Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/41962
Назва: Вивчення дитячих страхів та їх вплив на становлення особистості
Інші назви: Study of children's fears and their influence on personality development
Автори: Лановик, Лідія Михайлівна
Бібліографічний опис: Лановик Л. М. Вивчення дитячих страхів та їх вплив на становлення особистості : кваліфікаційна робота на здобуття освітнього ступеня бакалавра за спеціальністю "053 - психологія" / Л. М. Лановик. — Тернопіль: ТНТУ, 2023. — 61 с.
Дата публікації: 29-чер-2023
Дата внесення: 29-чер-2023
Країна (код): UA
Місце видання, проведення: Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя
Науковий керівник: Стоцький, Ярослав Васильович
УДК: 159.9
Теми: 053 психологія
дитячі страхи
становлення особистості
норма
патологія
виховання
вплив
профілактика
children's fears
personality formation
norm
pathology
education
influence
prevention
Короткий огляд (реферат): У рамках даної дипломної роботи аналізуються дитячі страхи з позиції норми та патології вивчаючи вплив цих факторів на становлення особистості. Досліджено психологічні, соціальні та біологічні чинники котрі можуть спричиняти дитячі страхи у молодшому шкільному віці. Висвітлюється як ці страхи впливають на психологічне та фізичне здоров’я особистості. В результаті, 55% дітей проявляють середній рівень страхів, тоді як 45% дітей мають низький рівень страхів. Зробивши порівняння між хлопчиками та дівчатками стосовно рівня та спектру страхів, можна зазначити, що не спостерігається значних відмінностей між цими двома групами. Як хлопчики, так і дівчатка проявляють середній рівень страхів. Хоча можна виділити певний спектр страхів, які характерні для хлопчиків, а також певні страхи, які притаманні дівчаткам. За результатами середній рівень тривожності спостерігаються більше у дівчат, що становить 40% та хлопців 25% від загальної кількості респондентів. Це свідчить про невеликий рівень вразливості перед страхом. Показники низького рівня становлять у дівчат 60% та у хлопців 75%. Тобто, загалом, страх має невеликий вплив на досліджуваних. Результати, отримані на емпіричному етапі, показали, що більшість має низький рівень тривожності. Також в ході дослідження було встановлено, що індивідуальні особливості дитини, її характер та темперамент можуть впливати на тип і інтенсивність страхів. Деякі діти мають більш схильну до тривоги та страху природу, тоді як інші можуть бути більш впевненими та менш схильними до страхів. Дитячі страхи мають нормальний вплив на особистість кожного з респондентів. Отже, під час дослідження не було виявлено патологічного впливу страху на особистість дитини. Тобто становлення особистості проходить у відповідних нормах.
Within the framework of this thesis, children's fears are analyzed from the standpoint of norm and pathology, studying the influence of these factors on the formation of personality. Psychological, social, and biological factors that can cause children's fears at primary school age have been studied. It is highlighted how these fears affect the psychological and physical health of the individual. As a result, 55% of children show an average level of fears, while 45% of children have a low level of fears. Having made a comparison between boys and girls regarding the level and spectrum of fears, it can be noted that there are no significant differences between these two groups. Both boys and girls show an average level of fears. Although it is possible to highlight a certain range of fears that are characteristic of boys, as well as certain fears that are characteristic of girls. According to the results, the average level of anxiety is observed more in girls, which is 40% and boys 25% of the total number of respondents. This indicates a low level of vulnerability to fear. Low-level indicators are 60% for girls and 75% for boys. That is, in general, fear has little effect on the subjects. The results obtained at the empirical stage showed that the majority has a low level of anxiety. Also, during the research, it was established that the individual characteristics of the child, his character and temperament can influence the type and intensity of fears. Some children have a more anxious and fearful nature, while others may be more confident and less fearful. Children's fears have a normal effect on the personality of each of the respondents. Therefore, during the study, no pathological influence of fear on the child's personality was found. That is, the formation of personality takes place in accordance with the relevant norms.
Опис: У дипломній роботі було розглянуто загальне поняття страху у дітей, його розвиток та причини виникнення. Страх - це емоційна реакція, яка призводить до активізації організму з метою уникнення небезпеки. У дітей страхи з'являються, коли вони розвивають неврологічні та психологічні здібності для розрізнення об'єктів, тобто вони набувають вміння виділяти фактори, пов'язані з потенційно катастрофічними ситуаціями, в оточуючому середовищі. Проведений аналіз цього явища у психологічній нормі та патології за допомогою досліджень вчених дозволяє зробити висновок про особливості сучасного тлумачення дитячих страхів та встановлює різницю між повсякденним розумінням цього феномену психіки та науковим. У повсякденному розумінні страх переважно розглядається як дестабілізуючий, тривожний та стресогенний фактор, тоді як у науковому розумінні страх може відігравати не тільки дестабілізуючу, але й захисну роль в психологічному функціонуванні людини. Розглянуто основні психологічні напрямки в аналізі дитячих страхів, зокрема психоаналітичний, поведінковий та когнітивний. Виділено особливості дитячих страхів у молодшому шкільному віці, зокрема шкільні страхи, які пов'язані з уявленням про загрозу для емоційного благополуччя дитини. Визначено, що страхи в нормальному розвитку є важливою ланкою в регулюванні поведінки дитини і можуть мати як негативну, так і позитивну адаптивну функцію та зміст. Страхи у дітей спричинені різними факторами, такими як соціальне оточення, виховання, травматичний досвід, фізичне захворювання та інші. Емпіричне дослідження, яке було проведене у Бережанській загальноосвітній школі №3 у 1-2 класах. Було підібрано такі методики: анкета розроблена під час дослідження для батьків; методика О. Захарової, М. Памфілової «Страхи в будинках»; методика «Тест тривожності» Р. Теммл, М. Доркі, В. Амен. Дослідження показало, що серед дітей молодшого шкільного віку найпоширенішими страхами є страх темряви, страх відокремлення від батьків, страх невдачі у навчанні, страх виступати перед класом та інші. Було виявлено, що багато страхів виникають в результаті недостатньої інформації або негативного досвіду. Також в ході дослідження було встановлено, що індивідуальні особливості дитини, її характер та темперамент можуть впливати на тип і інтенсивність страхів. Деякі діти мають більш схильну до тривоги та страху природу, тоді як інші можуть бути більш впевненими та менш схильними до страхів. Дитячі страхи мають нормальний вплив на особистість кожного з респондентів. На основі емпіричних даних було розроблено корекційно-профілактичну програму «Мій страх». Для допомоги дітям у подоланні страхів існує низка стратегій та методів. Важливо створити сприятливу та безпечну атмосферу для дитини, де вона може почуватись захищеною та підтриманою. Розмова з дитиною про її страхи, допомога у розумінні та прийнятті їх, а також позитивні приклади та посилення самооцінки можуть бути ефективними стратегіями. Також можна використовувати техніки релаксації, які допомагають знизити тривогу та стрес. Застосування малювання може допомогти дітям виразити свої страхи та емоції. Крім того, позитивне моделювання, коли дитина спостерігає успішні приклади інших дітей, може допомогти збільшити її впевненість у себе. Проблема вирішення страхів у дітей через психологічну корекцію на теперішній час стала особливо актуальною. Зібрані знання в галузі вітчизняної та зарубіжної психології вже надають можливість ефективно виявляти та ліквідовувати страхи у дітей у деяких випадках. Узагальнюючи, дитячі страхи є нормальною частиною розвитку та можуть бути подолані за допомогою підтримки батьків, педагогів та фахівців. Важливо знати, що кожна дитина є унікальною, тому підхід до допомоги у подоланні страхів повинен бути індивідуальним та пристосованим до її потреб і особливостей. Отже, під час дослідження не було виявлено патологічного впливу страху на особистість дитини. Тобто становлення особистості проходить у відповідних нормах.
Зміст: ВСТУП 5 РОЗДІЛ І. ТЕОРЕТИЧНИЙ АНАЛІЗ ДИТЯЧОГО СТРАХУ 8 1.1 Поняття та причини дитячого страху 8 1.2 Дитячі страхи у нормі та патології 13 1.3 Психологічні особливості страхів у дитячому шкільному віці 16 Висновок до І розділу 21 РОЗДІЛ ІІ. ЕМПІРИЧНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ ДИТЯЧОГО СТРАХУ У МОЛОДШОМУ ШКІЛЬНОМУ ВІЦІ 23 2.1 Етапи дослідження та характеристика вибіркової сукупності 23 2.2 Методичний інструментарій дослідження 24 2.3 Аналіз отриманих результатів 26 Висновок до ІІ розділу 34 РОЗДІЛ ІІІ. ПСИХОКОРЕКЦІЙНА ПРОСВІТНИЦЬКА ПРОГРАМА ТА РЕКОМЕНДАЦІЇ. 36 3.1 Корекційно-просвітницька програма «Мій страх» 36 3.2 Результати корекційно-просвітницької роботи 38 3.3 Рекомендації щодо профілактики дитячих страхів для батьків та учителів 39 Висновок до ІІІ розділу 43 РОЗДІЛ IV. БЕЗПЕКА ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ, ОСНОВИ ОХОРОНИ ПРАЦІ 45 4.1 Безпека життєдіяльності – важливий аспект навчально виховного процесу в ДНЗ 45 4.2 Організація служби охорони праці в навчально виховних-закладах 49 ЗАГАЛЬНИЙ ВИСНОВОК 55 СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ 58 ДОДАТКИ 62
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/41962
Власник авторського права: © Лановик Лідія Михайлівна
Перелік літератури: 1. Бaбaрикіна І. В. Психологічні особливості вікової динаміки страхів у навчальній діяльності школярів: автореф. дис. ... канд. психол. наук. Харків, 2011. 20 с.
2. Базовий компонент дошкільної освіти в Україні. К: Академ-видав, 2012.
3. Вавілова А. С. Психологічні особливості страхів молодших школярів: збірник наукових праць ККПНУ імені Івана Огієнка, Інституту психології ім. Г.С. Костюка НАПН України. 2020. № 1. Т. 1. С. 140–144.
4. Василега О. Ю. Вступ до спеціальності: особливості реалізації діагностичної функції практичного психолога (на прикладі характеристики пріоритетних форм і методів діагностики дитячих страхів). Теоретичні і прикладні проблеми психології. 2013. № 3. С. 61-68.
5. Власова О. І. Педагогічна психологія: Навчальний посібник. Київ: Либідь, 2005. 400 с. 38.
6. Даценко Т. О. Ресурси особистості, спрямовані на подолання страху: психологічний захист і копінг-стратегії. Теоретичні і прикладні проблеми психології: зб. наук. праць. Луганськ, 2014. № 3 (35). С. 150-155.
7. Даценко Т. О. Феномен дитячого страху: психологічний вимір дослідження молодих учених у контексті розвитку сучасної науки : матер. ІІ щорічної Всеукр. наук.-практ. конф., (19 квітня 2012 р.) Київ. : Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, 2012. С. 182-187.
8. Дитячі страхи та способи їх подолання (поради психолога). Палац дітей та юнацтва м. Ізмаїла - Хвилю Тримай!. веб-сайт. URL: http://xt.od.ua/106-psykholoh-rekomenduie/2379-dityachi-strakhi-ta-sposobi-jikh-podolannya-poradi-psikhologa (дата звернення: 25.01.2023).
9. Дудкевич Т. В. Дитяча психологія: нав. посіб. Київ. «Центр учбової літератури» 2012. 424 с.
10. Галіцина Л. Корекція страхів. Психолог, 2015. № 17-18. С. 60–68.
11. Камінська О. В. Проблема дитячих страхів у дослідженнях вітчизняних та зарубіжних науковців. Психологічний часопис. 2018. № 4. С. 86–104.
12. Ковалевська А. О. Ефективність використання засобів образотворчої діяльності для психокорекції страхів: наук. вісн. Миколаївського державного університету імені В. О. Сухомлинського. Серія : Психологічні науки, 2013. Т. 2. Вип. 10. С. 151–155.
13. Кошонько Г. А. Дитячі страхи та способи їх корекції. Деструктивні емоційні стани учнів: проблеми теорії та практики : зб. Мат. Міжобл. наук.-практ. конф. (18-19 груд. 2010 р.) / за заг. ред. С. М. Томчука. Вінниця : ВОІПОПП, 2010. С. 42–47.
14. Кузнєцов М. А. Шкільні страхи: види, умови прояву та шляхи подолання: моногр. Харків : ХНПУ, 2012. 227 c.
15. К'єркегор С. Поняття страху. К: Академічний проект. 2020. 212 с.
16. Макух О.І. Особливості межових психічних станів молодших школярів у процесі навчальної діяльності : автореф. дис. ... канд. психол. наук. Київ, 2009. 20 с.
17. Методика «Страхи в будиночках» О.І.Захарова (в модифікації М. А. Панфілової). Психологія. веб-сайт. URL: https://www.annadomina.com/metodika-na-viyavlennya-dityachix-straxiv-o-i-zaxarova-i-m-panfilova/ (дата звернення: 5.04.2023).
18. Назаревич В. І. Психологічні детермінанти проявів шкільних страхів у молодших школярів // Інтернет ресурс. веб-сайт. URL: https://socialscience.uu.edu.ua/article/215 (дата звернення: 15.01.2023).
19. Омельченко Я. М. Значення стосунків у ранньому дитинстві для формування стресостійкості. Психологічна допомога дітям у кризових ситуаціях: методи і техніки: метод. посіб. заг. ред. З. Г. Кісарчука. Київ, 2015. С. 21-32.
20. Освіта.ua. Безпечне освітнє середовище: нові виміри безпеки. Освіта.UA. веб-сайт. URL: https://osvita.ua/school/87150/ (дата звернення: 30.04.2023)
21. Павелків Р. В., Цигипало О. П. Дитяча психологія: навч. посіб. К.: Академ-видав, 2008. 432 с.
22. Піддубна Н. Г., Єфімов Д. Е. Проблема шкільних страхів у наукових дослідженнях. Психологія і особистість. 2016. № 2 (1). С. 97–107.
23. Психологія девіантної поведінки особистості : навч. посіб. / уклад.: О. Д. Сафін, С. П. Байда. Умань : Візаві, 2021. 202 с.
24. Про затвердження Типового положення про службу охорони праці. (НПАОП 0.00-4.35-04). Офіційний вебпортал парламенту України. Веб-сайт. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1526-04#Text (дата звернення: 05.05.2023).
25. Салій Н. Сутність поняття «страх» його види та механізми. 2014. веб-сайт. URL: http://oldconf.neasmo.org.ua/node/1034 (дата звернення: 06.03.2023).
26. Тест «Тривожність» (Р. Темл, М. Доркі, В. Амен). Психологія. веб-сайт. URL: https://www.annadomina.com/test-trivozhnist-r-teml-m-dorki-v-amen/ (дата звернення: 06.04.2023).
27. Томчук С. М., Томчук М. І. Психологія тривоги, страху та агресії особистості в освітньому процесі : монограф. Вінниця : КВНЗ «ВАНО», 2018. 200 с.
28. Щербатих Ю. В. Психологія страху: популярна енциклопедія. К: Академ-видав, 2006. 320 с.
29. Шевченко М. В. Психологічна корекція страхів дітей молодшого шкільного віку з вадами мовлення. Проблеми сучасної психології. 2012. Вип. 17. С. 17–19.
30. Шпонтак І. М. Долаємо дитячі страхи спільними зусиллями фахівців і батьків: порадник батькам: [способи психокорекції; практичні поради]. Безпека життєдіяльності. 2011. № 4. С. 23−25.
31. Фройд З. Фобії, страхи і тривога – три кити на шляху до психіатра. 2021. веб-сайт. URL: https://holdyou.net/news/fobii-strakhi-i-trevoga (дата звернення: 15.03.2023).
32. Хотенчан Н. М. Дитячі страхи. Метод. реком.: Тернопіль, 2014. 115 с.
33. Persistent Fear and Anxiety Can Affect Personality Children (Постійний страх і тривога можуть вплинути на особистість дітей.). Website. URL: https://developingchild.harvard.edu/resources/persistent-fear-and-anxiety-can-affect-young-childrens-learning-and-development/ (дата звернення: 14.01.2023).
Тип вмісту: Bachelor Thesis
Розташовується у зібраннях:053 — Психологія (бакалаври)



Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.

Інструменти адміністратора