Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/43133

Назва: Методичні аспекти оцінювання рівня концентрації галузевих ринків
Інші назви: Methodological aspects of assessment the level of industry markets concentration
Автори: Костецька, Наталія Іванівна
Ляхович, Лариса Андріївна
Kostetska, Nataliia
Liakhovych, Larysa
Приналежність: Західноукраїнський національний університет, Тернопіль, Україна
West Ukrainian National University, Ternopil, Ukraine
Бібліографічний опис: Костецька Н. І. Методичні аспекти оцінювання рівня концентрації галузевих ринків / Костецька Наталія Іванівна, Ляхович Лариса Андріївна // Галицький економічний вісник. — Т. : ТНТУ, 2023. — Том 84. — № 5. — С. 15–24. — (Економіка).
Bibliographic description: Kostetska N., Liakhovych L. (2023) Metodychni aspekty otsiniuvannia rivnia kontsentratsii haluzevykh rynkiv [Methodological aspects of assessment the level of industry markets concentration]. Galician economic journal (Tern.), vol. 84, no 5, pp. 15-24 [in Ukrainian].
Є частиною видання: Галицький економічний вісник Тернопільського національного технічного університету, 5 (84), 2023
Galician economic journal of the Ternopil National Technical University, 5 (84), 2023
Журнал/збірник: Галицький економічний вісник Тернопільського національного технічного університету
Випуск/№ : 5
Том: 84
Дата публікації: 24-жов-2023
Дата подання: 1-сер-2023
Дата внесення: 28-гру-2023
Видавництво: ТНТУ
TNTU
Місце видання, проведення: Тернопіль
Ternopil
DOI: https://doi.org/10.33108/galicianvisnyk_tntu2023.05.015
УДК: 339.13.01
Теми: галузевий ринок
структура ринку
межі ринку
концентрація
конкуренція
монополізація
показники концентрації
industrial market
market structure
market boundaries
concentration
competition
monopolization
concentration indicators
Кількість сторінок: 10
Діапазон сторінок: 15-24
Початкова сторінка: 15
Кінцева сторінка: 24
Короткий огляд (реферат): Досліджено теоретико-методичні аспекти оцінювання рівня концентрації галузевих ринків. Розглянуто особливості ідентифікації галузевих ринків і встановлення товарних, географічних та часових меж. Товарні межі галузевого ринку доцільно визначати на основі характеристик товару, які споживач сприймає як корисні властивості для задоволення особистих потреб. Рекомендовано використовувати методики, які дозволяють оцінити ступінь взаємозамінності товарів для споживача (перехресна еластичність попиту, правило п’яти відсотків, кореляція цін товарів у часі) та можливості взаємозамінності з боку пропозиції. Географічні межі галузевого ринку прийнято встановлювати на основі мінімальної території, в межах якої за звичайних умов споживач може легко задовольнити свій попит на певний товар. Часові межі ринку охоплюють період, протягом якого структура ринку, співвідношення попиту та пропозиції на ньому істотно не змінюються. Зазначено, що аналіз галузевого ринку з допомогою показників концентрації дозволяє оцінити силу конкуренції й рівень монополізації. Згадано про вплив структури галузевого ринку, яка залежить від кількості діючих підприємств і їхнього розміру, на рівень концентрації. Наголошено, що у процесі дослідження структури галузевого ринку до уваги беруть обсяги продажу, а не виробництва товарів, як це роблять під час аналізу галузі. Рекомендовано для дослідження рівня концентрації галузевого ринку розраховувати такі показники: коефіцієнт концентрації, чотиричастковий коефіцієнт концентрації, індекс Херфіндаля-Хіршмана, коефіцієнт відносної концентрації, індекс Холла-Тайдмана (індекс Розенблюта) та ін. Зазначено про необхідність обчислення у процесі аналізу галузевих ринків відносних і абсолютних показників концентрації. Виявлено, що під час збору даних для розрахунку згаданих показників, можуть виникнути труднощі з доступом до інформації про обсяги реалізації товарів усіма суб’єктами господарювання, які функціонують на галузевому ринку. Рекомендовано для отримання максимально точних та об’єктивних результатів аналізу розраховувати одночасно кілька показників концентрації.
The theoretical and methodological aspects of the assessment of industrial markets concentration level have been investigated. Features of identification of industrial markets and establishment of product, geographical and time boundaries have been considered. It has been concluded that it’s appropriate to determine the product boundaries of the industrial market based on the characteristics of the product, which the consumer perceives as useful properties for satisfaction of his personal needs. It is recommended to implement the methods that allow you to evaluate the degree of goods interchangeability for the consumer (cross elasticity of demand, the small but significant non-transitory increase in price test (the SSNIP test), and correlation of prices of goods over time) and the possibility of interchangeability on the supply side. Geographical boundaries of the industrial market are usually established on the basis of the minimum territory within which the consumer can easily satisfy his demand for a certain product in normal conditions. Time limits of the market cover the period during which the structure of the market, the ratio of demand and supply on it does not change significantly. It has been noted that the analysis of the industrial market with the help of concentration indicators makes it possible to assess the strength of competition and the monopolization level. It also has been mentioned about the impact of the industrial market structure on the concentration level which depends on the number of operating enterprises and their size. It has been emphasized that the very sales volumes are taken into account in the investigation of the industrial market structure but not the amount of goods production as it is done during the industry analysis. It has been recommended to calculate the following indicators of the industrial market concentration level: concentration ratio, four-firm concentration ratio, Herfindahl-Hirschman index, relative concentration ratio, Hall-Tideman index (Rosenbluth index), etc. The need for calculation the relative and absolute indicators of concentration in the process of industrial markets analysis has been mentioned. It has been found out that some difficulties with access to information on the sales volume of goods by all business entities operating in the industrial market may arise during data collection for the calculation of the mentioned indicators. It has been recommended to calculate several concentration indicators at the same time in order to obtain the most accurate and objective results of the analysis.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/43133
ISSN: 2409-8892
Власник авторського права: © Ternopil Ivan Puluj National Technical University, 2023
URL-посилання пов’язаного матеріалу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0317-02#Text
http://sceco.ub.ro/index.php/SCECO/article/view/20
https://doi.org/10.29358/sceco.v0i13.20
https://www.researchgate.net/publication/31289431_The_SSNIP_test_and_market_definition_with_the_aggregate_diversion_ratio_A_reply_to_katz_and_shapiro
https://doi.org/10.1093/joclec/nhm032
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2210-14#Text
http://sceco.ub.ro/index.php/SCECO/
Перелік літератури: 1. Ігнатюк А. І. Економіка галузевих ринків: навчальний посібник. К.: ВПЦ «Київський університет», 2015. 448 с.
2. Методика визначення монопольного (домінуючого) становища суб’єктів господарювання на ринку: затверджено розпорядженням Антимонопольного комітету України 5.03.2002 № 49-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0317-02#Text (дата звернення: 20.07.2023).
3. Lipczynski J., Wilson J., Goddard J. Industrial Organization: Competition, Strategy, Policy. Harlow, UK: Prentice Hall, 2005. 780 p.
4. Liviana Nimineţ. The Small but Significant and Nontransitory Increase in Price (SSNIP) test. Studies and Scientific Researches. Economics Edition. 2008. No. 13. P. 66–69. URL: http://sceco.ub.ro/index.php/SCECO/article/view/20 (дата звернення: 15.07.2023). DOI: https://doi.org/10.29358/sceco.v0i13.20
5. Daljord Oystein, Sorgard Lars, Thomassen Oyvind. The SSNIP test and market definition with the aggre- gate diversion ratio: a replay to Katz and Shapiro. Journal of Competition Law and Economics. June 2008. Volume 4. Issue 2. P. 263–270. URL: https://www.researchgate.net/publication/31289431_The_SSNIP_test_and_market_definition_with_the_aggregate_diversion_ratio_A_reply_to_katz_and_shapiro (дата звернення: 15.07.2023). DOI: https://doi.org/10.1093/joclec/nhm032
6. Куц Л. Л. Економіка галузевих ринків. Конспект лекцій. Тернопіль, 2020. 98 с.
7. Даниліна С. О. Система показників концентрації економіки. Вісник соціально-економічних до- сліджень. 2010. Вип. 39. С. 224–230.
8. Кочетигова Т. В. Концентрація в економіці: теоретичні аспекти. Бізнес Інформ. 2016. № 12. С. 305–312.
9. Про захист економічної конкуренції: Закон України від 11.01.2001 № 2210-ІІІ. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2210-14#Text (дата звернення: 10.07.2023).
References: 1. Ihnatiuk A. I. (2015). Ekonomika haluzevykh rynkiv [Industrial Economics]. Kyiv: VPT “Kyivskyi uni- versytet”. [In Ukrainian].
2. Metodyka vyznachennia monopolnoho (dominuiuchoho) stanovyshcha subiektiv hospodariuvannia na rynku: Zatverdzheno rozporiadzhenniam Antymonopolnoho komitetu Ukrainy 5.03.2002 No. 49-r. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0317-02#Text (accessed: 20 July 2023).
3. Lipczynski J., Wilson J., Goddard J. (2005) Industrial organization: Competition, Strategy, Policy. Harlow, UK: Prentice Hall.
4. Liviana N. (2008). The Small but Significant and Nontransitory Increase in Price (SSNIP) test. Studies and Scientific Researches. Economics Edition. No. 13. P. 66–69. URL: http://sceco.ub.ro/index.php/SCECO/ article/view/20 (accessed: 15 July 2023). DOI: https://doi.org/10.29358/sceco.v0i13.20
5. Daljord O., Sorgard L., Thomassen O. (2008) The SSNIP test and market definition with the aggregate diversion ratio: a replay to Katz and Shapiro. Journal of Competition Law and Economics. Volume 4. Is- sue 2. P. 263–270. URL: https://www.researchgate.net/publication/31289431_The_SSNIP_test_and_market_definition_with_the_aggregate_diversion_ratio_A_reply_to_katz_and_shapiro (accessed: 15 July 2023). DOI: https://doi.org/10.1093/joclec/nhm032
6. Kuts L. L. (2020). Ekonomika haluzevykh rynkiv [Industrial Economics]. Ternopil'. [In Ukrainian].
7. Danylina S. O. (2010). Systema pokaznykiv kontsentratsiyi ekonomiky [Concentration indicators system of economy]. Visnyk sotsial'no-ekonomichnykh doslidzhen' [Socio-Economic Research Bulletin]. Issue 39. P. 224–230.
8. Kochetyhova T. V. (2016). Kontsentratsiya v ekonomitsi: teoretychni aspekty [Concentration in economics: the theoretical aspects]. Biznes Inform [Business Inform]. No 12. P. 305–312.
9. Zakon Ukrainy “Pro zakhyst ekonomichnoyi konkurentsiyi” vid 11.01.2001 № 2210-ІІІ. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2210-14#Text (accessed: 10 July 2023).
Тип вмісту: Article
Розташовується у зібраннях:Галицький економічний вісник, 2023, № 5 (84)



Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.