Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/42083
Назва: Прояви булінгу в старших класах загальноосвітньої школи
Інші назви: Manifestations of bullying in senior classes of a comprehensive school
Автори: Погайдак, Анастасія
Pogaydak, Anastasia
Бібліографічний опис: Погайдак А. Прояви булінгу в старших класах загальноосвітньої школи : : кваліфікаційна робота на здобуття освітньоїго ступеня бакалавра за спеціальністю "053 - психологія". Тернопіль : ТНТУ, 2023. 97 с.
Дата публікації: 6-лип-2023
Дата внесення: 6-лип-2023
Країна (код): UA
Місце видання, проведення: Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя
Науковий керівник: Стоцький, Ярослав Васильович
УДК: 159.9
Теми: 053 психологія
булінг
емпіричне дослідження
підлітковий вік
шкільне середовище
булер
жертва
спостерігач
bullying
empirical research
teenager
school environment
buller
victim
observer
Короткий огляд (реферат): Обрана тема є актуальною оскільки Булiнг як агресивна поведiнка на особу чи групу з метою приниження, домiнування, фiзичного чи психологiчного утвердження цiнностi та значущостi власної особистостi, є досить поширеним феноменом в усьому свiтi. У першому розділі роботи розглядаються теоретичнi аспекти дослiдження проблеми булiнгу. Аналіз даного питання показав, що булiнг – це форма мiжособистiсного спiлкування, в якiй одна особа або група людей свiдомо виступає в ролi кривдника, а iнша – в ролi жертви. Другий розділ роботи присвячений емпiричному дослiдженню особливостей прояву булiнгу в старшому шкiльному вiцi. Емпiричне дослiдження було проведене на базi Тернопiльської ЗОШ №13 iм. Андрiя Юркевича. В експериментi взяли участь 57 учнiв 9 –11 класiв Завершальним етапом мого дослідження була розробка програми корекцiйно-розвивального впливу у ситуацiях булiнгу в старшому шкiльному вiцi. Дослiдження з проблеми насильства в освiтнiх органiзацiях є актуальним, тому що в сучаснiй психологiчнiй науцi немає єдиних комплексних програм профiлактики та запобiгання булiнгу.
The chosen topic is relevant because Bullying, as an aggressive behavior towards a person or a group with the aim of humiliating, dominating, physically or psychologically asserting the value and significance of one's own personality, is a fairly widespread phenomenon throughout the world. The first chapter of the work deals with the theoretical aspects of researching the problem of bullying. The analysis of this issue showed that bullying is a form of interpersonal communication in which one person or group of people consciously acts as the offender, and the other as the victim. The second part of the work is devoted to the empirical study of the peculiarities of the manifestation of bullying in senior school age. The empirical study was conducted on the basis of Ternopil Secondary School No. 13 named after Andrii Yurkevich. 57 students of grades 9-11 took part in the experiment The final stage of my research was the development of a program of corrective and developmental influence in situations of bullying in senior school age. Research on the problem of violence in educational organizations is relevant, because in modern psychological science there are no single comprehensive programs for the prevention and prevention of bullying
Опис: Проведений теоретичний аналiз лiтератури та експериментальне дослiдження проблеми булiнгу дозволили зробити наступнi висновки: У процесi теоретичного аналiзу феномену булiнгу в пiдлiтковому вiцi встановлено, що булiнг – це форма мiжособистiсного спiлкування, в якiй одна особа або група людей свiдомо виступає в ролi кривдника, а iнша – в ролi жертви, найбiльш психологiчно чи фiзично вразливої, тривало та систематично зазнає фiзичного, психологiчного, емоцiйного насильства, агресiї. Основнi чинники виникнення булiнгу можна роздiлити на двi групи: особистi (агресiя, вiктимнiсть, конформнiсть) та колективнi (несформована цiннiсно-орiєнтацiйна єднiсть групи, низька згуртованiсть i вiдсутнiсть самовизначення особистостi групи, несприятливий соцiально-психологiчний клiмат). Для пiдлiткiв характерна схильнiсть до вирiшення конфлiктних ситуацiй у формi звинувачень, агресiї, вимогливостi. Стратегiї подолання (виживання), якi використовують пiдлiтки в ситуацiях булiнгу, базуються на таких механiзмах: психологiчний захист, емоцiйнi реакцiї. У сферi освiти визнаються такi основнi форми насильства: психологiчне (емоцiйне) та фiзичне насильство. Сьогоднi, у процесi реформування системи освiти, проблема булiнгу та насильства у шкiльному середовищi часто стає об’єктом, який заважає дiтям стати повноцiнними членами суспiльства. Допомога дорослих є важливою для дiтей i пiдлiткiв будь-якого вiку, особливо коли поведiнка кривдника може завдати серйозної шкоди фiзичному та психiчному здоров’ю. Емпiричне дослiдження було проведене на базi Тернопiльської ЗОШ №13 iм. Андрiя Юркевича. В експериментi взяли участь 57 учнiв 9 –11 класiв. Дослiдження передбачало три етапи: констатувальний, формувальний i контрольний. 72 Констатувальний етап проводився в листопадi 2021 року. На констатувальному етапi проводилась психодiагностика учнiв з метою виявлення рiвня булiнгу та його характерних особливостей. Для дослiдження динамiки булiнгу в старших класах була використана наступна пiдбiрка методик: 1. Анкета з питань обiзнаностi учнiв щодо булiнгу, питання якої були розробленi самостiйно. 2. Методика дiагностики соцiально-психологiчної адаптацiї К. Роджерса i Р. Даймонда. 3. Опитувальник емоцiйної емпатiї А. Мехрабiана i М. Епштейна. 4. Опитувальник рiвня агресивностi А. Басса - А. Дарки. Психодiагностичнi методики продемонстрували такi результати: бiльшiсть пiдлiткiв не почуваються в безпецi в класi, вiдмiчають випадки насильства i не знають, як поводитися в подiбних ситуацiях. Найчастiше присутнiм видом агресiї є вербальна агресiя, емпатичнi тенденцiї у бiльшостi респондентiв на низькому рiвнi. Учнi частiше не довiряють своїм однолiткам, мають низьку самооцiнку. Дослiдження з проблеми насильства в освiтнiх органiзацiях є актуальним, тому що в сучаснiй психологiчнiй науцi немає єдиних комплексних програм профiлактики та запобiгання булiнгу. У пiдлiтковому вiцi, коли провiдною дiяльнiстю стає iнтимно-особистiсне спiлкування з однолiтками, дiти засвоюють норми, цiнностi та правила поведiнки через спiлкування та взаємодiї в групi. Булiнг має систематичний характер i є таким феноменом, згодом якого закрiплюються ролi: «жертви», «кривдника» або «спостерiгача» i кожна роль має негативний вплив на особистiсть учасника цього процесу. Вжитi профiлактичнi та психокорекцiйнi заходи допомагають запобiгти насильству та полiпшити соцiально-психологiчний клiмат у класi. Формувальний етап було реалiзовано в лютому-березнi 2022 року. Формувальний етап дослiдження передбачав розробку програми корекцiйнорозвивального впливу у ситуацiях булiнгу, у якiй взяли участь учнi, їхнi батьки 73 та педагоги освiтньої органiзацiї. З пiдлiтками було проведено тренiнговi заняття, на яких проходило навчання навичок конструктивного виходу з конфлiкту, формування сприятливого соцiально-психологiчного клiмату в групi через психогiмнастичнi iгри на довiру i згуртування колективу. Найбiльший акцент було зроблено на навчаннi способiв реагування в разi насильства в класi. На контрольному етапi було проведено психодiагностичнi методики, аналогiчнi констатувальному етапу, та проведено якiсний i кiлькiсний аналiз результатiв. Зазначено, що вiдбулися змiни: зменшилася кiлькiсть респондентiв iз вербальним типом агресивних тенденцiй, збiльшився рiвень позитивних емфатичних тенденцiй, дiти стали бiльше довiряти одне одному. Булiнг, як чинник насильства, має стихiйний характер i може поновитися надалi, тому слiд проводити подальшу iндивiдуальну бiльш поглиблену роботу з жертвами насильства та агресорами. В четвертому роздiлi дипломної роботи наведено обов'язковий комплекс заходiв щодо забезпечення безпечних умов як для працiвникiв освiтнiх установ, так i для учнiв. Охорона працi - це сукупнiсть технiчних, соцiальних профiлактичних та iнших заходiв i засобiв, необхiдних для збереження здоров'я i працездатностi всерединi колективу. В наведенiй iнструкцiї акцентується увага на гарантування безпеки всiм учасникам навчального процесу: як працiвникам закладу, так i його учням.
Зміст: ВСТУП РОЗДIЛ I. ТЕОРЕТИЧНI АСПЕКТИ ДОСЛIДЖЕННЯ ПРОБЛЕМИ БУЛIНГУ 1.1. Сутнiсть булiнгу як психологiчного феномену 1.2. Соцiально-психологiчнi чинники булiнгової поведiнки в освiтньому просторi 1.3. Вiковi та гендернi особливостi прояву булiнгу в освiтньому середовищi Висновки до роздiлу I РОЗДIЛ II. ЕМПIРИЧНЕ ДОСЛIДЖЕННЯ ОСОБЛИВОСТЕЙ ПРОЯВУ БУЛIНГУ В СТАРШОМУ ШКIЛЬНОМУ ВIЦI 2.1. Характеристика учасникiв булiнгу в освiтньому середовищi 2.2. Органiзацiя та методи емпiричного дослiдження 2.3. Результати емпiричного дослiдження, аналiз та iнтерпретацiя даних Висновки до роздiлу II РОЗДIЛ III. ВИЗНАЧЕННЯ ПСИХОЛОГIЧНИХ УМОВ ЗНИЖЕННЯ РИЗИКУ БУЛIНГУ В СТАРШИХ КЛАСАХ СЕРЕДНIХ ШКIЛ 3.1. Методи психологiчної роботи зi зниження ризику булiнгу серед старшокласникiв 3.2. Розробка програми корекцiйно-розвивального впливу у ситуацiях булiнгу в старшому шкiльному вiцi 3.3. Результати програми психологiчної корекцiї мiжособистiсних вiдносин пiдлiткiв в умовах булiнгу Висновки до роздiлу IIIРОЗДIЛ IV БЕЗПЕКА ЖИТТЄДIЯЛЬНОСТI, ОСНОВИ ОХОРОНИ ПРАЦI 4.1. Охорона працi в ЗОШ №13 iменi Андрiя Юркевича м. Тернопiль 4.2. Безпека життєдiяльностi при ударах, переломах i вивихах ЗАГАЛЬНI ВИСНОВКИ СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛДОДАТКИ
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/42083
Власник авторського права: © Погайдак Анастасія
Перелік літератури: Абсалямова К. З. Булiнг у середовищi школи – соцiально-психологiчнi й особистiснi аспекти. Вiсник. Харк. Нац. унт iменi В. Н. Каразiна. Серiя: Психологiя. 2013. № 1046. вип.51. С. 216- 221.
Андрєєнкова В. Л. Протидiя булiнгу в закладi освiти: системний пiдхiд, Київ: ТОВ «Агентство «Україна», 2019. 132 с.
Барлiт О. О. Соцiально-педагогiчна та психологiчна проблема булiнгу в освiтньому середовищi, Запорiжжя, 2016. 52 с.
Бутенко В. М. Булiнг в шкiльному освiтньому середовищi, Київ, 2015. 148 с.
Глазман О. Л. Психологiчнi особливостi учасникiв булiнгу. Психологiя. 2016. №5, С. 160-164
Гребьонкiн Є. В. Профiлактика агресiї та насилля в школi, IваноФранковськ: Фенiкс, 2016. 157 с.
Дубровська Є., Ясеновська М., Алєксєєнко М. Насильство в школi: Аналiз проблеми та допомога, якої потребують дiти та вчителi у її розв’язаннi. Київ, 2009. 36 с.
Ельконин Д. Б., 2007. Дитяча психологiя, Київ: Академiя, 384 с.
Єкимова В. I. Жертви i кривдники в ситуацiї булiнгу. Сучасна зарубiжна психологiя, 2015. Том 4, №4, С.5 -10
Єрмолова Т. В. Булiнг як груповий феномен. Сучасна психологiя, 2015. №1, с. 65-90
Жiночий консорцiум України. URL: https://wcu-network.org.ua/ (дата звернення: 11.04.2023).
Карпенко Є.В. Основи психотренiнгу: навчальний посiбник / Є.В. Карпенко. Дрогобич: Просвiт, 2015. 78 с.
Козляковський П. Дослiд 3.3. Дiагностика емпатiї (модифiкований опитувач А. Меграбяна i Н. Епштейна). Загальна психологiя. Київ: Видавництво 75 МДГУ iм. Петра Могили, 2004. С. 110–113. URL: https://lib.chmnu.edu.ua/pdf/posibnuku/160/30.pdf (дата звернення: 11.04.2023).
Кокоша А.В., Коляда Н.М. Використання технiки «форум театр» у дiяльностi студентського наукового товариства. Збiрник тез наукових робiт учасникiв мiжнародної науково-практичної конференцiї «Ключовi питання наукових дослiджень у сферi педагогiки та психологiї у ХХI ст.». 2018. С. 23– 26.
Кон I. С. Що таке булiнг? Психологiя. Київ, 2016. №5, С. 56-69
Кормило О. Явище булiнгу в освiтньому просторi. Проблеми гуманiтарних наук. Серiя: Психологiя, 2015 № 37. С. 174–187.
Король А. Причини та наслiдки явища булiнгу. Вiдновне правосуддя в Українi, 2009. № 1–2 (13). С. 84–93.
Крусiр Н.В. Булiнг: поняття, види та основнi прояви. XIV Мiжнародна наукова конференця Ольвiйський форум – 2020: стратегiї країн Причорноморського регiону в геополiтичному просторi. Миколаїв. 2020. С. 18- 20.
Кулешова О. В., Мiхеєва Л. В. Булiнг в освiтньому середовищi: аналiз, шляхи подолання. Науковий вiсник Херсонського державного унiверситету. Серiя «Психологiчнi науки». 2019. № 1. С. 154–158.
Лушпай Л. I. Шкiльний булiнг як рiзновид суспiльної агресiї. Науковi записки Нацiонального унiверситету «Острозька академiя». Серiя: Фiлологiчна, 2013. Вип. 33. С. 85–88.
Лушпай Л. I. Булiнг як соцiально-педагогiчна проблема та шляхи її вирiшення (на прикладi досвiду середнiх загальноосвiтнiх шкiл Великої Британiї), Київ: Перун, 2017. 131 с
Мальцева О. А. Профiлактика жорстокостi i агресивностi в пiдлiтковому вiцi. Педагогiка та психологiя, 2019. № 7, с. 51-54.
Методичний посiбник для фахiвцiв, якi впроваджують типову програму для кривдникiв: Збiрник практичних матерiалiв. Київ, 2020. 132 с. 76 URL: https://www.osce.org/files/f/documents/4/7/471051.pdf (дата звернення: 11.04.2023).
Навчально-методичний посiбник «Тренiнговий курс з профiлактики насильства в шкiльному середовищi: форми роботи та можливостi органiзацiї». URL: http://www.ippo.if.ua/predmetу/ocppsr/media/files/WCU3.pdf (дата звернення: 11.04.2023)
Острова В.Д. Проспективна iдентичнiсть як чинник соцiальнопсихологiчної адаптацiї студентської молодi: дис… канд..психол.наук: 19.00.05. Київ, 2015. 193 с.
Панченко В.О., Позняк Т.М. Психологiчнi особливостi пiдлiткiвучасникiв боулiнгу в освiтньому середовищi. Дев’ятi Сiверянськi соцiальнопсихологiчнi читання: матерiали Мiжнар. наук. конф., м. Чернiгiв, 30 листоп. 2018 р. / за наук. ред. О.Ю.Дроздова, I.I.Шлiмакової. Чернiгiв, 2019. С. 294-298. URL: https://drive.google.com/file/d/1OB9D_LCPZq_c_zAURrn1IBhpUdlF8lVs/view (дата звернення: 03.04.2023).
Перша допомога при ударах, переломах та вививах URL: https://pidru4niki.com/18210712/bzhd/udari (дата звернення: 11.05.2023).
Плуницька К.М. Пiдходи до розумiння булiнгу як форми шкiльного насильства. Науковий вiсник Мiжнародного гуманiтарного унiверситету. Сер. Юриспрунденцiя. 2017. №29. С. 78 – 80.
Прiбиткова Н. Булiнг у закладах освiти: поняття, структура, причини та шляхи подолання. Сучаснi проблеми правового, економiчного та соцiального розвитку держави. Харкiв, 2017. С. 58–61.
Про булiнг (цькування) та як його подолати. Дiтям, молодi та дорослим про важливе. Київ: ДУ «Державний iнститут сiмейної та молодiжної полiтики», 2020. 40 с.
Про внесення змiн до деяких законодавчих актiв України щодо протидiї булiнгу: Закон України № 2657-VIII вiд 18 грудня 2018 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2657-19 (дата звернення: 11.04.2023).
Протидiя булiнгу в закладi освiти: системний пiдхiд. Методичний посiбник. / Андрєєнкова В.Л., Мельничук В.О., Калашник О.А. Київ: ТОВ «Агентство «Україна», 2019. 132 с
Протидiя та попередження булiнгу (цькуванню) в закладах освiти. URL: https://courses.prometheus.org.ua/courses/coursev1:MON+AB101+2019_- T2/about (дата звернення: 18.04.2023)
Свiденська Г.М. Особливостi формування i розвитку самосвiдомостi на етапi переходу вiд пiдлiткового до юнацького вiку. Теорiя i практика сучасної психологiї. 2018. № 4. С. 148-153.
Сидорук I. Булiнг як актуальна соцiально-педагогiчна проблема. Науковий вiсник Схiдноєвропейського нацiонального унiверситету iменi Лесi Українки. 2015. Вип. 36. С. 169–173
Соболь Є. Ю., Корнiйченко А. О. Булiнг в освiтньому середовищi – детермiнанти та форми. Науковi записки Центральноукраїнського державного педагогiчного унiверситету iменi Володимира Винниченка. Серiя: Право, 2020. № 8. С. 4–9.
Стельмах C. Антигуманiзм: вчитель як фасилiтатор булiнгу в дитячому середовищi. Науковi записки УКУ. Ч. 4: Педагогiка. Психологiя, 2014. вип. 1. C. 293-302.
Федорченко Т. Є. Рання профiлактика негативних проявiв у поведiнцi дiтей. Київ: ТОВ «ХIК», 2003. 128 с.
Baek, H., Roberts, A.,Seepersad & Swartz, K. Examining negative emotions as mediators between exposures to familу violence and bullуing: A gendered perspective, Journal of School Violence, 2018. DOI: 10.1080/15388220. 2018.519441.
Coloroso Barbara. The bullу, the bullied, and the bуstander: from preschool to high school: how parents and teachers can help break the cуcle of violence. Canada, 2002. P. 218.
Hуmel S., Swearer S.M. Four decades of research on school bullуing: An introduction. American Psуchologist, 2015. V. 70. P. 293-299.
Menesini E., Salmivalli C. Bullуing in schools: the state of knowledge and effective interventions. Journal Psуchologу, Health and Medicine. 2017. V. 22. P. 240-253.
Olweus D. Bullуing at school: What we know and what we can do.Malden, MA: Blackwell Publishing, 1993. 140 p.
Zуch I., Ortega R., Del Reу R. Scientific research on bullуing and cуberbullуing: Where have we been and where are we going. Aggression and Violent Behavior, 2015. V. 24. P. 188-198.
Тип вмісту: Bachelor Thesis
Розташовується у зібраннях:053 — Психологія (бакалаври)

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Зміст (1).pdf376,14 kBAdobe PDFПереглянути/відкрити
Avtorsyka_dovidka_kvalifikaciyna_bakalavr (1).doc43 kBMicrosoft WordПереглянути/відкрити
Диплом (1).pdf3,01 MBAdobe PDFПереглянути/відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.

Інструменти адміністратора