Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/43626
Назва: Формування свідомого батьківства як особистісної стратегії в юнацькому віці
Інші назви: The formation of conscious parenthood as a personal strategy in youth
Автори: Черній, Тетяна Володимирівна
Chernii, Tetiana
Приналежність: ТНТУ
Бібліографічний опис: Черній Т.В. Формування свідомого батьківства як особистісної стратегії в юнацькому віці: кваліфікаційна робота на здобуття освітнього ступеня магістр за спеціальністю „053 — психологія“ / Т.В. Черній. - Тернопіль : ТНТУ, 2023. - 65 с.
Дата публікації: гру-2023
Дата подання: гру-2023
Дата внесення: 18-січ-2024
Видавництво: ТНТУ ім. І.Пулюя
Країна (код): UA
Місце видання, проведення: ТНТУ ім. І. Пулюя
Науковий керівник: Вишньовський, Василь Володимирович
Vyshnovskyi, Vasyl
УДК: 159.9
Теми: свідоме батьківство
conscious parenthood
формування свідомого батьківства
formation of conscious parenthood
особистісна стратегія
personal strategy
юнацький вік
youth
Діапазон сторінок: 65
Короткий огляд (реферат): Батьківство є складною психологічною структурою особистості, яка включає когнітивні, емоційні та поведінкові аспекти. Ціннісні орієнтації батьків, сімейні цінності, почуття, позиції, відношення, відчуття відповідальності та стиль сімейного виховання є важливими компонентами цієї структури. Проблема сімейно-шлюбних відносин потребує подальшого розвитку і вимагає підготовки молодого покоління до батьківства та сімейного життя. Покращання знань про соціально-психологічні процеси, які відбуваються в сім'ї, є одним із способів зміцнення майбутньої сім'ї. Період юності має важливу роль у підготовці молодих людей до батьківства та сімейного життя. Однак, на сучасному етапі підготовка старшокласників до сімейного життя є недостатньою і не відповідає їх віковим захопленням. Розуміння того, що сім'я є складною системою, є важливою частиною підготовки молодих людей до батьківства. Формування уявлень про майбутніх батьків відбувається через процес сімейної статево-рольової ідентифікації, а уявлення старшокласників про батьківство та сімейне життя мають свою специфіку. Концептуальна структура цих уявлень включає когнітивну, емоційно-оцінну та поведінкову складові.
Parenthood is a complex psychological personality structure that includes cognitive, emotional, and behavioral aspects. Value orientations of parents, family values, feelings, attitudes, attitudes, sense of responsibility and style of family upbringing are important components of this structure. The problem of family and marital relations needs further development and requires preparation of the young generation for parenthood and family life. Improving knowledge about social and psychological processes that take place in the family is one of the ways to strengthen the future family. Adolescence plays an important role in preparing young people for parenthood and family life. However, at the current stage, the preparation of high school students for family life is insufficient and does not correspond to their age interests. Understanding that the family is a complex system is an important part of preparing young people for parenthood. The formation of ideas about future parents occurs through the process of family gender-role identification, and the ideas of high school students about parenthood and family life have their own specificity. The conceptual structure of these ideas includes cognitive, emotional-evaluative and behavioral components.
Опис: Загалом батьківство, як психологічний феномен, виступає складною психологічною структурою особистості, що включає когнітивні, емоційні та поведінкові аспекти. Інтегральні компоненти цієї психологічної структури включають ціннісні орієнтації батьків, які визначають батьківські установки та очікування, сімейні цінності, а також батьківські почуття, позиції, відношення, відчуття відповідальності та стиль сімейного виховання. Сама проблема сімейно-шлюбних відносин постійно привертала увагу науковців. Необхідність подальшого розвитку власне інституту сім’ї в Україні висуває нові вимоги до підготовки молодого покоління до батьківства, сімейного життя та проведення досліджень, що надають нові науково обґрунтовані дані щодо підвищення рівня психологічної готовності юнаків і дівчат власне до майбутнього сімейного життя, народження дітей. Покращання знань молодого покоління саме про соціально-психологічні процеси, які проходять під час формування і розвитку сім’ї, виступає одним із способів зміцнення майбутньої сім’ї. Формування психологічної готовності молодого покоління саме до створення сім’ї та й усвідомленого батьківства є важливим завданням соціально-економічного розвитку сучасної нашої країни, оскільки сім’я відіграє дуже велику роль як у зміцненні здоров’я так власне у вихованні підростаючого покоління, а також забезпеченні економічного, соціального прогресу, а також поліпшенні демографічного положення. Період юності має всі необхідні передумови щодо підготовки покоління що підростає до майбутнього свідомого батьківства та сімейного життя. Цей період характеризується плануванням дорослого життя, завершенням статевого дозрівання особистості, виникненням потреби у активному спілкуванні з своїми однолітками протилежної статі, пробудженням жаги кохати і бути коханим, а також появою сексуальних інтересів. Проте, на сучасному етапі розвитку суспільства підготовка старшокласників до сімейного життя є недостатньою. Вона не відповідає віковим захопленням юнацтва і характеризується відсутністю належної підготовки викладачів, адекватних методів, технік і прийомів роботи з юнаками, відповідних методичних матеріалів. Ця недостатня підготовка не надає достатніх знань для вирішення труднощів, які можуть виникнути у майбутньому сімейному житті. Важлива частина підготовки молодих людей до майбутнього батьківства – це розуміння, що сім’я – це складна, організована система, яка має бути стійкою і пристосованою до шлюбу та успішного функціонування в майбутньому. Основним механізмом формування у юнаків і дівчат уявлень про майбутніх батьків є процес сімейної статево-рольової ідентифікації, який проявляється в прагненні відтворити модель батьківської сім’ї в майбутній сім’ї. При цьому форма батьківських стосунків також стає еталонною, хоча й не завжди. Уявлення старшокласників щодо батьківства, сімейного життя має специфічний зміст, структуру та рівень розвитку. Концептуальна структура щодо майбутнього батьківства і сім’ю включає: когнітивну (систему знань про саме сімейне життя, батьківство, себе як майбутнього батька, матір та сім’янина), емоційно-оцінну (ставлення до своєї майбутньої сім’ї, батьків, сімейного життя, народження дітей та їх оцінювання) і поведінкову (ідентифікаційна поведінка в сім’ї, моделі поведінки у ситуаціях сімейного конфлікту) складові. Когнітивний компонент чи складова уявлень про батьківство характеризується частковим усвідомленням старшокласниками функцій та обов’язків батька, матері та загалом сім’ї. Вони орієнтовані на рівноправність у господарсько-економічних відносинах і мають поверхневі уявлення про якості, які необхідні для щасливого сімейного життя. Також спостерігаються розбіжності у їх уявленнях щодо ідеальних якостей батька та матері. Вони мають обмежені уявлення про організацію найважливіших форм сімейного життя, права й обов’язки батьків, матеріальну та побутову організацію сімейного життя та способи проведення родиною вільного часу. Крім того, їх спрямованість полягає в створенні інтимно-особистісного шлюбу. Компонент емоційно-оцінний чи складова уявлень старшокласників щодо сім’ї характеризується позитивним ставленням і до сімейного життя, і до народження дітей, та до осіб протилежної статі, особистим критичним сприйняттям самого сімейного життя своїх батьків, власне ідентифікацією себе з батьками однакової статі. У поведінковому компоненті уявлень щодо батьківства можна виділити рівні ідентифікаційної поведінки. Зокрема, у юнаків ступінь ідентифікації щодо батьківського стилю спілкування з власними дітьми, зі своїми майбутніми вчинками у якості батька виражений сильніше. Крім того, стилі реагування особистості у різноманітних конфліктних ситуаціях також відрізняються за статевою приналежністю. Дівчата більше орієнтовані на компроміс, тоді як юнаки на суперництво. Сам зміст уявлень старшокласників щодо майбутнього батьківства та сім’ї характеризується неповнотою і неоднозначністю. Крім того, наявна педагогічна система школи не забезпечує достатньо формування оптимального рівня уявлень юнаків та дівчат щодо батьківства. Тому, необхідно переглянути та розробити нові форми роботи в цьому напрямку. Узагальнення та інтерпретація одержаних результатів експерименту надають підстави для зроблення висновків щодо уявлень дівчат та юнаків про феномен батьківства та роль чоловіка та жінки у цьому процесі, які є неповними та мають статеві відмінності. Сама модель батьківської сім’ї, яка була представлена, є взірцем для наслідування. Власне уявлення старшокласників щодо моделі своїх взаємин з майбутньою дитиною виявилися в цілому більш-менш сформованими, оскільки молодь вже теоретично визначилася щодо того, як формувати свою поведінку спілкуючись з дитиною. Дослідження, яке ми провели, не охопило всі аспекти того, як старшокласники уявляють собі майбутнє батьківство. Зокрема, очікується детальніше вивчити питання як різні методи та форми навчання впливають на формування їх уявлень щодо батьківства та сімейного життя, а також як цей процес пов’язаний з іншими психічними аспектами їх особистості та уявленнями щодо майбутнього батьківства в онтогенезі. Саме пошук відповідей на дані питання є предметом чергової роботи над даною проблемою.
Зміст: ВСТУП.РОЗДІЛ І. ТЕОРЕТИКО-ПСИХОЛОГІЧНИЙ АНАЛІЗ ПРОБЛЕМИ ФОРМУВАННЯ СВІДОМОГО БАТЬКІВСТВА У МОЛОДІ.1.1.Використання системного підходу для формування готовності до майбутнього батьківства в юнацькому віці.1.2.Соціально-психологічні особливості компонентів батьківства як особистісної стратегії.1.3.Формування готовності молоді до виконання статево-рольових функцій матері та батька в період юності.Висновок до розділу І.РОЗДІЛ ІІ. ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНЕ ВИВЧЕННЯ ФОРМУВАННЯ ТА РОЗВИТКУ СВІДОМОГО БАТЬКІВСТВА ЯК ОСОБИСТІСНОЇ СТРАТЕГІЇ У ВІЦІ ЮНАЦТВА.2.1.Характеристика вибірки, організація та проведення психолого-педагогічного дослідження.2.2.Аналіз та узагальнення результатів дослідження.2.3.Психологічна підготовка старшокласників до виконання ролей матері та батька.Висновок до розділу ІI.РОЗДІЛ ІІІ. ПСИХОЛОГІЧНА ДОПОМОГА ЩОДО ФОРМУВАННЯ НАВИЧОК СВІДОМОГО БАТЬКІВСТВА В ЮНАЦЬКОМУ ВІЦІ У НАВЧАЛЬНО-ВИХОВНИХ ЗАКЛАДАХ.3.1.Використання психотерапії для профілактики девіантних проявів батьківства.3.2.Психологічне консультування як засіб формування навичок відповідального свідомого батьківства.Висновок до розділу ІІІ.РОЗДІЛ ІV. ОХОРОНА ПРАЦІ ТА БЕЗПЕКА В НАДЗВИЧАЙНИХ СИТУАЦІЯХ.4.1. Основні напрямки в роботі з охорони навколишнього середовища.4.2.Надзвичайні ситуації соціального характеру.ЗАГАЛЬНІ ВИСНОВКИ.СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ.ДОДАТКИ.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/43626
Власник авторського права: © Черній Т.В., 2023
Перелік літератури: 1. Андрейко А.В. Батьківство як психологічний феномен. Наукові записки Інституту психології імені Г. С. Костюка АПН України Київ : Міленіум, 2006. Вип. 29. С. 57–63.
2. Бевз Г.М. Прийомна сім’я: соціально-психологічні виміри: монографія Київ : Видавничий Дім „Слово”, 2010. 352 с.
3. Безпалько О.В. Системний підхід до організації соціально-педагогічної роботи з дітьми та учнівською молоддю в територіальній громаді / Соціальна педагогіка: теорія та практика. 2006. № 3. С. 46–54.
4. Бондарчук О.І. Психологія сім’ї. Київ : МАУП, 2001. 196 с.
5. Борисенко Ю.В., Портнова А.Г. Родительство в контексте личной зрелости. Семейная психология и семейная терапия. 2018. № 4. С. 41–57.
6. Бочелюк В.Й. Сучасні підходи до формування шлюбно–сімейних уявлень та майбутнього батьківства у молоді. Соціально–психологічні особливості самореалізації особистості в сучасному суспільстві : монографія / за ред. В. Й. Бочелюка. Сєвєродонецьк : СНУ ім. В. Даля, 2016. С. 35–49.
7. Боярин Л. В. Соціально–психологічні особливості ціннісних орієнтацій юнаків в аспекті проблеми майбутнього батьківства. Теоретичні і прикладні проблеми психології : зб. наук. праць Східноукраїнського національного університету імені Володимира Даля. Сєвєродонецьк : СНУ ім. В. Даля, 2015. № 2(37). Т. 2. С. 52 – 58.
8. Братусь І., Гулевська-Черниш А., Лях Т. Формування навичок усвідомленого батьківства та ранній розвиток дитини (методичні матеріали) / Практ. психологія та соц. робота 2002. № 5. С. 36–49.
9. Буніна Л.М. Усвідомлене батьківство як соціально–педагогічне явище. Вісник Луганського державного педагогічного ун–ту ім. Тараса Шевченка. Серія : Педагогічні науки. 2003. №7. С. 18–20.
10. Бурлачук Л.Ф. Психологические особенности лиц, испытывающих затруднения при вступлении в брак (на материале службы знакомств). Психологический журнал. 1995. №3. С. 32 – 37.
11. Васильева Е.Н. Гендерные различия в структурных компонентах психологической готовности к родительству. Современные проблемы науки и образования. 2013. № 6. С. 13 – 19.
12. Васильченко О.М. Феномен батьківства в структурі репродуктивної поведінки особистості. Теоретичні і прикладні проблеми психології. №1(25). 2011. C. 24–30
13. Великий тлумачний словник сучасної української мови / уклад. В. Бусел. Київ : Ірпінь: ВТФ “Перун”, 2004. 1140 c.
14. Веретенко Т.Г., Гусак Н.І. Роль мікросередовища у ефективній підготовці юнаків-старшокласників до виконання соціальних ролей чоловіка та батька // Творча особистість учителя: проблеми теорії і практики: Наук. часоп. Нац. пед. ун-ту ім. М.П. Драгоманова: Зб. наук. пр. Вип.1(11). (Сер. 16). Київ : НПУ, 2004. С. 237-243.
15. Вишньовський В.В. Актуальні проблеми психології: Збірник наукових праць Інституту психології імені Г.С. Костюка. Психологія навчання. Генетична психологія. Медична психологія. 2015. Том. Х. Вип. 27. С 45-56.
16. Галян І.М. Психодіагностика: [навч. посіб.] Київ : Академвидав, 2009. 463 с.
17. Гусак Н.І. Інноваційні форми і методи орієнтації юнаків-старшокласників на створення повноцінної сім’ї Наукові записки кафедри педагогіки. Вип. IX. Харків: Основа, 2002. C. 89-98.
18. Гусак Н.І. Педагогічні проблеми підготовки юнацтва до сімейного життя Вісн. Харк. держ. пед. ун - ту ім. Г.С. Сковороди. 1998. №3.С.99-103.
19. Гусак Н.І. Роль школи та сім’ї в процесі підготовки юнацтва до сімейного життя Інформ.-метод. вісн. упр. освіти Харк. облдержадмін. 1999. № 17. С. 164-169.
20. Демидова Т.А. Проблеми підготовки молоді до сімейного життя. Психологія. Збірник наукових праць НПУ імені М.П. Драгоманова. Випуск 1. Київ. 1998. С.133-135.
21. Денисенко А.А. К вопросу о психологической готовности к супружеским взаимоотношениям. Наука і освіта. Спецвип. Одеса, 2000. С. 171–172.
22. Долинська Л.В., Демидова Т.А. Підготовка молоді до сімейного життя. (Соціально–психологічний тренінг.) Навчально-методичний посібник. Київ : НПУ імені М.П. Драгоманова, 2002. 73с.
23. Желібо Є.П. Безпека життєдіяльності: Навч. посібник Київ: Каравела, 2009. 285 с.
24. Жидецький В.Ц., Джигирей В.С., Мельников О.В. Основи охорони праці: Львів: Афіша, 2000. 348 с.
25. Зелінська Т. Амбівалентність батьківської гендерної ролі. Початкова школа. 2003. №3. С. 47–48.
26. Безпалько О.В., Звєрєва І.Д., Кияниця З.П., Кузьмінський В.О. Інтегровані соціальні служби: теорія, практика, інновації: Навч.-метод. Комплекс Київ : Фенікс, 2007. 528 с.
27. Камінська О.В. Психологічні детермінанти суб’єктивного благополуччя молоді у шлюбі. Теоретичні і прикладні проблеми психології : зб. наук. праць Східноукраїнського національного університету ім. В. Даля. Луганськ : Ноулідж, 2013. № 2 (31). С. 133–140.
28. Карасевич А.П. Формування готовності студентської молоді до створення сім’ї: автореф. дис. … канд. пед. наук. Київ. 2009. 21 с.
29. Керб Л.П. Основи охорони праці: Київ : КНЕУ, 2003. 215 с.
30. Кляпець О.Я. Підготовка молоді до подружнього життя. Київ : Міленіум, 2009. 104 c.
31. Кляпець О.Я. Психологічні чинники вибору молодою людиною цивільного шлюбу: автореф. дис. ...канд. психол. наук. Київ. 2004. 21 с.
32. Кравець В.П. Психофізіологічні та психолого–педагогічні аспекти формування усвідомленого батьківства. Київ : Академія, 2001. 244 с.
33. Кравець В.П. Ґендерна педагогіка. Тернопіль : Джура, 2003. 416 с.
34. Кравченко Т.В., Трубавіна І.М. Допомога батькам у вихованні дітей: [методичні рекомендації для соціальних працівників] Київ : Держсоцслужба, 2005. 100 с.
35. Левицька Т.Л. Розвиток психологічної готовності студентської молоді до створення сім’ї: автореф. дис. … канд. психол. наук. Хмельницький, 2009. 20 с.
36. Левчик Н.С. Шкільні програми з підготовки молоді до батьківства в США та Великій Британії : Трудова підготовка в закладах освіти. Київ, 2009. № 3 (61). С. 44-48.
37. Лемещенко О.Р. Аналіз наукових підходів до вивчення феномену «батьківство». Теоретичні і прикладні проблеми психології : зб. наук. праць Східноукраїнського національного університету імені Володимира Даля. Сєвєродонецьк : СНУ ім. В. Даля, 2015. № 3 (38). С. 223–231.
38. Максименко С.Д. Особистість починається з любові : Практична психологія та соціальна робота. 2004. № 9 (66). С. 1-8.
39. Мачуська І.М. Складові підготовки старшокласників до сімейного життя : Гуманізація навчально-виховного процесу: Збірник наукових праць. Слов’янськ, 2001. С. 290–292.
40. Мачуська І.М. Формування культури міжособистісного спілкування юнаків у їх підготовці до сімейного життя: дис... канд. пед. наук. Київ, 2004. 200 с.
41. Лактіонова Г.М. Методичні матеріали з питань формування усвідомленого батьківства : Київ : Держсоцслужба, Християнський дитячий фонд, 2006. 96 с.
42. Мещерякова С.Ю. Психологічна готовність до материнства : Питання України. 2002. № 5. С. 18-27.
43. Михеева Н.Д. Методики диагностики родительской компетентности. Практична психологія та соціальна робота. № 9. 2010. С. 49–56.
44. Мілютіна К.Л. Теорія та практика психологічного тренінгу : навч. посібник. Київ : МАУП, 2004. 192 с.
45. Мілютіна К.Л. Траєкторії життєвого шляху особистості в динамічному середовищі : монографія. Ніжин : Аспект–Поліграф, 2012. 298 с.
46. Пілецька Л.С. Матримоніальні уявлення як чинник суб’єктивного благополуччя особистості в шлюбі : монографія. Київ : Прінт Квік, 2015. 216 с.
47. Полтавська В. Приготування до подружнього життя. Львів : Свічадо, 2000. 104 с.
48. Помиткіна Л.В. Психологія сім’ї. Київ : НАУ–друк, 2010. 270 с.
49. Сидоренко А.В. Проблема психологічної готовності студентської молоді до сімейного життя. Теоретичні і прикладні проблеми психології. № 2(28). 2012. С. 269–274.
50. Алєксєєнко Т.Ф., Жданович Ю.М., Звєрєва І.Д. Соціальна педагогіка: словник довідник : Вінниця: Планер, 2009. 542 с.
51. Трухін І.О. Формування у молоді уявлень про сім’ю як необхідний етап підготовки до шлюбу. Вихователю про психологію та педагогіку сексуального розвитку дитини : наук.–метод. зб. [за ред. Т.В. Говорун]. Київ : ІЗМН, 1996. С. 124–133.
52. Усвідомлене батьківство як умова повноцінного розвитку дитини : методичні матеріали для тренера / за ред. Г. М. Лактіонової. Київ : Наук. світ, 2003. 107 с.
53. Усвідомлене батьківство як умова повноцінного розвитку дитини та підвищення виховного потенціалу громади: Методичні матеріали до тренінгу / Упоряд.: І.В. Братусь та ін.; за заг. ред. Г.М. Лактіонової. Київ : Наук, світ, 2004. 86 с.
54. Хартман О.Ю. До проблеми визначення стану сформованості навичок відповідального батьківства. Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. Серія : Педагогічні науки. 2009. №5. Ч. ІІ. С. 205–211.
55. Цюман Т.П. Формування культури життєвого самовизначення старшокласників засобами освітнього тренінгу: дис. канд. пед. наук: 13.00.05 Київ, 2008. 221 с.
56. Ягоднікова В.В. Як підготувати тренінг / Шкільному психологу. Усе для роботи: наук.-метод. журн. 2010. №8. С. 21-23.
Тип вмісту: Master Thesis
Розташовується у зібраннях:053 — психологія

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Магістерська Черній Т..docx156,85 kBMicrosoft Word XMLПереглянути/відкрити
Avtorsyka_dovidka_kvalifikaciyna_magistr_Chernii_T.docx20,12 kBMicrosoft Word XMLПереглянути/відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.

Інструменти адміністратора