Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/43371
Назва: Стресостійкість особистості як фактор впливу в управлінні персоналом
Інші назви: Stress Coping Skills of Personality as Effect Factor in HR Management
Автори: Жук, Неоніла Ігорівна
Zhuk, Neonila
Приналежність: ТНТУ
Бібліографічний опис: Жук Н. І. Стресостійкість особистості як фактор впливу в управлінні персоналом: кваліфікаційна робота на здобуття освітнього ступеня магістр за спеціальністю „053 — психологія“ / Н. І. Жук. - Тернопіль : ТНТУ, 2023.- 93 с.
Bibliographic description: Zhuk N. I. Stress Coping Skills of Personality as Effect Factor in HR Management, qualifying work for obtaining a master's degree in the specialty "053 — psychology". Ternopil: TNTU, 2023. 93 p.
Дата публікації: гру-2023
Дата подання: гру-2023
Дата внесення: 4-січ-2024
Країна (код): UA
Місце видання, проведення: ТНТУ ім. І. Пулюя
Науковий керівник: Вишньовський, Василь Володимирович
УДК: 159.9
Теми: 053
психологія
стрес
Stress
стресостійкість
Stress Coping Skills
гормони стресової відповіді
Stress Response Hormones
ресурси стресодолання
Stress Response Resources
управління персоналом
HR Management
мотивація
Motivation
психологічний клімат
Psychological Climate
Короткий огляд (реферат): У магістерській роботі проведений аналіз стресостійкості особистості та важливості її впливу на управління персоналом в організації. Загальна структура роботи дозволяє зрозуміти ключові аспекти стресостійкості та виявити їх значущість у вирішенні актуальних завдань управління персоналом. У дослідженні розглянуто взаємовплив стресостійкості особистості, нейробіологічних та нейрохімічних механізмів стресової відповіді на організм та ефективності управління персоналом й окремих його складових таких як набір та відбір, мотивація, планування та розвиток, лідерство, управління конфліктами, налагодження комунікації та взаємодії. Результати емпіричного дослідження вказують на тісний зв'язок між рівнем стресостійкості працівників та ефективністю управління персоналом. Виявлено, що особистості з вищою стресостійкістю краще пристосовуються до викликів професійного середовища та сприймають стресові ситуації як можливості для особистісного росту, набуття нових вмінь та навиків, а також визначено ключові ресурси стресодолання. Досліджено вплив міжособистісного спілкування на стресостійкість за допомогою транзактного аналізу, рівень згуртованості колективу та психологічного клімату. Запропоновано та проаналізовано результати авторського опитувальника, в основі якого покладено визначення задоволеності персоналу реалізацією основних функцій управління. Надано рекомендації щодо розвитку та підтримки стресостійкості особистості в контексті управління персоналом з врахуванням знання про негативний вплив стресу на мозок та вплив гормонів стресової відповіді на організм у процесі реалізації основних елементів впливу на персонал: мотивації, лідерства, комунікації та взаємодії. Зосереджено увагу на методах арт-терапії, зокрема розроблено вправи з використанням МАК та методики нейромалювання, які сприяють розвитку та підтримці психологічного благополуччя працівників. Використання творчого підходу арт-терапії надає можливість емпатійної взаємодії, сприяючи усвідомленню та вивільненню емоцій, зниженню рівня стресу серед працівників, покращенню психологічного клімату, згуртованості колективу, а отже формування продуктивного середовища праці.
Person stress coping skills and the importance of its effect on HR management in the organization are analyzed in the Master’s thesis. The general structure of the paper makes possible to realize the key aspects of stress coping skills and identify their importance in solving urgent problems of HR management. The study examines the interaction of stress resistance of the personnel, neurobiological and neurochemical mechanisms of stress response to the body and the effectiveness of HR management and its individual components, recruitment and selection, motivation, planning and development, leadership, conflict management, communication and interaction in particular. The results of the empirical study testify a close relationship between the level of stress coping skills of employees and the effectiveness of HR management. It was found that individuals with higher stress coping skills adapt better to the challenges of the professional environment and perceive stressful situations as opportunities for personal growth, acquisition of new skills and abilities, as well as key resources for stress recovery. The influence of interpersonal communication on stress coping skills with the transactional analysis, the level of team cohesion and psychological climate is studied. The results of the author's questionnaire, which are based on the determination of staff satisfaction with the implementation of the main management functions are proposed and analyzed. Recommendations for the development and maintenance of stress coping skills of the personnel for the HR management are provided. It was taking into account that the knowledge of the negative effect of stress on the brain and the effect of stress response hormones on the body in the process of implementing the main elements of influence on personnel are: motivation, leadership, communication and interaction. Attention is focused on the methods of art therapy exercises using MAC and neurodrawing techniques in particular, which contribute to the development and maintenance of psychological well-being of employees. The use of the creative approach of art therapy provides an opportunity for empathic interaction, contributing to the awareness and release of emotions, reducing stress levels among employees, improving the psychological climate, team cohesion, and therefore the formation of a effective working environment.
Опис: Отже, з результатів теоретичного аналізу наукової літератури бачимо, що стресостійкість є важливою складовою властивістю особистості та фактором впливу в управлінні персоналом, оскільки забезпечує можливість ефективно працювати у стресових умовах, які можуть виникати у результаті неефективних управлінських рішень стосовно соціально-психологічних елементів управління персоналом і керування підприємством загалом. Також розглянуто типи особистостей та типи керівників та потенціал їхньої стресостійкості. Висвітлено ключові аспекти, які дають розуміння взаємозв’язків нейропсихологічних процесів та здатності особистості ефективно реагувати на стресові ситуації. За допомогою психологічного дослідження стресостійкості персоналу виявлено вразливість працівників до стресу, спрямованість їхніх ресурсів до долання стресу, чинники незадоволеності працівників та можливості їх уникнення або зменшення. Також визначено напрямки ефективних управлінських рішень щодо мотивації, розвитку та комунікації з працівниками, налагодження згуртованості колективу та забезпечення комфортного психологічного клімату. Рекомендаціями для формування стресостійкості працівників є поради стосовно покращення стресостійкості у різних підходах психології, активування системи мотивації та управлінські рішення щодо неї, а також вправи для формування колективної стресостійкості методами арт-терапії: нейромалювання та МАК, що є екологічними та м’якими методами для пропрацювання стресу. Результати дослідження можуть слугувати основою для розробки програм підтримки працівників та розвитку кар’єри, розробку та проведення тренінгів та майстер-класів, спрямованих на формування та покращення їхньої стресостійкості, покращення психологічного клімату, вибору відповідних форм та методів управління персоналом.
Зміст: ВСТУП .РОЗДІЛ І. ТЕОРЕТИЧНИЙ АНАЛІЗ ПОНЯТТЯ СТРЕСОСТІЙКОСТІ ТА ФАКТОРІВ ВПЛИВУ В УПРАВЛІННІ ПЕРСОНАЛОМ.1.1. Теоретичний аналіз стресу та стресостійкості .1.2. Психологічні особливості управління персоналом.1.3 Психологічні фактори впливу та елементи стресостійкості особистості в управлінні персоналом.Висновок до розділу І РОЗДІЛ ІІ. ЕМПІРИЧНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ ФАКТОРІВ УПРАВЛІНСЬКОГО ВПЛИВУ НА СТРЕСОСТІЙКІСТЬ ОСОБИСТОСТІ.2.1. Обґрунтування методологічних засад дослідження .2.2 Опис основних методик дослідження стресостійкості особистості та елементів психосоціальної складової управління персоналом.3. Аналіз результатів дослідження стресостійкості особистості та елементів психосоціальної складової управління персоналом. Висновок до розділу ІІ.РОЗДІЛ ІІІ. ПРАКТИЧНІ ПОРАДИ ТА РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ФОРМУВАННЯ ТА ПОКРАЩЕННЯ СТРЕСОСТІЙКОСТІ ОСОБИСТОСТІ.3.1. Покращення стресостійкості у різних підходах психології.3.2. Рекомендації щодо застосування моделей розвитку стресостійкості та мотивації особистості.3.3. Практичні вправи для покращення стресостійкості інструментами арт-терапії.Висновок до розділу ІІІ. РОЗДІЛ IV. ОХОРОНА ПРАЦІ ТА БЕЗПЕКА В НАДЗВИЧАЙНИХ СИТУАЦІЯХ. 4.1. Охорона праці та психологічні чинники професійного травматизму. 4.2. Безпека праці, психосоціальна підтримка та психологічна допомога. ЗАГАЛЬНІ ВИСНОВКИ. СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ. ДОДАТКИ.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/43371
Власник авторського права: © Жук Неоніла Ігорівна, 2023
© Zhuk Neonila, 2023
Перелік літератури: 1. Адізес І.К. Стилі хорошого і поганого менеджменту / пер. з англ. В. Глінка. 2-ге вид. К., Наш формат, 2022. 224 с.
2. Бадер С.О. Нейрографіка як засіб розвитку креативного мислення майбутніх педагогів. Вісник ЛНУ імені Тараса Шевченка. 2021. № 6 (344), Ч. ІІ. C. 19 – 29. URL: http://dspace.luguniv.edu.ua/jspui/bitstream/123456789 /9259/1/2.%20Bader.pdf (дата звернення: 10.10.2023).
3. Балабанова Л.В., Сардак О.В. Управління персоналом: підручник. Київ: Центр учбової літератури, 2019. 468 с.
4. Балановська Т.І., Михайліченко М.В., Троян А.В. Управління персоналом: навчальний посібник для здобувачів вищої освіти спеціальності 281 Публічне управління та адміністрування. Київ: ФОП Ямчинський О.В. 2022. 371 с.
5. Балашова С.П., Васильєв С.П., Дубровинський Г.Р., Кирик В.Л. Практикум із військової психології: Навчальний посібник. К.: ВПЦ ”Київський університет”, 2015. 271 с.
6. Барретт Л.Ф. 7 1/2 уроків про мозок / пер. з англ. Я. Лебеденка. Х.: Книжковий клуб «Клуб Сімейного дозвілля», 2021. 208 с.
7. Берн Е. Ігри, в які грають люди / пер. з англ. К. Меньшикової. Х.: Книжковий Клуб «Клуб сімейного дозвілля», 2022. 256 с.
8. Бернетт Д. Наш дивакуватий мозок / пер. з англ. Ю. Маричева. Х.: Віват, 2019. 384 с.
9. Блінов О.А. Метафоричні асоціативні карти як сучасний метод психологічної хірургії. Актуальні проблеми соціології, психології, педагогіки: зб. наук. пр. Київського Національного університету ім. Тараса Шевченка. 2016. Вип. 4 (29). С. 6–11.
10. Буркало Н. Арт-терапія в сучасній психології. Psychological journal, 2019. 5(9). С. 189–204. URL: https://doi.org/10.31108/1.2019.5.9.13 (дата звернення: 10.10.2023).
11. Василів Н.Ю. Організація охорони праці щодо керування психосоціальними ризиками відповідно до стандарту ISO 45003:2021 в закладах вищої освіти. URL: https://publish.vntu.edu.ua/index.php/mn/mn2023/paper/viewFile/18451/15261 (дата звернення: 10.10.2023).
12. Володарська Н.Д. Роль нейрографіки в опредмечуванні почуттів особистості для відновлення психічного здоров’я. URL: https://doi.org/10.32843/2663-5208.2022.36.23. (дата звернення: 10.10.2023).
13. Герасимчук В.Г., Кузьмін О.Є., Мала Н.Т. Cтилі керівництва персоналом. URL: https://ela.kpi.ua/bitstream/123456789/5012/1/33.pdf (дата звернення: 10.10.2023)
14. Гоулман, Д. Емоційний інтелект / пер. з англ. С.-Л. Гумецької. Х., Віват, 2022. 512 с.
15. Грузіна І.А., Дериховська В.І. Проблеми розвитку персоналу в системі стратегічного управління підприємством : монографія. Х.: Вид. ХНЕУ ім. С. Кузнеця, 2014. 252 с.
16. Ґріфін Р., Яцура В. Основи менеджменту: Підручник / Наук. ред. В. Яцура, Д. Олесневич. Львів: БаК, 2001. 624 с.
17. Десятов Т. Лідерство як принцип управління. Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. Серія: Педагогічні науки. 2022. № 4, С. 11–18. URL: https://doi.org/10.31651/2524- 2660-2022-4-11-18 (дата звернення: 10.10.2023).
22. Зеркалов Д.В. Безпека життєдіяльності. Навч. посіб. К.: Основа, 2016. 267 с.
21. Занюк С.С. Психологія мотивації: Навчальний посібник. К.: Либідь, 2002. 304 с.
18. Діомідова Н.Ю. Ефективність МАК «Подолання» у розвитку стресостійкості особистості. Вісник ХНПУ імені Г.С. Сковороди. Психологія. 2021. Випуск 65. С. 251 – 261. URL: https://doi.org/10.34142/23129387.2021.65.16 (дата звернення: 10.10.2023).
19. Жук Н. Дослідження особливостей зарубіжного досвіду здійснення кадрової політики. Галицький економічний вісник. 2011. № 1. С. 15-24
20. Жук Н. Стресостійкість працівників як важливий чинник психологічного клімату в колективі. Теоретико-практичні аспекти розвитку науки, освіти та суспільства: збірник тез доповідей міжнародної науково- практичної конференції (Рівне, 28 квітня 2023 р.). Рівне: ЦФЕНД, 2023. С. 46–48
23. Кайлюк Є.М., Фесенко Г.Г. Психологія управління: навч. посіб. Харк. нац. акад. міськ. госп-ва. Х. : ХНАМГ. 2-ге вид. перероб. та доп. 2012. 202 с.
24. Карамушка Л.М., Сняданко І.І. Психологія організаційної культури (на матеріалі промислових підприємств): навчальний посібник, Київ-Львів, Край, 2010. 212 с.
25. Кауфман С. За межами піраміди потреб. Новий погляд на самореалізацію/ пер. з англ. А. Мораховська. К., Лабораторія, 2021. 400 с.
26. Кляпець О.Я., Лазоренко Б.П., Лєпіхова Л.А., Савінов В.В. Методики вивчення повсякденного стресу і способів розв’язання кризових життєвих ситуацій / За ред. Т.М. Титаренко. К.: Міленіум, 2009. 120 c.
27. Когут О.О. Матриця розвитку стресостійкості особистості. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Психологія» : науковий журнал. Острог: Вид-во НаУОА, січень 2021. № 12. С. 108–113
28. Кокун О.М., Мельничук Т.І. Резилієнс-довідник: практичний посібник. Київ: Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України. 2023. 25 с.
29. Кононова М.М., Кучма Т.В. Сутність стресу як психологічної категорії. Молодий вчений. 2021. № 1 (89). С. 28-32. URL: https://doi.org/10.32839/2304-5809/2021-1-89-6 (дата звернення: 10.10.2023).
30. Корольов Д.К. Психологічна оцінка персоналу. Навчальний посібник. Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2019. 160 с. 48
31. Корольчук В.М. Психологія стресостійкості особистості: автореф. дис. д- ра психол. наук: 19.00.01. Київ, Ін-т психології ім. Г.С. Костюка АПН України, 2009. 40 с.
32. Кравченко О.О., Кикоть С.В. Психологічні аспекти управління персоналом. Молодий вчений. 2016. № 3 (30). С.101 – 103
33. Крайнюк В.М. Психологія стресостійкості особистості: монографія. К.: Ніка-Центр, 2007. 432 с.
34. Москалець В.П. Психологія особистості: підручник. Вид. 2-ге, перероблене, доповнене. Київ – Івано-Франківськ: «Нова Зоря», 2019. 435 с.
35. Мушкевич М.І., Чагарна С.Є. Основи психотерапії : навч. посіб / за ред. М.І. Мушкевич. Вид. 3-тє. Луцьк : Вежа-Друк, 2017. 420 с.
36. Наугольник Л.Б. Психологія стресу: підручник. Львів: Львівський державний університет внутрішніх справ, 2015. 324 с.
37. Перша психологічна допомога : посібник для працівників на місцях. Київ: Унів. Вид-во ПУЛЬСАРИ, 2017. 64 с.
38. Подоляк Н. Структура асертивності з позиції континуально-ієрархічного підходу. URL: https://doi.org/10.24919/2312-8437.43.159086 (дата звернення: 10.10.2023).
39. Прищак, М.Д., Лесько О.Й. Психологія управління в організації: навчальний посібник. 2-ге вид., перероб. і доп. Вінниця, 2016. 150 с.
40. Психологічні детермінанти розвитку організаційної культури: Монографія / Карамушка Л.М., Креденцер О.В., Терещенко К.В. та ін.; за ред. Л.М. Карамушки. К.: Педагогічна думка, 2015. 288 с.
41. Ресурсоорієнтована модель стресодолання BASIC Ph. URL: https://arpp.com.ua/blog/resursooriyentovana-model-stresodolannya-basic-ph/ (дата звернення: 20.10.2023)
42. Розов В.І. Адаптивні антистресові психотехнології: Навч.посібн. К.: Кондор, 2005. 278 с.
43. Романюк В.Л. Дзеркальні нейрони та проблеми когнітивної психофізіології. Наукові записки. Серія “Психологія”. 2009. Випуск 12. С. 152 – 159
44. Сазонова Т.О., Федірець О.В. Пучка О.Ю. Соціально-психологічні методи управління персоналом у системі менеджменту сучасної організації. Приазовський економічний вісник. 2020. Випуск 5(22). URL: https://doi.org/10.32840/2522-4263/2020-5-17 (дата звернення: 10.10.2023).
45. Сапольскі Роберт М. Чому зебри не страждають на виразку/ пер. з англ. О. Лобастова. Харків: Вид-во «Ранок»: Фабула, 2023 – 400 с.
46. Семенюк А.С. Нейрографіка як засіб досягнення результатів Педагогічний пошук. 2023. 1 (117). C. 64-67.
47. Стороні М. Стресостійкість. Прості поради, як жити в сучасному світі / пер. з англ. Олени Замойської. Київ, Книголав, 2022. 272 с.
48. Стресостійкість: навчальний посібник / Бардин Н.М., Жидецький Ю. Ц., Кіржецький Ю.І. та ін.; за ред. Я.М. Когута. Львів: Львівський державний університет внутрішніх справ, 2021. 204 с.
49. Сучасні методи і засоби для визначення і діагностування емоційного стресу: монографія / за заг. ред. О.П. Мінцера. Вінниця : ВНТУ, 2010. 228 с.
50. Технології управління персоналом: монографія/ О.А. Гавриш, Л.Є. Довгань, І.М. Крейдич, Н.В. Семенченко. Київ, НТУУ «КПІ імені Ігоря Сікорського», 2017. 528 с.
51. Ткач Б. Нейроперсонологія – організаційна зброя охорони праці. Охорона праці. 2023. № 8. URL: https://ohoronapraci.kiev.ua/article/bezpeka- praci/nejropersonologia-organizacijna-zbroa-ohoroni-praci (дата звернення: 10.11.2023). 76
52. Ткач Б. Нейротехнології для безпеки праці. Охорона праці. 2023. № 7. URL: https://www.ohoronapraci.kiev.ua/article/news/nejrotehnologii-dla-bezpeki- praci (дата звернення: 10.11.2023).
53. Токмакова І.В., Войтов І.М., Штефан К.І. Розвиток технологій управління трудовим потенціалом підприємств. Вісник економіки транспорту та промисловості. 2018. № 63. С. 179-186.
54. Управління персоналом: підручник / за заг. ред. О.М. Шубалого. Луцьк : ІВВ Луцького НТУ, 2018. 404 с.
55. Чабан О.С. Стрес: а який препарат призначив би Ганс Сельє? Сімейна медицина, 2015. № 3. С. 85 – 90
56. Чабан О.С. Стрес та тривога: від нейрохімії до клініки. Що це дає лікарю- практику? Український медичний часопис. 2023. 1 (153). URL: www.umj.com.ua/uk/publikatsia-241916-stres-ta-trivoga-vid-nejrohimiyi-do- kliniki-shho-tse-daye-likaryu-praktiku (дата звернення: 10.10.2023).
57. Ягупов В.В. Професійний розвиток особистості фахівця: поняття, зміст та особливості. Наукові записки. 2015. Том 175. C. 22-28 5
References: 58. Armstrong, M. Armstrong’s Handbook of Human Resource Management Practice (11 ed.). London and Philadelphia: Kogan Page, 2009. 1089 p.
59. Baltes, B.B., Zhdanova, L.S., & Parker, C.P. Psychological climate: A comparison of organizational and individual level referents. Human Relations. 2009. № 62(5). P. 669–700. URL: https://doi.org/10.1177/0018726709103454 (дата звернення: 10.10.2023).
60. Colquitt, J., LePine, J.A., Wesson, M.J. Organizational Behavior: Improving Performance and Commitment in the Workplace. McGraw-Hill Education, 6-th ed, 2018. 585 p.
61. D’Silva P. Sailing the 7 Cs: Exploring loose parts as anchors to nurture resilience. He Kupu (The Word). 2021. Volume 6, Number 4. P. 12 – 17. URL: https://www.hekupu.ac.nz/sites/default/files/2021-05/04%20D’Silva.pdf (дата звернення: 01.10.2023).
62. Folkman, S., Moskowitz, J. Tedlie Stress, Positive Emotion, and CopingView. Current Directions in Psychological Science. 2000. Volume 9, Issue 4, P.115– 118. URL: https://doi.org/10.1111/1467-8721.00073 (дата звернення: 10.10.2023).
63. HBR Guide to Emotional Intelligence / Research by Daniel Goleman. Harvard Business School Press, Cambridge, MA, 2017. 256 p.
64. Kanten P., Gümüştekin G., Kanten S. Exploring the Role of A, B, C and D Personality Types on Individuals Work-Related Behaviors and Health Problems: A Theoretical Model. 2017. URL: https://api.semanticscholar.org/CorpusID:19 9500127 (дата звернення: 10.10.2023)
65. Lazarus, Richard S., Folkman, S. Stress, Appraisal, and Coping. Springer Publishing Company, NY, 1984 . 456 p.
66. Luthans, F., Youssef-Morgan, C.M. Psychological Capital: An Evidence-Based Positive Approach. Annual Review of Organizational Psychology and Organizational Behavior. 2017. Vol. 4. P. 339-366. URL: https://doi.org/10.1146/annurev-orgpsych-032516-113324 (дата звернення: 10.10.2023)
67. McGonigal, K. The Upside of Stress: Why Stress Is Good for You, and How to Get Good at It. New York, Penguin Publishing Group, 2015. 304 p.
68. Mund, P. (2016). Kobasa concept of hardiness: A study with reference to the 3Cs. International Research Journal of Engineering, IT & Scientific Research. 2016. 2(1), P. 34 – 40. URL: https://sloap.org/journals/index.php/irje is/article/view/243 (дата звернення: 10.10.2023).
69. Reminiscences of Hans Selye, and the Birth of “Stress”. URL: https://www.stress.org/about/hans-selye-birth-of-stress (дата звернення: 10.10.2023)
70. Seaward, B.L. Managing stress: principles and strategies for health and well- being. by Jones and Bartlett Publishers, LLC. 6th ed. 2009. 598 p.
71. Selye, H. Stress without Distress. Philadelphia, PA: Lippincott. 1974. 178 p.
72. Taylor, S. Tend and Befriend: Biobehavioral Bases of Affiliation Under Stress. Current Directions in Psychological Science. 2006. 15(6). P. 273-277. URL: https://doi.org/10.1111/j.1467-8721.2006.00451.x (дата звернення: 10.10.2023).
73. Wilczyński, A., Kołoszycz, E. Applying the PERMA model in employee wellbeing. E-mentor. 2023. 2(99), P. 39–46. URL: https://doi.org/10.15219/em99.1605 (дата звернення: 10.10.2023)
74. Wirga, M., Debernardi, M. The ABCs of cognition, emotion, and action. Archives of Psychiatry and Psychotherapy. 2002. 4. P. 5-16.
75. Zajicek, G. Wisdom of the body. Medical Hypotheses. 1999. Volume 52, Issue 5. P. 447-449. URL: https://doi.org/10.1054/mehy.1997.0679 (дата звернення: 10.10.2023).
Тип вмісту: Master Thesis
Розташовується у зібраннях:053 — психологія

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Avtorsyka_dovidka_ЖУК Н.-2.doc142 kBMicrosoft WordПереглянути/відкрити
ЖУК_Н_магістерська робота-2.pdf993,4 kBAdobe PDFПереглянути/відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.

Інструменти адміністратора