Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/40023
Назва: Особистісна тривожність і шляхи її подолання в підлітковому віці
Інші назви: Personal anxiety and ways to overcome it in adolescence
Автори: Хом’як, Марія Андріївна
Khomiak, Mariia
Бібліографічний опис: Хом’як М. А. Особистісна тривожність і шляхи її подолання в підлітковому віці кваліфікаційна робота на здобуття освітнього ступеня магістр за спеціальністю „053 — психологія“ / М. А. Хом’як. — Тернопіль: ТНТУ, 2022. — 91 с.
Дата публікації: гру-2022
Дата подання: гру-2022
Дата внесення: 3-січ-2023
Країна (код): UA
Місце видання, проведення: Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя
Науковий керівник: Вишньовський, Василь Володимирович
Теми: 053
психологія
тривожності
самооцінки підлітків
корекція
anxiety
self-esteem of teenagers
correction
Кількість сторінок: 91
Короткий огляд (реферат): Підлітковий вік — це особлива, суперечлива перехідна фаза від дитинства до дорослого життя. У цей час на тлі значних анатомо-фізіологічних змін активно формується самопізнання дитини, розширюються ціннісне ставлення до світу та свого місця в ньому, створюється власна система координат самооцінки У цьому віці дитина не завжди може контролювати власну поведінку і передбачити її наслідки. Значна частина молоді проявляється важковиховуваністю та негативізмом. Поряд із негативними психобіологічними та соціальними чинниками, зростаюча недостатня самооцінка дитини є однією з рушійних сил десоціалізації особистості. Актуальність нашого дослідження зумовлена важливістю проблеми формування адекватної самооцінки у підлітків у сучасному віці, особистісної тривожності та шляхів її подолання у підлітковому віці. Мета дослідження є теоретично обґрунтувати та емпірично дослідити вплив тривожності на розвиток підлітка та, внаслідок поставленої мети визначені наступні завдання роботи: дослідити характеристику тривожності та кризи підліткового; провести емпіричне дослідження впливу тривожності на самооцінку підлітка; розробити психологічну програму корекції тривожності. Під час проведення емпіричного дослідження впливу тривожності на розвиток адекватної самооцінки підлітків використано спеціальні психодіагностичні методики: метод спостереження; методика діагностики рівня шкільної тривожності Філіпса; методика «Особистісна шкала прояву тривоги» Дж.Х. Тейлора ; методика «Шкала тривожності» Т. Філліпса.
Adolescence is a special, controversial transitional phase from childhood to adulthood. At this time, against the background of significant anatomical and physiological changes, the child's self-knowledge is actively formed, the value attitude towards the world and his place in it expands, his own coordinate system of self-esteem is created. At this age, the child cannot always control his own behavior and predict its consequences. A significant part of the youth is manifested by difficult parenting and negativism. Along with negative psychobiological and social factors, the child's growing lack of self-esteem is one of the driving forces of personality desocialization. The relevance of our study is determined by the importance of the problem of forming adequate self-esteem in teenagers in the modern age, personal anxiety and ways to overcome it in adolescence. The purpose of the study is to theoretically substantiate and empirically investigate the impact of anxiety on adolescent development and, as a result of this goal, the following work tasks were defined: to investigate the characteristics of adolescent anxiety and crisis; conduct an empirical study of the impact of anxiety on a teenager's self-esteem; to develop a psychological program for the correction of anxiety. During the empirical study of the impact of anxiety on the development of adequate self-esteem of adolescents, special psychodiagnostic methods were used: the observation method; Phillips' method of diagnosing the level of school anxiety; the technique "Personal anxiety manifestation scale" J.Kh. Taylor; O. Kondash's "Anxiety Scale" technique.
Опис: Підлітковий вік — період розвитку дітей від 11-12 до 15-16 років, що характеризується підвищенням життєдіяльності та перебудовою організму, є одним із найскладніших періодів в онтогенезі людини. Водночас це втрата у дитини світосприйняття, поява почуття тривоги та психологічного дискомфорту. У період статевого дозрівання дитина робить великі кроки в реалізації своєї особистості. Процес самопізнання складний і суперечливий, самооцінка і рівень домагань часто неадекватні і нестабільні. Підлітки ще не до кінця розуміють себе. Підлітковий вік – це перехідний вік, перехідний період від дитинства до дорослості, коли виникають численні конфлікти, що негативно впливають на формування емоційно-пізнавальної сфери. Проблема страху займає особливе місце в сучасній науці, це «центральна проблема сучасної цивілізації». Є важливі питання, пов’язані зі співвідношенням термінів страх, страх, страх. Лише на початку XIX століття феномен страху був диференційований як безоб’єктне, невизначене бажання страху на відміну від страху як конкретного, емпіричного страху. Раніше все об'єднувалося одним словом «страх».Таким чином, можна стверджувати, що страх — це безоб’єктивне ірраціональне передчуття віддаленої небезпеки, джерело якого є глибоким і несвідомим, страх — це емоційний стан у конкретній, об’єктивній формі, джерело якого пов’язане з передбачуваною зовнішньою загрозою, а страх — це індивідуальна психологічна риса. що проявляється в схильності людини до частих і інтенсивних переживань тривоги, а також у низькому порозі її виникнення. Тривога проявляється на фізіологічному та психологічному рівні. Психологічний рівень має емоційний, поведінковий і когнітивний компоненти. Емоційна складова характеризується індивідуальним поєднанням різних переживань, інтенсивність яких залежить від процесів збудження і гальмування 61 в корі головного мозку у відповідь на подразник і від рівня страху. Поведінковий компонент проявляється двома типами реакцій - депресією і збудженням. Когнітивний компонент включає мотиваційну, комунікативну сфери, впливає на самооцінку і впевненість особистості в собі. Існує два типи тривоги: стійка і генералізована. Основними формами страху є: явний і прихований. Явний включає гостру, нерегульовану або погано регульовану тривогу; регульований і компенсований страх і культивований страх. Прихований – «недостатній відпочинок», «втеча від ситуації», «замаскований страх». Під особистісною тривожністю (АТ) розуміється стійка індивідуальна риса, яка вказує на схильність суб'єкта до страху і передбачає наявність у нього схильності сприймати досить широкий спектр ситуацій як загрозливі і відповідати на кожну з них специфічною реакцією. Для людини характерні необґрунтовані або погано пояснені очікування труднощів, передчуття труднощів, можливих втрат [25, с.50]. Страх виконує захисну (передбачення та підготовка до небезпеки) і спонукальну функції (незначний страх посилює мотивацію досягнення). Підліткова тривожність пов'язана в першу чергу з невідповідністю розвитку, з передчасним розвитком і його затримкою. Прояви тривожності у дітей, особливо підлітків, можуть бути соматичними та поведінковими. Соматичні прояви відносяться до змін внутрішніх органів і систем організму дитини: прискорене серцебиття, порушення дихання, тремтіння кінцівок, скутість рухів, може підвищитися тиск, з'явитися розлад шлунка і т. д. На поведінковому рівні прояви підвищеної тривожності ще більш різноманітні і непередбачувані. Вони можуть варіюватися від повної апатії та безініціативності до демонстративної жорстокості. З періоду статевого дозрівання страх все більше опосередковується через самооцінку і набуває характеристик формування особистості. 62 Саме внутрішній конфлікт, неузгодженість бажань дитини, коли одне її сильне бажання вступає в конфлікт з іншим, одне потребує втручання в інше, є причиною тривоги. Тривожність підлітка часто заважає нормальному життю і часто є причиною розриву соціальних зв'язків з оточуючими.
Зміст: РОЗДІЛ I. ЗАГАЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА ТРИВОЖНОСТІ ТА КРИЗА ПІДЛІТКОВОГО ВІКУ 1.1. Поняття, види та форми тривожності 1.2. Психологічна характеристика підлітків та криза підліткового віку 1.3. Прояви тривожності в підлітковому віці, основні причини виникнення та особливості переживання тривожності у підлітковому віці Висновок до розділу I РОЗДІЛ II. ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ ПРОЯВУ ТРИВОЖНОСТІ У ПІДЛІТКОВОМУ ВІЦІ 2.1. Організація та методика дослідження(опитувальник Тейлора, Шкала самооцінки реактивної та особистісної тривожності Ч.Д.Спілберга та Ю.Л. Ханіна та тест шкільної тривожності Філліпса ) 2.2. Аналіз отриманих результатів Висновок до розділу II РОЗДІЛ III. ПСИХОЛОГІЧНО-КОРЕКЦІЙНА ПРОГРАМА ЗНИЖЕННЯ ОСОБИСТІСНОЇ ТРИВОЖНОСТІ У ПІДЛІТКОВОМУ ВІЦІ 3.1. Опис та методика проведення корекційної програми 3.2. Аналіз отриманих результатів Висновок до розділу III РОЗДІЛ IV. ОХОРОНА ПРАЦІ ТА БЕЗПЕКА В НАДЗВИЧАЙНИХ СИТУАЦІЯХ В ЗАКЛАДАХ ОСВІТИ4.1. Охорона праці в закладах освіти 4.2.Безпека життєдіяльності в надзвичайних ситуаціях в закладах освіти ЗАГАЛЬНІ ВИСНОВКИ 4 СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/40023
Власник авторського права: © Хом’як Марія Андріївна, 2022
Перелік літератури: Алова А. Вирішення шкільних конфліктів. Відкритий урок: розробки, технології, досвід. 2013. No 9. С. 18–27. 2. Анопрієнко О. В. Постравматичний стресовий розлад у дітей підліткового віку із зони АТО. Збірник тезисів III-я Всеукраїнська науково-практична конференція з міжнародною участю «Актуальні питання та перспективи розвитку медичної допомоги і соціальних послуг підліткам та молоді на принципах «дружнього підходу» в Україні». Київ, 2016. 91с. С. 60-61. 3. Анопрієнко О. В. Стиль батьківської поведінки як детермінанта хронічного стресу у підлітків. ІІІ міжнародна науковопрактична конференція «Генеза буття особистості». К: ДП «Інформаційноаналітичне агенство». 2017. 254 с. С. 59-60. 4. Бабаян Ю. О., О. О. Коновалюк. Взаємозв'язок тривожності та навчальної успішності молодших школярів. Науковий вісник Миколаївського державного університету імені В. О. Сухомлинського. Серія: Психологічні науки. 2014. Вип. 2.12. С. 18–21. 5. Барна О.В. Технологія змішаного навчання в курсі методики навчання інформатики. Відкрите освітнє е-середовище сучасного університету. Київ, 2016. Вип. 2. С.24-37. 6. Боришевський М. Й. Особистість у вимірах самосвідомості: монографія. К.: Еллада, 2012. 608 c. 7. Боришевський М. Й., Пилепенко Л.І., Пенькова Л.І., Яблонська Т.М., Володарська Н.Д. Виховання духовності особистості: навч.-метод. посіб./ НАПН України, Ін-т психології ім. Г.С. Костюка. К., 2013. 103 c. 8. Боштан В. Соціальний контекст тривожності у психоаналізі, екзистенцій ній та гуманістичній психології. Вісник Прикарпатського університету. Філософські і психологічні науки. Івано-Франківськ, 2015. Вип. 19. С. 118-124. 64 9. Варій М.Й. Загальна психологія: підручник для студ. психол. і педагог. спеціальностей [2-ге видан., випр.і доп.]. К.: Центр учбової літератури, 2017. 968 с. 10. Вінс В. Психологічні чинники порушення міжособистісних комунікацій підлітків. В.Вінс, В. Тимощук. Актуальні проблеми сучасної психології: шляхи становлення особистості: збірник наукових статей за матеріалами Міжнародної науково-практичної офлайн-онлайн конференції учнівської молоді, студентів, аспірантів, молодих учених та науковців, м. ПереяславХмельницький, 14–16 травня 2019 р. Переяслав- Хмельницький: «Видавництво К С В», 2019. С. 334- 340 11. Волошок О.В. Особистісні чинники тривожності студентської молоді. Вісн. Одес. нац. ун-ту. Психологія 2012. Вип. 8. С. 479-484. 12. Галієва О.М. Диференціація понять «тривога» та «тривожність». Психологія та соціальна робота. Київ, 2019. Т. 24. Вип.1 (49). С. 32-48. 13. Гончарук Н. Г. Особливості переживання кризової ситуації в Україні підлітками, залежно від місця проживання [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://int-konf.org/konf052015/1059-goncharuk-n-g- osoblivostperezhivannya-krizovoyi-situacyi-v-ukrayin-pdltkami-zalezhno-vd- mscyaprozhivannya.html 14. Дзюба Т. М. Психотравмуюча ситуація в життєдіяльності людини: зміст, особливості, наслідки. Актуальні проблеми психології: зб. наук. праць Інституту психології імені Г. С. Костюка НАПН України. – К.: Видавництво «Фенікс», 2012. Т. ХІІ. Психологія творчості. Вип. 15. Част. ІІ. С. 113- 120. 15. Дистанційне та змішане навчання в школі. Путівник /Упоряд. Воротникова І.П. К.: Київ. ун-т ім. Б. Грінченка. 2020.48 с. 16. Драган А.О. Розвиток міжособистісних відносин дітей молодшого шкільного віку. Науковий вісник МНУ ім. В.О. Сухомлинського. Педагогічні науки. 2015. No 1. С. 117–120. 65 17. Ентоні М., Рова Карен. Розлад соціальної тривоги. Львів: Свічадо, 2018. 122 с. 18. Зелінська Т. М. Амбівалентність особистості: теорія, діагностика і психокорекція. Навчальний посібник. – К.: Каравела, 2016. – 256 с. 19. Зимянський А. Р. Психологічні умови розвитку моральної самосвідомості підлітків: автореф. дис. ... канд. психол. наук: 19.00.07. Нац. ун-т «Остроз. акад». – Острог, 2015. – 20c. 20. Іванова Т.В. Тривога як психологічний феномен/ Т.В. Іванова, І. Зимогляд// Соціально-гуманітарні аспекти розвитку сучасного суспільства: матеріали Всеукраїнської наукової конференції викладачів, аспірантів, співробітників та студентів, м. Суми, 23-24 квітня 2015 року. Суми: СумДУ, 2015. С. 237-239. 21. Кадемія М.Ю. Використання змішаної технології навчання у дистанційній освіті. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. Київ-Вінниця, 2016. Вип. 44. 540 с. 22. Кіріченко Д. І. Причини та ознаки тривожності у дітей молодшого шкільного віку/ Д. І. Кіріченко. Соціально-психологічні технології розвитку особистості: зб. наук. праць за матеріалами V Міжнародної науково- практичної конференції молодих вчених, аспірантів та студентів (м. Херсон, 14 травня 2020 р.). Херсон : ФОП Вишемирський В.С., 2020. 265 с. 23. Коць Є.М. Психологічні особливості когнітивно-поведінкових стратегій осіб із соціальною тривожністю: дис. канд. психол. н.: 19.00.01; Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки; Луцьк, 2018. 213 с. 24. Кошлань І. Г. Тривожність у підлітків-акцентуантів. Наука і освіта. 2012. No 6. С. 109-113. 25. Кузікова С. Б. Теорія і практика вікової психокорекції: Навч. посібник. 2-ге вид., стер. Суми: ВТД «Університетська книга», 2015. 384 c. С. 10-16; С.88-95. 66 26. Кухаренко В.М. Теорія та практика змішаного навчання: монографія – Харків: Міськдрук, НТУ "ХПІ", 2016. 284 с. 27. Кухаренко В. М. Системний підхід до змішаного навчання. В. М. Кухаренко. Інформаційні технології в освіті, 2015. No 24. С. 53-67. 28. Маркер К., Ейлворд Е. Генералізований тривожний розлад. Львів: Свічадо, 2017. 123 с. 29. Матохнюк Л.О. Психологія інформаційної компетентності особистості (ґенеза онтологічного розвитку). Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора психологічних наук, Одеса: Південноукраїнський нац. пед. ун-т ім. К. Д. Ушинського, Національна академія педагогічних наук України [українською мовою]. 2019. 527 с. 30. Петренко В.Є. Вікові аспекти психологічної корекції тривожності. Науковий часопис НПУ ім. М. П. Драгоманова. Серія 12: Психологічні науки. Київ, 2014. Вип. 44. С. 175-180. 31. Савчин М., Василенко Л. Вікова психологія. Навчальний посібник. Дрогобич, 2004. 287 с. 32. Сторож О. В. Тривожність як детермінанта творчої соціалізації особистості. Актуальні проблеми психології: збірник наукових праць / Ін-т психології ім. Г.С. Костюка НАПН України. Т. 1: Організаційна психологія. Економічна психологія. Соціальна психологія. Київ, 2016. Вип. 44. С. 160–165. 33. Стоссел С. Епоха тривожності. Страхи, надії, неврози і пошуки душевного спокою. Київ: Центр навчальної літератури, 2019. 450 с. 34. Стрілецька І. І. Особистісна тривожність як складний полідетермінований психічний процес / І. І. Стрілецька // Інсайт: [зб. наук. праць студентів, аспірантів та молодих вчених / ред. кол. І.В. Шапошникова, О. Є. Блинова та ін.]. Вип. 13. Херсон: ПП Вишемирський В.С., 2016. С. 299–301. 35. Тесленко М.М. Дослідження впливу тривожності підлітка на його статусне положення у груп однолітків. Психологія і особистість. 2016. No 2(10). Ч. 1. С.105- 115. 67 36. Терлецька Л. Г. Психологія і психодіагностика: підруч. для студ. ВНЗ. К.: Слово, 2013. 605 c. 37. Томчук С., Томчук М. Психологія тривоги, страху та агресії особистості в освітньому процесі. Вінниця: КВНЗ «ВАНО», 2018. 200 с. 38. Фройд З. По той бік принципу задоволення. Харків: Фоліо, 2019. 155 с. 39. Хотенчан Н.М. Дитячі страхи. Методичні рекомендації. Тернопіль, 2014. – 115 с 40. Чабан О. С., Хаустова О. О., Жабенко О. Ю. Ситуаційна соціокультурна тривога: сучасні провокації та їх психосоматичні розв’язання. НейроNews. 2010. Вип. 4. С. 10-15. 41. Чиньона І.І. Особливості впливу тривожності на розвиток соціального інтелекту студентів: дис. канд. психол. наук: 19.00.05. Херсон; Східноукраїнський національний університет імені Володимира Даля, 2017. 240 с. 42. Чуйко О.В., Іванова І.В. Вплив рівня тривожності на успішність навчальної діяльності. Актуальні проблеми психології. Том ХІ. Психологія особистості. Психологічна допомога особистості. Вип. 16. Київ, 2017. С.215-226. 43. Ялом І. Вдивляючись у сонце. Долаючи страх смерті. Київ: КСД, 2020. – 334 с. 44. Zarocostas J. How to fight an infodemic. The Lancet. 2020 Feb 29. Vol. 395, No 10225. 676 р. 45. Costa K. The Cause Of Panic At The Outbreak Of Covid-19 In South Africa–A Comparative Analysis With Similar Outbreak In China And New York. Center for Open Science; 2020 Mar 9. (Preprint DOI 10.31730/osf.io/sy54p). 46. Müller N. Infectious diseases and mental health. In: ­Sartorius N., Holt RIG, Maj M., editors. Key Issues in Mental Health. Basel: S. KARGER AG. 2014. Р. 99-113. Available at: https://www.karger.com/Article/ FullText/365542. 68 47. Sim K., Huak Chan Y., Chong P. N. et al. Psychosocial and ­coping responses within the community health care setting towards a natio­nal outbreak of an infectious disease. J Psychosom Res. 2010. Vol. 68. Р. 195-202. 48. База даних PsycINFO Американської психологічної асоціації https://www.apa.org/pubs/databases/psycinfo 49. Бібліографічна база даних Scopus https://www.scopus.com 50. Електронні ресурси Національної бібліотеки України ім. В. І. Вернадського http://www.nbuv.gov.ua/node/2116
Тип вмісту: Master Thesis
Розташовується у зібраннях:053 — психологія

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Магістерська_Хом'як.pdf1,23 MBAdobe PDFПереглянути/відкрити
Avtorsyka_Хом'як.pdf397,76 kBAdobe PDFПереглянути/відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.

Інструменти адміністратора