Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/43126

Назва: Поняття системи управління якістю та методологія оцінювання якості в органах публічної влади
Інші назви: The definition of the quality management system and methodology of quality evaluation in public government bodies
Автори: Дзюба, Григорій
Dziuba, Hryhorii
Приналежність: Державний університет «Житомирська політехніка», Житомир, Україна
Zhytomyr Polytechnic State University, Zhytomyr, Ukraine
Бібліографічний опис: Дзюба Г. Поняття системи управління якістю та методологія оцінювання якості в органах публічної влади / Дзюба Григорій // Галицький економічний вісник. — Т. : ТНТУ, 2023. — Том 84. — № 5. — С. 162–170. — (Публічне управління та адміністрування).
Bibliographic description: Dziuba H. (2023) Poniattia systemy upravlinnia yakistiu ta metodolohiia otsiniuvannia yakosti v orhanakh publichnoi vlady [The definition of the quality management system and methodology of quality evaluation in public government bodies]. Galician economic journal (Tern.), vol. 84, no 5, pp. 162-170 [in Ukrainian].
Є частиною видання: Галицький економічний вісник Тернопільського національного технічного університету, 5 (84), 2023
Galician economic journal of the Ternopil National Technical University, 5 (84), 2023
Журнал/збірник: Галицький економічний вісник Тернопільського національного технічного університету
Випуск/№ : 5
Том: 84
Дата публікації: 24-жов-2023
Дата подання: 29-лип-2023
Дата внесення: 28-гру-2023
Видавництво: ТНТУ
TNTU
Місце видання, проведення: Тернопіль
Ternopil
DOI: https://doi.org/10.33108/galicianvisnyk_tntu2023.05.162
УДК: 351
Теми: система управління якістю
ISO 9001
публічна влада
публічна послуга
міжнародний стандарт якості
PDCA
quality management system
ISO 9001
public authority
public service
international quality standard
PDCA
Кількість сторінок: 9
Діапазон сторінок: 162-170
Початкова сторінка: 162
Кінцева сторінка: 170
Короткий огляд (реферат): Присвячено аналізу визначення системи управління якістю (СУЯ) згідно з різними джерелами, включаючи національний стандарт якості ДСТУ ISO 9001:2015, погляди вітчизняних та зарубіжних вчених. Підходи до визначення СУЯ розглядаються у контексті її ролі як стратегічного рішення організації для покращення загальної дієвості й сталого розвитку. Автори статті враховують визначення Туомі В., який бачить СУЯ як систему управління процесами з фокусом на задоволенні клієнтів при мінімізації вартості для організації, а також висловлюють точки зору Олешка А. А. та Момота І. О. У результаті об’єднання методологічного підходу Туомі В. та формального підходу до визначення СУЯ, стаття пропонує нову дефініцію: СУЯ - це сукупність процедур, методик, інструкцій та організаційної структури, необхідних для управління процесами з метою досягнення максимального результату при мінімальних витратах організації. Враховуючи різноманітність підходів до розуміння СУЯ – ця нова дефініція може стати корисним інструментом для практичного застосування та подальшого дослідження систем управління якістю в різних сферах діяльності. Окрім цього, в статті досліджено розвиток поняття якості й системи управління якістю (СУЯ) у міжнародних бізнес-процесах. Проаналізовано перехідний період з 80-х до 90-х років минулого століття, коли поняття «якість» розширило своє застосування з виробничих процесів на сферу послуг. Також досліджується впровадження СУЯ в публічну сферу США та процес гармонізації національних стандартів якості в Європі на основі стандартів ISO 9000. Детально описано роль Міжнародної Організації зі Стандартизації (ISO) у розробленні міжнародних стандартів і сприянні міжнародній торгівлі. Наголошено на основних функціях ISO, а також хронологічний розвиток стандартів ISO 9000, зокрема версія ISO 9001:2015. Зазначено дослідження вітчизняних та зарубіжних вчених, які вивчали впровадження міжнародних стандартів якості в практиці на різних рівнях, включаючи місцеві органи влади. Зазначено допоміжні посилання на праці Пахомової Т. та Лахижі М. І., Туомі В., які займалися аналізом і дослідженням систем управління якістю. Розглянуто міжнародний стандарт ISO 9001, який визначає вимоги до системи управління якістю. Стандарт передбачає здатність організації на постійній основі задовольняти потреби споживачів шляхом ефективного застосування системи управління якістю. Він загальний і застосовується в усіх організаціях, незалежно від їх типу, розміру та виду продукції або послуг.Стандарт ISO 9001 базується на PDCA-циклі (планування, дія, перевірка, втілення). Він надає інструкції щодо планування, реалізації, оцінювання якості і постійного вдосконалення продукту або послуги. Процес упровадження стандарту включає визначення ресурсів, комунікацію з клієнтами, внутрішній аудит якості, моніторинг процесів та коригувальні заходи. Автор підкреслює, що імплементація PDCA-циклу в діяльність органів публічної влади допоможе підвищити якість надання публічних послуг громадянам. Виконання завдань за таким механізмом дозволить сформувати якісний прецедент, на який можна буде спиратися при реалізації наступних проектів. Запровадження стандартів якості також забезпечить зручну основу для публічних менеджерів у вирішенні оперативних завдань та забезпеченні конструктивної комунікації з громадянами. Зазначено, що ігнорування побажань клієнтів може негативно вплинути на прибутковість організації. Досліджено можливість застосування методології оцінювання якості надання публічних послуг на основі фідбеку громадян для публічних органів в Україні. Виділено дві основні причини застосування цієї методології публічними менеджерами: оцінювання фактичного стану надання публічних послуг та пріоритизація процесів підвищення ефективності в кризових сферах обслуговування громадян. Наведено приклади впровадження цієї методології в інших країнах і результати дослідження, що показують значущий вплив стандартів якості ISO 9001 на якість надання публічних послуг. Зазначено, що ця методологія може допомогти публічним менеджерам розуміти рівень ефективності взаємодії між публічними органами влади та громадянами й сприяти впровадженню стандартів якості у сфери, які цього потребують, особливо в умовах війни.
The article is devoted to the analysis of the definition of the quality management system (QMS) according to various sources, including the national quality standard DSTU ISO 9001:2015, the views of domestic and foreign scientists. Approaches to the definition of QMS are considered in the context of its role as a strategic decision of the organization to improve overall effectiveness and sustainable development. The authors of the article take into account the definition of Tuomi V., who sees QMS as a process management system with a focus on customer satisfaction while minimizing the cost to the organization, and also express the points of view of A. Oleshka. and Momota I.O. As a result of combining the methodological approach of Tuomi V. and the formal approach to the definition of QMS, the article proposes a new definition: QMS is a set of procedures, methods, instructions and organizational structure necessary for managing processes in order to achieve the maximum result at the minimum costs of the organization. Given the variety of approaches to understanding QMS, this new definition can become a useful tool for practical application and further research of quality management systems in various fields of activity. In addition, the article examines the development of the concept of quality and the quality management system (QMS) in international business processes. The transition period from the 80s to the 90s of the last century, when the concept of «quality» expanded its application from production processes to the sphere of services, was analyzed. The implementation of QMS in the US public sphere and the process of harmonization of national quality standards in Europe based on ISO 9000 standards are also investigated. The article also describes in detail the role of the International Organization for Standardization (ISO) in the development of international standards and the promotion of international trade. The main functions of ISO are emphasized, as well as the chronological development of ISO 9000 standards, in particular the ISO 9001:2015 version. The article also notes the research of domestic and foreign scientists who studied the implementation of international quality standards in practice at various levels, including local authorities. Auxiliary references to the works of Pakhomova T. and Lakhizha M.I., Tuomi V., who were engaged in the analysis and research of quality management systems, are indicated. The international standard ISO 9001, which defines the requirements for the quality management system, was considered. The standard provides for the ability of the organization to satisfy the needs of consumers on an ongoing basis through the effective application of the quality management system. It is general and is used in all organizations, regardless of their type, size and type of products or services. The ISO 9001 standard is based on the PDCA cycle (planning, action, verification, implementation). It provides guidance on planning, implementation, quality assessment, and continuous improvement of a product or service. The standard implementation process includes resource allocation, customer communication, internal quality audit, process monitoring and corrective actions. The author emphasizes that the implementation of the PDCA cycle in the activities of public authorities will help to improve the quality of providing public services to citizens. Completing tasks according to such a mechanism will create a high-quality precedent that can be relied upon for the implementation of subsequent projects. The introduction of quality standards will also provide a convenient basis for public managers in solving operational tasks and ensuring constructive communication with citizens. It is noted that ignoring the wishes of customers can negatively affect the profitability of the organization. The possibility of applying the methodology for assessing the quality of public services on the basis of citizens' feedback for public bodies in Ukraine is being investigated. There are two main reasons for the use of this methodology by public managers: assessment of the actual state of public service provision and prioritization of efficiency improvement processes in crisis areas of citizen service. Examples of the implementation of this methodology in other countries and research results showing the significant impact of ISO 9001 quality standards on the quality of public services are presented. It is noted that this methodology can help public managers understand the level of effectiveness of interaction between public authorities and citizens and contribute to the implementation of quality standards in areas that need it, especially in wartime.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/43126
ISSN: 2409-8892
Власник авторського права: © Ternopil Ivan Puluj National Technical University, 2023
URL-посилання пов’язаного матеріалу: https://www.iso.org/what-we-do.html
https://doi.org/10.1088/1757-899X/598/1/012108
https://doi.org/10.1515/crebss-2016-0008
Перелік літератури: 1. ДСТУ ISO 9000:2015 Системи управління якістю. Вимоги. (ISO 9001:2015, IDT). Вид. офіц. Київ: ДП «УкрНДНЦ», 2016. C. 6.
2. Ville Tuomi Quality management at public sector. What Kind of Quality Management There Is and How It Is Implemented – Some Cases from Universities Academic Libraries and Health Care Services Between the Years 2000–2010. University of Oulu Department of Industrial Engineering and Management. Volume No. 266. 2008. P. 2.
3. Олешко А. А Удосконалення підходів до створення системи управління якістю в органах місцевого самоврядування. Державне управління: удосконалення та розвиток, 2020, Doi: 10.32702/2307-2156-2020.7.1, с. 3.
4. Момот О. І. Менеджмент якості та елементи системи якості: навчальний посібник. Київ: Центр уч- бової літератури, 2007. 368 с.
5. Ville Tuomi Quality management at public sector. What Kind of Quality Management There Is and How It Is Implemented – Some Cases from Universities Academic Libraries and Health Care Services Between the Years 2000–2010. University of Oulu Department of Industrial Engineering and Management. Volume No. 266. 2008. P. 3.
6. Official website of the International Organization for Standardization: website. URL: https://www.iso.org/what-we-do.html (дата звернення: 29.07.2023).
7. Етапи та принципи впровадження системи управління якістю згідно вимог ДСТУ ISO 9001:2009 в лікувально-профілактичних закладах України. Вид.офіц. Українським центром наукової медичної інформації та патентно-ліцензійної роботи МОЗ. Київ. 2015. С. 7.
8. Лахижа М. І. Система управління якістю в органах влади (вітчизняний та зарубіжний досвід). Полтава: РВВ ПУСК, 2008, 133 с.
9. M. H. Habibie and R. H. Kresiani IOP Conf. Ser.: Mater. Sci. Eng. 598 012108, 2019, p. 3. DOI:https://doi.org/10.1088/1757-899X/598/1/012108
10. Dino Kakes and Senad Fazlovic ISO 9001 standard in the development ofcustomer satisfaction in the public sector of Bosnia and Herzegovina, Croatian Review of Economic, Business and Social Statistics (CREBSS). Vol. 2. No.1. 2016. P. 46–48. DOI: https://doi.org/10.1515/crebss-2016-0008
References: 1. DSTU ISO 9000:2015 Systemy upravlinnja jakistju [Quality management system]. Vymoghy. (ISO 9001:2015, IDT). Vyd. ofic. Kyjiv: DP “UkrNDNC”, 2016.
2. Ville Tuomi Quality management at public sector. What Kind of Quality Management There Is and How It Is Implemented – Some Cases from Universities Academic Libraries and Health Care Services Between the Years 2000–2010. University of Oulu Department of Industrial Engineering and Management. Volume No. 266. 2008. P. 2.
3. Oleshko A. A Udoskonalennja pidkhodiv do stvorennja systemy upravlinnja jakistju v orghanakh mis- cevogho samovrjaduvannja [Improving approaches to creating a quality management system in local self- government bodies]. Derzhavne upravlinnja: udoskonalennja ta rozvytok, 2020. D.: 10.32702/2307-2156-2020.7.1, p. 3
4. Momot O. I. (2007) Menedzhment jakosti ta elementy systemy jakosti [Quality management and quality system elements]. Navchaljnyj posibnyk. Kyjiv: Centr uchbovoji literatury.
5. Ville Tuomi Quality management at public sector. What Kind of Quality Management There Is and How It Is Implemented – Some Cases from Universities Academic Libraries and Health Care Services Between the Years 2000–2010. University of Oulu Department of Industrial Engineering and Management. Volume No. 266. 2008. P. 3.
6. Official website of the International Organization for Standardization: website. Avaliable at: https://www.iso.org/what-we-do.html (accessed: 29 July 2023).
7. Etapy ta pryncypy vprovadzhennja systemy upravlinnja jakistju zghidno vymogh DSTU ISO 9001:2009 v likuvaljno-profilaktychnykh zakladakh Ukrajiny. Vyd.ofic. Ukrajinsjkym centrom naukovoji medychnoji informaciji ta patentno-licenzijnoji roboty MOZ. Kyjiv. 2015. P. 7.
8. Lakhyzha M. I. (2008). Systema upravlinnja jakistju v orghanakh vlady (vitchyznjanyj ta zarubizhnyj dosvid) [Quality management system in authorities (domestic and foreign experience)]. Poltava: RVV PUSK.
9. M. H. Habibie and R. H. Kresiani IOP Conf. Ser.: Mater. Sci. Eng. 598 012108, 2019, p. 3. DOI:https://doi.org/10.1088/1757-899X/598/1/012108
10. Dino Kakes and Senad Fazlovic ISO 9001 standard in the development ofcustomer satisfaction in the public sector of Bosnia and Herzegovina, Croatian Review of Economic, Business and Social Statistics (CREBSS). Vol. 2. No. 1. 2016. P. 46–48. DOI: https://doi.org/10.1515/crebss-2016-0008
Тип вмісту: Article
Розташовується у зібраннях:Галицький економічний вісник, 2023, № 5 (84)



Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.