Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/43246
Назва: Психологічний супровід професійної діяльності прикордонників в умовах воєнного часу
Інші назви: Psychological support of professional activities of border personnel under wartime conditions
Автори: Фаберський, Віталій Михайлович
Faberskyi, Vitalii
Приналежність: ТНТУ ім. І. Пулюя
Бібліографічний опис: Фаберський В.М. Психологічний супровід професійної діяльності прикордонників в умовах воєнного часу : кваліфікаційна робота на здобуття освітнього ступеня магістр за спеціальністю „053 — психологія“/ В.М. Фаберський. - Тернопіль : ТНТУ, 2023. - 75 с.
Bibliographic description: Faberskyi V. Psychological support of professional activities of border personnel under wartime conditions : qualifying work for obtaining a master's degree in the specialty "053 — psychology". Ternopil: TNTU, 2023. 75 s.
Дата публікації: гру-2023
Дата подання: гру-2023
Дата внесення: 2-січ-2024
Видавництво: ТНТУ
Країна (код): UA
Місце видання, проведення: ТНТУ ім. І. Пулюя
Науковий керівник: Періг, Ірина Мирославівна
УДК: 159.9
Теми: 053
психологія
психологічний супровід
psychological support
прикордонник
border guard
психологічна профілактика
psychological prevention
психологічна допомога
psychological assistance
психологічна діагностика
psychological diagnostics
Діапазон сторінок: 75
Короткий огляд (реферат): У кваліфікаційній роботі магістра обґрунтовано важливість психологічного забезпечення прикордонників, особливо в умовах воєнного часу, оскільки дана категорія потребує професійного психологічного супроводу, який пов’язаний із моніторингом морально-психічного здоров’я, наданням психологічної допомоги, підтримки, розвантаження та психологічної реабілітації. Психологічний супровід в сфері охорони державного кордону — це комплексний підхід з реалізації заходів стосовно збереження ментального здоров’я, забезпечення оптимального для роботи психічного стану особового складу під час професійної діяльності прикордонників завдяки збереження психічної стійкості або резильєнтності до впливу стресогенних факторів психологічної готовності до виконання професійно-важливих завдань та профілактика виникнення деструктивних психічних станів. Визначено, що психологічна готовність працівників прикордонної служби є важливою особистісною якістю і включає наступні компоненти: 1) мотиваційно-ціннісний, 2) інтелектуальний (когнітивний), 3) операційно-діяльнісний, 4) особистісний, 5) вольовий, 6) мотиваційно-ціннісний, 7) психічний. Емпірично було досліджено, що нервово-психічна стійкість як професійно-важлива якість прикордонника диференціюється в залежності від професійного рівня, військового звання, досвіду роботи і посади прикордонника. Такий рівень психологічної рівноваги пояснюється високим професіоналізмом офіцерського складу, досвідом роботи, особистісним потенціалом, організаційними здібностями, високим рівнем адаптивності, здатністю до саморегуляції. Професійний успіх діяльності прикордонника залежить не лише від його підготовленості і виконання службових завдань, але і від від його психологічної сумісності, спрацьованості та здатності гнучко адаптуватися в колективі військових, ініціювати службові і неформальні контакти, справляти позитивне враження, завойовувати авторитет та повагу. Сумісність витікає з цільових установок прикордонників, відношення до діяльності, міжособистісного спілкування, довіри один до одного, симпатій, уваги та підтримки. До програми психологічного забезпечення належать: психологічна діагностика, психологічна бесіда, профілактична робота, пропаганда психологічних знань, соціально-психологічний тренінг, когнітивно-поведінкова психотерапія, арттерапія, релаксаційне та аутогенне тренування, психоедукаційне навчання, психологічний дебрифінг.
The master's thesis substantiates the importance of psychological support of border guards, especially in wartime conditions, since this category needs professional psychological support, which is related to monitoring moral and mental health, providing psychological assistance, support, relief and psychological rehabilitation. Psychological support in the field of state border protection is a comprehensive approach to the implementation of measures related to the preservation of mental health, ensuring the optimal mental state of personnel during the professional activities of border guards due to the preservation of mental stability or resilience to the influence of stressogenic factors, psychological readiness to perform professional important tasks and prevention of destructive mental states. It was determined that the psychological preparedness of border guards is an important personal quality and includes the following components: 1) motivational and valuable, 2) intellectual (cognitive), 3) operational and activity, 4) personal, 5) volitional, 6) motivational and valuable, 7) mental. It was determined that the psychological preparedness of border guards is an important personal quality and includes the following components: 1) motivational and valuable, 2) intellectual (cognitive), 3) operational and activity, 4) personal, 5) volitional, 6) motivational and valuable, 7) mental. It was empirically investigated that neuropsychological stability as a professionally important quality of a border guard differs depending on the professional level, military rank, work experience and position of a border guard. This level of psychological balance is explained by the high professionalism of the officers, work experience, personal potential, organizational skills, high level of adaptability, and the ability to self-regulate. The professional success of a border guard depends not only on his preparation and performance of official tasks, but also on his psychological compatibility, efficiency and ability to adapt flexibly in the military team, initiate official and informal contacts, make a positive impression, win authority and respect. Compatibility stems from the target attitudes of border guards, attitude to activities, interpersonal communication, trust in each other, sympathy, attention and support. The psychological support program includes: psychological diagnosis, psychological discussion, preventive work, promotion of psychological knowledge, social-psychological training, cognitive-behavioral psychotherapy, art therapy, relaxation and autogenic training, psychoeducational training, psychological debriefing.
Опис: В умовах війни велика напруга позначилася на житті більшості людей, особливо тих, чия професійна діяльність пов’язана із захистом територіальної цілісності, державного кордону України та безпеки громадян. Саме прикордонники є тією категорією військових, які реалізовують функцію охорони та безпеки держави і контролюють дотримання законності перетину кордону та перебувають в особливо напружених та екстремальних умовах оперативно-службової діяльності. Дана категорія фахівців потребує професійного психологічного супроводу, який пов’язаний із моніторингом морально-психічного здоров’я, наданням психологічної допомоги, підтримки, розвантаження та психологічної реабілітації. Основними завданнями психологів під час здійснення психологічного супроводу прикордонників при виконанні професійних завдань є: попередження психоемоційного перевантаження, невідкладне надання психологічної допомоги; проведення заходів психологічної реабілітації з потребуючими; психологічне відновлення боєздатності психотравмованих прикордонників. Психологічний супровід в сфері охорони державного кордону — це комплексний підхід з реалізації заходів стосовно збереження ментального здоров’я, забезпечення оптимального для роботи психічного стану особового складу під час професійної діяльності прикордонників завдяки збереження психічної стійкості або резильєнтності до впливу стресогенних факторів психологічної готовності до виконання професійно-важливих завдань та профілактика виникнення деструктивних психічних станів. Визначено, що психологічна готовність працівників прикордонної служби є важливою особистісною якістю і включає наступні компоненти: 1) мотиваційно-ціннісний, 2) інтелектуальний (когнітивний), 3) операційно-діяльнісний, 4) особистісний, 5) вольовий, 6) мотиваційно-ціннісний, 7) психічний. До основних видів діяльності належать здатність аналізувати стан контролю кордону через пункти пропуску, вміння реагувати на зміни інфраструктури пунктів пропуску, це організація контролю на пунктах пропуску і запобігання злочинам в галузі прикордонної безпеки (контрабанда, зброя, наркотики, люди), стягнення штрафів, переговорні процеси, виступи і наради. До роботи прикордонника стоять вимоги стосовно його психологічної готовності, тому вирішили дослідити емоційну складову його професійної поведінки, оскільки його діяльність відбувається в екстремальних умовах, особливо в часі війни. Підібрано комплекс взаємодоповнюючих методик, спрямованих на дослідження психоемоційних станів прикордонників, стратегії їхньої поведінки в напружених умовах професійної діяльності, визначення професійної тривоги, факторів її виникнення, визначення копінг-стратегій поведінки в умовах виконання професійно-важливих завдань. Емпірично було досліджено, що нервово-психічна стійкість як професійно-важлива якість прикордонника диференціюється в залежності від професійного рівня, військового звання, досвіду роботи і посади прикордонника. Такий рівень психологічної рівноваги пояснюється високим професіоналізмом офіцерського складу, досвідом роботи, особистісним потенціалом, організаційними здібностями, високим рівнем адаптивності, здатністю до саморегуляції. Офіцери-прикордонник часто стикаються з відчуттям невизначеності, станом психічної напруженості, браку часу для прийняття конструктивного рішення, надмірної відповідальності, фрустрації, зумовлені визнанням позиції, що їхня професійна діяльність може бути не бездоганна, а з помилками, неконструктивними діями. Нервово-психічна нестійкість пов’язана з нестабільною роботою нервової системи, її зривами при надмірних навантаженнях з боку психічних та фізичних ресурсів. Високі показники позначаються на адаптації людини до стресових умов перебування. Старшинський і сержантський склад частіше стикається із граничним станом нервово-психічної напруженості, в складних обставинах у них відзначаються риси дезадаптації, ускладнюється застосування набутих навичок, знижується працездатність, блокуються когнітивні та інші пізнавальні функції, погіршується контроль за ситуацією, проявляється розгубленість, імпульсивність дій. З результатів дослідження трудового стресу варто зазначити, що не лише професійні ситуації, їх зміст та характер викликають утруднення їх вирішення, але і соціально-психологічні чинники, а саме комунікації по горизонталі, так і по вертикалі. Такі труднощі зумовлені адаптацією до нових професійних умов початківців, їхніми індивідуально-психологічними якостями, а саме рисами характеру, особливостями темпераменту, переважаючими способами та стилями поведінки в конфліктних ситуаціях. Досліджено, що низький рівень професійної підготовки пов’язаний з незначним терміном роботи в прикордонній службі, такі військові, які є випускниками ЗВО мають труднощі роботи з документацією, контролем прикордонних підрозділів та нарядів, низьку військову підготовку. Професійний успіх діяльності прикордонника залежить не лише від його підготовленості і виконання службових завдань, але і від від його психологічної сумісності, спрацьованості та здатності гнучко адаптуватися в колективі військових, ініціювати службові і неформальні контакти, справляти позитивне враження, завойовувати авторитет та повагу. Сумісність витікає з цільових установок прикордонників, відношення до діяльності, міжособистісного спілкування, довіри один до одного, симпатій, уваги та підтримки. До програми психологічного забезпечення належать: психологічна діагностика, психологічна бесіда, профілактична робота, пропаганда психологічних знань, соціально-психологічний тренінг, когнітивно-поведінкова психотерапія, арттерапія, релаксаційне та аутогенне тренування, психоедукаційне навчання, психологічний дебрифінг.
Зміст: ВСТУП. РОЗДІЛ І. ТЕОРЕТИЧНИЙ АНАЛІЗ ПСИХОЛОГІЧНОГО СУПРОВОДУ В ПРОФЕСІЙНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ ПРИКОРДОННИКІВ.1.1. Наукове трактування психологічного супроводу в структурі психологічного забезпечення прикордонної служби. 1.2. Складові психологічного супроводу прикордонників.1.3. Екстремальність діяльності прикордонників у воєнний період та вимоги до психічної діяльності.Висновок до розділу І.РОЗДІЛ ІІ. ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ ПСИХОЛОГІЧНОГО СТАНУ ГОТОВНОСТІ ПРИКОРДОННИКІВ ДО ПРОФЕСІЙНИХ ЗАВДАНЬ. 2.1. Характеристика процедури комплексного дослідження психоемоційного стану працівників прикордонної служби.2.2. Аналіз результатів діагностичного дослідження.Висновок до розділу ІІ.РОЗДІЛ ІІІ. ПРОГРАМА ПСИХОЛОГІЧНОГО СУПРОВОДУ ПРИКОРДОННИКІВ. 3.1. Структурна схема психологічного супроводу працівників прикордонної служби.3.2. Психологічна реабілітація постраждалих прикордонників внаслідок воєнних дій.Висновок до розділу ІІІ. РОЗДІЛ ІV. ОХОРОНА ПРАЦІ ТА БЕЗПЕКА В НАДЗВИЧАЙНИХ СИТУАЦІЯХ.4.1. Надання першої допомоги при знепритомненні, шоку, тепловому та сонячному ударах, опіку, oбмороженні.4.2.Дії під час пожежі. Евакуація. План евакуації на випадок пожежі.ЗАГАЛЬНІ ВИСНОВКИ. СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ. ДОДАТКИ
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/43246
Власник авторського права: © Фаберський В.М., 2023
URL-посилання пов’язаного матеріалу: https://psy.knu.ua/files/pdf/web/download/%D0%97%D0%B1%D1%96%%80%D0%BD%D0%B8%D0%BA_%D1%82%D0%B5%D0%B7_%D0%92%D1%96%D0%B9%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%BE%D0%B2%D0%B0_%D0%BF%D1%81%D0%B8%D1%85%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B3%D1%96%D1%8F_2016.pdf
http://dspace-s.msu.edu.ua:8080/bitstream/123456789/8228/2/Psychological%20_readiness%20_as_%20a%20_component%20_of_%20complex_%20training.pdf
http://habitus.od.ua/journals/2022/41-2022/21.pdf
https://www.president.gov.ua/news/olena-zelenska-mentalne-zdorovya-odin-iz-najbilshih-globalni-85665.
http://psychology-naes-ua.institute/files/pdf/disertaciyalitvin1-compressed_1542742687.pdf.
https://narkosumy.lic.org.ua/statti/ posttravmatychnyj-stresovyj-rozlad-u-vijskovosluzhbovtsiv-uchasnykiv-bojovyh-dij
https://lib.iitta.gov.ua/166270/1/Dis_Mul.pdf
https://evnuir.vnu.edu.ua/bitstream/123456789/1338/3/pon_suprov.pdf
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0533-21#Text.
https://www.osce.org/files/f/documents/4/d/430841.pdf
https://ps.journal.kspu.edu/index.php/ps/article/view/1504/1371
Перелік літератури: 1. Агаєв Н. А., Кокун О. М., Пішко І. О., Лозінська Н. С., Остапчук В. В., Ткаченко В. В. Збірник методик для діагностики негативних психічних станів військовослужбовців: Методичний посібник. К.: НДЦ ГП ЗСУ, 2016. 234 с.
2. Варій М. Й. Козяр М. М., Коваль М. С. Військова психологія і педагогіка : посібник / Львів : Сполом, 2003. 624 с.
3. Військова психологія у вимірах війни і миру: проблеми, досвід, перспективи: Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції з міжнародною участю. Наукове видання. К.: КНУ ім. Тараса Шевченка. Київ: Видавництво, 2016. URL: https://psy.knu.ua/files/pdf/web/download/%D0%97%D0%B1%D1%96%%80%D0%BD%D0%B8%D0%BA_%D1%82%D0%B5%D0%B7_%D0%92%D1%96%D0%B9%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%BE%D0%B2%D0%B0_%D0%BF%D1%81%D0%B8%D1%85%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B3%D1%96%D1%8F_2016.pdf (дата звернення: 15.11.2023).
4. Воронова О. Психологічна готовність як складова комплексної підготовки фахівців до діяльності в екстремальних умовах. URL: http://dspace-s.msu.edu.ua:8080/bitstream/123456789/8228/2/Psychological%20_readiness%20_as_%20a%20_component%20_of_%20complex_%20training.pdf (дата звернення: 15.11.2023).
5. Горбунова В. В., Климчук В. О. Посттравматичний стресовий розлад VERSUS: посттравматичне зростання. Психологічна допомога особам, які беруть участь в антитерористичній операції : матеріали міжвідом. наук.-практ. конф., м. Київ, 30 берез. 2016 р. Київ, 2016. 248 с.
6. Грибок А. О. Психічне здоров’я військовослужбовців Збройних Сил України як головний фактор успішного виконання бойових завдань в складних та екстремальних умовах. Актуальні проблеми психології. Збірник наукових праць Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України. Київ, 2018. Том. ХІ : Психологія особистості. Психологічна допомога особистості. Вип. 18. С. 21‒40.
7. Грубі Т. В., Купчишина В. Ч. Психологічні детермінанти формування мотивації прикордонників до професійної діяльності. Габітус. Випуск 41. 2022. С. 124-129. URL: http://habitus.od.ua/journals/2022/41-2022/21.pdf (дата звернення: 10.12.2023).
8. Журавель А. П. Психологічний супровід оперативно-службової діяльності особового складу підрозділів охорони державного кордону України : автореф. дис... канд. психол. наук: 19.00.09 / Нац. акад. держ. прикордон. служби України ім. Б. Хмельницького. Хмельницький, 2006. 20 с.
9. Журавльова Н. Ю. Особливості формування підтримуючих стосунків у психотерапевтичній роботі з сім’ями ветеранів / Особливості стосунків «психотерапевт – клієнт» у сучасному соціокультурному середовищі : монографія / З. Г. Кісарчук, Я. М. Омельченко, Г. П. Лазос та ін. ; за ред. З. Г. Кісарчук. К. : Видавничий Дім «Слово». С. 129‒154. URL: http://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/708934 (дата звернення: 10.12.2023).
10. Зеленська О. Ментальне здоров’я – один із найбільших глобальних викликів майбутнього. URL: https://www.president.gov.ua/news/olena-zelenska-mentalne-zdorovya-odin-iz-najbilshih-globalni-85665. (дата звернення: 10.12.2023).
11. Кокун О. М. Всеукраїнське опитування «Твоя життєстійкість в умовах війни» : препринт. Київ : Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України. 2022. 46 с.
12. Кокун О. М., Пішко І. О., Лозінська Н. С., Олійник В. О., Хоружий С. М., Ларіонов С. О., Сириця М. В. Особливості надання психологічної допомоги військовослужбовцям, ветеранам та членам їхніх сімей цивільними психологами : метод. посіб. К. : 7БЦ, 2023. 175 с.
13. Комар З. Психологічна стійкість воїна / підручник. Київ. 2017. 184 с.
14. Корольчук В. М. Психологія стресостійкості: [монографія] / К.: Ніка-Центр, 2007. 432 с.
15. Корольчук М. С., Крайнюк В. М. Соціально–психологічне забезпечення діяльності в звичайних та екстремальних умовах. Київ : Ніка–Центр, 2006. 580 с.
16. Корольчук М. С., Осьодло В. І. Психодіагностика: навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів. К.: Ельга, Ніка-Центр, 2004. 400 с.
17. Лемак М. В., Петрище Ю. В. Психологу для роботи: діагностичні методики. Методичне видання. Ужгород, Видавництво А. Гаркуші. 2012. 616 с.
18. Литвинчук М. Ю. Формування психологічної готовності майбутніх прикордонників до прийняття рішення в кризових ситуаціях: дис... канд. психол. наук : 19.00.01 / Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України. Київ, 2018. URL: http://psychology-naes-ua.institute/files/pdf/disertaciyalitvin1-compressed_1542742687.pdf. (дата звернення: 10.11.2023).
19. Люта О. Посттравматичний стресовий розлад у військовослужбовців – учасників бойових дій. URL: https://narkosumy.lic.org.ua/statti/ posttravmatychnyj-stresovyj-rozlad-u-vijskovosluzhbovtsiv-uchasnykiv-bojovyh-dij/ (дата звернення: 10.12.2023).
20. Маковський А. Результати дослідження психологічного супроводу професійної діяльності прикордонників засобами душпастирства військових капеланів. Вісник Львівського університету. Серія психологічні науки. 2021. Випуск 11. С. 107–112.
21. Матохнюк Л. О. Формування психологічної готовності майбутніх інженерів-прикордонників до професійної діяльності : автореф. дис… канд. псих. наук : 19.00.07: / НПУ ім. М. П.Драгоманова. Хмельницький, 2006. 24 с.
22. Молотай В. А. Формування психологічної готовності військовослужбовців внутрішніх військ МВС України до діяльності по охороні громадського порядку : автореф. дис… канд. психол. наук : 19.00.09. Хмельницький, 2006. 20 с.
23. Моргун В. Ф., Тітов І. Г. Основи психологічної діагностики: навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів. К.: Видавничий Дім «Слово», 2009. 464 с.
24. Мул С. А. Психологія готовності офіцера-прикордонника до професійної діяльності : дис... д.-ра психол. наук : 19.00.01 / Інститут психології ім. Г. С. Костюка. Київ, 2016. 539 с. URL: https://lib.iitta.gov.ua/166270/1/Dis_Mul.pdf (дата звернення: 10.12.2023).
25. Мушкевич М. І. Поняття супроводу у сучасній психологічній науці. Волинський національний університет імені Лесі Українки. Режим доступу URL: https://evnuir.vnu.edu.ua/bitstream/123456789/1338/3/pon_suprov.pdf (дата звернення 29.11.2023).
26. Наказ про затвердження Порядку психологічного забезпечення в Державній прикордонній службі України № 179, від 09.03.2021. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0533-21#Text. (дата звернення: 10.12.2023).
27. Основи військової психології : навч. посіб. / Г. В. Бондарев, П. П. Круть; Харків. нац. ун-т внутр. справ. Харків, 2020. 272 с.
28. Основи охорони праці: підручник. 21-ге видання, доповнене та перероблене /За ред. К. Н. Ткачука і М. О. Халімовського. К.: Основа, 2006. 448 с.
29. Основи реабілітаційної психології: подолання наслідків кризи : навч. посіб. / за заг. ред. Л. Гридковець. Том 3. Київ, 2018. 236 с. URL: https://www.osce.org/files/f/documents/4/d/430841.pdf (дата звернення: 10.12.2023).
30. Особливості стосунків «психотерапевт – клієнт» у сучасному соціокультурному середовищі : монографія / за ред. З. Г. Кісарчук. Київ : Видавничий Дім «Слово», 2017. С. 225.
31. Охорона психічного здоров’я в умовах війни / пер. з англ. Т. Семигіної, І. Павленко, Є. Овсяннікової [та ін.]. К. : Наш формат, 2017. 1068 с.
32. Періг І. М. Реалізація психоедукаційних заходів з питань ментального здоров’я учасників освітнього процесу ВЗО // Розвиток професійної майстерності педагога в умовах нової соціокультурної реальності: збірник матеріалів VІ Міжнародної науковопрактичної конференції (м. Тернопіль, Україна, 05-06 жовтня 2023 року) / Редколегія: О. М. Петровський, І. М. Вітенко, О. І. Когут, Ю. Ч. Шайнюк, В. Є. Кавецький, О. Я. Жизномірська, О. В. Черній, Т. В. Магера, Г. І. Герасимчук, Н. Б. Стрийвус. Тернопіль: ФОП Осадца Ю.В. 2023. С. 209-210.
33. Психологічна допомога постраждалим внаслідок кризових травматичних подій : метод. посіб. / З. Г. Кісарчук, Я. М. Омельченко, Г. П. Лазос, Л. І. Литвиненко, Л. Г. Царенко ; за ред. З. Г. Кісарчук. К. : Логос, 2015. 207 с.
34. Психологічне забезпечення оперативно-службової діяльності працівників міліції. Ч. 9. Психологічна допомога працівникам ОВС, які виконують службові обов’язки в екстремальних умовах діяльності : навч.-метод. посіб. / Д. О. Александров, О. А. Левенець. К. : Національна академія внутрішніх справ, 2015. 121 с.
35. Психологічна служба : Підруч. / [В. Г.Панок (наук. ред.), А. Г.Обухівська, В. Д.Острова та ін.]. Київ : Ніка-Центр, 2016. 362 с.
36. Психологія бою : посібник / [Т. Л. Грицевич, І. М. Гузенко, О. С. Капінус та ін.] ; за ред. А. М. Романишина. Львів : Астролябія, 2017. 352 с.
37. П’юселік Ф. У вас є зо п’ять років, щоби змінити катастрофічний для країни сценарій. 02. 04. 2017. URL: https://kurs.if.ua/articles/frenk_pyuselik_u_vas_ie_zo_pyat_rokiv_shchoby_zminyty_katastrofichnyy_dlya_krainy_stsenariy_52146.html/ (дата звернення: 10.12.2023).
38. Трембовецький О. Г. Розвиток професійної спостережливості у майбутніх офіцерів-прикордонників URL: https://ps.journal.kspu.edu/index.php/ps/article/view/1504/1371 (дата звернення: 10.12.2023).
39. Ульянов К. Броньований розум. Бойовий стрес та психологія екстремальних ситуацій. Київ : ПП «КП» УкрСІЧ», 2020. 304 с.
40. Череповська Н. І. Деструктивні інформаційні впливи медіа та профілактика їхніх наслідків у військовослужбовців та ветеранів АТО. Психологічна допомога особам, які беруть участь в антитерористичній операції : матеріали міжвідом. наук.-практ. конф., м. Київ, 30 берез. 2016 р. Київ, 2016. 248 с.
41. Щеголева Т. Професійна культура майбутніх офіцерів-прикордонників як педагогічна проблема / Наукові записки. Серія: Педагогіка. 2006. №9. С. 45-50.
42. Шемчук О. М. Формування професійного мислення у майбутніх молодших спеціалістів прикордонної служби (на прикладі жінок-військовослужбовців прикордонної служби України) : дис... канд. психол. наук : 19.00.07 / Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна. К., 2021. 318 с.
43. Юркова О. І. Теоретичний аналіз основних концепцій готовності особистості до професійної діяльності. Вісник національного університету оборони України. Випуск 1 (54) 2020. С. 215-220. URL: http://visnyk.nuou.org.ua/article/view/199503/199658 (дата звернення: 10.12.2023).
References: 44. American Psychiatric Association. Diagnostic and statistical manual of mental disorders : DSM-5. Washington, D.C. : American Psychiatric Association, 2013. 947 p. URL: 132 https://www.psychiatry.org/psychiatrists/practice/dsm (дата звернення: 07.12.2023).
45. Amputee Coalition. Emotional Recovery Fact Sheet. September 2021. URL: https://www.amputee-coalition.org/ (дата звернення: 09.12.2023).
Тип вмісту: Master Thesis
Розташовується у зібраннях:053 — психологія

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Avtorsyka_dovidka_Faberskyi.doc35 kBMicrosoft WordПереглянути/відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.

Інструменти адміністратора