Ezzel az azonosítóval hivatkozhat erre a dokumentumra forrásmegjelölésben vagy hiperhivatkozás esetén: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/40576

Összes dokumentumadat
DC mezőÉrtékNyelv
dc.contributor.authorМатійчик, Михайло Петрович
dc.contributor.authorФузік, Михайло Ігорович
dc.contributor.authorРибальченко, Олександр Сергійович
dc.contributor.authorМатійчик, Денис Михайлович
dc.contributor.authorСуворова, Наталія Олександрівна
dc.contributor.authorMatiychyk, Mykhailo
dc.contributor.authorFuzik, Mykhailo
dc.contributor.authorRybalchenko, Oleksandr
dc.contributor.authorMatiychyk, Denys
dc.contributor.authorSuvorova, Natalya
dc.date.accessioned2023-02-15T12:35:01Z-
dc.date.available2023-02-15T12:35:01Z-
dc.date.created2022-10-04
dc.date.issued2022-10-04
dc.date.submitted2022-06-30
dc.identifier.citationEvaluation of user interfaces of various flight controllers for UAV / Mykhailo Matiychyk, Mykhailo Fuzik, Oleksandr Rybalchenko, Denys Matiychyk, Natalya Suvorova // Scientific Journal of TNTU. — Tern. : TNTU, 2022. — Vol 107. — No 3. — P. 114–124.
dc.identifier.issn2522-4433
dc.identifier.urihttp://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/40576-
dc.description.abstractПланування польотного завдання дистанційним пілотом є дуже важливим етапом у процесі підготовки польоту безпілотного повітряного судна. Найменші помилки, допущені при цьому, можуть призвести до непоправних наслідків як для самого безпілотного повітряного судна, так і для оточуючих. Кількість помилок дистанційного пілота можна зменшити за рахунок зниження ним швидкості планування польотного завдання. Однак у реальній експлуатації це може уповільнити підготовку до польоту і, як наслідок, знизити ефективність процесу виконання польотного завдання в цілому. Крім усього іншого, на швидкість планування польоту впливає сам інтерфейс користувача, який є засобом звʼязку між дистанційним пілотом і машиною – бортовим польотним контролером. Відомо, що людино-машинні комунікаційні інтерфейси дуже різноманітні, але в цілому вони повинні сприяти безперешкодному та безпомилковому уведенню в памʼять машини (польотного контролера) вхідної інформації, яка в подальшому буде служити орієнтиром для машини в її діях. У той же час, недостатньо доказів щодо застосування кількісних оцінювань інтерфейсу (оцінювань засобів, правил і методів та способів) для вже відомих польотних контролерів. Наведено результати аналізу та дослідження інтерфейсів користувача двох польотних контролерів з відкритим та закритим кодами, за критеріями простоти введення в них даних під час планування, сумарної кількості операцій під час планування всіх етапів польоту та обсягу виконаної роботи в рамках кожної операції, а також рівня візуалізації (відображення) інформації на моніторі наземної станції керування безпілотним повітряним судном. До кожного із зазначених критеріїв були застосовані відносні вагові коефіцієнти на основі рейтингових методів. Після врахування результатів оцінювання були встановлені рейтинги для таких польотних контролерів, як Pixhawk та Veronte.
dc.description.abstractPlanning a flight task by a remote pilot is a very important stage in the process of preparing a flight of an unmanned aerial vehicle. The smallest mistakes made at the same time can lead to irreparable consequences for both the UAV and others. The number of remote pilot errors can be reduced by reducing the speed of flight task planning. However, in actual operation, this can slow down flight preparation and, as a result, reduce the efficiency of the process as a whole. Among other things, the speed of flight planning is influenced by the user interface itself, which is a means of communication between the remote pilot and the machine – the on-board flight controller It is known that human-machine communication interfaces are very diverse, but in general they should contribute to the smooth and error-free entry of the input information into the memory of the machine (flight controller), which will later serve as a guide for the machine in its actions. At the same time, there is insufficient evidence to apply quantitative interface assessments (assessments of means, rules and methods and techniques) to already known flight controllers. The paper presents the results of the analysis and research of the user interfaces of two flight controllers according to the criteria of ease of data entry during planning, the total number of operations during the planning of all flight stages, and the amount of work performed within each operation, as well as the level of visualization (display) of information on the monitor of the ground control station of the unmanned aerial vehicle. Relative weighting factors based on rating methods were applied to each of the mentioned criteria. After taking into account the results of the evaluation, the ratings of such dispatchers as Pixhawk and Veronte were established.
dc.format.extent114-124
dc.language.isoen
dc.publisherТНТУ
dc.publisherTNTU
dc.relation.ispartofВісник Тернопільського національного технічного університету, 3 (107), 2022
dc.relation.ispartofScientific Journal of the Ternopil National Technical University, 3 (107), 2022
dc.relation.urihttps://doi.org/10.18372/2306-1472.70.11425
dc.relation.urihttps://www.microsoft.com/en-us/p/mission-planner/9nblggh4tx29?activetab=pivot:overviewtab
dc.relation.urihttps://en.wikipedia.org/wiki/ArduPilot
dc.relation.urihttps://www.embention.com/wp-content/uploads/2019/02/veronte-autopilot-brochure.pdf
dc.relation.urihttps://manuals.embention.com/Veronte_Autopilot/en/latest/mission-configuration/index.html
dc.relation.urihttp://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/issue/view/776
dc.relation.urihttps://doi.org/10.18372/2306-1472.83.14640
dc.relation.urihttps://manuals.embention.com/Veronte_Autopilot/en/latest/index.html
dc.relation.urihttps://doi.org/10.38013/2542-0542-2017-2-56-60
dc.subjectдистанційний пілот
dc.subjectшвидкість та якість планування польотного завдання
dc.subjectінтерфейси польотних контролерів
dc.subjectназемна станція керування
dc.subjectголовний екран
dc.subjectрежими роботи контролера
dc.subjectкритерії оцінювання інтерфейсів
dc.subjectвагові коефіцієнти i-го критерію
dc.subjectremote pilot
dc.subjectspeed and quality of flight task planning
dc.subjectflight controller interfaces
dc.subjectground control station
dc.subjectmain screen
dc.subjectcontroller operating modes
dc.subjectinterface evaluation criteria
dc.subjectweight coefficients of the i-th criterion
dc.titleEvaluation of user interfaces of various flight controllers for UAV
dc.title.alternativeОцінювання користувацьких інтерфейсів різних польотних контролерів для БПС
dc.typeArticle
dc.rights.holder© Ternopil Ivan Puluj National Technical University, 2022
dc.coverage.placenameТернопіль
dc.coverage.placenameTernopil
dc.format.pages11
dc.subject.udc629.053
dc.subject.udc623.592.(045)
dc.relation.referencesen1. Matiychyk M. P., Prusov D. E., Mykhatsky O. Y. Comparative Analysis of Avionics Samples and Components due to Developing a Methodology of the UAV Integrated Avionics Synthesis. Proceedings of the National Aviation University. 2017. No. 1 (70). P. 73–87. DOI: https://doi.org/10.18372/2306-1472.70.11425
dc.relation.referencesen2. Mission Planner. URL: https://www.microsoft.com/en-us/p/mission-planner/9nblggh4tx29?activetab=pivot:overviewtab.
dc.relation.referencesen3. ArduPilot. URL: https://en.wikipedia.org/wiki/ArduPilot.
dc.relation.referencesen4. [Reliable Control Systems. Fully autonomous control for unmanned vehicles. URL: https://www.embention.com/wp-content/uploads/2019/02/veronte-autopilot-brochure.pdf.
dc.relation.referencesen5. Docs. Veronte Autopilot. Mission. URL: https://manuals.embention.com/Veronte_Autopilot/en/latest/mission-configuration/index.html.
dc.relation.referencesen6. Matiychyk M. P., Mykhatsky O. Y. Estimation of the main flight-technical characteristics of the unmanned plane M6-3T for carriage of small valuable cargoes. Proceedings of the National Aviation University. 2020. Vol. 83. No. 2 (2020). Р. 37–48. URL: http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/issue/view/776. DOI: https://doi.org/10.18372/2306-1472.83.14640
dc.relation.referencesen7. Embention. Veronte Autopilot. Chapter 8. Mission. P. 487–501. URL: https://manuals.embention.com/Veronte_Autopilot/en/latest/index.html.
dc.relation.referencesen8. Delov V. A., Fashchev V. V.. The relevance of the correct placement of weight coefficients in the tasks of classifying radar targets. ISSN 2542-0542 Bulletin of the Almaz-Antey Concern VKO No. 2. 2017. P. 56–60. DOI: https://doi.org/10.38013/2542-0542-2017-2-56-60
dc.relation.referencesen9. Korobov V. B. Comparative analysis of methods for determining the weight coefficients of «influencing factors». Sociology: methodology, methods, mathematical modeling (4M), 2005. No. 20. Р. 54–73.
dc.identifier.citationenMatiychyk M., Fuzik M., Rybalchenko O., Matiychyk D., Suvorova N. (2022) Evaluation of user interfaces of various flight controllers for UAV. Scientific Journal of TNTU (Tern.), vol. 107, no 3, pp. 114-124.
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.33108/visnyk_tntu2022.03.115
dc.contributor.affiliationНаціональний авіаційний університет, Київ, Україна
dc.contributor.affiliationNational Aviation University, Kyiv, Ukraine
dc.citation.journalTitleВісник Тернопільського національного технічного університету
dc.citation.volume107
dc.citation.issue3
dc.citation.spage114
dc.citation.epage124
Ebben a gyűjteményben:Вісник ТНТУ, 2022, № 3 (107)



Minden dokumentum, ami a DSpace rendszerben szerepel, szerzői jogokkal védett. Minden jog fenntartva!