Παρακαλώ χρησιμοποιήστε αυτό το αναγνωριστικό για να παραπέμψετε ή να δημιουργήσετε σύνδεσμο προς αυτό το τεκμήριο: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/36033

Πλήρης εγγραφή μεταδεδομένων
Πεδίο DCΤιμήΓλώσσα
dc.contributor.authorЛечаченко, Тарас Анатолійович
dc.contributor.authorКареліна, Олена Володимирівна
dc.contributor.authorLechachenko, Taras
dc.contributor.authorKarelina, Olena
dc.date.accessioned2021-12-11T09:03:24Z-
dc.date.available2021-12-11T09:03:24Z-
dc.date.created2021-06-22
dc.date.issued2021-06-22
dc.date.submitted2021-03-16
dc.identifier.citationLechachenko T. modified VIKOR method as a component of decision support of information technology of the dual form of education / Taras Lechachenko, Olena Karelina // Scientific Journal of TNTU. — Tern. : TNTU, 2021. — Vol 102. — P. 121–129.
dc.identifier.issn2522-4433
dc.identifier.urihttp://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/36033-
dc.description.abstractРозроблено концептуальну модель підтримки прийняття рішення обрання студентом вищого навчального закладу предметів за вибором освітньої програми спеціальності на основі методу багатокритеріального аналізу VIKOR. Розроблена модель є компонентом інформаційної технології дуальної форми освіти (коли студент навчається паралельно в компанії та навчальному закладі на основі договору). Даний компонент є інструментом підтримки прийняття рішення для студента, що навчається за дуальною формою освіти із урахуванням експертної думки стейкхолдерів навчального процесу. Окреслено критерії стейкхолдерів дуальної форми освіти для ранжування альтернатив (дисциплін програми спеціальності): студента, навчального закладу, компанії. Метод VIKOR, який використаний в основі моделі, був модифікований із виділенням критеріїв підсистем для виведення інтегральної оцінки експертів різних підсистем. Розроблено алгоритм інтеграції оцінок підсистем ранжування із урахуванням стратегії максимальної групової корисності методу VIKOR. Вагові коефіцієнти підсистем та їх критеріїв визначенні методом аналізу ієрархій Т. Сааті. Для врахування невизначеності, пов’язаної із недостатністю інформації, інтуїціоністські нечіткі множини були застосовані для призначення оцінок ранжування альтернатив експертами підсистем. Запропонована модифікація методу VIKOR дозволить ранжувати альтернативи із залученням різних фахівців із власною системою критеріїв. При даному підході збільшиться точність отриманих результатів, оскільки критерії будуть додатково поділені на підсистеми стейкхолдерів задачі ранжування. Такий підхід уможливить проводити глибший та ширший аналіз аспектів проблеми ранжування. Продемонстровано числовий приклад застосування розробленої моделі, який підтверджує прийнятність її застосування на практиці в навчальному процесі дуальної форми навчання.
dc.description.abstractThe model for supporting the student decision in choosing the subjects of specialty educational program based on VIKOR multi-criteria optimization method is developed in this paper. The developed model is the component of the dual education information system (when the student is trained in the company and educational institution at the same time on the basis of the contract). This component is a decision support tool for a student training by a dual education, taking into account the expert opinion of stakeholders in the learning process. The criteria of dual education stakeholders for ranking alternatives (subjects of the specialty program): student, educational institution, company are outlined. VIKOR method is modified by the selection of subsystems criteria in order to derive an integrated assessment of experts from different subsystems. The algorithm for integrating ratings of ranking subsystems is developed, taking into account the strategy of maximum group usefulness of VIKOR method. The weighting coefficients of subsystems and their criteria are determined by T. Saati method of hierarchies analysis. In order to take into account the uncertainty associated with the lack of information, intuitionistic fuzzy sets are used to assign assessments of the alternatives ranking by subsystem experts. The proposed modification of VIKOR method makes it possible to rank the alternatives with the involvement of different specialists with their own criteria system. This approach increases the accuracy of the obtained results, as the criteria are further divided into holders subsystems of the ranking problem. This approach enables to carry out deeper and broader analysis of ranking problem aspects. Numerical example of the developed model which confirms the acceptability of its application in practice in the dual educational process application is illustrated in this paper.
dc.format.extent121-129
dc.language.isoen
dc.publisherТНТУ
dc.publisherTNTU
dc.relation.ispartofВісник Тернопільського національного технічного університету (102), 2021
dc.relation.ispartofScientific Journal of the Ternopil National Technical University (102), 2021
dc.relation.urihttps://doi.org/10.1007/s10639-020-10237-w
dc.relation.urihttps://doi.org/10.1007/978-3-319-46215-8
dc.relation.urihttps://doi.org/10.1007/978-3-642-48318-9_3
dc.relation.urihttps://doi.org/10.1016/S0377-2217(03)00020-1
dc.relation.urihttps://doi.org/10.1007/978-1-4939-3094-4_5
dc.relation.urihttps://doi.org/10.1007/978-3-642-75935-2_10
dc.relation.urihttps://doi.org/10.1016/j.asoc.2016.04.040
dc.relation.urihttps://doi.org/10.1016/j.ins.2020.10.061
dc.relation.urihttps://doi.org/10.1080/01605682.2020.1806741
dc.relation.urihttps://doi.org/10.1016/j.asoc.2020.106207
dc.relation.urihttps://doi.org/10.1016/j.eswa.2009.04.063
dc.relation.urihttps://doi.org/10.1016/j.apm.2012.07.035
dc.relation.urihttps://doi.org/10.1007/978-3-7908-1870-3
dc.relation.urihttps://doi.org/10.1080/17509653.2017.1349625
dc.relation.urihttps://doi.org/10.1016/j.spc.2015.12.003
dc.relation.urihttps://doi.org/10.1016/0022-2496(77)90033-5
dc.subjectVIKOR
dc.subjectінформаційні технології
dc.subjectбагатокритеріальний аналіз
dc.subjectінтуїціоністські нечіткі множини
dc.subjectметод аналізу ієрархій
dc.subjectVIKOR
dc.subjectinformation technology
dc.subjectMCDM
dc.subjectintuitionistic fuzzy sets
dc.subjectanalytic hierarchy process
dc.titlemodified VIKOR method as a component of decision support of information technology of the dual form of education
dc.title.alternativeмодифікований метод VIKOR як компонент підтримки прийняття рішення інформаційної технології дуальної форми освіти
dc.typeArticle
dc.rights.holder© Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя, 2021
dc.coverage.placenameТернопіль
dc.coverage.placenameTernopil
dc.format.pages9
dc.subject.udc004.9
dc.relation.referencesen1. Habib, M. N., Jamal, W., Khalil, U., & Khan, Z. Transforming universities in interactive digital platform: case of city university of science and information technology. Education and Information Technologies. 26 (1). 2021. Р. 517–541. DOI: https://doi.org/10.1007/s10639-020-10237-w
dc.relation.referencesen2. Ifenthaler, D. (Ed.). Digital workplace learning: Bridging formal and informal learning with digital technologies. Springer. 2018. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-46215-8
dc.relation.referencesen3. Latchem, C. Using ICTs and blended learning in transforming technical and vocational education and training. UNESCO Publishing. 2017.
dc.relation.referencesen4. Hwang, C. L., & Yoon, K.. Methods for multiple attribute decision making. In Multiple attribute decision making. 1981. P. 58–191. Springer, Berlin, Heidelberg. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-48318-9_3
dc.relation.referencesen5. Opricovic, S., & Tzeng, G. H.. Compromise solution by MCDM methods: A comparative analysis of VIKOR and TOPSIS. European journal of operational research. 156 (2). 2004. Р. 445–455. DOI: https://doi.org/10.1016/S0377-2217(03)00020-1
dc.relation.referencesen6. Keshavarz Ghorabaee, M., Zavadskas, E. K., Turskis, Z., & Antucheviciene, J. A new combinative distance-based assessment (CODAS) method for multi-criteria decision-making. Economic Computation & Economic Cybernetics Studies & Research. 50 (3). 2016.
dc.relation.referencesen7. Gomes, L. F. A. M., & Lima, M. M. P. P.. TODIM: Basics and application to multicriteria ranking of projects with environmental impacts. Foundations of computing and decision sciences. 16 (4). 1992. Р. 113–127.
dc.relation.referencesen8. Gomes, L. F. A. M., & Lima, M. M. P. P.. From modeling individual preferences to multicriteria ranking of discrete alternatives: a look at prospect theory and the additive difference model. Foundations of Computing and Decision Sciences. 17 (3). 1992. Р. 171–184.
dc.relation.referencesen9. Figueira, J. R., Mousseau, V., & Roy, B.. ELECTRE methods. In Multiple criteria decision analysis. Springer, New York. NY. 2016. Р. 155–185. DOI: https://doi.org/10.1007/978-1-4939-3094-4_5
dc.relation.referencesen10. Brans, J. P., & Mareschal, B. The PROMETHEE methods for MCDM; the PROMCALC, GAIA and BANKADVISER software. In Readings in multiple criteria decision aid. 1990. P. 216–252, Springer, Berlin, Heidelberg. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-75935-2_10
dc.relation.referencesen11. Gul, M., Celik, E., Aydin, N., Gumus, A. T., & Guneri, A. F.. A state of the art literature review of VIKOR and its fuzzy extensions on applications. Applied Soft Computing. 46. 2016. Р. 60–89. DOI: https://doi.org/10.1016/j.asoc.2016.04.040
dc.relation.referencesen12. Lin, M., Chen, Z., Xu, Z., Gou, X., & Herrera, F. Score function based on concentration degree for probabilistic linguistic term sets: an application to TOPSIS and VIKOR. Information Sciences. 551. 2021. Р. 270–290. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ins.2020.10.061
dc.relation.referencesen13. Gou, X., Xu, Z., Liao, H., & Herrera, F. Probabilistic double hierarchy linguistic term set and its use in designing an improved VIKOR method: The application in smart healthcare. Journal of the Operational Research Society. 2020. 1–20. DOI: https://doi.org/10.1080/01605682.2020.1806741
dc.relation.referencesen14. Li, H., Wang, W., Fan, L., Li, Q., & Chen, X. A novel hybrid MCDM model for machine tool selection using fuzzy DEMATEL, entropy weighting and later defuzzification VIKOR. Applied Soft Computing. 91. Р. 106–207. 2020. DOI: https://doi.org/10.1016/j.asoc.2020.106207
dc.relation.referencesen15. Sanayei, A., Mousavi, S. F., & Yazdankhah, A. Group decision making process for supplier selection with VIKOR under fuzzy environment. Expert Systems with Applications. 37 (1. 2010. Р. 24–30. DOI: https://doi.org/10.1016/j.eswa.2009.04.063
dc.relation.referencesen16. Ju, Y., & Wang, A. Extension of VIKOR method for multi-criteria group decision making problem with linguistic information. Applied Mathematical Modelling. 37 (5). 2013. Р. 3112–3125. DOI: https://doi.org/10.1016/j.apm.2012.07.035
dc.relation.referencesen17. Atanassov, K. T. Intuitionistic Fuzzy Sets: Theory and Applications. Vol. 35. 1999. Studies in Fuzziness and Soft Computing. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-7908-1870-3
dc.relation.referencesen18. Rouyendegh, B. D. The intuitionistic fuzzy ELECTRE model. International Journal of Management Science and Engineering Management. 13 (2). 2018. Р. 139–145. DOI: https://doi.org/10.1080/17509653.2017.1349625
dc.relation.referencesen19. Onat, N. C., Gumus, S., Kucukvar, M., & Tatari, O.. Application of the TOPSIS and intuitionistic fuzzy set approaches for ranking the life cycle sustainability performance of alternative vehicle technologies. Sustainable Production and Consumption. 6. 2016. Р. 12–25. DOI: https://doi.org/10.1016/j.spc.2015.12.003
dc.relation.referencesen20. Saaty, T. L. A scaling method for priorities in hierarchical structures. Journal of mathematical psychology. 15 (3). 1977. Р. 234–281. DOI: https://doi.org/10.1016/0022-2496(77)90033-5
dc.identifier.citationenLechachenko T., Karelina O. (2021) modified VIKOR method as a component of decision support of information technology of the dual form of education. Scientific Journal of TNTU (Tern.), vol. 102, pp. 121-129.
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.33108/visnyk_tntu2021.02.121
dc.contributor.affiliationТернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя, Тернопіль, Україна
dc.contributor.affiliationTernopil Ivan Puluj National Technical University, Ternopil, Ukraine
dc.citation.journalTitleВісник Тернопільського національного технічного університету
dc.citation.volume102
dc.citation.spage121
dc.citation.epage129
Εμφανίζεται στις συλλογές:Вісник ТНТУ, 2021, № 2 (102)



Όλα τα τεκμήρια του δικτυακού τόπου προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα