Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/40954

Назва: Основні вектори змін місцевих бюджетів у контексті бюджетної децентралізації та воєнного стану
Інші назви: The main vectors of changes in local budgets in the context of budget decentralization and martial law
Автори: Грубляк, О.
Hrubliak, O.
Приналежність: Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича, Чернівці, Україна
Yurіy Fеdkоvyсh Сhеrnіvtsі Nаtіоnаl Unіvеrsіty, Chernivtsi, Ukraine
Бібліографічний опис: Грубляк О. Основні вектори змін місцевих бюджетів у контексті бюджетної децентралізації та воєнного стану / О. Грубляк // Галицький економічний вісник. — Т. : ТНТУ, 2023. — Том 80. — № 1. — С. 59–67. — (Фінанси, банківська справа та страхування).
Bibliographic description: Hrubliak O. (2023) Osnovni vektory zmin mistsevykh biudzhetiv u konteksti biudzhetnoi detsentralizatsii ta voiennoho stanu [The main vectors of changes in local budgets in the context of budget decentralization and martial law]. Galician economic bulletin (Tern.), vol. 80, no 1, pp. 59-67 [in Ukrainian].
Є частиною видання: Галицький економічний вісник Тернопільського національного технічного університету, 1 (80), 2023
Galician economic bulletin of the Ternopil National Technical University, 1 (80), 2023
Журнал/збірник: Галицький економічний вісник Тернопільського національного технічного університету
Випуск/№ : 1
Том: 80
Дата публікації: 21-лют-2023
Дата подання: 5-січ-2023
Дата внесення: 3-тра-2023
Видавництво: ТНТУ
TNTU
Місце видання, проведення: Тернопіль
Ternopil
DOI: https://doi.org/10.33108/galicianvisnyk_tntu2023.01.059
УДК: 336.1
Теми: бюджетна децентралізація
доходи місцевих бюджетів
видатки місцевих бюджетна децентралізація
доходи місцевих бюджетів
видатки місцевих бюджетів
соціальні видатки
регіональні програми
budgetary decentralization
local budget revenues
local budget expenditures
social expenditures
regional programs
Кількість сторінок: 9
Діапазон сторінок: 59-67
Початкова сторінка: 59
Кінцева сторінка: 67
Короткий огляд (реферат): Реалізація регіональних проблем соціально-економічного розвитку територій залежить від ефективності діяльності місцевих органів влади. Важливим фактором реалізації цих програм є достатність власних фінансових ресурсів, яким вони можуть розпоряджатися. Цю проблему повинна була подолати реформа бюджетної децентралізації, відповідно до якої кожен місцевий орган влади повинен забезпечити достойний рівень першочергових та основних публічних послуг для населення. Російська військова агресія додала ще більше проблем місцевим громадам: спричинивши масову міграцію та зупинку бізнесу, необхідність вирішення гуманітарних, комунальних, міграційних проблем, відновлення зруйнованого житла. За 2015–2022 роки змінилася структура доходів місцевих бюджетів: зменшилася частка трансфертів у доходах та частка субвенцій у загальній сумі трансфертів. На це вплинули такі фактори: зміни сплати єдиного податку, відрахувань ПДФО до місцевих бюджетів, відміна медичної та деяких соціальних субвенцій, відміна перерахування реверсної дотації. Фактори, які впливали на структуру доходної бази місцевих бюджетів відобразилися і на їх видатковій частині. Зміна складу міжбюджетних трансфертів безпосередньо пов’язана зі зменшенням видаткових повноважень органів місцевої влади та зміною механізму фінансування бюджетних програм у галузі освіти, охорони здоров’я, соціального захисту та соціального забезпечення. Однак зменшення частки видатків місцевих бюджетів на соціальну сферу відбувалося повільнішими темпами, аніж зменшення обсягів субвенцій місцевим бюджетам на ці цілі. Це свідчить про зростання ролі місцевих бюджетів у фінансування програм місцевого значення та є позитивним результатом реформи бюджетної децентралізації. Повномасштабна війна 2022 року показала, наскільки фінансово стійкими є органи місцевої влади та чи здатні вони гідно протистояти будь-яким змінам щодо фінансування своїх повноважень. Адже місцева влада окрім продовження надання публічних послуг на високому рівні взяла на себе додаткові обов’язки: забезпечення діяльності територіальної оборони, допомога ЗСУ, підтримання релокованого бізнесу, допомога внутрішньо переміщеним особам, підготовка укриттів тощо. Звичайно, що на такі можливості вплинула проведена реформа бюджетної децентралізації, яка дала змогу місцевій владі отримати власні джерела фінансових ресурсів, які відіграли ключову роль у протистоянні викликам.
Implementation of regional problems of socio-economic development of territories depends on the efficiency of local authorities. An important factor in the implementation of these programs is the sufficiency of their own financial resources at their disposal. This problem had to be overcome by the reform of budget decentralization, according to which each local authority should provide a decent level of primary and basic public services for the population. Russian military aggression added even more problems to local communities: causing mass migration and stopping business, the need to solve humanitarian, communal, migration problems, and rebuild destroyed housing. In 2015–2022, the structure of local budget revenues changed: the share of transfers in revenues and the share of subventions in the total amount of transfers decreased. This was influenced by the following factors: changes in the payment of a single tax, personal income tax deductions to local budgets, cancellation of medical and some social subsidies, cancellation of transfer of reverse subsidy. Factors that influenced the structure of the revenue base of local budgets also affected their spending part. The change in the composition of interbudgetary transfers is directly related to the reduction of spending powers of local authorities and the change in the mechanism of financing budget programs in the field of education, health care, social protection and social security. However, the decrease in the share of local budget expenditures on the social sphere occurred at a slower pace than the decrease in the amount of subventions to local budgets for these purposes. This indicates the growing role of local budgets in financing programs of local importance and is a positive result of the budget decentralization reform. The full-scale war of 2022 showed how financially stable local authorities are and whether they are able to withstand any changes in the financing of their powers with dignity. After all, the local government, in addition to continuing to provide public services at a high level, has taken on additional responsibilities: ensuring territorial defense activities, assisting the Armed Forces, supporting relocated businesses, assisting internally displaced persons, preparing shelters, etc. Of course, such opportunities were influenced by the reform of budget decentralization, which enabled local authorities to obtain their own sources of financial resources, which played a key role in facing challenges
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/40954
ISSN: 2409-8892
Власник авторського права: © Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя, 2023
URL-посилання пов’язаного матеріалу: https://doi.org/10.35774/visnyk2020.04.052
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/5/2015#Text
https://openbudget.gov.ua/
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2168-19#Text
http://zakon1.rada.gov.ua/laws/
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2671-19#Text
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/365-2022-%D0%BF#Text
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/5/2015#Text(accessed:
http://zakon1.rada.gov.ua/
Перелік літератури: 1. Дем’янишин В. Г. Сучасні реалії фінансового забезпечення закладів освіти об’єднаних територіальних громад. Сьомі Всеукраїнські наукові читання пам’яті С. І. Юрія, м. Тернопіль, 16 листопада 2021 р.
2. Кириленко О. П., Малиняк Б. С. Теорія і практика бюджетних інвестицій: монографія. Тернопіль: Економічна думка, 2007. 288 с.
3. Луніна І. О. Розвиток регіонів в умовах забезпечення довгострокової стійкості державних фінансів. Стратегія розвитку України: фінансово-економічний та гуманітарний аспекти: матеріали VI Міжнар. наук.-практ. конф. Київ: «Інформаційно-аналітичне агентство», 2019. С. 71–74.
4. Сунцова О. О. Місцеві фінанси: навч. посіб. 6-те вид. К.: Центр учбової літератури, 2020. 480 с.
5. Лободіна З. Трансформація видатків місцевих бюджетів у контексті бюджетної децентралізації. Світ фінансів. 2015. № 1. С. 38–56.
6. Савчук С., Дем’янюк А., Гупаловська М. Роль видатків місцевих бюджетів України у забезпеченні соціально-економічного розвитку регіонів. Вісник Економіки. 2021. № 4. С. 52–64. DOI: https://doi.org/10.35774/visnyk2020.04.052
7. Про Стратегію сталого розвитку «Україна - 2020»: Указ Президента України № 5/2015 від 12.01.2015 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/5/2015#Text (дата звернення: 21.01.2023).
8. Волохова І. С. Місцеві фінанси та перспективи поглиблення фінансової децентралізації в Україні: монографія. Одеса: Атлант, 2014. 461 с.
9. Макарчук І. М., Малишко В. В., Пучко А. О. Формування місцевих бюджетів в умовах децентралізації. Молодий вчений. 2017. № 1 (41). С. 640–647.
10. Грубляк О. М., Карвацький М. В. Оцінка ефективності реформування системи міжбюджетних відносин в Україні. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: Економіка. 2018. Випуск 1 (51). С. 317–321.
11.Державний веб-портал бюджету для громадян: веб-сайт. URL: https://openbudget.gov.ua/ (дата звернення: 21.01.2023).
12. Про державні гарантії медичного обслуговування населення: Закон України від 19 жовтня 2017 р. № 2168-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2168-19#Text (дата звернення: 21.01.2023).
13. Бюджетний кодекс України від 08 липня 2010 року № 2456-VI. URL: http://zakon1.rada.gov.ua/laws/ show/2456-17 (дата звернення: 21.01.2023).
14. Про соціальні послуги: Закон України від 17 січня 2019 р. № 2671-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2671-19#Text (дата звернення: 21.01.2023).
15. Про внесення змін до порядків та умов, затверджених постановами Кабінету Міністрів України від14 січня 2015 р. № 6 і від 14 лютого 2017 р. № 88: Постанова Кабінету Міністрів України від 26.03.2022 р.№ 365. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/365-2022-%D0%BF#Text (дата звернення: 21.01.2023)
References: 1. Demyanishyn V. G. (2021) Suchasni realii finansovoho zabezpechennia zakladiv osvity obiednanykh terytorialnykh hromad [Modern realities of financial support of educational institutions of united territorial communities]. Seventh All-Ukrainian scientific readings in memory of S. I. Yuriy.
2. Kirylenko O. P., Malynyak B. S. (2007) Teoriia i praktyka biudzhetnykh investytsii [Theory and practice of budgetary investments]. Ternopil: Economic opinion. [In Ukrainian].
3. Lunina I. O. (2019) Rozvytok rehioniv v umovakh zabezpechennia dovhostrokovoi stiikosti derzhavnykh finansiv [Development of regions in terms of ensuring long-term sustainability of state finances]. Proceedings of the Stratehiia rozvytku Ukrainy: finansovo-ekonomichnyi ta humanitarnyi aspekty: materialy VI Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii (Ukraine, Kyiv, 2019) (eds. Lunina I. O.), Kyiv: Information and analytical agency. P. 71–74.
4. Suntsova O. O. (2020) Mistsevi finansy [Local finances]. Kyiv: Center of educational literature. [In Ukrainian].
5. Lobodina Z. (2015) Transformatsiia vydatkiv mistsevykh biudzhetiv u konteksti biudzhetnoi detsentralizatsii [Transformation of local budget expenditures in the context of budget decentralization]. The world of finance. No. 1. P. 38–56.
6. Savchuk S., Demyanyuk A., Hupalovska M. (2021) Rol vydatkiv mistsevykh biudzhetiv Ukrainy u zabezpechenni sotsialno-ekonomichnoho rozvytku rehioniv [The role of expenditures of local budgets of Ukraine in ensuring socio-economic development of regions]. Bulletin of the Economy. No. 4. P. 52–64.DOI: https://doi.org/10.35774/visnyk2020.04.052
7. Pro Stratehiiu staloho rozvytku «Ukraina – 2020» [About the Sustainable Development Strategy “Ukraine -2020”]: Ukaz Prezydenta Ukrainy (2015, January 12). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/5/2015#Text(accessed: 21 January 2023).
8. Volokhova I. S. (2014) Mistsevi finansy ta perspektyvy pohlyblennia finansovoi detsentralizatsii v Ukraini[Local finances and prospects for deepening financial decentralization in Ukraine]. Odesa: Atlant. [In Ukrainian].
9. Makarchuk I. M., Malyshko V. V., Puchko A. O. (2017) Formuvannia mistsevykh biudzhetiv v umovakh detsentralizatsii [Formation of local budgets in conditions of decentralization]. A young scientist. No. 1 (41). P. 640–647.
10. Hrublyak O. M., Karvatskyi M. V. (2018) Otsinka efektyvnosti reformuvannia systemy mizhbiudzhetnykh vidnosyn v Ukraini [Assessment of the effectiveness of reforming the system of inter-budgetary relations in Ukraine]. Scientific Bulletin of Uzhhorod University. Series: Economy. No. 1 (51). P. 317–321.
11. State budget web portal for citizens (2023). URL: https://openbudget.gov.ua/ (accessed 21 January 2023).
12. Pro derzhavni harantii medychnoho obsluhovuvannia naselennia [About state guarantees of medical care for the population]: Zakon Ukrainy. (2017, October 19). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2168-19#Text (accessed: 21 January 2023).
13.Biudzhetnyi kodeks Ukrainy [The Budget Code of Ukraine]. (2010, July 08). URL: http://zakon1.rada.gov.ua/ laws/show/2456-17 (accessed: 21 January 2023).
14. Pro sotsialni posluhy [About social services]: Zakon Ukrainy. (2019, January 17). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2671-19#Text (accessed: 21 January 2023).
15. Pro vnesennia zmin do poriadkiv ta umov, zatverdzhenykh postanovamy Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 14 sichnia 2015 r. № 6 i vid 14 liutoho 2017 r. № 88 [On making changes to the procedures and conditions approved by resolutions of the Cabinet of Ministers of Ukraine dated January 14, 2015 No. 6 and February 14, 2017No. 88]: Postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy. (2022, March 26). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/365-2022-%D0%BF#Text (accessed: 21 January 2023).
Тип вмісту: Article
Розташовується у зібраннях:Галицький економічний вісник, 2023, № 1 (80)



Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.