Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/42554

Назва: Освітні траєкторії формування цифрових компетентностей
Інші назви: Educational trajectories of forming digital competences
Автори: Лопушняк, Галина Степанівна
Шандар, Анна Михайлівна
Миляник, Руслан Васильович
Lopushniak, Halyna
Shandar, Anna
Mylyanyk, Ruslan
Приналежність: Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, Київ, Україна
Kyiv National Economic University named after Vadym Hetman, Kiev, Ukraine
Бібліографічний опис: Лопушняк Г. С. Освітні траєкторії формування цифрових компетентностей / Галина Степанівна Лопушняк, Анна Михайлівна Шандар, Руслан Васильович Миляник // Галицький економічний вісник. — Т. : ТНТУ, 2023. — Том 82. — № 3. — С. 19–30. — (Економіка).
Bibliographic description: Lopushniak H., Shandar A., Mylyanyk R. (2023) Osvitni traiektorii formuvannia tsyfrovykh kompetentnostei [Educational trajectories of forming digital competences]. Galician economic journal (Tern.), vol. 82, no 3, pp. 19-30 [in Ukrainian].
Є частиною видання: Галицький економічний вісник, 3 (82), 2023
Galician economic journal, 3 (82), 2023
Журнал/збірник: Галицький економічний вісник
Випуск/№ : 3
Том: 82
Дата публікації: 20-чер-2023
Дата подання: 26-кві-2023
Дата внесення: 4-вер-2023
Видавництво: ТНТУ
TNTU
Місце видання, проведення: Тернопіль
Ternopil
DOI: https://doi.org/10.33108/galicianvisnyk_tntu2023.03.019
УДК: 331.101
378
Теми: інформаційно-телекомунікаційні технології
цифрове суспільство
Європейський простір вищої освіти
якість освітніх послуг
цифрові компетентності
soft skills та hard skills
information and telecommunication technologies
digital society
European higher education area
quality of educational services
digital competences
soft skills and hard skills
Кількість сторінок: 12
Діапазон сторінок: 19-30
Початкова сторінка: 19
Кінцева сторінка: 30
Короткий огляд (реферат): В умовах розвитку цифрового суспільства ключового значення набуває формування цифрових компетентностей. Досліджено освітні траєкторії, які допомагають сформувати зазначені компетентності. Метою дослідження визначено обґрунтування теоретико-методологічних засад розвитку цифрових компетентностей у здобувачів вищої освіти через реалізацію індивідуальної освітньої траєкторії. Здійснено аналіз ключових документів у сфері освіти країн Європи та України, що містять положення про цифрові компетентності. Крім того, констатовано релевантність та актуальність наявних документів викликам сьогодення. На основі узагальнення підходів до трактування обґрунтовано висновок, що поняття «цифрові компетентності» головним чином відображають спроможність людини застосовувати цифрові технології для досягнення цілей у професійній діяльності, а також задоволення власних потреб. Досліджено законодавчо-нормативні акти України на предмет наявності в них положень, які забезпечують розвиток цифрових компетентностей здобувачів освіти. З’ясовано, що на кожному рівні освіти передбачено набуття зазначених компетентностей. Автори відзначили, що розвиток цифрових компетентностей необхідно забезпечувати поетапно на кожному рівні освіти, а також упродовж життя. В результаті аналізу стандартів вищої освіти для спеціальностей двох галузей вищої освіти (05; 07) виявлено, що на другому рівні вищої освіти не за усіма спеціальностями передбачене набуття здобувачами вищої освіти цифрових компетентностей, що може призвести до зниження їх конкурентоспроможності на ринку праці. Визначено основні мотиви, що спонукають людину до опанування цифровими компетентностями: особисте бажання підвищувати свій рівень освіченості для професійного зростання; швидке «старіння» цифрових компетентностей. Аргументовано вплив та значення цифрових компетентностей, а також можливості для набуття soft skills та hard skills. Обґрунтовано особливості розвитку цифрових компетентностей (залежність від забезпечення, відсутня прив’язка до певного фізичного місця, динамічність, фундаментальність, високий ступінь інклюзивності).
In the context of the development of a digital society, digital competencies are becoming increasingly important. The educational trajectories that help to form these competencies are investigated in the article. The purpose of the study is to substantiate the theoretical and methodological foundations for the development of digital competencies in higher education students through the implementation of an individual educational trajectory. Key documents in the field of education in Europe and Ukraine that contain provisions on digital competencies are analyzed in the article. In addition, the relevance and topicality of the available documents to the challenges of today is stated. Based on the generalization of approaches to interpretation was substantiated that the concept of «digital competencies» mainly reflects the ability of a person to use digital technologies to achieve goals in professional activities and to meet their own needs. Legislative and regulatory acts of Ukraine are studied for the presence of provisions that ensure the development of digital competencies of students. It was found that each level of education provides for the acquisition of these competencies. The authors note that the development of digital competencies should be ensured in stages at each level of education, as well as throughout life. The analysis of higher education standards for specialties in two fields of higher education (05; 07) revealed that at the second level of higher education, not all specialties provide for the acquisition of digital competencies by higher education students, which may lead to a decrease in their competitiveness in the labor market. At the same time, the main motives that motivate a person to master digital competencies (personal desire to improve their level of education for professional growth; rapid «aging» of digital competencies) are identified in the article. The influence and importance of digital competencies, as well as opportunities for acquiring soft skills and hard skills, are argued. Finally, the features of the development of digital competencies are substantiated (dependence on support, no binding to a specific physical location, dynamism, fundamentality, high degree of inclusiveness).
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/42554
ISSN: 2409-8892
Власник авторського права: © Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя, 2023
URL-посилання пов’язаного матеріалу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text
https://osvita.diia.gov.ua/uploads/0/2625-doslidzenna_2021_ukr.pdf
http://nbuv.gov.ua/UJRN/stvttp_2018_1_19
https://networkreadinessindex.org/
https://bit.ly/3JujQB5
https://doi.org/10.21511/slrtp.12(1).2022.02
https://bit.ly/41BIOUO
https://doi.org/10.30681/23588403v13i0207
https://doi.org/10.33407/itlt.v73i5.3035
https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series5.2021.79.2.45
https://ec.europa.eu/eurostat/cache/infographs/ict/bloc-4.html
http://data.europa.eu/eli/dec/2022/2481/oj
https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/library/declaration-european-digital-rights-and-principles
https://commission.europa.eu/system/files/2023-01/cellar_12e835e2-81af-11eb-9ac9-01aa75ed71a1.0001.02_DOC_1.pdf
https://bit.ly/2LynE44
https://mon.gov.ua/storage/app/media/rizne/2020/11/19/BFUG_compressed.pdf
https://bit.ly/3XWMbUC
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/167-2021-%D1%80#Text
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/286-2022-%D1%80#Text
https://doi.org/10.26565/9789662856729
https://bit.ly/3Jc4QYn
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/898-2020-%D0%BF#n16
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/261-2016-%D0%BF#Text
https://bit.ly/2NKlhwd
Перелік літератури: 1. Про освіту: Закон України від 05.09.2017 р. № 2145-VІІІ. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (дата звернення: 22.01.2023).
2. Цифрова грамотність населення України: звіт за результатами загальнонаціонального опитування. 2021. 134 с. URL: https://osvita.diia.gov.ua/uploads/0/2625-doslidzenna_2021_ukr.pdf (дата звернення: 07.01.2023).
3. Кравчук О. І. Цифрова компетентність менеджера з персоналу. Соціально-трудові відносини: теорія та практика. 2018. № 1. С. 172–191. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/stvttp_2018_1_19 (дата звернення: 22.02.2023).
4. Network Readiness Index 2022. URL: https://networkreadinessindex.org/ (last accessed: 12.02.2023).
5. Індекс цифрової трансформації. URL: https://bit.ly/3JujQB5 (дата звернення: 25.01.2023).
6. Варіс І. О., Кравчук О. І., Бурда А. В. Цифрові інструменти дистанційного навчання в системі корпоративного навчання та розвитку персоналу. Соціально-трудові відносини: теорія та практика. 2022. № 1. С. 14–25. DOI: https://doi.org/10.21511/slrtp.12(1).2022.02
7. Овчарук О. В. Сучасні підходи до розвитку цифрової компетентності людини та цифрового громадянства в європейських країнах. Інформаційні технології і засоби навчання. 2020. Том 76. № 2. С. 1–13. URL: https://bit.ly/41BIOUO (дата звернення: 02.02.2023). DOI: https://doi.org/10.30681/23588403v13i0207
8. Прийдак Т. Б., Яловега Л. В., Лега О. В., Мисник Т. Г., Зоря С. П. Розвиток цифрової компетентності як умова забезпечення конкурентоспроможності майбутніх економістів. Інформаційні технології і засоби навчання. 2019. Том 73. № 5. С. 28–47. DOI: https://doi.org/10.33407/itlt.v73i5.3035
9. Яковенко О. І. Напрями підвищення професійної компетентності науково-педагогічних працівників. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 5: Педагогічні науки: реалії та перспективи. 2021. Випуск 79. Том 2. С. 210–213. DOI: https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series5.2021.79.2.45
10. What is the Digital Single Market about? URL: https://ec.europa.eu/eurostat/cache/infographs/ict/bloc-4.html (last accessed: 12.01.2023).
11. Decision (EU) 2022/2481 of the European Parliament and of the Council of 14 December 2022 establishing the Digital Decade Policy Programme 2030 (Text with EEA relevance). URL: http://data.europa.eu/eli/dec/2022/2481/oj (last accessed: 12.01.2023).
12. Declaration on European Digital Rights and Principles. URL: https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/library/declaration-european-digital-rights-and-principles (last accessed: 15.01.2023).
13. Communication from the commission to the European parliament, the council, the European economic and social committee and the committee of the regions. 2030 Digital Compass: the European way for the Digital Decade. 2023. 21 p. URL: https://commission.europa.eu/system/files/2023-01/cellar_12e835e2-81af-11eb-9ac9-01aa75ed71a1.0001.02_DOC_1.pdf (last accessed: 12.01.2023).
14. Council Recommendation on key competences for lifelong learning. 22 May 2018. URL: https://bit.ly/2LynE44 (last accessed: 20.02.2023).
15. Final Draft of the Rome Ministerial Communique. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/rizne/2020/11/19/BFUG_compressed.pdf (last accessed: 05.01.2023).
16. Опис рамки цифрової компетентності для громадян України. URL: https://bit.ly/3XWMbUC (дата звернення: 18.02.2023).
17. Про схвалення Концепції розвитку цифрових компетентностей та затвердження плану заходів з її реалізації: Розпорядження Кабінету Міністрів України від 03.03.2021 р. № 167-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/167-2021-%D1%80#Text (дата звернення: 06.02.2023).
18. Про схвалення Стратегії розвитку вищої освіти в Україні на 2022–2032 роки: Розпорядження Кабінету Міністрів України від 23.02.2022 р. № 286-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/286-2022-%D1%80#Text (дата звернення: 06.02.2023).
19. Компетентнісний підхід у вищій школі: теорія та практика: монографія / кол. авт.; за заг. ред. О. А. Жукової, А. І. Комишана. Харків: ХНУ імені В. Н. Каразіна, 2021. 264 с. Doi: https://doi.org/10.26565/9789662856729 (дата звернення: 02.02.2023).
20. Про затвердження Базового компонента дошкільної освіти (Державного стандарту дошкільної освіти (нова редакція): наказ Міністерства освіти і науки України від 12.01.2021 р. № 33. URL: https://bit.ly/3Jc4QYn (дата звернення: 11.03.2023).
21. Про деякі питання державних стандартів повної загальної середньої освіти: Постанова Кабінету Міністрів України від 30.09.2020 р. № 898. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/898-2020-%D0%BF#n16 (дата звернення: 02.02.2023).
22. Про вищу освіту: Закон України від 01.07.2014 р. № 1556-VІІ. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text (дата звернення: 06.03.2023).
23. Про затвердження Порядку підготовки здобувачів вищої освіти ступеня доктора філософії та доктора наук у закладах вищої освіти (наукових установах) : Постанова Кабінету Міністрів України від 23.03.2016 р. № 261. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/261-2016-%D0%BF#Text (дата звернення: 11.02.2023).
24. Затверджені стандарти вищої освіти: сайт Міністерства освіти і науки України. URL: https://bit.ly/2NKlhwd (дата звернення: 20.01.2023).
References: 1. Pro osvitu: Zakon Ukrainy vid 05.09.2017 r. No. 2145-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (accessed: 22.01.2023).
2. Tsyfrova hramotnist naselennia Ukrainy: zvit za rezultatamy zahalnonatsionalnoho opytuvannia. 2021. 134 p. URL: https://osvita.diia.gov.ua/uploads/0/2625-doslidzenna_2021_ukr.pdf (accessed: 07.01.2023).
3. Kravchuk O. I. (2018) Tsyfrova kompetentnist menedzhera z personalu. Sotsialno-trudovi vidnosyny: teoriia ta praktyka. No. 1. P. 172–191. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/stvttp_2018_1_19 (accessed: 22.02.2023).
4. Network Readiness Index 2022. URL: https://networkreadinessindex.org/ (last accessed: 12.02.2023).
5. Indeks tsyfrovoi transformatsii. URL: https://bit.ly/3JujQB5 (accessed: 25.01.2023).
6. Varis I. O., Kravchuk O. I., Burda A. V. (2022). Tsyfrovi instrumenty dystantsiinoho navchannia v systemi korporatyvnoho navchannia ta rozvytku personalu. Sotsialno-trudovi vidnosyny: teoriia ta praktyka. No. 1. P. 14–25. DOI: https://doi.org/10.21511/slrtp.12(1).2022.02
7. Ovcharuk O. V. (2020) Suchasni pidkhody do rozvytku tsyfrovoi kompetentnosti liudyny ta tsyfrovoho hromadianstva v yevropeiskykh krainakh. Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia. Tom 76. No. 2. P. 1–13. URL: https://bit.ly/41BIOUO (accessed: 02.02.2023). DOI: https://doi.org/10.30681/23588403v13i0207
8. Pryidak T. B., Yaloveha L. V., Leha O. V., Mysnyk T. H., Zoria S. P. (2019). Rozvytok tsyfrovoi kompetentnosti yak umova zabezpechennia konkurentospromozhnosti maibutnikh ekonomistiv. Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia. Tom 73. No. 5. P. 28–47. DOI: https://doi.org/10.33407/itlt.v73i5.3035
9. Yakovenko O. I. (2021). Naprmiamy pidvyshchennia profesiinoi kompetentnosti naukovo-pedahohichnykh pratsivnykiv. Naukovyi chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova. Seriia 5: Pedahohichni nauky: realii ta perspektyvy. Vypusk 79. Tom 2. P. 210–213. DOI: https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series5.2021.79.2.45
10. What is the Digital Single Market about? URL: https://ec.europa.eu/eurostat/cache/infographs/ict/bloc-4.html (accessed: 12.01.2023).
11. Decision (EU) 2022/2481 of the European Parliament and of the Council of 14 December 2022 establishing the Digital Decade Policy Programme 2030 (Text with EEA relevance). URL: http://data.europa.eu/eli/dec/2022/2481/oj (accessed: 12.01.2023).
12. Declaration on European Digital Rights and Principles. URL: https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/library/declaration-european-digital-rights-and-principles (accessed: 15.01.2023).
13. Communication from the commission to the European parliament, the council, the European economic and social committee and the committee of the regions. 2030 Digital Compass: the European way for the Digital Decade. 2023. 21 p. URL: https://commission.europa.eu/system/files/2023-01/cellar_12e835e2-81af-11eb-9ac9-01aa75ed71a1.0001.02_DOC_1.pdf (accessed: 12.01.2023).
14. Council Recommendation on key competences for lifelong learning. 22 May 2018. URL: https://bit.ly/2LynE44 (accessed: 20.02.2023).
15. Final Draft of the Rome Ministerial Communique. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/rizne/2020/11/19/BFUG_compressed.pdf (accessed: 05.01.2023).
16. Opys ramky tsyfrovoi kompetentnosti dlia hromadian Ukrainy. URL: https://bit.ly/3XWMbUC (accessed: 18.02.2023).
17. Pro skhvalennia Kontseptsii rozvytku tsyfrovykh kompetentnostei ta zatverdzhennia planu zakhodiv z yii realizatsii: Rozporiadzhennia Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 03.03.2021 r. No. 167-r. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/167-2021-%D1%80#Text (accessed: 06.02.2023).
18. Pro skhvalennia Stratehii rozvytku vyshchoi osvity v Ukraini na 2022–2032 roky: Rozporiadzhennia Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 23.02.2022 r. No. 286-r. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/286-2022-%D1%80#Text (accessed: 06.02.2023).
19. Kompetentnisnyi pidkhid u vyshchii shkoli: teoriia ta praktyka : monohrafiia / kol. avt. ; za zah. red. O. A. Zhukovoi A. I. Komyshana. Kharkiv: KhNU imeni V. N. Karazina, 2021. 264 p. Doi: https://doi.org/10.26565/9789662856729 (accessed: 02.02.2023).
20. Pro zatverdzhennia Bazovoho komponenta doshkilnoi osvity (Derzhavnoho standartu doshkilnoi osvity (nova redaktsiia): nakaz Ministerstva osvity i nauky Ukrainy vid 12.01.2021 r. No. 33. URL: https://bit.ly/3Jc4QYn (accessed: 11.03.2023).
21. Pro deiaki pytannia derzhavnykh standartiv povnoi zahalnoi serednoi osvity: Postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 30.09.2020 r. No. 898. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/898-2020-%D0%BF#n16 (accessed: 02.02.2023).
22. Pro vyshchu osvitu: Zakon Ukrainy vid 01.07.2014 r. No. 1556-VII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text (accessed: 06.03.2023).
23. Pro zatverdzhennia Poriadku pidhotovky zdobuvachiv vyshchoi osvity stupenia doktora filosofii ta doktora nauk u zakladakh vyshchoi osvity (naukovykh ustanovakh): Postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 23.03.2016 r. No. 261. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/261-2016-%D0%BF#Text (accessed: 11.02.2023).
24. Zatverdzheni standarty vyshchoi osvity: sait Ministerstva osvity i nauky Ukrainy. URL: https://bit.ly/2NKlhwd (accessed: 20.01.2023).
Тип вмісту: Article
Розташовується у зібраннях:Галицький економічний вісник, 2023, № 3 (82)



Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.