Please use this identifier to cite or link to this item: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/123456789/13120

Title: Сутність стратегічного маркетингового планування, його завдання та принципи
Other Titles: The essence of strategic marketing planning, its objectives and principles
Authors: Дячун, Ольга Дмитрівна
Dyachun, Olga
Bibliographic description (Ukraine): Дячун О. Д. Сутність стратегічного маркетингового планування, його завдання та принципи / Ольга Дячун // Галицький економічний вісник, — Т. : ТНТУ, 2015 — Том 48. — № 1. — С. 140-147. — (Маркетингові технології підприємств у сучасному науково-технічному середовищі).
Bibliographic description (International): Dyachun O. (2015) Sutnist stratehichnoho marketynhovoho planuvannia, yoho zavdannia ta pryntsypy [The essence of strategic marketing planning, its objectives and principles]. Galician economic bulletin (T.), vol. 48, no 1, pp. 140-147 [in Ukrainian].
Is part of: Галицький економічний вісник Тернопільського національного технічного університету
Galician economic bulletin of Ternopil National Technical University
Journal/Collection: Галицький економічний вісник Тернопільського національного технічного університету
Issue: 1
Volume: 48
Issue Date: 6-Mar-2015
Submitted date: 12-Jan-2015
Publisher: ТНТУ
TNTU
Place of the edition/event: Тернопіль
Ternopil
UDC: 339.138
Keywords: стратегічне маркетингове планування
мета
завдання
принципи
переваги
фактори
методи
терміни планування
організація планування
strategic marketing planning
goal
objectives
principles
advantages
factors
methods
terms of planning
organization of planning
Page range: 140-147
Start page: 140
End page: 147
Abstract: Розглянуто сутність стратегічного маркетингового планування, викладено погляди авторів щодо його визначення. Запропоновано власне тлумачення стратегічного маркетингового планування, розглянуто його мету та завдання. Значну увагу приділено принципам стратегічного маркетингового планування, їх класифікації та розкриттю змісту викладених принципів. Висвітлено особливості та переваги цього планування. Вказано на рівні маркетингової діяльності, на яких здійснюється стратегічне маркетингове планування. Розглянуто його методи, зміст, дано аналіз переваг та недоліків цих методів. Зроблено висновок, що філософії бізнесу в найбільшій мірі відповідає метод планування «знизу–вверх». Обґрунтовано терміни стратегічного маркетингового планування, викладено фактори, які на них впливають.
The article deals with the essence of strategic marketing planning, it studies various views of different authors on its definition. A personal understanding of the interpretation of strategic marketing planning has been suggested. The article focuses on the importance and necessity of this type of planning especially under the conditions of instable market situation. The objective and tasks of the notion in question have been defined. It is identified that strategic marketing planning has substituted the long-term marketing planning as these two notions are absolutely different. The author studies the links and differences between strategic marketing planning and corporate strategic planning as well as the differences between strategic marketing planning and tactical marketing planning. The peculiarities of strategic marketing planning have been analyzed. Special attention is paid to the principles of strategic marketing planning, their classification and identification of the essence of these principles. The peculiarities and advantages of strategic marketing planning have been elucidated. The levels of marketing activity which involve strategic marketing planning have been identified in the article. It has been noted that strategic marketing planning is implemented on the corporate level and the level of strategic business units. Its methods and their contents have been discussed, the advantages and disadvantages of these methods have been analyzed and it has been concluded that the method of «bottom–upward» most of all corresponds the philosophy of business. The terms of strategic marketing planning and the factors of its influence have been substantiated.
URI: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/123456789/13120
ISSN: 2409-8892
Copyright owner: © Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя, 2015
URL for reference material: http://buklib.net/books/26427/
http://reftrend.ru/190346.html
http://studopedic.net/8_60538_protses
References (Ukraine): 1. Сутність та послідовність здійснення стратегічного маркетингового планування [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://buklib.net/books/26427/
2. Балабанова, Л.В. Маркетинговий менеджмент: навчальний посібник [Текст] / Л.В. Балабанова. – К.: Знання, 2004. – 354 с.
3. Маркетинг для магістрів: навчальний посібник [Текст] / за заг. ред. д.е.н., проф. С.М. Ілляшенка. - Суми: ВТД «Університетська книга», 2007. – 928 с.
4. Стратегічне маркетингове планування [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://reftrend.ru/190346.html.
5. Процес стратегічного маркетингового планування [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://studopedic.net/8_60538_protses strategichnego marketingowego planuvannya.html.
6. Данько, Г.П. Управление маркетингом [Текст] / Г.П. Данько. – М.: Инфра-М., 2009.
7. МакДональд, Малькольм. Планы маркетинга [Текст] / МакДональд Малькольм. – М.: Издательский дом «Технологии», 2004. – 656 с.
8. Міщенко, А.П. Стратегічне управління [Текст] / А.П. Міщенко. – Київ: ЦНЛ, 2004.
References (International): 1. Sutnist ta poslidovnist zdiisnennia stratehichnoho marketynhovoho planuvannia [Electronic resource], Access mode: http://buklib.net/books/26427/
2. Balabanova, L.V. Marketynhovyi menedzhment: navchalnyi posibnyk [Text], L.V. Balabanova, K., Znannia, 2004, 354 p.
3. Marketynh dlia mahistriv: navchalnyi posibnyk [Text], by gen. ed. d.e.n., prof. S.M. Illiashenka, Sumy: VTD "Universytetska knyha", 2007, 928 p.
4. Stratehichne marketynhove planuvannia [Electronic resource], Access mode: http://reftrend.ru/190346.html.
5. Protses stratehichnoho marketynhovoho planuvannia [Electronic resource], Access mode: http://studopedic.net/8_60538_protses strategichnego marketingowego planuvannya.html.
6. Danko, H.P. Upravlenie marketinhom [Text], H.P. Danko, M., Infra-M., 2009.
7. MakDonald, Malkolm. Plany marketinha [Text], MakDonald Malkolm, M., Izdatelskii dom "Tekhnolohii", 2004, 656 p.
8. Mishchenko, A.P. Stratehichne upravlinnia [Text], A.P. Mishchenko, Kyiv: TsNL, 2004.
Content type: Article
Appears in Collections:Галицький економічний вісник, 2015, № 1 (48)



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.