Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/40158
Назва: Психологічні аспекти впливу на поведінку споживача в сфері торігвлі
Інші назви: Psychological aspects of influence on consumer
Автори: Берекеля, Вікторія Володимирівна
Berekelia, Viktoriia
Бібліографічний опис: Берекеля В. В. Психологічні аспекти впливу на поведінку споживача в сфері торігвлі : кваліфікаційна робота на здобуття освітнього ступеня магістр за спеціальністю „053 — психологія“ / В. В. Брекеля. — Тернопіль: ТНТУ, 2022. — 68 с.
Дата публікації: гру-2022
Дата подання: гру-2022
Дата внесення: 10-січ-2023
Країна (код): UA
Місце видання, проведення: Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя
Науковий керівник: Періг, Ірина Мирославівна
Теми: 053
психологія
психологічний вплив
психічний примус
поведінка споживачів
маніпуляція
попит споживачів
споживання
psychological impact
psychological coercion
consumer behavior
manipulation
consumer demand
consumption
Кількість сторінок: 68
Короткий огляд (реферат): у роботі аналізується актуальність бізнес- пропозицій, визначаються проблеми психологічного характеру, виділяються основні напрями досліджень психології споживання. Аналізуються фактори , що впливають на поведінку споживача , встановлюються фази поведінки споживачів , визначаються фундаментальні принципи, що лежать в основі людської поведінки. Дослідження показали, що зростання доходів збільшує ірраціональність споживчої поведінки. Те ж саме стосується і зростання освіти споживачів, їх інтелектуального рівня. Спостереження за жінками показують, що покупки часто здійснюються не за заздалегідь складеним списком (70% жінок), а імпульсивно - під впливом різноманітності товарів. За результатами опитування, 68% респондентів звертають увагу на рекламу, що свідчить про те, що реклама має важливе значення в житті людини, що вона стала комунікацією і що вона міцно увійшла в усі сфери суспільного життя. Гендерні відмінності характеризуються більшою потребою в рекламі 49% жінок, ніж чоловіків 30%, що свідчить про бажання володіти інформацією про рекламний ринок за однакових умов, жінки швидше сприймають ринкові нововведення та є більш адаптивними. Аналіз результатів дослідження показав, що функція реклами полягає в тому, щоб впливати на людину з метою придбання нею певного рекламованого товару. Поєднуючи свою інформативність та переконливість, реклама здійснює емоційний та психічний вплив на людину (товар помічають, купують, застосовують у повсякденному житті, використовують в особистих цілях). У маніпулятивних цілях, особливо все менш етичного характеру, реклама і мерчандайзинг використовуються як основні засоби впливу в комерційному процесі.
The work analyzes the relevance of business proposals, identifies the problems of psychological nature, identifies the main areas of research in the psychology of consumption. The factors influencing consumer behavior are analyzed, the phases of consumer behavior are established, the fundamental principles underlying human behavior are determined. Studies have shown that the growth of income increases the irrationality of consumer behavior. The same applies to the growth of consumers' education, their intellectual level. Observations of women show that purchases are often made not according to a pre-compiled list (70% of women), but impulsively - under the influence of a variety of goods. According to the results of the survey, 68% of respondents pay attention to advertising, which indicates that advertising is important in human life, that it has become a communication and that it has firmly entered all spheres of public life. Gender differences are characterized by a greater need for advertising 49% of women than men 30%, which indicates the desire to have information about the advertising market under the same conditions, women are more likely to perceive market innovations and are more adaptable. The analysis of the research results showed that the function of advertising is to influence a person to purchase a certain advertised product. Combining its informativeness and persuasiveness, advertising has an emotional and mental impact on a person (the product is noticed, bought, used in everyday life, used for personal purposes). For manipulative purposes, especially of less and less ethical nature, advertising and merchandising are used as the main means of influence in the commercial process.
Опис: Теоретичний аналіз наукових праць дозволив визначити, що споживач - центр і основа тосту, маркетингової стратегії, стає головною ланкою у створенні ланцюга попиту. Серед проблем психологічного характеру визначено: сфера потребово-мотиваційної сфери споживача товарів та послуг, рушійні сили прийняття рішення про купівлю, ступінь ірраціональності, спонтанності поведінки покупця, маніпулятивні комерційні технології тощо. Встановлено, що споживча поведінка - це діяльність, безпосередньо спрямована на отримання, споживання та розпорядження товарами і послугами, включаючи процеси прийняття рішень, які передують цим діям та слідують за ними. Виділено основні напрями досліджень психології споживання: біхевіоризм, необіхевіоризм, психоаналітичний підхід до поведінки, розуміння споживача як інформаційного процесу, постмодернізм. Фактори, що впливають на споживчу поведінку, визначені наступним чином: психологічні фактори (мотивація, сприйняття, засвоєння інформації, вироблення певних переконань і ставлення до покупки), соціокультурний вплив (референтні групи, членство або первинні колективи, сім'я), Встановлено, що поведінка споживача складається з декількох фаз: фаза "переддії" - формування настроїв, оцінок, що передують конкретним споживчим рішенням і діям; фаза споживчої дії з отримання вигоди - купівля ринкового товару або отримання його в інший спосіб; фаза отримання споживчого задоволення (ефекту), яка включає процес виробництва основних споживчих благ (підготовка ринкових товарів до споживання та їх споживання). При вивченні мотивації та поведінки споживачів ми використовували такі методи, як етнографічні спостереження, опитування, експерименти та тести. За результатами спостереження, поведінка споживачів добре описується теорією біхевіоризму, коли стимул викликає відповідну реакцію у більшості людей. Ми з'ясували, що покупка є результатом сигналу, який запускає розгортання ланцюжка дій (ціна, поведінка, авторитет, дефіцит, привабливість продавця, зовнішні фактори, мерчандайзинг тощо). Визначено фундаментальні принципи, що лежать в основі людської поведінки: принцип послідовності, принцип взаємного обміну, соціальний доказ, авторитет, користь, дефіцит. Спрацьовує і правило соціального обміну: споживачі, які беруть участь у дегустаціях, втричі частіше купують рекламовану продукцію. Дослідження показали, що зростання доходів збільшує ірраціональність споживчої поведінки. Те ж саме стосується і зростання освіти споживачів, їх інтелектуального рівня. Спостереження за жінками показують, що покупки часто здійснюються не за заздалегідь складеним списком (70% жінок), а імпульсивно - під впливом різноманітності товарів. За результатами опитування, 68% респондентів звертають увагу на рекламу, що свідчить про те, що реклама має важливе значення в житті людини, що вона стала комунікацією і що вона міцно увійшла в усі сфери суспільного життя. Гендерні відмінності характеризуються більшою потребою в рекламі 49% жінок, ніж чоловіків 30%, що свідчить про бажання володіти інформацією про рекламний ринок за однакових умов, жінки швидше сприймають ринкові нововведення та є більш адаптивними. За допомогою методики "Дослідження модальності сприйняття" ми визначили, що у 48% респондентів домінує візуальна модальність сприйняття (візуали). Це свідчить про те, що більша частина інформації надходить через орган зору. У 32% опитаних переважає сенсорна (кінестетична) модальність сприйняття і у 20% - аудіальна (слухова) модальність. Тобто, як бачимо з попередніх результатів, майже всі респонденти звертають увагу на рекламу в пресі та на телебаченні і лише незначна частина потребує реклами на радіо. Це свідчить про те, що респонденти, які сприймають інформацію, хочуть її бачити, а не чути. Після обробки особистісного опитувальника Г.Айзенка, адаптованого О.Г.Шмельовим, ми виділили три показники: екстраверсія (49%), інтроверсія (26%), нейротизм (25%). Порівнюючи ці результати з результатами анкетного опитування, бачимо, що саме екстраверти звертають увагу на рекламу і відчувають потребу в ній. Невротиків (14%) реклама дратує, вони чекають, коли вона закінчиться, і тому не відчувають в ній потреби. За допомогою методики Г. Шмішека "Дослідження акцентуацій характеру" ми визначили типи акцентуйованих рис кожного респондента: емотивний тип - 21% опитаних, збудливий - 15%, гіпертимний та циклотимний - 12% та 11%, ригідний - 10%, педантичний - 9%, екзальтований - 7%, дистимічний - 6% та тривожний тип - 5% опитаних. На основі якісного та кількісного аналізу ми проводимо паралелі між модальністю сприйняття та акцентуйованими рисами характеру. Ми побачили, що для емоційного типу, який відчуває особисту радість у спілкуванні та прагне нових вражень, характерна візуальна модальність сприйняття. Щодо ригідного типу, який характеризується фіксованими формами поведінки, то можна сказати, що така поведінка впливає на негативне сприйняття рекламних повідомлень. Як наслідок, вони більш дратівливі та нетерплячі. Аналіз результатів дослідження показав, що функція реклами полягає в тому, щоб впливати на людину з метою придбання нею певного рекламованого товару. Поєднуючи свою інформативність та переконливість, реклама здійснює емоційний та психічний вплив на людину (товар помічають, купують, застосовують у повсякденному житті, використовують в особистих цілях). У маніпулятивних цілях, особливо все менш етичного характеру, реклама і мерчандайзинг використовуються як основні засоби впливу в комерційному процесі.
Зміст: РОЗДІЛ І.ТЕОРЕТИЧНИЙ АНАЛІЗ ПОНЯТТЯ ВПЛИВУ В ПСИХОЛОГІЇ БІЗНЕСУ 6 1.1. Трактування впливу в психології 6 1.2. Фактори впливу на поведінку споживачів 8 Висновки до розділу І 14 РОЗДІЛ ІІ. ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ ПОВЕДІНКИ СПОЖИВАЧІВ В ЗАКЛАДАХ ТОРГІВЛІ16 2.1. Організація та процедура проведення констатувального експерименту 16 2.2. Аналіз результатів психодіагностичного дослідження 18 Висновки до розділу ІІ31 РОЗДІЛ ІІІ. МЕТОДИ ПСИХОЛОГІЧНОГО ВПЛИВУ НА ПОВЕДІНКУ СПОЖИВАЧА34 3.1. Соціально-психологічний вплив реклами на людей 34 3.2. Нейромаркетингові технології управління поведінкою споживача 39 3.3 Психологічні особливості протистояння маніпулятивним впливам 41 Висновки до розділу ІІІ 45 РОЗДІЛ IV. ОХОРОНА ПРАЦІ ТА БЕЗПЕКА ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ 47 4.1. Раціональні умови і методи підвищення життєдіяльності людини 47 4.2. Класифікація джерел небезпеки, небезпечних та шкідливих факторів 53 ЗАГАЛЬНІ ВИСНОВКИ 62 СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ 65
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/40158
Власник авторського права: © Берекеля Вікторія Володимирівна, 2022
Перелік літератури: 1. Азбука споживача: Навчальний посібник для учнів початкової школи. Н.В. Бородачова, Г.І. Лаврентьєва. ТОВ «КЛГЗ», 2003 р. 44 с. 2. Алёшина И. В. Поведение потребителей. М., 2000. 384 с. 3. Бергер И. Н., Скирда Т. И. Психологія торгівлі. М.: «Вища школа», 1975. 208 с. 4. Блэкуэлл Р. Поведение потребителей. СПб.: «Питер», 2006 // http://readbookz.com. 5. Гаркавенко С. Маркетинг : підручник / С. Гаркавенко. К. : Лібра, 2002.702 с. 6. Герчанівська П. Е. Культура управління : навч. посібник / Герчанівська П. Е. 7. К. : ІВЦ Видавництво ”Політехніка”, 2005. 152 с. 8. Грачев Г., Мельник И. Манипулирование личностью. М.: «Алгоритм» 2001 453 с. 9. Джонсон Р. Он. Глубинные аспекты мужской психологии. He. Understanding Masculine Psychology. Серия: Юнгианская психология, Издательство: Когито-Центр, 2005.453с. 10. Дослідження впливу інструментів нейромаркетингу на поведінку споживачів. URL: https://fp.cibs.ubs.edu.ua/files/1304/13bovdvi.pdf 11. Зимбардо Ф., Ляйппе М. Социальное влияние: Пер. с англ. СПб.: Питер, 2000. 448 с. 12. Льюис Д. Язык эффективного общения. М.: Изд-во Эксмо, 2005. 320с. 13. Шостром Э. Анти-Карнеги, или Человек-манипулятор. Минск, 1992. 311 с. 14. Что такое нейромаркенг и почему он вам не поможет. URL Что такое нейромаркенг и почему он вам не поможет. URL: https://medium.com. 15. Психология. Словарь / Под общ. ред. А.В.Петровского, М.Г. Ярошевского.- М., 1990. 340c. 16. Психологія спілкування / В.А. Семиченко. К. «Магістр-S», 1997. 17. Котлер Ф. Основы маркетинга М.: «Прогресс», 1991. 704 с. 18. Сидоренко Е.В. Тренинг влияния и противостояния влиянию. СПб.: Речь, 2006. 256 с. 19. Лебедев - Любимов А. Н. Психология рекламы. СПб., 2003. 368 c. 20. Мокшанцев Р. И. Психология рекламы М.Имфра-М, 2000. 230 с. 21. Практическая психология для экономистов и менеджеров: Учебн. Пособие для студентов вузов/ под ред. Тутушкиной М. К.. СПб.: «Дидактика плюс», 2002. 365 с. 22. Прокопенко О.В. Мотивация потребителей в достижении устойчивого развития // Социально-экономический потенциал устойчивого развития: Учебник / Под ред. проф. Л.Г. Мельника (Украина) и Л. Хенса (Бельгия). – Сумы: ИТД "Университетская книга", Гриф "Затверджено МОН України", лист № 14/18–Г–418 від 22.02.07, ISBN 978–966–680–311–8, 2007. С. 821–850. 23. Мельник В.Л., Прокопенко О.В., Дегтярьова І.Б. Прийняття споживчого рішення // Бізнес-адміністрування: магістерський курс: Підручник / За ред. д.е.н., проф. Л.Г. Мельника, д.е.н., проф. С.М. Ілляшенка, к.е.н., доц. І.М. Сотник. Суми: ВТД «Університетська книга», Гриф "Затверджено МОН України", лист № 1.4/18–Г–1251 від 20.07.07, ISBN 978–966–680–394–1, 2009. С. 435–453. 24. Прокопенко О.В., Троян М.Ю. Поведінка споживачів: Навчальний посібник. – К.: Центр учбової літератури, Гриф "Рекомендовано МОН України", лист № 1.4/18–Г–1328 від 26.07.07, ISBN 978–966–364–653–4, 2008. 176 с. 25. Россинская Г.М. Вопросы Экономической теории // http://www.m-economy.ru 26. Росситер Дж. Реклама и продвижение товаров СПб.: «Питер», 2001. 651 с. 27. Сергеев А. М. Поведение потребителей. М., 2006 // http://readbookz.com. 28. Статт Д. Поведение потребителя СПб.: «Питер», 2003. 448 с. 29. Фоксол Г. Психология потребителей в маркетинге СПб, «Питер – Пресс», 2000 // http://readbookz.com. 30. Шувалов В. И. Психология рекламы. Ростов-на-Дону: «Феникс», 2003. 320 с. 31. Энджел Д. Ф., Блэкуэлл Р. Д., Миниард П. У. Поведение потребителей. СПб.: Питер, 1999. 768 с. 32. Доценко Е. Л. Психология манипуляции: феномены, механизмы и защита. М.: ЧеРо, Издательство МГУ, 1997. 344 с. 33. Зазыкин В. Г. Психология в рекламе. М.: Датастром, 1992. 64 с. 34. Изард К. Психология эмоций: Пер. с англ. СПб.: Питер, 1998. 35. Ильин Е.П. Дифференциальная психофизиология мужчины и женщины. СПб.: Изд-во СпбГУ, 2003.366 с. 36. Клаус Мозер. Психология маркетинга и рекламы / Пер. с нем. – Х.: Изд-во Гуманитарный Центр, 2004, 380 с. 37. Лебедев А. Н. Психология рекламы / Психология: Учеб. для экон. вузов / Общ. ред. В. Н. Дружинина. СПб.: Питер, 2000. 38. Москаленко В.В. Соціальна психологія: Підручник.Київ: Центр навчальної літератури, 2005.624 с. 39. Психология в рекламе / Под ред. П. К. Власова.Х.: Гуманит. центр, 2003. 40. Психология и психоанализ рекламы: личностно-ориентированный подход / Ред. сост. Д. Я. Райгородский. Самара: Бахрах-М, 2001, 750 с. 41. Психология личности: тесты, опросники, методики / Авторы-составители: доцент Н.В. Киршева и Н.В. Рябчикова. М.: Геликон, 1995, 220с. 42. Райгородский Д.Я. Практическая психодиагностика. Методики и тесты. Учебное пособие.Самара: Издательский Дом "БАХРАХ-М", 2002. 672 с. 43. "Реклама, вызывающая негативне переживания: какой образ товара она формирует? И.В. Кряж, М.Ю. Повыдыш, О.В. Лавренова"// Практична психологія та соціальна робота №9, 2005, С. 35-38. 44. Реклама: Внушение и манипуляция / Ред. сост. Д. Я. Райгородский. Самара: Бахрам-М, 2001, 750 с. 45. Чалдини Р. Психология влияния. СПб.: Питер Ком, 1999. 46. Говорун Т.В. Кікінежді О.М. Гендерна психологія: Навчальний посібник. К.: Видавництво центр «Академія», 2004.308 с.
Тип вмісту: Master Thesis
Розташовується у зібраннях:053 — психологія



Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.

Інструменти адміністратора