Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/43431
Назва: Особливості пізнавальної сфери молодших школярів у навчальних закладах з інклюзивною формою навчання
Інші назви: Peculiarities of the cognitive sphere of junior high school students in educational institutions with an inclusive form of education
Автори: Грицик, Олена Володимирівна
Hrytsyk, Olena
Бібліографічний опис: Грицик О. В. Особливості пізнавальної сфери молодших школярів у навчальних закладах з інклюзивною формою навчання : кваліфікаційна робота на здобуття освітнього ступеня магістр за спеціальністю „053 — психологія“ / О.В. Грицик. - Тернопіль : ТНТУ, 2023. - 75 с.
Bibliographic description: Hrytsyk O.V. The topic of the work: Peculiarities of the cognitive sphere of junior high school students in educational institutions with an inclusive form of education, qualifying work for obtaining a master's degree in the specialty "053 — psychology" Ternopil: TNTU, 2023. 75 p.
Дата публікації: гру-2023
Дата подання: 2023
Дата внесення: 7-січ-2024
Видавництво: ТНТУ
Країна (код): UA
Місце видання, проведення: ТНТУ
УДК: 159.9
Теми: пізнавальна сфера
cognitive sphere
молодший школяр
junior high school student
інклюзивна освіта
inclusive education
Короткий огляд (реферат): Дане дослідження зосереджується на вивченні особливостей розвитку пізнавальної сфери молодших школярів, які мають розлад аутистичного спектру (РАС), у навчальних закладах, де використовується інклюзивна форма навчання. Автор детально розглядає сенсорні та перцептивні особливості дітей з РАС, рівень розвитку когнітивних функцій, аспекти комунікації та соціальної взаємодії. Мета дослідження полягає у теоретичному та практичному вивченні і експериментальному дослідженні особливостей пізнавальної діяльності у молодших школярів з розладами аутичного спектру. Автор досліджує визначення рівня пізнавальної сфери молодших школярів з розладами оптичного спектру (РАС) розробку методів корекції тієї сфери для її покращення.
This study focuses on the study of the peculiarities of the cognitive development of younger schoolchildren with autism spectrum disorder (ASD) in educational institutions that use an inclusive form of education. The author examines in detail the sensory and perceptual features of children with ASD, the level of development of cognitive functions, aspects of communication and social interaction. The purpose of the study is the theoretical and practical study and experimental study of the features of cognitive activity in younger schoolchildren with autism spectrum disorders. The author investigates the determination of the level of the cognitive sphere of younger schoolchildren with optical spectrum disorders (ASD), the development of methods of correction of that sphere for its improvement.
Опис: Це дослідження було викликане акцентом на розвиток пізнавальної діяльності, який є ключовим у навчальному процесі. Розвиток універсальних навчальних процесів і пізнання обумовлений умовами, які сприяють розвитку індивідуальних здібностей кожної дитини. Забезпечення рівних можливостей для отримання якісної освіти, враховуючи індивідуальні психологічні та фізіологічні особливості учнів, є важливим аспектом. Результати проведеного дослідження вказують на особливості розвитку мислення, пам‘яті та уваги, які є показниками ефективності навчання. Це допомагає вдосконалити навчальний процес та адаптувати методи навчання для ефективного розвитку пізнавальної діяльності. Важливо відзначити, що розвиток психіки у дітей із синдромом РАС є нерівномірним. Це призводить до поєднання обдарованості у окремих галузях, таких як музика, технічні науки та гуманітарні науки, з відставанням у розвитку звичайних життєво-необхідних навичок. Поєднання високої чутливості сенсорної та емоційної, разом із низьким рівнем психічного розвитку, призводить до виявлення дуже обмеженої активної уваги у дітей з аутизмом. З раннього віку такі діти відрізняються відсутністю інтересу до навколишніх предметів. Також у них спостерігаються порушення довільної уваги та її спрямованості. Водночас, завдяки підвищеній чутливості, діти можуть захоплюватися яскравими предметами та виявляти зацікавленість у них. Це одна з характерних особливостей РАС - високий ступінь насиченості психіки дітей. Для дітей із синдромом РАС характерне особливе реагування на різноманітні стимули. У сприйнятті дитини виявляються спотворення картини реального світу, відмінні від нормальних реакцій. Діти більше зацікавлені не в цілому предметі, а його окремими частинами. Більшість з них виявляє підвищену зацікавленість музикою. Вони також виявляють підвищену чутливість до запахів, вивчаючи навколишні предмети за допомогою облизування та обнюхування. Розлади аутичного спектру розміщують дітей з порушеннями психічного розвитку в особливий категорійний ряд. Діти з аутизмом вважаються "складними" дітьми через їхні унікальні особливості, що вимагають спеціальної підготовки. Детальне вивчення цієї проблеми виявляється ключовим, оскільки для розробки ефективних корекційних та навчальних програм необхідне глибоке розуміння цієї проблеми та її конкретних аспектів. У висновку зазначається, що загалом поставлені завдання у цій кваліфікаційній роботі були виконані. На першому етапі дослідження на підставі аналізу літературних джерел було складено програму методик, які допомогли вивчити особливості пізнавальної діяльності групи дітей із розладами аутичного спектру, віком від 6-8 років. На наступному етапі дослідження було реалізовано діагностику пізнавальної діяльності експериментальної групи дітей з РАС. Третій етап поєднував в собі складання індивідуальної корекційної програми для кожної дитини та її реалізацію. Навчання по індивідуальній програмі тривало чотири тижні. Після чого була проведена повторна, контрольна діагностика пізнавального рівня розвитку дітей з РАС. На кінцевому етапі дослідження було експерементально обґрунтовано ефективність корекційно-розвиткової програми . На початковій стадії дослідження у дітей з РАС не було інтересу до невербального спілкування, але після проходження чотирьох тижнів індивідуальної програми ми спостерігаємо покращення результатів у пізнавальній сфері, а саме спостерігається покращення розвитку уваги, пам‘яті і сприйняття. Діти краще орієнтуються в матеріалі, а здатність узагальнювати і вирішувати математичні завдання залишилися на тому ж рівні.
Зміст: ВСТУП 4, Розділ I. Психолого-педагогічні аспекти пізнавальної сфери молодших школярів у навчальних закладах з інклюзивною формою навчання 10 1.1. Сутність та особливості пізнавального процесу молодших школярів у навчальних закладах з інклюзивною формою навчання 10, 1.2. Особливості розвитку пізнавальної сфери молодших школярів з РАС 14, Висновок до розділу 19, Розділ II. Експериментальна робота визначення особливостей пізнавальної сфери молодших школярів у навчальних закладах з інклюзивною формою навчання 21, 2.1. Організація і методи дослідження пізнавальної сфери молодших школярів з РАС 21, 2.2. Діагностика розвитку пізнавальної сфери молодших школярів 24, Висновок до розділу 32 Розділ III. Корекційна робота з розвитку пізнавальної діяльності молодших школярів у навчальних закладах з інклюзивною формою навчання 34 3.1. Корекційна індивідуальна програма з розвитку пізнавальної діяльності у дітей з РАС 34 3.2. Оцінка ефективності розробленої програми 38 Висновок до розділу 45 Розділ IV.Охорона праці та безпеки в надзвичайних ситуаціях 47 4.1. Організація і проведення роботи з охорони праці в освітніх закладах 47 4.2. Соціалізація та формування безпечної поведінки в онтогенезі 50 Загальні висновки 53 Список використаних джерел 55 Додатки 59
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/43431
Власник авторського права: © Грицик О.В., 2023
Перелік літератури: 1. Багрій Я., Винник М., Чуприков А. Ранній дитячий аутизм : Видавництво Івано-Франківської державної медичної академії, ІваноФранківськ, 2005. 48с.
2. Багрій Я., Чуприков А. Ранній дитячий аутизм: сучасні проблеми. вид.: Галицький лікарський вісник, Івано-Франківськ, 2004. 75 с.
3. Бех І. Особистісно зорієнтоване виховання : наук.-метод. посіб. Київ: ІЗМН, 1998. 204 с.
4. Богуш А. М. Діти і соціум: особливості соціалізації дітей дошкільного та молодшого шкільного віку. Луганськ: Альма-матер, 2006. 368 с.
5. Богуш А. М., Гавриш Н. В., Саприкіна О. В. Теорія і методика розвитку мовлення дітей раннього віку: підручник для студентів вищих навчальних закладів факультетів шкільної освіти. Вид 2-е. Київ : Видавничий Дім «Слово», 2015. 408 с.
6. Бужинецька К. Психологічні бар‘єри в навчанні дітей із затримкою психічного розвитку. Особлива дитина: навчання і виховання. 2020. Т. 3, № 92. С. 35–43. URL: https://doi.org/10.33189/ectu.v3i92.30
7. Вишньовський В.В., Періг І.М. Методичні рекомендації до написання кваліфікаційної роботи магістра для студентів спеціальності 053 психологія. Тернопіль: ТНТУ ім. І. Пулюя, 2022. 68 с.
8.Гавриш Н. Безсонова О. Калейдоскоп інформаційно-ігрової творчості дітей : методичний посібник. Київ : Слово, 2015. 256 с.
9. Гріньова О. М., Терещенко Л. А. Дитяча психодіагностика: навчально-методичний посібник/авт.-упоряд. Вінниця: Нілан-ЛТД, 2015. 227 с.
10. Іванова І. Б. Соціально-психологічні проблеми дітей-інвалідів. Київ : Логос, 2000. 86 с.
11. Колупаєва А. А. Інклюзивна освіта: реалії та перспективи : монографія. Київ : Саммит-кн., 2009. 272 с.
12. Колупаєва А.А. До проблеми понятійно‐термінологічних визначень у сучаснійспеціальній педагогіці // Дидактичні та соціально‐психологічні аспектикорекційної роботи у спеціальній школі: Наук.‐метод. зб. Випуск 8. К., 2006. С. 105‐109.
13. Курасова А. Т. Дитячий аутизм: особливі діти з особливими потребами : thesis. 2015. URL: http://er.nau.edu.ua/handle/NAU/20543
14. Лазаренко Т. Психологічна адаптація до процесу навчання дітей 6-8 років із затримкою психічного розвитку : автореф. дис ... канд. психол. наук: 19.00.08. Київ, 2002. 23 с.
15. Лі Ц. Пізнавальна активність як риса особистості. Spiritual-intellectual upbringing and teaching of youth in the 21st century. 2022. № 4. С. 393–396.
16. Лозова В. І. Пізнавальна активність школярів. Харків: 1990. 89 с.
17. Островська К. О., Химко М. Б. Проблеми психологічної діагностики аутичних дітей. Львів: Видавничий центр ЛНУ імені Івана Франка, 2006.38 с.
18. Радченко М. О. Соціально-психологічна допомога батькам дітей із вадами розвитку в контексті хронічної екстремальності/авт.-упоряд. Київ, Магістеріум, (32), 2008. 32 с.
19. Романчук О. Неповносправна дитина в сім‘ї та в суспільстві. Львів: Літопис, 2008. 334 с.
20. Романчук О. Розлади спектру аутизму в запитаннях та відповідях. Львів : Колесо, 2009. 168 с.
21. Синьов В. М., Шульженко Д. І. Особливості умови соціалізації дітей з аутистичними порушеннями. Корекційна педагогіка та спеціальна психологіям : збірник наук. праць. К. : НПУ імені М. П. Драгоманова, № 21. 2012. С. 251–256.
22. Скрипник Т. Феноменологія аутизму: Монографія. Видавництво ―Фенікс‖, Київ, 2010. 320 с.
23. Скрипник Т. Діти з аутизмом в інклюзії: сценарії успіху: монографія. 2019. 208 с.
24. Скрипник Т. В. Підготовка дитини з розладами аутистичного спектра до навчання у закладі освіти./ авт.-упоряд. Київ: Альянт, 2019. 84 с.
25. Смоляр Г. Біхевіоральна терапія. Технології психічної інтеграції дітей з аутизмом: У 2-х томах. Т. ІІ. Київ, 249 с.
26. Тарасун В. Аутологія: теорія і практика: підручник. Київ : «Вадекс», 2018. 590 с.
27. Тарасун В., Хворова Г. Концепція розвитку, навчання і соціалізації дітей з аутизмом: Навч. посіб. для вищих навчальних заладів: Київ : Наук.світ, 2004. 100 с.
28. Токарева Н. М. Основи педагогічної психології. Тов ВНП "Інтерсервіс", 2013. URL: https://doi.org/10.31812/0564/1758
29. Хворова Г. Особливості корекційно-розвивального навчання дітей з аутизмом. Науковий часопис НПУ ім. МП Драгоманова, 2005. С. 247-258.
30. Хоманська Т. В. Психологічні механізми соціалізації дітей з аутизмом: компетентнісний підхід : магістерська робота. 2020. URL: https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/4795
31. Червонна Т. Ш. Корекційні заняття з розвитку психічних процесів у дітей 4-6 років /авт.-упоряд. Харків, 2009. 58 c.
32. Шевчук В. В., Клименко Ю. О. Комплексні порушення розвитку в дітей: наукові підходи та психологічні особливості. Pedagogical and psychological sciences: regularities and development trends. 2020. P. 434–451. URL: https://doi.org/10.30525/978-9934-26-023-0-27
33. Шульженко Д. Аутизм – не вирок. Львів: Кальварія, 2010. 122 с.
34. Шульженко Д. Методологія інклюзивної форми освіти: зб. наук. пр. / за ред. В. М. Синьова. – К.: НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2017. № 33. С.104 - 114.
35. Шульженко Д. Основи психологічної корекції аутистичних порушень у дітей: Київ : Слово, 2009.
36. Шульженко Д., Андрєєва Н. Корекційний розвиток аутичної дитини:(книга для батьків та педагогів) Київ: ДМ Кейдун, 2011.
37. Яценко Т. Діагностика психічного розвитку дітей дошкільного віку. Методичний посібник. ДНЗ №57: Кременчук, 2011. 84 с.
References: 38. Bahriy Y. Chuprykov A., Chuprykova E. New directions in studying early infantile autism. Aggression, suicidology, victimology, therapy and prophylaxis nicotine addiction. Fifth national conference with international participation of college private psychiatric practice, Bulgaria, 2004.
39. Baron-Cohen, S. Autism: a specific cognitive disorder of ‗mindblindness‘. Аутизм: специфічний когнітивний розлад "mindblindness". Міжнародний огляд психіатрії. International Review of Psychiatry, 2, 1990. 79- 88.
40. Frith, U. & Happe, F. Autism: beyond ‗theory of mind‘. (Аутизм: поза «теорією розуму»). Cognition, 50, 1994. 115-132.
41. Happe, F.G.E. Autism: cognitive deficit or cognitive style? (Аутизм: когнітивний дефіцит чи когнітивний стиль?). Trends in Cognitive Sciences, 3, 1999. 216-222. (Тенденції в галузі когнітивних наук).
42. Robert M. Joseph Eunice Kennedy Shriver Center, Waltham. Neuropsychological frameworks for understanding autism International Review of Psychiatry (Нейропсихологічні основи розуміння аутизму. Міжнародний огляд психіатрії), 11, 1999. 309 – 325.
43. Shopler E., Reichler R., Bashford A. Profi l Psychedukacyjny PEPR.– Gdansk: SPOA, 1995.
44. Shopler E., Reichler R., Lansing M. Thechniki nauczania dla rodzicow I profesjonalistow.– Gdansk: SPOA, 1995.
45. Shopler E., Reichler R., Parents as cotherapists in the treatmertn of psychotic children // Journal of Autism and Childhood Schzophrenia, 1971.– V.1.– P.87-102.
46. Wing, L. Early Diagnosis and the Impact of Autistic Handicap on the Family. Paris: Autism-Europe.1984.
47. Wing L., Związek między zespołem Aspergera i autyzmem Kannera.W. Frith U (red.).PZWL, Warszawa, 2005: 115-49.
Тип вмісту: Master Thesis
Розташовується у зібраннях:053 — психологія

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Грицик О. БПм61 Маг друк пдф.pdf1,98 MBAdobe PDFПереглянути/відкрити
Avtorsyka_dovidka_kvalifikaciyna_magistr Грицик О..docx16,55 kBMicrosoft Word XMLПереглянути/відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.

Інструменти адміністратора