Bu öğeden alıntı yapmak, öğeye bağlanmak için bu tanımlayıcıyı kullanınız: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/41977
Tüm üstveri kaydı
Dublin Core AlanıDeğerDil
dc.contributor.advisorПеріг, Ірина Мирославівна-
dc.contributor.authorДанильців, Мар'яна Василівна-
dc.date.accessioned2023-06-30T13:23:47Z-
dc.date.available2023-06-30T13:23:47Z-
dc.date.issued2023-06-30-
dc.identifier.citationДанильців М. В. Психологічна грамотність батьків як умова сенситивного розвитку дитини : кваліфікаційна робота на здобуття освітнього ступеня бакалавра за спеціальністю "053 - психологія" / М. В. Данильців. — Тернопіль: ТНТУ, 2023. — 104 с.uk_UA
dc.identifier.urihttp://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/41977-
dc.descriptionВідповідно до поставлених завдань магістерської роботи можна зробити наступні висновки: 1. Аналіз психологічної наукової літератури показав, що психологічна грамотність означає «опанування психологічними знаннями (фактами, уявленнями, поняттями, законами й т. д.), вміннями, символами, правилами та нормативами у сфері спілкування, поведінки, психічної діяльності й т. д., поінформованості з приводу різноманітних явищ психіки, як з погляду наукового знання, так і з точки зору життєвого досвіду, що здобувається з традицій, звичаїв, безпосереднього спілкування людини з іншими людьми, почерпнутого з засобів масової інформації й т. д. Психологічна грамотність являється характеристика ментальності (установки свідомості, її націленості зовні – на світ і всередину себе, на власні глибини душі). Психологічна грамотність особистості передбачає тонкість і багатство емоційної сфери людини, що дозволяє їй сприймати та розуміти почуття та переживання інших людей, відгукуватися на них, співчувати їх, відчувати почуття совісті, сорому вдячності. У різному роді переживань відбивається суть людини, її ставлення до людей, до значних явищ суспільного життя, до тих культурних і соціальних цінностей, які існують у суспільстві. Таким чином, психічний розвиток дітей являється складним та багатогранним процесом, закони якого досі до кінця не вивчені. Психологічний розвиток дітей залежить від багатьох чинників, головним у тому числі є правильне виховання та педагогічна грамотність батьків. Узагальнюючи зазначимо, що термін «психологічна грамотність», це свого роду принцип зв’язку людини з предметом, способом її входження у суспільне життя, механізм самосвідомості та саморозвитку, осмислення своєї невіддільності від інших та власної автономності та унікальності. Психологічна грамотність являється характеристика ментальності (установки свідомості, її націленості зовні – на світ і всередину себе, на власні глибини душі). 2. В роботі описано результати емпіричного дослідження сформованості психологічної грамотності батьків. Основними завданнями емпіричного дослідження було: здійснити підбір діагностичних методик, провести діагностування учасників експерименту за допомогою обраних методик, розробити програму психологічної пропаганди щодо проінформованості батьків з питань психологічного розвитку дитини. Дослідження було проведено з батьками дітей дошкільного (3-6 років) та шкільного (7-10 років) віку. Дослідження проводилося в спеціально відведений час. Загалом у дослідження взяли участь 40 батьків. В цілому дослідження психологічної грамотності батьків здійснювалося за допомогою валідних та надійних психологічних методів. Отже, за результатами основного етапу діагностики були виявлені рівні сформованості психологічної грамотності батьків як умови сенситивного розвитку дитини. Детальніший опис результатів дослідження висвітлено у наступному підрозділі роботи. Узагальнюючи отримані дані на первинному етапі емпіричного дослідження можна зауважити, що аналіз результатів свідчить про низький рівень сформованості психологічної грамотності батьків. Це можна пояснити тим, що у більшості батьків розвиток психологічної грамотності головним чином спонтанний, несвідомий та нецілеспрямований характер. Батьки до кінця не розуміють своєї відповідальності за виховання та навчання дітей. Їхні знання неповні, поверхневі. Вони не мають навички у правильній організації спільної діяльності. Критично оцінюють переваги та можливості своєї дитини. Батьками майже не приділяється необхідної уваги проблемі підвищення рівня їхньої психологічної компетентності. Вона ведеться безсистемно і носить епізодичний характер, обмежуючись лише традиційними формами взаємодії, які малоінформативні та не цікаві. 3. Після цього ми розробили психологічну програму для підвищення рівня психологічної грамотності батьків які сприяла поінформованості батьків стосовного психологічного розвитку їх дітей. Основною формою роботи, закладеної в цій програмі був тренінг. Також присутні наступні методи форми груповий роботи: методи саморозвитку (рефлексивні самозвіти, проективні рисункові методики), методи, спрямовані на формування навичок виховної діяльності (програвання ситуацій, аналіз «важких випадків», навчання прийомів саморегуляції), і методи, які орієнтовані на підвищення психологічної грамотності (міні-лекції, групові дискусії з ключових аспектів виховання). Складена програма складалася з 18 занять, кожне з яких триває 2 академічні години. Програма реалізовувалася протягом двох місяців: 2 заняття на тиждень. Структура кожного заняття складалася з актуалізації проблемного поля, пов'язаного з вихованням дитини, обговорення ставлення до даної проблеми кожного з батьків, обговорення вже використовуваних способів вирішення даної проблеми, формування конструктивного способу вирішення проблеми, рефлексія учасників про виконану роботу під час заняття. Всі заняття були згруповані за блоками.uk_UA
dc.description.abstractДипломна робота присвячена дослідженню психологічна грамотність батьків як умова психологічного розвитку дитини . В Дослідженні були використані діагностичні методики ,проведено діагностування учасників експеременту за допомогою обраних методик.У досліджені взяли участь 40 батьків.взагальному у дослідженні психологічної грамотності батьків здійснювалося за допомогою валідних та надійних психологічних методів Проілюстровано на діаграмах та таблицях відповідні результати методик Розглядається психологічна грамотність батьків яка виступає важливою умовою психологічного розвитку дітейuk_UA
dc.description.abstractThe thesis is dedicated to the study of the psychological literacy of parents as a condition for the child's psychological development. Diagnostic methods were used in the study, the participants of the experiment were diagnosed with the help of selected methods. 40 parents participated in the study. In general, the study of psychological literacy of parents was carried out using valid and reliable psychological methods The corresponding results of the methods are illustrated in diagrams and tables The psychological literacy of parents is considered, which is an important condition for the psychological development of children.uk_UA
dc.description.tableofcontentsВСТУП РОЗДІЛ I. ТЕОРЕТИЧНИЙ АНАЛІЗ ПРОБЛЕМИ ПСИХОЛОГІЧНОЇ ГРАМОТНОСТІ БАТЬКІВ 1.1. Психологічна грамотність в працях науковців 1.2. Напрями психологічного розвитку дитини 1.3. Сенситивний період розвитку психічних функцій Висновoк до розділу I РОЗДІЛ II. ОРГАНІЗАЦІЯ ЕМПІРИЧНОСТІ ТА ІНТЕРПРИТАЦІЯ РЕЗУЛЬТАІВ 2.1. Процедура дослідження та характеристика вибірки 2.2. Аналіз результатів дослідження Висновок до розділу II РОЗДІЛ III. СТРУКТУРА ПРОГРАМИ ПСИХОЛОГІЧНОЇ ПРОПАГАНДИ ЩОДО ПРОІНФОРМОВАНОСТІ БАТЬКІВ З ПИТАНЬ ПСИХІЧНОГО РОЗВИТКУ ДИТИНИ 3.1. Опис структури програми 3.2. Характеристика основних заходів Висновок до розділу III РОЗДІЛ IV. БЕЗПЕКА ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ, ОСНОВИ ОХОРОНИ ПРАЦІ 4.1. Охорона праці в процесі діяльності психолога 4.2. Забезпечення особистої безпеки дітей дошкільного віку Висновок до розділу IV ЗАГАЛЬНІ ВИСНОВКИ СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ ДОДАТКИuk_UA
dc.language.isoukuk_UA
dc.subject053 психологіяuk_UA
dc.subjectДослідження психологічної грамотності батьків як умова сенситивного розвитку дитиниuk_UA
dc.subjectDoslidzhennya psykholohichnoyi hramotnosti batʹkiv yak umova sensytyvnoho rozvytku dytynyuk_UA
dc.titleПсихологічна грамотність батьків як умова сенситивного розвитку дитиниuk_UA
dc.title.alternativePsychological literacy as a condition for the sensitive development of a childuk_UA
dc.typeBachelor Thesisuk_UA
dc.rights.holder© Данильців Мар'яна Василівнаuk_UA
dc.coverage.placenameТернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюяuk_UA
dc.subject.udc159.9uk_UA
dc.relation.references1. Балл Г. О. Психологічна культура і гуманістична психологія. Розвиток психологічної культури учнівської молоді в системі неперервної професійної освіти / ред. В. В. Рибалки. Київ: ІПППО АПН України, 2016. С.17-27uk_UA
dc.relation.references2. Вікова та педагогічна психологія : методичні рекомендації до проведення практичних занять та організації самостійної роботи з дисципліни для студентів денної та заочної форми навчання спеціальності 053 Психологія ОС «Бакалавр» / Укладачі М.С. Барчій. Мукачево: МДУ, 2020. 417 с.uk_UA
dc.relation.references3. Горецька О. В. Психологічні особливості ставлення батьків до дитини дошкільного віку. Актуальні проблеми практичної психології: зб. наук. праць. Херсон : П. П. Вишемирський, 2015. Ч. 1. С. 277-280.uk_UA
dc.relation.references4. Гусак В. М. Зміни показників рівнів психологічної грамотності та компетентності у майбутніх соціальних працівників. Могилянські читання – 2018: досвід та тенденції розвитку суспільства в Україні: глобальний, 209 національний та регіональний аспекти: матеріали XXI Всеукраїнської наук.- метод. конф. (Миколаїв, 12–17 листоп. 2018 р.). Миколаїв, 2018. С. 32-33.uk_UA
dc.relation.references5. Гусак В. М. Особливості сформованості психологічної грамотності та компетентності у майбутніх соціальних працівників. Теорія і практика сучасної психології: збірник наукових праць. Запоріжжя, 2018. №1. С. 71-76.uk_UA
dc.relation.references6. Гусак В.М. Роль психологічної культури у забезпеченні психологічного здоров’я. Наукові записки Ніжинського державного університету ім. М. Гоголя. Серія: психолого-педагогічні науки. Ніжин, 2013. №1. С. 59-63.uk_UA
dc.relation.references7. Зязюн І.А. Аксіологічні критерії вікової психології. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/19905802.pdf (дата звернення: 20.05.2023).uk_UA
dc.relation.references8. Костюк Г.С. Навчально-виховний процес і психічний розвиток особистості. Київ : Просвіта, 2015. 608 с.uk_UA
dc.relation.references9. Кочерга О. В. Сензитивність як психофізіологічний стан. Педагогічна освіта: Теорія і практика. Психологія. Педагогіка: зб. наук. пр. / Київ. ун-т ім. Б. Грінченка. 2012. № 17. С. 71-74.uk_UA
dc.relation.references10. Кочерга О. Психофізіологічні аспекти сенситивного стану учнів початкової школи та творчість. Початкова школа. 2012. С. 54-57.uk_UA
dc.relation.references11. Ложкін Г.В., Коцан І.Я., Бараннік В.А., Подляшанник В.В. Психологія: терміни, поняття, визначення: словник-довідник ; за заг. ред. Г. В. Ложкіна. Луцьк: Волин. нац. ун-т ім. Лесі Українки, 2011. 188 с.uk_UA
dc.relation.references12. Луценко О. Л. Психофізіологія: прикладні аспекти. Харків : ХНУ імені В. Н. Каразіна, 2011. 55 с.uk_UA
dc.relation.references13. Максименко С. Д. Психоаналітичні теорії розвитку особистості та психіки. Проблеми сучасної психології. 2015. Вип. 28. С. 7-20.uk_UA
dc.relation.references14. Максименко С.Д. Особистість: прогноз розвитку і життєвий шлях. Психологічне опосередкування педагогічних впливів на розвиток особистісної активності в освітньому просторі: Метод. реком. / С.Д. Максименко [та ін.]; Інститут психології ім. Г.С. Костюка АПН України. Київ : ДП “Інформаційно-аналітичне агентство”, 2008. С. 4-35.uk_UA
dc.relation.references15. Основні напрямки психічного розвитку дітей. URL: https://pidru4niki.com/16480403/psihologiya/osnovni_napryamki_psihichnogo_rozvitku_ditey_navchalno-vihovnomu_protsesi (дата звернення: 28.05.2023).uk_UA
dc.relation.references16. Особистість у розвитку: психологічна теорія і практика : монографія / за ред. С. Д. Максименка, В. Л. Зливкова, С. Б. Кузікової. Суми : Вид-во СумДПУ імені А.С. Макаренка, 2015. 430 с.uk_UA
dc.relation.references17. Особливості психічного розвитку в дитинстві. URL: https://studfile.net/preview/5454007/page:10/ (дата звернення: 15.05.2023).uk_UA
dc.relation.references18. Особливості психічного розвитку в різні вікові періоди. URL: http://psychology.univer.kharkov.ua/dist2020/materialy/Guliaeva/8.pdf (дата звернення: 20.05.2023).uk_UA
dc.relation.references19. Особливості психічного розвитку дитини: вікові кризи, провідні види діяльності. URL: https://svitovid6.webnode.com.ua/news/osoblivosti-psikhichnogo-rozvitku-ditini-vikovi-krizi-providni-vidi-diyalnosti/ (дата звернення: 2.06.2023).uk_UA
dc.relation.references20. Особливості психічного розвитку дітей 5-ти річного віку. URL: https://mmk.edu.vn.ua/uploads/images/articles/pochatkova/pv.pdf (дата звернення: 2.06.2023).uk_UA
dc.relation.references21. Пастух Л. В. Основні підходи до проблеми сенситивності особистості. Актуальні проблеми психології. Том 1: Організаційна психологія. Економічна психологія. Соціальна психологія. Вип. 37-Збірник наукових праць / За ред. С. Д. Максименка, Л. М. Карамушки. Київ : Алчевськ: ЛАДО, 2013. С. 405-409.uk_UA
dc.relation.references22. Пастух Л.В. Основні підходи до проблеми сенситивності особистості практичних психологів закладів освіти. Актуальні проблеми психології. 2014. Том 1. С. 56-60.uk_UA
dc.relation.references23. Поліщук В. М. Вікова і педагогічна психологія. Вид 3-тє, виправ. Суми : Університетська книга, 2010. 352 с.uk_UA
dc.relation.references24. Потапюк Л.М. Вікова та педагогічна психологія. Луцьк: ПП Іванюк, 2010. 215 с.uk_UA
dc.relation.references25. Пророк Н.В. Психологічна культура і професійно важливі якості. Психологічні виміри особистісної взаємодії суб’єктів освітнього простору в контексті гуманістичної парадигми: матеріали всеукр. конф. з міжнар. участю (м. Київ, 31 трав. 2018 р.). Київ: ДП «Інформаційно-аналітичне агентство», 2018. С. 184-188.uk_UA
dc.relation.references26. Психологічна грамотність. URL: http://psychologis.com.ua/psihologicheskaya_gramotnost.htm (дата звернення: 3.06.2023).uk_UA
dc.relation.references27. Психологія дитини 10 років. URL: http://english.school-info.te.ua/blog/16-storinka-psihologa/psihologija-ditini-10-rokiv (дата звернення: 1.06.2023).uk_UA
dc.relation.references28. Психосоціальний розвиток дітей і підлітків. URL: http://multycourse.com.ua/ua/page/16/58 (дата звернення: 30.05.2023).uk_UA
dc.relation.references29. Рибалка В. В. Визначення поняття психологічної культури особистості у міждисциплінарному контексті. Розвиток психологічної культури учнівської молоді в системі неперервної професійної освіти: навч.-метод. посіб. / за ред. В. В. Рибалки. Київ: ІПППО АПН України, 2015. С.8-17uk_UA
dc.relation.references30. Розвиток психологічної культури особистості в процесі безперервної освіти / кол. авт.; під ред. С. Б. Кузікової, Г. Є. Улунової. Суми : Вид-во СумДПУ імені А.С. Макаренка, 2018. 224 сuk_UA
dc.relation.references31. Руденко І. Особливості психічного розвитку дитини: вікові кризи, основні новоутворення, провідні типи діяльності. URL: http://teacher.ed-sp.net/ (дата звернення: 2.06.2023).uk_UA
dc.relation.references32. Сензитивний період в дитячій психології: опис і рекомендації для батьків. URL: https://www.kozaky.org.ua/senzitivnij-period-v-dityachij-psixologiї-opis-i-rekomendaciї-dlya-batkiv/ (дата звернення: 28.05.2023).uk_UA
dc.relation.references33. Сенситивний період у дитячій психології: опис та рекомендації для батьків. URL: https://freestyle.in.ua/senzitivnij-period-u-dityachij-psixologiї-opis-ta-rekomendaciї-dlya-batkiv/ (дата звернення: 29.05.2023).uk_UA
dc.relation.references34. Сенситивні періоди розвитку дитини. URL: http://www.montessori-firststeps.com.ua/razvitie-rebenka/ (дата звернення: 18.05.2023).uk_UA
dc.relation.references35. Сенситивні періоди розвитку дитини. URL: https://belkashop.com.ua/sensitivni-periodi-rozvitku-ditini/ (дата звернення: 17.05.2023).uk_UA
dc.relation.references36. Сергеєнкова О. П. Поняття про кризи та сенситивні періоди психічного розвитку людини. https://subj.ukr-lit.com/vikova-psixologiya-sergeyenkova-o-p-ponyattya-pro-krizi-ta-sensitivni-periodi-psixichnogo-rozvitku-lyudini/ (дата звернення: 28.05.2023).uk_UA
dc.relation.references37. Сергєєнкова О. П., Столярчук О. А., Коханова О. П., Пасєка О. В. Вікова психологія. Київ : Центр учбової літератури, 2012. 376 с.uk_UA
dc.relation.references38. Сєдова Н.А. Формування психологічної культури як важлива складова психічного здоров’я молоді. Актуальні проблеми навчання та виховання людей з особливими потребами: збірник наукових праць. 2012. № 2(4). С. 310-315uk_UA
dc.relation.references39. Смук О. Сучасні теоретичні підходи до проблем психічного розвитку особистості. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія «Педагогіка, соціальна робота». Ужгород. Випуск 16-17. С. 89-92.uk_UA
dc.relation.references40. Тарасова Т. Б. Психологічна культура особистості як актуальний виклик сьогодення. Світогляд. Філософія. Релігія: Зб. наук. пр. Суми: ДВНЗ «УАБС НБУ». 2013. Вип. 4. С. 315-324.uk_UA
dc.relation.references41. Тарасова Т. Б. Психологічна просвіта – шлях до психологічної культури особистості. Психологічна культура: види, інваріанти, розвиток : монографія / кол. авт.. ; відп. ред.. Г. Є. Улунова. Суми : ВВП «Мрія», 2014. С. 155-175.uk_UA
dc.relation.references42. Тарасова Т. Психологічна культура особистості як актуальний виклик сьогодення. Світогляд – Філософія – Релігія. 2013. Вип. 4. С. 315-324.uk_UA
dc.relation.references43. Токарева Н.М., Шамне А.В. Основи вікової психології. Кривий Ріг, 2013. 283 сuk_UA
dc.relation.references44. Улунова Г. Є. Психологічна культура як інваріант загальної та професійної культури. Психологічна культура: види, інваріанти, розвиток : монографія / кол. авт.. ; відп. ред.. Г. Є. Улунова. Суми : ВВП «Мрія», 2014. С. 8-36.uk_UA
dc.relation.references45. Улунова Г.Є. Психологічна культура майбутнього фахівця: сутність, реалії, перспективи. Теорія та методика навчання суспільних дисциплін: науковопедагогічний журнал. Суми: СумДПУ імені А.С. Макаренка, 2011. Вип.1. С. 59-63.uk_UA
dc.relation.references46. Ушакова І.М. Вікова психологія: курс лекцій. Харків: НУЦЗУ, 2016. 123 с.uk_UA
dc.relation.references47. Шкляр Н. A. Психофізіологічні особливості розвитку дітей молодшого дошкільного віку. Наукові записки [Ніжинського державного університету ім. Миколи Гоголя]. Психолого-педагогічні науки. 2016. № 3. С. 42-49.uk_UA
dc.relation.references48. Що таке сенситивні періоди розвитку. URL: https://presa.com.ua/aktualne/shcho-take-sensitivni-periodi-rozvitku.html (дата звернення: 21.05.2023).uk_UA
dc.relation.references49. Ясміна Джанівна Короход Психічний розвиток: проблематика періодизації в поглядах зарубіжних та вітчизняних теоретиків. Науковий вісник ХДУ Серія Психологічні науки. 2021. №2. С. 30-37.uk_UA
dc.coverage.countryUAuk_UA
Koleksiyonlarda Görünür:053 — Психологія (бакалаври)



DSpace'deki bütün öğeler, aksi belirtilmedikçe, tüm hakları saklı tutulmak şartıyla telif hakkı ile korunmaktadır.

Yönetim Araçları