Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/38705

Назва: Інституційні пастки земельної реформи в аспекті ринкового обігу земель сільськогосподарського призначення
Інші назви: Institutional traps of the land reform in the aspect of market turnover of agriculturally used areas
Автори: Захарченко, Володимир
Zakharchenko, Volodymyr
Приналежність: Вінницький національний аграрний університет, Вінниця, Україна
Vinnytsia National Agrarian University, Vinnytsia, Ukraine
Бібліографічний опис: Захарченко В. Інституційні пастки земельної реформи в аспекті ринкового обігу земель сільськогосподарського призначення / Володимир Захарченко // Галицький економічний вісник. — Т. : ТНТУ, 2022. — Том 74. — № 1. — С. 16–26. — (Економіка).
Bibliographic description: Zakharchenko V. (2022) Instytutsiini pastky zemelnoi reformy v aspekti rynkovoho obihu zemel silskohospodarskoho pryznachennia [Institutional traps of the land reform in the aspect of market turnover of agriculturally used areas]. Galician economic journal (Tern.), vol. 74, no 1, pp. 16-26 [in Ukrainian].
Є частиною видання: Галицький економічний вісник, 1 (74), 2022
Galician economic journal, 1 (74), 2022
Журнал/збірник: Галицький економічний вісник
Випуск/№ : 1
Том: 74
Дата публікації: 22-лют-2022
Дата подання: 14-січ-2022
Дата внесення: 7-вер-2022
Видавництво: ТНТУ
TNTU
Місце видання, проведення: Тернопіль
Ternopil
DOI: https://doi.org/10.33108/galicianvisnyk_tntu2022.01.016
УДК: 330.837
332.2.021.8
Теми: землі сільськогосподарського призначення
земельні відносини
земельна реформа
інститут ринку
ринок земель
обіг земель
інституційна пастка
agriculturally used areas
land relations
land reform
market institute
land market
land turnover
institutional trap
Кількість сторінок: 11
Діапазон сторінок: 16-26
Початкова сторінка: 16
Кінцева сторінка: 26
Короткий огляд (реферат): Розкрито об’єктивну необхідність інституційного супроводу земельної реформи в Україні в аспекті ринкового обігу земель сільськогосподарського призначення (ЗСП). Підкреслено, що в ході реформи стали з’являтися інститути, які приносять негативні результати, тобто формують інституційні пастки, а саме: дисбаланс нормативних і ринкових цін на землю; зростання спекулятивних операцій із землею; нерівність першочергового права на купівлю орендованої землі; нерівність умов доступу до кредитних ресурсів для купівлі землі; легалізацію незадекларованих активів і «відмивання брудних грошей»; монополізацію ринку землі та зростання цін на землю. Наголошено, що для виходу із цих інституційних пасток необхідно щоб: 1) ринкова ціна землі до 1 січня 2030 року не була меншою за нормативну грошову оцінку, яка, до того ж, має регулярно оновлюватися фахівцями Держгеокадастру; 2) низька початкова ціна землі не стала предметом для спекуляції, чому мають сприяти електронні аукціони з продажу та спрощення процедури державної реєстрації земельних ділянок; 3) трансакції на ринку ЗСП відстежував або навіть безпосередньо проводив уповноважений на це орган; 4) при продажу комунальних та державних земель, зокрема через електронні аукціони, фермерські господарства й агрохолдинги були поставлені в рівні умови; 5) було забезпечено рівні можливості доступу до кредитних ресурсів для усіх учасників земельного ринку, спрощено для цього умови участі фермерів у державній програмі «Доступні кредити 5–7–9%» та забезпечено їм доступ до Фонду часткового гарантування кредитів у сільському господарстві, а в перспективі – й до кредитів Державного земельного банку, який ще належить організувати; 6) були документально підтверджені джерела походження коштів для купівлі ЗСП, причому виключно у безготівковій формі, та впроваджені заходи й стандарти Міжнародної групи з протидії відмиванню брудних грошей (FATF); 7) було запроваджено регулювання рівня концентрації ЗСП в руках одного власника, в т. ч. й на регіональному та місцевому рівнях, у чому важливу роль має відігравати Антимонопольний комітет України; 8) можливе зростання цін на сільськогосподарську продукцію додатково регулювалося інститутами у сфері споживання. Зроблено висновок, що усі ці заходи мають створити необхідне підгрунтя для виходу із наведених інституційних пасток із найменшими витратами.
The objective necessity of institutional support of the land reform in Ukraine in the aspect of market turnover of agriculturally used areas (AUA) is revealed. It is emphasized that during the reform the institutions that bring negative results have apeared. These institutions form institutional traps, such as: imbalance of normative and market prices for land; growth of speculative operations with land; inequality of the priority right to purchase leased land; inequality of access to credit resources for land purchase; legalization of undeclared assets and «laundering of dirty money»; monopolization of the land market and increase in land prices. It is emphasized that in order to exit from these institutional traps it is necessary that: 1) the market price of land by January 1, 2030 should be not less than the normative monetary value, which, in addition, should be regularly updated by the specialists of the State Geocadastre; 2) the low initial price of land should not become a subject for speculation, and should be faciliated by electronic auctions for sale and simplification of the procedure of state registration of land plots; 3) the transaction on the market of AU should be monitored or even directly conducted by the authorized body; 4) while selling municipal and state lands, particularly through electronic auctions, farms and agricultural holdings should be in equal conditions; 5) equal access to credit resources should be provided to all participants of the land market, conditions for the participation of farmers in the state program «Affordable loans 5–7–9%» should be simplified and they shoul be provided with the access to the Fund for partial guarantee of loans in agriculture, and in the future – to loans of the State Land Bank, which is to be organized; 6) sources of funds origin for AUA purchase, exclusively in cashless form should be documentary approved, and measures and standards of the International Group on Combating Dirty Money Laundering (FATF) should be implemented; 7) regulation of AUA concentration level in the hands of one owner, including at the regional and local level should be introduced, here the Antimonopoly Committee of Ukraine should play an important role; 8) possible increase in prices for agricultural products should additionally be regulated by institutions in the field of consumption. It is concluded that all these measures should create the necessary basis for the exit from the institutional traps at the lowest cost.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/38705
ISSN: 2409-8892
Власник авторського права: © Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя, 2022
URL-посилання пов’язаного матеріалу: https://www.twirpx.com/file/110660/
http://mathecon.cemi.rssi.ru/vm_polterovich/files/ep99001.pdf
http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvchu_ec_2019_820_3
https://zn.ua/ukr/macrolevel/suspilne-znachennya-zemli-dlya-suchasnosti-ta-maybutnogo-ukrayini-329016_.html
http://dspace.knau.kharkov.ua/jspui/bitstream/123456789/2025/1/27.pdf
http://efm.vsau.org/storage/articles/February2020/GY3JBaxFSnkrpTEhWNns.pdf
http://eapk.org.ua/sites/default/files/eapk/eapk_2018_06_p_5_17.pdf
http://www.agrosvit.info/pdf/9-10_2021/5.pdf
https://doi.org/10.32702/2306-6792.2021.9-10.24
https://www.epravda.com.ua/news/2021/11/3/679388
https://www.epravda.com.ua/columns/2021/11/17/679854/
http://biblio.umsf.dp.ua/xmlui/bitstream/handle/123456789/4142/24%20%d0%90.%20%d0%9c.%20%d0%9f%d1%83%d0%b3%d0%b0%d1%87.pdf?sequence=1&isAllowed=y
https://doi.org/10.32836/2310-9653-2020-2.24
http://nbuv.gov.ua/UJRN/efmapnp_2017_3_4
http://www.golos.com.ua/article/328275
https://vesti.ua/strana/otkrytie-rynka-zemli-i-zakrytiya-bankov-chto-ot-nas-skryvali
http://www.economy.in.ua/pdf/3_2020/7.pdf
https://doi.org/10.32702/2306-6806.2020.3.28
https://agropolit.com/spetsproekty/636-zemelniy-bank-ukrayini-2017-2019-roki-skilki-zemli-obroblyayut-holdingi-fermeri-ta-osg
https://bakertilly.ua/news/id49433
http://nbuv.gov.ua/UJRN/ptmbo_2015_2_13
http://www.capital.ua/ru/publication/89584-kak-zemlya-v-vostochnoy-evrope-stala-ob-ektom-spekulyatsiy#ixzz4hRF1gJsp
Перелік літератури: 1. Норт Д. Институты, институциональные изменения и функционирование экономики / пер. с англ. Москва: Фонд экономической книги «Начала», 1997. 180 с. URL: https://www.twirpx.com/file/110660/.
2. Полтерович В. М. Институциональные ловушки и экономические реформы. Экономика и математические методы. 1999. № 2. С. 1–37. URL: http://mathecon.cemi.rssi.ru/vm_polterovich/files/ep99001.pdf.
3. Захарченко В. І. Базові інститути та інституційні пастки економічних реформ (на прикладі земельної реформи). Вісник Волинського інституту економіки та менеджменту. 2019. Вип. 25. С. 56–70.
4. Гражевська Н. І., Заваженко А. О. Інституційні пастки ринкового реформування економіки України. Науковий вісник Чернівецького університету. Економіка. 2019. Вип. 820. С. 3–10. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvchu_ec_2019_820_3.
5. Гаража О. П. Інституції управління земельними ресурсами: монографія. Харків: ФОП Бровін О. В., 2018. 686 с.
6. Геєць В. та ін. Суспільне значення землі для сучасності та майбутнього України. Дзеркало тижня. 2019. № 42. URL: https://zn.ua/ukr/macrolevel/suspilne-znachennya-zemli-dlya-suchasnosti-ta-maybutnogo-ukrayini-329016_.html.
7. Гуторов О. І., Ковалів О. І. Теоретико-методологічні засади розвитку та інституціонального забезпечення трансформації земельних відносин в Україні. Вісник ХНАУ. Серія: Економічні науки. 2019. № 4. Т. 1. С. 267–279. URL: http://dspace.knau.kharkov.ua/jspui/bitstream/123456789/2025/1/27.pdf.
8. Коляденко Д. Л. Інституціональні аспекти трансформації земельних відносин. Економіка. Фінанси. Менеджмент: актуальні питання науки і практики. 2018. № 9. С. 122–135. URL: http://efm.vsau.org/storage/articles/February2020/GY3JBaxFSnkrpTEhWNns.pdf.
9. Ломакович В., Уньковська Т., Ільченко В., Богдан Т. Існуючі загрози для України та необхідні запобіжники. Землевпорядний вісник. 2019. № 10. С. 2–9.
10. Ходаківська О. В., Левек Р. Земельні відносини: пошук балансу інтересів між державним регулюванням та неолібералізмом. Економіка АПК. 2018. № 6. С. 5–18. URL: http://eapk.org.ua/sites/default/files/eapk/eapk_2018_06_p_5_17.pdf.
11.Шарий Г. І., Нестеренко С. В., Москаленко Л. В. Подолання економічного підпілля земельних відносин в Україні. Агросвіт. 2021. № 9–10. С. 24–30. URL: http://www.agrosvit.info/pdf/9-10_2021/5.pdf. DOI: https://doi.org/10.32702/2306-6792.2021.9-10.24
12. Кабмін затвердив нову методику нормативної грошової оцінки земельних ділянок. Економічна правда: Інтернет-газ. 2021. 3 лист. URL: https://www.epravda.com.ua/news/2021/11/3/679388.
13. Рикардо Д. Начала политической экономии и податного обложения. Москва – Ленинград: Гос. изд., 1929. 368 c.
14. Харитионов О. Які проблеми оголює відкриття ринку землі. Економічна правда: Інтернет-газ. 2021. 17 лист. URL: https://www.epravda.com.ua/columns/2021/11/17/679854/.
15. Пугач А. М., Польська Л. О. Земельна реформа: європейський досвід і можливості застосування в Україні. Публічне управління та митне адміністрування. 2020. № 2. С. 131–138. URL: http://biblio.umsf.dp.ua/xmlui/bitstream/handle/123456789/4142/24%20%d0%90.%20%d0%9c.%20%d0%9f%d1%83%d0%b3%d0%b0%d1%87.pdf?sequence=1&isAllowed=y. DOI: https://doi.org/10.32836/2310-9653-2020-2.24
16. Шкурупій О. В., Білоброва Т. О. Циклічність розвитку ринку нерухомості: сучасний контекст: монографія. Полтава: ПУЕТ, 2012. 190 с.
17. Правдюк Н. Л., Правдюк А. Л. Ринок земель сільськогосподарського призначення: реалії та перспективи економічного та правового середовища. Економіка. Фінанси. Менеджмент: актуальні питання науки і практики. 2017. № 3. С. 21–35. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/efmapnp_2017_3_4.
18. Фалько Я. Яку нам обрати модель ринку землі? Голос України. 2020. 28 лют. URL: http://www.golos.com.ua/article/328275.
19. Ермоленко А. Открытие рынка земли и закрытия банков: что от нас скрывали. Vesti.ua: вебсайт. 2020. 18 июня. URL: https://vesti.ua/strana/otkrytie-rynka-zemli-i-zakrytiya-bankov-chto-ot-nas-skryvali.
20. Малий І. Й., Загребельна К. В. Управління земельними ресурсами України: минуле та майбутнє. Економіка та держава. 2020. № 3. С. 28–33. URL: http://www.economy.in.ua/pdf/3_2020/7.pdf. DOI: https://doi.org/10.32702/2306-6806.2020.3.28
21. Земельний банк України 2017–2019 роки: скільки землі обробляють холдинги, фермери та ОСГ. Agropolit.com : вебсайт. 2019. 23 жовт. URL: https://agropolit.com/spetsproekty/636-zemelniy-bank-ukrayini-2017-2019-roki-skilki-zemli-obroblyayut-holdingi-fermeri-ta-osg.
22. Найбільші агрохолдинги України. Bakertilly: вебсайт. 2021. 25 лют. URL: https://bakertilly.ua/news/id49433.
23. Данкевич А. Є. Формування земельних масивів агрохолдингів. Проблеми теорії та методології бухгалтерського обліку, контролю і аналізу. Серія : Бухгалтерський облік, контроль і аналіз. 2015. Вип. 2. С. 143–152. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ptmbo_2015_2_13.
24. Как земля в Восточной Европе стала объектом спекуляций. Капитал: вебсайт. 2017.18 апр. URL: http://www.capital.ua/ru/publication/89584-kak-zemlya-v-vostochnoy-evrope-stala-ob-ektom-spekulyatsiy#ixzz4hRF1gJsp.
References: 1. Nort D. (1997) Instituty, institucionalʼnye izmeneniya i funkcionirovanie ekonomiki. Moscow: Fond ekonomicheskoj knigi “Nachala”. 180 p. URL: https://www.twirpx.com/file/110660/. [In Russian].
2. Polterovich V. M. (1999) Institucionalʼnye lovushki i ekonomicheskie reformy. Ekonomika i matematicheskie metody. No. 2. P. 1–37. URL: http://mathecon.cemi.rssi.ru/vm_polterovich/files/ep99001.pdf. [In Russian].
3. Zakharchenko V. I. (2019) Bazovi instytuty ta instytutsiini pastky ekonomichnykh reform (na prykladi zemelnoi reformy). Visnyk Volynskoho instytutu ekonomiky ta menedzhmentu. Vyp. 25. P. 56–70. [In Ukrainian].
4. Hrazhevska N. I., Zavazhenko A. O. (2019) Instytutsiini pastky rynkovoho reformuvannia ekonomiky Ukrainy. Naukovyi visnyk Chernivetskoho universytetu. Ekonomika. Vyp. 820. P. 3–10. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvchu_ec_2019_820_3. [In Ukrainian].
5. Harazha O. P. (2018). Instytutsii upravlinnia zemelnymy resursamy: monohrafiia. Kharkiv: FOP Brovin O. V. 686 p. [In Ukrainian].
6. Heiets V. ta in. (2019) Suspilne znachennia zemli dlia suchasnosti ta maibutnoho. Dzerkalo tyzhnia. No. 42. URL: https://zn.ua/ukr/macrolevel/suspilne-znachennya-zemli-dlya-suchasnosti-ta-maybutnogo-ukrayini-329016_.html. [In Ukrainian].
7. Hutorov O. I., Kovaliv O. I. (2019) Teoretyko-metodolohichni zasady rozvytku ta instytutsionalnoho zabezpechennia transformatsii zemelnykh vidnosyn v Ukraini. Visnyk KhNAU. Seriia: Ekonomichni nauky. No. 4. T. 1. P. 267–279. URL: http://dspace.knau.kharkov.ua/jspui/bitstream/123456789/2025/1/27.pdf. [In Ukrainian].
8. Koliadenko D. L. (2018) Instytutsionalni aspekty transformatsii zemelnykh vidnosyn. Ekonomika. Finansy. Menedzhment: aktualni pytannia nauky i praktyky. No. 9. P. 122–135. URL: http://efm.vsau.org/storage/articles/February2020/GY3JBaxFSnkrpTEhWNns.pdf. [In Ukrainian].
9. Lomakovych V., Unkovska T., Ilchenko V., Bohdan T. (2019). Isnuiuchi zahrozy dlia Ukrainy ta neobkhidni zapobizhnyky. Zemlevporiadnyi visnyk. No. 10. P. 2–9. [In Ukrainian].
10. Khodakivska O. V., Levek R. (2018) Zemelni vidnosyny: poshuk balansu interesiv mizh derzhavnym rehuliuvanniam ta neoliberalizmom. Ekonomika APK. No. 6. P. 5–18. URL: http://eapk.org.ua/sites/default/files/eapk/eapk_2018_06_p_5_17.pdf. [In Ukrainian].
11. Sharyi H. I., Nesterenko S. V., Moskalenko L. V. (2021) Podolannia ekonomichnoho pidpillia zemelnykh vidnosyn v Ukraini. Ahrosvit. No. 9–10. P. 24–30. URL: http://www.agrosvit.info/pdf/9-10_2021/5.pdf. [In Ukrainian]. DOI: https://doi.org/10.32702/2306-6792.2021.9-10.24
12. Kabmin zatverdyv novu metodyku normatyvnoi hroshovoi otsinky zemelnykh dilianok (03.11.2021). Ekonomichna pravda: Internet-haz. URL: https://www.epravda.com.ua/news/2021/11/3/679388. [In Ukrainian].
13.Rikardo D. (1929) Nachala politicheskoj ekonomii i podatnogo oblozheniya. Moscow – Leningrad: Gos.izd. 368 p. [In Russian].
14. Kharytyonov O. (17.11.2021) Yaki problemy oholiuie vidkryttia rynku zemli. Ekonomichna pravda: Internet-haz. URL: https://www.epravda.com.ua/columns/2021/11/17/679854/. [In Ukrainian].
15.Puhach A. M., Polska L. O. (2020) Zemelna reforma: yevropeiskyi dosvid i mozhlyvosti zastosuvannia v Ukraini. Publichne upravlinnia ta mytne administruvannia. No. 2. P. 131–138. URL: http://biblio.umsf.dp.ua/xmlui/bitstream/handle/123456789/4142/24%20%d0%90.%20%d0%9c.%20%d0%9f%d1%83%d0%b3%d0%b0%d1%87.pdf?sequence=1&isAllowed=y. [In Ukrainian]. DOI: https://doi.org/10.32836/2310-9653-2020-2.24
16. Shkurupii O. V., Bilobrova T. O. (2012) Tsyklichnist rozvytku rynku nerukhomosti: suchasnyi kontekst : monohrafiia. Poltava: PUET. 190 p. [In Ukrainian].
17. Pravdiuk N. L., Pravdiuk A. L. (2017) Rynok zemel silskohospodarskoho pryznachennia: realii ta perspektyvy ekonomichnoho ta pravovoho seredovyshcha. Ekonomika. Finansy. Menedzhment: aktualni pytannia nauky i praktyky. No. 3. P. 21–35. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/efmapnp_2017_3_4. [In Ukrainian].
18. Falko Ya. (28.02.2020) Yaku nam obraty model rynku zemli? Holos Ukrainy. URL: http://www.golos.com.ua/article/328275. [In Ukrainian].
19. Ermolenko A. (18.06.2020) Otkrytie rynka zemli i zakrytiya bankov: chto ot nas skryvali. Vesti.ua: vebsajt. URL: https://vesti.ua/strana/otkrytie-rynka-zemli-i-zakrytiya-bankov-chto-ot-nas-skryvali. [In Russian].
20. Malyi I. Y., Zahrebelna K. V. (2029) Upravlinnia zemelnymy resursamy Ukrainy: mynule ta maibutnie. Ekonomika ta derzhava. No. 3. P. 28–33. URL: http://www.economy.in.ua/pdf/3_2020/7.pdf. [In Ukrainian]. DOI: https://doi.org/10.32702/2306-6806.2020.3.28
21. Zemelnyi bank Ukrainy 2017–2019 roky: skilky zemli obrobliaiut kholdynhy, fermery ta OSH (29.10.2019). Agropolit.com: vebsait. URL: https://agropolit.com/spetsproekty/636-zemelniy-bank-ukrayini-2017-2019-roki-skilki-zemli-obroblyayut-holdingi-fermeri-ta-osg. [In Ukrainian].
22. Naibilshi ahrokholdynhy Ukrainy (25.02.2021). Bakertilly: vebsait. URL: https://bakertilly.ua/news/id49433. [In Ukrainian].
23. Dankevych A. Ye. (2015) Formuvannia zemelnykh masyviv ahrokholdynhiv. Problemy teorii ta metodolohii bukhhalterskoho obliku, kontroliu i analizu. Seriia: Bukhhalterskyi oblik, kontrol i analiz. Vyp. 2. P. 143–152. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ptmbo_2015_2_13. [In Ukrainian].
24. Kak zemlya v Vostochnoj Evrope stala obʼektom spekulyacij (18.04.2017). Kapital: vebsajt. URL: http://www.capital.ua/ru/publication/89584-kak-zemlya-v-vostochnoy-evrope-stala-ob-ektom-spekulyatsiy#ixzz4hRF1gJsp. [In Russian].
Тип вмісту: Article
Розташовується у зібраннях:Галицький економічний вісник, 2022, № 1 (74)



Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.