Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/40822

Назва: Бізнес-модель як передумова розроблення стратегії фірми на ринку
Інші назви: The business model as a prerequisite for the development of the companyʼs strategy in the market
Автори: Лотиш, О.
Lotysh, O.
Приналежність: Західноукраїнський національний університет, Тернопіль, Україна
Western Ukrainian National University, Ternopil, Ukraine
Бібліографічний опис: Лотиш О. Бізнес-модель як передумова розроблення стратегії фірми на ринку / О. Лотиш // Галицький економічний вісник. — Т. : ТНТУ, 2022. — Том 78-79. — № 5-6. — С. 7–15. — (Економіка).
Bibliographic description: Lotysh O. (2022) Biznes-model yak peredumova rozroblennia stratehii firmy na rynku [The business model as a prerequisite for the development of the companyʼs strategy in the market]. Galician economic bulletin (Tern.), vol. 78-79, no 5-6, pp. 7-15 [in Ukrainian].
Є частиною видання: Галицький економічний вісник Тернопільського національного технічного університету, 5-6 (78-79), 2022
Galician economic bulletin of the Ternopil National Technical University, 5-6 (78-79), 2022
Журнал/збірник: Галицький економічний вісник Тернопільського національного технічного університету
Випуск/№ : 5-6
Том: 78-79
78-79
Дата публікації: 21-лис-2022
Дата подання: 11-лис-2022
Дата внесення: 1-кві-2023
Видавництво: ТНТУ
TNTU
Місце видання, проведення: Тернопіль
Ternopil
DOI: https://doi.org/10.33108/galicianvisnyk_tntu2022.05_06.007
УДК: 658.014.1
Теми: бізнес
бізнес-модель
стратегія
стратегічний аналіз
цінність
конкуренція
business
business model
strategy
strategic analysis
value
competition
Кількість сторінок: 9
Діапазон сторінок: 7-15
Початкова сторінка: 7
Кінцева сторінка: 15
Короткий огляд (реферат): У сучасних дослідженнях у сфері стратегічного аналізу фірми на ринку значну увагу надають створенню ефективної бізнес-моделі, що зумовлено потребою бізнесу в цілісному розумінні своєї діяльності, всього спектра механізмів, які використовуються для створення та пропозиції цінності споживача й отримання вигоди від цієї діяльності. Стратегія розвитку фірми визначає методи конкуренції й ведення бізнесу, а бізнес-модель, на підставі показників прибутку і витрат, отриманих у результаті застосування цієї стратегії, забезпечує конкурентні переваги фірми. Поняття «бізнес-модель» нерозривно пов’язане з проблемою взаємодій конкурентів, оскільки цінність створюється спільно численними фірмами, що взаємодіють на ринку. Незважаючи на те, що багато дослідників розглядають бізнес-модель як окрему одиницю аналізу, питання про її єдиний теоретичний фундамент як інструмент розроблення стратегії, залишається відкритим. Метою статті є дослідження взаємозв’язку між бізнес-моделлю й стратегічним аналізом (стратегією) поведінки фірми на конкурентному ринку в умовах невизначеності та ризику, визначення основних аспектів у розумінні концепції бізнес-модель та розмежування аналітичних конструкцій бізнес-модель і стратегія. У дослідженні використано методи індукції та дедукції, абстракції та порівняльного аналізу. Проведено аналіз наукової літератури, що розкриває існуючі напрацювання у сфері бізнес-моделювання. Розкрито сутність, структуру та призначення бізнес-моделі. Проведено порівняння концепції бізнес-моделі та стратегії фірми. Бізнес-модель має більш загальний характер, тоді як розроблення стратегії потребує визначення конкретних дій. Бізнес-моделі формують потік продуктів, послуг, відносини між партнерами, витрати, пов’язані з наданням цінності своїм клієнтам та конкретні джерела доходу. Стратегія є певним набором дій, які призначені для досягнення цілей та завдань фірми, яка при цьому залишається конкурентоспроможною за своєю природою. Узагальнюючи підходи щодо суті, взаємозв’язку й взаємообумовленості між бізнес-моделлю та стратегією фірми нами визначено особливості цих понять за окремими критеріями. Доведено, що бізнес-моделі є відносно новий, але вкрай затребуваний інструмент, який знайшов відображення як у теорії, так і практиці стратегічного аналізу щодо ефективного функціонування фірми на ринку.
Modern researches on strategic analysis of the firm at the market pay a significant attention to the creation of an effective business model that is caused by the need of business for a holistic understanding of its activity, the entire range of mechanisms used to create and offer consumer value and getting benefits from this activity. The companyʼs development strategy determines the methods of competition and doing business. The business model ensures the companyʼs competitive advantages based on the profit and cost indicators obtained as a result of the application of this strategy. The concept of «business model» is inextricably linked to the problem of competitor interactions, since value is created jointly by numerous firms interacting in the market. Despite the fact that many researchers consider the business model as a separate unit of analysis, still the question of its single theoretical foundation as a strategy development tool remains opened. The purpose of the article is to investigate the relationship between the business model and the strategic analysis (strategy) of the firmʼs behavior in the competitive market in conditions of uncertainty and risk, determine the main aspects in understanding the concept of business models and distinguish the analytical constructions of the business model and the strategy. Methods of induction and deduction, abstraction and comparative analysis were used in the research. The article analyzes the scientific literature that reveals existing developments in the field of business modeling. The essence, structure and purpose of the business model are disclosed. A comparison of the concept of the business model and the firmʼs strategy was made. It was concluded that the business model is more general comparing to the strategy that requires determining the specific actions. Business models form the flow of products, services, relationships between partners, costs associated with providing value to their customers, and specific sources of revenue. Strategy is a certain set of actions that are designed to achieve the goals and objectives of the firm, which remains competitive by its nature. Summarizing the approaches regarding the essence, relationship and interdependence between the business model and the firmʼs strategy, we have determined the features of these concepts due to separate criteria. It has been proved that business models are a relatively new, but extremely popular tool, which is reflected both in the theory and in the practice of strategic analysis of the effective functioning of the firm in the market.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/40822
ISSN: 2409-8892
Власник авторського права: © Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя, 2022
URL-посилання пов’язаного матеріалу: https://doi.org/10.1093/icc/11.3.529
https://doi.org/10.1016/j.lrp.2009.07.003
https://doi.org/10.17705/1CAIS.01601
https://doi.org/10.1016/j.lrp.2010.01.004
https://doi.org/10.1002/smj.642
https://doi.org/10.1177/0149206311406265
Перелік літератури: 1. Hamel G. Leading the revolution. Boston, MA: Harvard Business School Press, 2000.
2. Chesbrough H., Rosenbloom R. The role of the business model in capturing value from innovation: Evidence from Xerox Corporation’s technology spin-off companies. Industrial and Corporate Change. 2002. No. 11. P. 529–555. DOI: https://doi.org/10.1093/icc/11.3.529
3. Teece D. Business models, business strategy and innovation. Long Range Planning. 2010. No. 43. P. 172–194.DOI: https://doi.org/10.1016/j.lrp.2009.07.003
4. Osterwalder A., PigneurY., Tucci C. Clarifying business models: Origins, present, and future ofthe concept. Communications of the Association for Information Systems. 2005. No. 16. P. 1–25.DOI: https://doi.org/10.17705/1CAIS.01601
5. Casadesus-Masanell R., Ricart J.  From strategy to business models and to tactics. Long Range Planning. 2010. No. 43. P. 195–215. DOI: https://doi.org/10.1016/j.lrp.2010.01.004
6. Magretta J. Why business models matter. Harvard Business Review. 2002. Vol. 80 (5). P. 86–92.
7. Zott C., Amit R. Exploring the fit between business strategy and business model: Implications for firm performance. Strategic Management Journal. 2008. Vol. 29 (1). P. 1–26. DOI: https://doi.org/10.1002/smj.642
8. Zott C., Amit R., Massa L. The Business Model: Recent Developments and Future Research. Journal of Management. 2011. Т. 37. No. 4. P. 1019–1042. DOI: https://doi.org/10.1177/0149206311406265
9. Mustafa R., Werthner H. Business models and business strategy – phenomenon of explicitness. International Journal of Global Business and Competitiveness. 2011. Vol. 6. No. 1. P. 14–29.
References: 1. Hamel G. Leading the revolution. Boston, MA: Harvard Business School Press, 2000.
2. Chesbrough H., Rosenbloom R. The role of the business model in capturing value from innovation: Evidence from Xerox Corporation’s technology spin-off companies. Industrial and Corporate Change. 2002. No. 11. P. 529–555. DOI: https://doi.org/10.1093/icc/11.3.529
3. Teece D. Business models, business strategy and innovation. Long Range Planning. 2010. No. 43. P. 172–194.DOI: https://doi.org/10.1016/j.lrp.2009.07.003
4. Osterwalder A., PigneurY., Tucci C.Clarifying business models: Origins, present, and future ofthe concept. Communications of the Association for Information Systems. 2005. No. 16. P. 1–25.DOI: https://doi.org/10.17705/1CAIS.01601
5. Casadesus-Masanell R., Ricart J. From strategy to business models and to tactics. Long Range Planning. 2010. No. 43. P. 195–215. DOI: https://doi.org/10.1016/j.lrp.2010.01.004
6. Magretta J. Why business models matter. Harvard Business Review. 2002. Vol. 80 (5). P. 86–92.
7. Zott C., Amit R. Exploring the fit between business strategy and business model: Implications for firm performance. Strategic Management Journal. 2008. Vol. 29 (1). P. 1–26. DOI: https://doi.org/10.1002/smj.642
8. Zott C., Amit R., Massa L. The Business Model: Recent Developments and Future Research. Journal of Management. 2011. Vol. 37. No. 4. P. 1019–1042. DOI: https://doi.org/10.1177/0149206311406265
9. Mustafa R., Werthner H. Business models and business strategy – phenomenon of explicitness. International Journal of Global Business and Competitiveness. 2011. Vol. 6. No. 1. P. 14–29.
Тип вмісту: Article
Розташовується у зібраннях:Галицький економічний вісник, 2022, № 5-6 (78-79)



Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.