Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/43568
Назва: Профдіагностика професійно важливих якостей працівників торгових мереж
Інші назви: Vocational diagnostics of professionally important qualities of retailers' employees
Автори: Приступа, Анастасія Михайлівна
Prystupa, Anastasiia
Приналежність: ТНТУ
Бібліографічний опис: Приступа А. М. Профдіагностика професійно важливих якостей працівників торгових мереж: кваліфікаційна робота на здобуття освітнього ступеня магістр за спеціальністю „053 — психологія“ / А.М. Приступа. — Тернопіль : ТНТУ, 2023. — 86 с.
Bibliographic description: Pristupa A. M. Professional diagnosis of professionally important qualities of employees of trade networks: qualification work for obtaining a master's degree in the specialty "053 — psychology". Ternopil: TNTU, 2023. 86 p.
Дата публікації: гру-2023
Дата подання: гру-2023
Дата внесення: 15-січ-2024
Видавництво: ТНТУ
Країна (код): UA
Місце видання, проведення: ТНТУ
Науковий керівник: Чорна, Ірина Михайлівна
Chorna, Iryna
УДК: 159.9
Теми: профдіагностика
vocational diagnostics
професійно важливі якості
professionally important qualities
професійне самовизначення
professional self-determination
профвідповідність
professional compliance
профвідбір
professional selection
профорієнтація
career guidance
HR-менеджер
HR manager
Діапазон сторінок: 86
Короткий огляд (реферат): У кваліфікаційній роботі здійснено ґрунтовний аналіз та систематизацію наукової літератури по проблемі профдіагностики професійно важливих якостей. Розкрито основні психологічні підходи до проблеми професійного самовизначення та профвідбору. Здійснено психологічний аналіз структури та особливостей професійної діяльності працівників торгової мережі. Розкрито особливості профдіагностики як засібу оцінки професійних якостей працівників на професійну відповідність вимогам професіограми та посадової інструкції працівника відповідної галузі. Здійснено теоретичне обґрунтування та розкрито механізми діагностики рівня сформованості професійно важливих якостей працівників торгових мереж. Розкрито методологію організації дослідження профвідповідності касирів торгового залу мережі маркетів. Методом експертної оцінки встановлено основні професійно важливі якості касира торгового залу. Обґрунтовано структуру профдіагностичного комплексу для діагностики рівня профвідповідності касирів торгового залу мережі маркетів. У відповідності до структури професійної діяльності, посадових обов’язків та встановлених професійно важливих якостей касира торгового залу, підібрано комплекс відповідних методик для діагностики рівня сформованості професійно важливих якостей. Розроблено систему уніфікації результатів методик, які увійшли до структури профдіагностичного комплексу. За допомогою профдіагностичного комплексу здійснено емпіричне дослідження профвідповідності касирів торгового залу мережі маркетів. За допомогою рейтингування, встановлено рівень профвідповідності працівника вимогам. Розроблено методичні рекомендації для підвищення рівня профвідповідності касирів торгового залу профвимогам. Запропоновано корекційно-розвиткову програму для підвищення рівня професійно важливих якостей касира торгового залу. Проаналізовано проблеми охорони праці та безпеки в надзвичайних ситуаціях, пов’язаних із професійною діяльністю касира торгового залу.
In the qualification work, a thorough analysis and systematization of scientific literature on the problem of vocational diagnostics of professionally important qualities was carried out. The main psychological approaches to the problem of professional self-determination and vocational selection are revealed. The psychological analysis of the structure and features of the professional activity of employees of the retail network is carried out. The features of vocational diagnostics as a means of assessing the professional qualities of employees for professional compliance with the requirements of the occupational program and job description of an employee in the relevant industry are revealed. The theoretical substantiation and mechanisms for diagnosing the level of formation of professionally important qualities of employees of retail chains are carried out. The methodology for organizing a study of professional compliance of cashiers of the sales area of a market chain is disclosed. The main professionally important qualities of a sales floor cashier are determined by the method of expert evaluation. The structure of the professional diagnostic complex for diagnosing the level of professional compliance of cashiers of the sales area of a market chain is substantiated. In accordance with the structure of professional activity, job responsibilities and the established professionally important qualities of a sales floor cashier, a set of appropriate methods for diagnosing the level of formation of professionally important qualities has been selected. A system of unification of the results of the methods included in the structure of the vocational diagnostic complex was developed. With the help of the vocational diagnostic complex, an empirical study of the professional compliance of cashiers in the sales area of a market chain was carried out. The level of professional compliance of the employee with the requirements was determined by means of rating. Methodical recommendations for increasing the level of professional compliance of sales floor cashiers with professional requirements have been developed. A correctional and development program is proposed to improve the level of professionally important qualities of a sales floor cashier. The problems of labor protection and safety in emergency situations related to the professional activity of a salesroom cashier are analyzed.
Опис: Аналізуючи вплив фінансових труднощів на людей та їх відношення до грошей, стає зрозумілим, що фінансовий досвід формується не лише під впливом економічних чинників. Індивідуальні особливості та соціально-економічні фактори впливають на сприйняття та управління фінансами. Гроші відіграють значну роль у соціальних взаємодіях, стаючи ключовим інструментом формування особистості. Незалежно від моделі фінансової поведінки, вони є засобом досягнення цілей, а оцінка їх ефективності стає важливою. У загальній економічній науці гроші розглядаються як товар зі спеціальною споживчою вартістю, виступаючи як загальний еквівалент товарів та капітал. Та насправді, вони відіграють ключову роль у формуванні психології людини у виживанні, самозадоволенні та в суспільстві загалом. Психологія грошей як наука вивчає вплив грошей на психіку та поведінку людей. Питання багатства та бідності тісно пов'язані з психологією грошей, а оскільки людина функціонує як в духовній, так і матеріальній сферах, гроші є формалізованою стороною матеріального світу, що визначає її ієрархію в суспільстві. Дослідження типів особистості за їх ставленням до грошей розкриває унікальний погляд на різноманітність сприйняття та управління фінансами. Кожен грошовий тип має власні особливості, що впливають на спосіб використання та розуміння грошей. Визначення власного грошового типу може стати першим кроком до ефективного управління фінансами та поліпшення фінансового стану. Це дослідження також підкреслює важливість індивідуального підходу до фінансової освіти та консультування. Це дозволяє створювати більш ефективні програми з фінансової грамотності, а також розробляти індивідуальні стратегії для кожного типу особистості з метою досягнення фінансового здоров'я та стабільності. Формування ставлення до грошей обумовлене різноманітними умовами, такими як виховання, оточення, освіта та особистий досвід. Ці фактори мають важливе значення у формуванні уявлень про гроші та їх значення в житті. У емпіричній частині було виконано поставлені завдання. Отримані результати дослідження свідчать про варіацію середніх заробітних плат у різних категоріях працівників та їх вплив на уявлення про гроші та фінансовий стан. Отже, заробітна плата є ключовим фактором у формуванні ставлення до грошей. Щодо ставлення до грошей та кредитів − дослідження показує, що всі групи опитаних користуються банківськими послугами. Однак використання кредитів відрізняється між ними: військові та молодь частіше користуються кредитами. Існують різниці у свідомості про фінансові тренінги та причини непогашення кредитів. Більшість груп вважають, що людям із психологічною залежністю від кредитів потрібна допомога. Така різниця у фінансовому підході вказує на потребу в усвідомленні та допомозі у керуванні фінансами. На основі дослідження проявів фінансової поведінки у різних групах, здійсненого за допомогою методики «Шкала грошових уявлень та поведінки», можна зробити наступні висновки: 1. учителі найбільш чутливі до свого фінансового стану та найчастіше відчувають потребу у грошах. Вони збирають кошти та прагнуть нагромадження, вважаючи, що незалежно від економії, грошей ніколи не вистачає; 2. у військових більше виражена тенденція використовувати гроші для впливу на інших та досягнення особистих цілей, порівняно з іншими групами респондентів. Їм більше властиво пишатися своїми фінансовими успіхами та використовувати це як маніпуляційний інструмент; 3. працівники освіти більш схильні до економії та заощадження грошей порівняно з молоддю. Вони активно використовують економічні стратегії, більше пишаються навичками ефективного витрачання та заощадження; 4. працівники ОМС проявляють об'єктивний підхід та вміння керувати своєю фінансовою ситуацією, демонструючи розумне ставлення до грошей. Інші групи також виявили себе добре у цьому плані. Отже, дослідження вказує на різноманітність у підходах до грошей та підтримує необхідність індивідуалізованого підходу до фінансової освіти та порад, щоб кожна група могла оптимізувати свої фінансові уявлення та підходи. Наше дослідження виявило, що багато людей мають обмежені знання щодо керування кредитами та грошовими стратегіями, приділяючи надмірну увагу значенню грошей. Однак тренінгова програма, що ми розробили, включає елементи групової терапії та короткотривалі заняття, спрямовані на підвищення рівня фінансової грамотності різних соціальних груп. Ця програма не лише покращує розуміння фінансових аспектів, але й допомагає уникати фінансових пасток та переосмислювати ставлення до грошей. Такий підхід має велике значення для ефективного управління фінансами та їх впливу на життя
Зміст: ЗМІСТ ВСТУП.РОЗДІЛ І. ТЕОРЕТИЧНИЙ АНАЛІЗ ПРОБЛЕМИ СТАВЛЕННЯ ЛЮДЕЙ ДО ГРОШЕЙ.1.1. Гроші як чинник формування економічної свідомості особистості.1.2. Характеристика грошових типів особистості.1.3. Визначальні умови формування ставлення до грошей.Висновок до розділу І.РОЗДІЛ ІІ. ЕМПІРИЧНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ ВІДНОШЕННЯ ЛЮДИНИ ДО ГРОШЕЙ ТА ЇХНЬОЇ РОЛІ У ЖИТТІ.2.1. Організація та проведення психодіагностичного дослідження.2.2. Аналіз результатів емпіричного дослідження.Висновки до розділу ІІ.РОЗДІЛ ІІІ. ПСИХОЛОГІЧНА ПРОГРАМА ФОРМУВАННЯ СТАВЛЕННЯ ДО ГРОШЕЙ.3.1. Інтердисциплінарний підхід у розробці програми ставлення до грошей.3.2. Зміст та структура тренінгу з підвищення фінансової грамотності.Висновки до розділу ІІІ.ІV. ОХОРОНА ПРАЦІ ТА БЕЗПЕКА В НАДЗВИЧАЙНИХ СИТУАЦІЯХ. 4.1. Система управління охороною праці в відділенні ПАТ «Банк».4.2. Аналіз небезпечних і шкідливих факторів умов праці банку. ЗАГАЛЬНІ ВИСНОВКИ. СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ 66 ДОДАТКИ 72
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/43568
Власник авторського права: © Приступа А. М., 2023
Перелік літератури: 1. Авер'янова Г., Москаленко В. Особливості економічної соціалізації молоді в умовах трансформації українського суспільства Соціальнопсихологічний вимір демократичних перетворень в Україні. / за заг. ред. За ред. Максименка С.Д., Циби В.Т., Шайгородського Ю.Ж. Київ: Укр. центр політичного менеджменту, 2003. С. 296 – 318.
2. Безпрозванна Т.А. Особливості генезису грошової культури сучасності. Культурологі, 2020. Вип. 42 (55). С 153-159.
3. Бєляєв О.О., Диба М.І., Кириленко В.І., Соціальна економіка: навч. посіб. Київ: КНЕУ, 2005. 196 с.
4. Білицька О. Особливості ставлення до грошей. Психологія і суспільство / за ред. О. Білицька, 2005. № 2. С. 45–52.
5. Бондарчук О.І., Гавлітіна Т.М., Смольська Л.М., Вронська В.М. Комплекс психодіагностичних методик дослідження професіоналізму педагогічних працівників. Київ-Рівне, 2016. 24 с.
6. Бутко М.П., Неживенко А.П., Пепа Т.В. Економічна психологія: навч. посіб. / за заг. ред. Бутка М.П. Київ: ЦУЛ, 2016. 232 с.
7. Власова-Чмерук О., Юдко А. Зв'язок задоволеності життям зі ставленням до грошей у осіб юнацького віку. Психологія особистості. Київ: Нац. авіац. ун-т, 2019. №1 (10). С. 123-128.
8. Гаркуша І.В. Основні типи ставлення особистості до грошей. Вісник університету імені Альфреда Нобеля. Педагогічні науки. Серія «Педагогіка і психологія». Дніпро: ун-т ім. А. Нобеля, 2018. №2 (16). С. 40-45.
9. Гупаловська В.А., Курилишин М. Монетарні установки жінок із різними кар’єрними орієнтаціями. Психологічні проблеми сучасності: Тези ХІІ наук.-практ. конф. студ. та мол. вчених (14-15 травня 2015 року). Львів, 2015. С. 30- 33.
10. Гусєва О.Ю., Легомінова С.В., Воскобоєва О.В., Ромащенко О.С., Хлевицька Т.Б. Психологія підприємництва та бізнесу: навч. посіб. Київ, 2019. 257 с.
11. Дейнека О. С. Динаміка макроекономічних компонентів образу грошей у повсякденній свідомості. Психологічний журнал. Дніпро, 2002. № 6. С. 13–21.
12. Зубіашвілі І. Ставлення до грошей як фактор економічної соціалізації. Соціальна психологія: зб. наук, праць К-ПНУ ім. І. Огієнка, Ін-т психології ім. Г.С. Костюка АПН України. Київ, 2008. №5. С. 109-122.
13. Зубіашвілі І.К. Ставлення до грошей як чинник економічної культури старшокласників. Соціально-психологічні закономірності становлення економічної культури молоді: монографія / В.В. Москаленко, О.В. Лавренко. Київ, 2015. С. 302-308.
14. Зубіашвілі, І.К. Соціально-психологічна сутність грошей. Соціальна психологія: зб. наук, праць К-ПНУ ім. І. Огієнка, Ін-т психології ім. Г.С. Костюка АПН України, № 1 (27).Київ, 2008. С. 128-141.
15. Зубіашвілі І.К. Теоретичні передумови становлення теорії психології грошей. Проблеми сучасної психології: зб. наук, праць К-ПНУ ім. І. Огієнка, Ін-т психології ім. Г.С. Костюка АПН України, Вип. 6, 2009. С. 246–254.
16. Іванчук Н.В. Гроші і кредит: навч. посіб. Острог: Вид-во Національного університету «Острозька академія», 2021. 332 с.
17. Карамушка Л.. Організаційна психологія. Економічна психологія: науковий журнал. / за ред. С.Д. Максименка, Л.М. Карамушки. 2023. № 4(30). 160 с.
18. Карамушка Л., Креденцер О., Паршак О. Основні тенденції розвитку психології грошей у зарубіжній та вітчизняній психології. Організаційна психологія. Економічна психологія. Київ, 2020. №4 (21). С. 49-59.
19. Карамушка Л.М., Ходакевич О.Г. Психологічні особливості ставлення студентської молоді до грошей: монографія. Київ, 2017. 200с.
20. Кожевнікова І.І. Психологічний аналіз відношення до грошей економічно успішних людей. Теоретичні і прикладні проблеми психології, 2006. №3 (14). С. 120-124.
21. Комарова О.О., Братченко Л.Є. Гроші як чинник соціальнопсихологічного впливу на людей у сучасному суспільстві. Соціальні технології: актуальні проблеми теорії та практики: зб. наук. праць. Класичний приватний ун-т. Запоріжжя. Вип. 83, 2019. С.127.
22. Комаровська В.Л. Ставлення до грошей як структурний компонент індивідуальної економічної свідомості. Проблеми загальної та педагогічної психології: зб. наук. праць Інституту психології імені Г. С. Костюка НАПН України / за ред. С.Д. Максименка. Київ, 2005. Том VII. Вип. 3. С. 164–170.
23. Курилишин М., Гупаловська В.А. Монетарні установки жінок із різними кар’єрними орієнтаціями. Психологічні проблеми сучасності: Тези ХІІ наук.-практ. Конф. студ. та мол. вчених. Львів, 2015. С. 30-33.
24. Кушнерчук М.О. Ставлення студентської молоді до грошей. Психосоціальний вимір буття особистості в сучасному суспільстві. Зб. тез конф. Львів, 2016. С. 47-50.
25. Лавренко О.В. Економічні настановлення як чинник становлення суб’єкта економічної соціалізації. Проблеми загальної та педагогічної психології: зб. наук. праць Інституту психології імені Г. С. Костюка НАПН України, 2011. №3. С. 211-219.
26. Ложкін Г.В., Спасєнніков В.В., Комаровська В.Л. економічна психологія: навч. посіб. Київ: ВД «Професіонал», 2004. 304 с.
27. Мазараки А., Ільїн В. Філософія грошей / А. Мазараки, В. Ільїн. Київ: Київ. нац. торг.-екон. ун-т, 2004. 718 с.
28. Москаленко В.В. Соціальна психологія: підручник. Київ: ЦУЛ, 2008. 688 с.
29. Нікітіна О.П., Хомуленко Т.Б. Психологія грошей: особистісновіковий аспект: монографія. Харків: Укр. інж.-пед. акад., Харків. нац. пед. Ун-т ім. Г. С. Сковороди. 2013. 233 с.
30. Нікітіна О.П. Психологічні особливості простору значень грошей у свідомості іноземних студентів. Психологічні науки: зб. наук. праць, 2013. Том 2. Випуск 10 (91). С. 222-227.
31. Паршак О.І. Вплив соціально-демографічних та організаційнопрофесійних характеристик персоналу комерційних організацій на його оцінку способів отримання грошей. Організаційна психологія. Економічна психологія. Київ, 2019. №1 (16). С. 64-73.
32. Паршак О.І. Психологічні особливості ставлення до грошей персоналу комерційних організацій: дис. … канд. псих. наук : 19.00.10. Київ, 2021. 300 с.
33. Періг І.М., Глущишин Т.В. Економічна свідомість як предмет психологічних досліджень. Актуальні задачі сучасних технологій: зб. матеріалів доп. учасн. VI Міжнар. наук.-техн. конф. молод. учен. та студ. Тернопіль: ТНТУ ім. І. Пулюя, 2017. С. 210-211.
34. Сімків М. Модифікований варіант методики А. Фернема «Шкала грошових уявлень та поведінки» (ШГУП). Український науковий журнал «Освіта регіону», 2012. № 2. URL: https://social-science.uu.edu.ua/article/829
35. Сімків М. Соціально-психологічні аспекти ставлення до грошей. Соціогуманітарні проблеми людини. 2010. №5. С. 209-217.
36. Смовженко Т.С. Соціальні функції грошей у контекстах філософськоекономічного дослідження. Філософія фінансової цивілізації: людина у світі грошей: Матеріали ІV Міжнар. філос.-економ. читань (18–20 травня 2011 року, Львів). Львів, 2011. С. 6-15.
37. Фера С.В. Економічна психологія: навч. посіб. / Фера С.В. Чернігів: ФОП Баликіна С.М., 2020. 164с.
38. Харіна О.Є. Ставлення до грошей сучасного студентства. Роль особистості у формуванні соціальних відносин у сучасному суспільстві: зб. наук. праць / за заг. ред. Н.В. Ківенко. Ірпінь, 2014. С. 170-176.
39. Шамне А.В. Ставлення до грошей, монетарні установки і цінності сучасної молоді України. Проблеми сучасної психології. 2018. №1. С. 189-195.
40. Шевченко С.В., Варіна Г.Б. Психологічні особливості сприйняття кредитних продуктів здобувачами вищої освіти. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Мелітополь, 2020. №12(57). С. 122-133.
41. Юрій С.І., Кізима Т.О. Фінансова грамотність населення в діалектиці сучасних освітніх тенденцій. Фінанси України. 2012. №2. С. 16-25.
42. Яновська С.Г., Туренко Р.Л., Фоломеєва Г.В. Емоційне ставлення до грошей студентів, які суб’єктивно готові до фінансового самозабезпечення. Вісник Харківського національного університету. Серія «Психологія». 2011. №959. С. 212-215.
43. Ярошевська В.М. Безпека життєдіяльності: Підручник. – Київ: ВД «Професіонал», 2004. – 559 с.
References: 44. Durvasula S. Money, Money, Money – How do Attitudes Toward Money Impact Vanity and Materialism? The Case of Young Chinese Consumers Journal of Consumer Marketing / S. Durvasula, S. Lysonski, 2010. Vol. 27. Iss. 2. P.169 — 179.
45. Engelberg E. Attitudes and Emotional Intelligence Journal of Applied Social Psychology / E. Engelberg, L. Sjöberg , 2006. Vol. 36. Iss. 8. P. 2027—2047.
46. Fogel, J., Schneider, M. Credit card use: Disposable income and employment status. Young Consumers, 12(1), 2011. P. 5–14.
47. Furnham A. The psychology of money. New York: Routledge / A. Furnham, M. Argyle., 1998. 121 р.
48. Goldberg H. Money Madness: The Psychology of Saving, Spending, Loving, and Hating Money Wellness Institute, Inc. / H. Goldberg, R. E. Lewis, 2000. 268 p.
49. Hou S.-Ch. An Empirical Study of Money Attitudes, Credit Card Use and Compulsive Buying among Undergraduates in Taiwan Proceedings of International Conference of Business and Information / See-Chien Hou, Zhung-Hsien Lin. (Singapore, 12—14 July 2006), 2006. P. 49 - 71.
50. Morgan Housel. The Psychology of Money: Timeless lessons on wealth, greed, and happiness Paperback: Harriman House. 2020. 256 p.
51. Tang T.L.P. The development of a short Money Ethic Scale: attitudes toward money and pay satisfaction revisited Personality and Individual Differences. / Thomas Li-Ping Tang, 1995. Vol. 19. Iss. 6. P. 809 - 816.
52. The Psychology in Spending and Saving: website. URL: https://www.psychologytoday.com/us/blog/how-do-life/202103/the-psychology-inspending-and-saving (дата звернення 02.11.2023).
53. Tatzel M. ‘’Money worlds’’ and well-being: An integration of money dispositions, materialism and price-related behavior Journal of Economic Psychology./ Miriam Tatzel, 2002. Vol.23. P. 103—126.
Тип вмісту: Master Thesis
Розташовується у зібраннях:053 — психологія



Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.

Інструменти адміністратора