spread faster than the boring truth]. URL: https://texty.org.ua/fragments/83550/Doslidzhenna_mit_fejky_u_Tvitteri_poshyrujutsa_shvydshe-83550/ (in Ukrainian)uk_UA
dc.relation.referencesen6. Sinan Aral. Yak nam zakhystyty pravdu v epokhu dezinformatsii. [How can we protect the truth in the era of disinformation] URL: https://www.ted.com/talks/sinan_aral_how_we_can_protect_truth_in_the_age_of_misinformation/transcript?language=uk (in Ukrainian)uk_UA
dc.relation.referencesen7. Stafford Tom. Use pohano: chomu nehatyvnykh novyn zavzhdy bilshe? [Everything is bad: why is there always more negative news?]. URL: https://www.bbc.com/ukrainian/vert_fut/2015/12/151217_vert_fut_why_is_all_the_news_bad_vpuk_UA
dc.relation.referencesen8. Tarkin V. P. (2021) Okremi aspekty vykorystannia metodiv informatsiino-psykholohichnoi viiny pid chas pandemii Covid-19. [Certain aspects of the use of methods of information and psychological warfare during the Covid-19 pandemic] URL: http://dspace.onua.edu.ua/handle/11300/14880?locale-attribute (in Ukrainian)uk_UA
dc.relation.referencesen9. Stephen Firth. How Brands Can Put Purpose at the Heart of Their Marketing Strategy. URL: https://www.brandingmag.com/2021/08/24/how-brands-can-put-purpose-at-the-heart-of-their-marketing-strategy/uk_UA
dc.relation.referencesen10. Krol Aleks. (2018) Teoriia kast i rolei [The theory of castes and roles]. K. Vyd-vo «BookChef» [Kyiv. "BookChef" edition] 144p URL: http://vestnik-econom.mgu.od.ua/journal/2020/45-2020/27.pdf (in Ukrainian)uk_UA
dc.relation.referencesen11. Vu Bell Vonh, Dzh.D. (2023) Naikrashcha statystyka ta trendy sotsialnykh media 2023 roku. [Top social media statistics and trends of 2023]. URL: https://www.forbes.com/advisor/business/social-media-statistics/. (in Ukrainian)uk_UA
dc.relation.referencesen12. Marketynh vplyvu v 2022 rotsi i dali URL: [The theory of castes and roles] https://www.management.com.ua/tend/tend1369.htmluk_UA
dc.identifier.citationenSemenіuk, S. (2023) Information and communication trends of the modern world. Socio-Economic Problems and the State (electronic journal), Vol. 29, no. 2, pp. 10-17. URL: http://sepd.tntu.edu.ua/images/stories/pdf/2023/23ssbtss.pdfuk_UA
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.33108/sepd2023.02.010-
dc.subject.jelМ13uk_UA
dc.subject.jelМ14uk_UA
dc.subject.jelМ30uk_UA
dc.contributor.affiliationТернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя вул. Руська, 56, м. Тернопіль, 46001, Українаuk_UA
dc.contributor.affiliationTernopil Ivan Puluj National Technical University 56 Ruska str., 46001, Ternopil, Ukraineuk_UA
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-3061-4145-
dc.citation.journalTitleЕлектронне наукове фахове видання "Соціально-економічні проблеми і держава"-
dc.citation.issue2(29)-
dc.citation.spage10-
dc.citation.epage17-
dc.coverage.countryUAuk_UA
Koleksiyonlarda Görünür:Журнал „Соціально-економічні проблеми і держава“, 2023, Випуск 2(29)

Bu öğenin dosyaları:
Dosya Açıklama BoyutBiçim 
23ssbtss.pdfІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНІ ТРЕНДИ СУЧАСНОГО СВІТУ847,5 kBAdobe PDFGöster/Aç


DSpace'deki bütün öğeler, aksi belirtilmedikçe, tüm hakları saklı tutulmak şartıyla telif hakkı ile korunmaktadır.