Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/38782
Повний запис метаданих
Поле DCЗначенняМова
dc.contributor.authorКриськов, Андрій-
dc.contributor.authorГабрусєва, Наталія Валеріївна-
dc.contributor.authorШостаківська, Надія-
dc.contributor.authorKryskov, Andrii-
dc.contributor.authorHabrusieva, Nataliia-
dc.contributor.authorShostakivska, Nadiia-
dc.date.accessioned2022-09-22T11:22:24Z-
dc.date.available2022-09-22T11:22:24Z-
dc.date.issued2021-11-
dc.date.submitted2021-10-
dc.identifier.citationКриськов А. Влада і колективна власність: досвід реалізації земельної реформи [Електронний ресурс] / Андрій Криськов, Наталія Габрусєва, Надія Шостаківська // Соціально-економічні проблеми і держава. — 2021. — Вип. 2 (25). — С. 550-557. — Режим доступу: http://sepd.tntu.edu.ua/images/stories/pdf/2021/21kaasar.pdfuk_UA
dc.identifier.issn2223-3822-
dc.identifier.urihttp://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/38782-
dc.description.abstractГоловною причиною здійснення чергової аграрної реформи були глибокі зміни, що відбулися у сфері соціально-економічних відносин. Економіка Російської імперії, після цілого ряду криз і внутрішньополітичних потрясінь, опинилася у стані затяжної депресії. Економічне відставання від західноєвропейських держав призвело до залежності від іноземних інвестицій. Завдання, які ставилися перед реформою 19 лютого 1861 р., так і не були реалізовані. Приступаючи до аграрної реформи уряд, очолюваний П. Столипіним, ставив завдання комплексно вирішувати такі питання: підвищувати ефективність, товарність сільськогосподарського виробництва, зміцнити соціальну опору влади на селі шляхом руйнації общини і передачі селянським господарствам землі у приватну власність. Вважалося, що поява у селянина почуття власника автоматично зніме проблему незадоволення політикою влади на селі. Селянський земельний банк був головним важелем здійснення реформи. Заздалегідь розроблена законодавча база розширювала його повноваження. Із усіх хуторів і відрубів найвищою була частка тих, що з’явилися на землях Селянського земельного банку. З іншого боку, Державний Дворянський земельний банк фактично консервував існування феодального за формою створення дворянського землеволодіння, кредитною підтримкою перешкоджав розвитку капіталістичних відносин. Селянський земельний банк, маючи за мету кредитування селянського землеволодіння, стимулював зростання цін на землю, чим опосередковано допомагав дворянському землеволодінню. Реформа значно прискорила розвиток капіталістичних відносин на селі: внаслідок руйнування общини створювалася капіталістична земельна власність, усувалося черезсмужжя, посилювався процес концентрації земель у руках заможних селян, підвищувалася товарність сільського господарства. Однак, в цілому, своєї мети реформа П. Столипіна не досягла – не забезпечила створення міцного капіталістичного ладу в селі, оскільки збереглося дворянське землеволодіння. Під час її проведення кардинальних зрушень у землеволодінні і землекористуванні в губерніях Правобережної України не відбулося. Головною причиною було переважаюче подвірне землеволодіння селян. Створення хуторів і відрубів сприяло частковому вирішенню проблеми черезсмужжя.uk_UA
dc.description.abstractThe main reason for the implementation of the next agrarian reform was the profound changes that have taken place in the field of socio-economic relations. The economy of the Russian Empire, after series of crisis and internal political upheavals, found itself in a state of prolonged depression. The economic lag behind Western European countries has led to dependence on foreign investment. The tasks set before the reform of February 19, 1861, were never realized. Starting the agrarian reform, the government headed by P. Stolypin set the task of comprehensively addressing the following issues: increase efficiency, marketability of agricultural production, strengthen the social resistance of the government in the countryside by destroying the community and transferring land to private ownership. It was believed that the appearance of the peasant’s sense of ownership would automatically remove the problem of dissatisfaction with the policy of the authorities in the countryside. The Peasant Land Bank was the main lever for reform. Pre-designed legislation expanded its powers. Of all the hamlets and cuttings, the highest were the share of those that appeared on the lands of the Peasant Land Bank. On the other hand, the State Noble Land Bank actually preserved the existence of the feudal in the form of the creation of aristocratic land tenure, credit support hindered the development of capitalist relations. The Peasant Land Bank, with the aim of lending to peasant land tenure, stimulated the growth of land prices, which indirectly helped the noble land tenure. The reform significantly accelerated the development of capitalist relations in the countryside: as a result of the destruction of the community, capitalist land ownership was created, strips were eliminated, the process of land concentration in the hands of wealthy peasants intensified, and the marketability of agriculture increased. However, in general, P. Stolypin’s reform did not achieve its goal – it did not ensure the creation of a strong capitalist system in the countryside, as aristocratic land tenure was preserved. During its implementation, there were no cardinal changes in land tenure and land use in the provinces of the Right Bank of Ukraine. The main reason was the predominant farmland ownership of peasants. The creation of farms and cuts contributed to a partial solution to the problem across the strip.uk_UA
dc.description.sponsorshipThe authors received no direct funding for this research.uk_UA
dc.format.extent550-557-
dc.language.isoukuk_UA
dc.publisherТернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя та Академія соціального управління (Україна)uk_UA
dc.relation.urihttp://sepd.tntu.edu.ua/images/stories/pdf/2021/21kaasar.pdfuk_UA
dc.subjectреформаuk_UA
dc.subjectземлеволодінняuk_UA
dc.subjectвідрубuk_UA
dc.subjectхутірuk_UA
dc.subjectобщинаuk_UA
dc.subjectкапіталізмuk_UA
dc.subjectселянствоuk_UA
dc.subjectдворянствоuk_UA
dc.subjectурядuk_UA
dc.subjectreformuk_UA
dc.subjectland tenureuk_UA
dc.subjectcuttinguk_UA
dc.subjecthamletuk_UA
dc.subjectcommunityuk_UA
dc.subjectcapitalismuk_UA
dc.subjectpeasantryuk_UA
dc.subjectnobilityuk_UA
dc.subjectgovernmentuk_UA
dc.titleВлада і колективна власність: досвід реалізації земельної реформиuk_UA
dc.title.alternativePower and collective ownership: the experience of land reformuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
dc.rights.holderЕлектронне наукове фахове видання «Соціально-економічні проблеми і держава»uk_UA
dc.coverage.placenameТернопільuk_UA
dc.format.pages8-
dc.subject.udc33(091)uk_UA
dc.relation.references1. Власюк І. (2004) Зміни у розвитку поміщицьких господарств Правобережної України в роки проведення столипінської аграрної реформи (1906-1914 рр.) Проблеми історії України ХІХ – початку ХХ ст. Вип. 7. С. 48-54.uk_UA
dc.relation.references2. Нечитайло В.В. (2004) Селянське господарство фермерського типу в Україні: історія і сучасність. Кам’янець-Подільський. 436 с. Ternopil Ivan Puluj National Technical University 56 Ruska str., 46001, Ternopil, Ukraineuk_UA
dc.relation.references3. Полное собрание законов Российской империи. Собрание третье (далі – ПСЗ-ІІІ). Т.26, отд. первое, 1906 г. №28315 «О предназначении казенных земель к продаже для расширения крестьянского землевладения». Санкт-Петербург, 1909. С.846-847.uk_UA
dc.relation.references4. ПСЗ-ІІІ. Т.26, отд. первое, 1906 г. №28416 «О понижении платежей заемщиков Крестьянского Поземельного Банка». Санкт-Петербург, 1909. С.902-903.uk_UA
dc.relation.references5. ПСЗ-ІІІ. Т.26, отд. первое, 1906 г. №28528 «О дополнении некоторых постановлений действующего закона, касающихся крестьянского землевладения и землепользования». Санкт-Петербург, 1909. С.970-974.uk_UA
dc.relation.references6. ПСЗ-ІІІ. Т.26, отд. первое, 1906 г. №28547 «О выдаче Крестьянским Поземельным банком ссуд под залог надельных земель». Санкт-Петербург, 1909. С. 981.uk_UA
dc.relation.references7. ПСЗ-ІІІ. Т.28, отд. первое, 1908 г. №30521 «О согласовании посреднической деятельности Крестьянского Поземельного Банка с общими землеустроительными мероприятиями правительства». Санкт-Петербург, 1911. С.377-378.uk_UA
dc.relation.references8. ПСЗ-ІІІ. Т.29, отд. первое, 1909 г. №31728 «О порядке выдачи ссуд на общеполезные надобности переселенцев». Санкт-Петербург, 1912. С.267.uk_UA
dc.relation.references9. ПСЗ-ІІІ. Т.31, отд. первое, 1911 г. №35370 «О землеустройстве». Санкт-Петербург, 1914. С.453-471.uk_UA
dc.relation.references10. ПСЗ-ІІІ. Т.32, отд. первое, 1912 г. №37341 «О ссудах и пособиях из средств казны при землеустройстве». Петроград, 1915. С.711-713.uk_UA
dc.relation.references11. Романюк Н. (2010) Приватне землеволодіння в контексті підприємництва в умовах аграрних перетворень другої половини ХІХ – початку ХХ ст. Волинські історичні записки. №5. С.25-31.uk_UA
dc.relation.references12. Сельское хозяйство России в ХХ веке. Сборник статистико-экономических сведений за 1901-1922 гг. (1923). Москва. 340с.uk_UA
dc.relation.references13. Статистический справочник по аграрному вопросу (1917). Вып.1. Землевладение и землепользование. Москва. 31 с.uk_UA
dc.relation.references14. Якименко М.А. Становлення селянського (фермерського) господарства в Україні після скасування кріпосного права (1861-1918 рр.). (1996) Український історичний журнал. №1. С.3-14.uk_UA
dc.relation.referencesen1. Vlasiuk I. (2004) Zminy u rozvytku pomischytskykh hospodarstv Pravoberezhnoii Ukraiiny v roky provedennia Stolypinskoii reformy (1906-1914 rr.) [Changes in the development of landed estates of the Right Bank Ukraine during the Stolypin agrarian reform (1906-1914)]. Problems of the history of Ukraine of the XIX – early XX centuries. Vol. 7. pp. 48-54. (in Ukrainian).uk_UA
dc.relation.referencesen2. Nechytailo V.V. (2004) Selianske hospodarstvo fermerskoho typu v Ukraiini: istoriia i suchasnist [Peasant farming in Ukraine: history and modernity]. Kamianets-Podilsky (in Ukrainian).uk_UA
dc.relation.referencesen3. Polnoe sobranie zakonov Rossiiskoi imperii. Sobranie tretie (PSZ-III) [Complete collection of laws of the Russian Empire. Third meeting]. Т.26, otdelenie pervoe [part first], 1906. №28315 “O prednaznachenii kazennykh zemel k prodazhe dlia rasshirieniia krestianskogo zemlevladenia” [On the purpose of state land for sale for the expansion of peasant land tenure]. St. Petersburg, 1909. pp.846-847. (in Russian).uk_UA
dc.relation.referencesen4. PSZ-III. Т.26, otdelenie pervoe [part first], 1906. №28416 “O ponizhenii platezhei zaemschikov Krestianskogo Pozemelnogo Banka” [On the decrease in payments of borrowers of the Peasant Land Bank]. St. Petersburg, 1909. pp.902-903. (in Russian).uk_UA
dc.relation.referencesen5. PSZ-III. Т.26, otdelenie pervoe [part first], 1906. №28528 “O dopolnenii nekotorykh postanovlenii deistvuiuschego zakona, kasaiuschikhsia krestianskogo zemlevladenia i zemlepolzovania” [On the addition of some provisions of the current law concerning peasant land tenure and land use]. St. Petersburg, 1909. pp.970-974. (in Russian).uk_UA
dc.relation.referencesen6. PSZ-III. Т.26, otdelenie pervoe [part first], 1906. №28547 “O vydache Krestianskim Pozemelnym bankom ssud pod zalog nadelnykh zemel” [On the issuance of loans by the Peasant Land Bank on the security of allotment land]. St. Petersburg, 1909. p.981. (in Russian).uk_UA
dc.relation.referencesen7. PSZ-III. Т.28, otdelenie pervoe [part first], 1908. №30521 “O soglasovanii posrednicheskoi deiatelnosti Krestianskogo Pozemelnogo Banka s obschimi zemleustroitelnymi meropriiatiiami pravitelstva” [On the coordination of the intermediary activities of the Peasant Land Bank with the general land management measures of the government]. St. Petersburg, 1911. pp.377-378. (in Russian).uk_UA
dc.relation.referencesen8. PSZ-III. Т.29, otdelenie pervoe [part first], 1909. №31728 “O poriadke vydachi ssud na obschepoleznyie nadobnosti pereselentsev” [On the procedure for granting loans for general useful needs of migrants]. St. Petersburg, 1912. p.267. (in Russian).uk_UA
dc.relation.referencesen9. PSZ-III. Т.31, otdelenie pervoe [part first], 1911. №35370 “O zemleustroistve” [About land management]. St. Petersburg, 1914. pp.453-471. (in Russian).uk_UA
dc.relation.referencesen10. PSZ-III. Т.32, otdelenie pervoe [part first], 1912. №37341 “O ssudakh i posobiiakh iz sredstv kazny pri zemleustroistve” [About loans and benefits from the treasury for land management]. Petrograd, 1915. pp.711-713. (in Russian).uk_UA
dc.relation.referencesen11. Romaniuk N. (2010) Pryvatne zemlevolodinnia v konteksti pidpryiemnytstva v umovakh ahrarnykh peretvoren druhoi polovyny XIX – pochatku XX st. [Private land tenure in the context of entrepreneurship in the conditions of agrarian transformations of the second half of the XIX – beginning of the XX century]. Volyn historical notes. No. 5. pp.25-31. (in Ukrainian).uk_UA
dc.relation.referencesen12. Selskoe khoziaistvo Rossii v XX veke. Sbornik statistiko-ekonomicheskikh svedenii za 1901-1922. (1923) [Agriculture of Russia in the XX century. Collection of statistical and economic information for 1901-1922]. Moscow. (in Russian).uk_UA
dc.relation.referencesen13. Statisticheskii spravochnik po agrarnomu voprosu (1917) [Statistical handbook on the agrarian question]. Vypusk 1. Zemlevladenie i zemlepolzovanie [Issue 1. Land tenure and land use]. Moskow (in Russian).uk_UA
dc.relation.referencesen14. Yakymenko M.A. (1996) Stanovlennia selianskoho (fermerskoho) hospodarstva v Ukraiini pislia skasuvannia kriposnoho prava (1861-1918 rr.) [Formation of peasant (farmer) economy in Ukraine after the abolition of serfdom (1861-1918)]. Ukrainian Historical Journal. No.1. pp.3-14. (in Ukrainian).uk_UA
dc.identifier.citationenKryskov, A., Habrusieva, N. & Shostakivska, N. (2021) Vlada i kolektyvna vlasnist: dosvid realizatsii zemelnoi reformy [Power and collective ownership: the experience of land reform]. Sotsialno-ekonomichni problemy i derzhava [Socio-Economic Problems and the State] (electronic journal), Vol. 25, no. 2, pp. 550-557. Available at: http://sepd.tntu.edu.ua/images/stories/pdf/2021/21kaasar.pdfuk_UA
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.33108/sepd2022.02.550-
dc.subject.jelN43uk_UA
dc.contributor.affiliationТернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя, вул. Руська, 56, м. Тернопіль, 46001, Українаuk_UA
dc.contributor.affiliationTernopil Ivan Puluj National Technical University, 56 Ruska str., 46001, Ternopil, Ukraineuk_UA
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-1437-4823-
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-1229-4766-
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-7732-6186-
dc.citation.journalTitleЕлектронне наукове фахове видання "Соціально-економічні проблеми і держава"-
dc.citation.issue2(25)-
dc.citation.spage550-
dc.citation.epage557-
dc.coverage.countryUAuk_UA
Розташовується у зібраннях:Журнал „Соціально-економічні проблеми і держава“, 2021, Випуск 2(25)

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
21kaasar.pdfВЛАДА І КОЛЕКТИВНА ВЛАСНІСТЬ: ДОСВІД РЕАЛІЗАЦІЇ ЗЕМЕЛЬНОЇ РЕФОРМИ768,74 kBAdobe PDFПереглянути/відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.