Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/38260
Назва: Теоретичні та правові засади організації надання публічних електронних послуг
Інші назви: Theoretical and legal basis of providing public electronic services
Автори: Кужда, Тетяна Іванівна
Луциків, Іванна Василівна
Гевко, Володимир Леонідович
Приналежність: Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя
Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя
Верховна Рада України
Бібліографічний опис: Кужда Т. Теоретичні та правові засади організації надання публічних електронних послуг [Електронний ресурс] / Тетяна Кужда, Іванна Луциків, Володимир Гевко // Соціально-економічні проблеми і держава. — 2021. — Вип. 2 (25). — С. 374-384.
Дата публікації: 20-жов-2021
Дата внесення: 27-чер-2022
Країна (код): UA
Місце видання, проведення: Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя
УДК: 35.07
JEL: H10
Теми: електронні публічні послуги
органи публічної влади
інформаційно-телекомунікаційна інфраструктура
суб’єкт звернення
цифровізація
комплексний показник рівня доступу до електронних публічних послуг
electronic public services
public authorities
and telecommunication infrastructure
applicant
digitalization
comprehensive indicator of the access level to electronic public services
Короткий огляд (реферат): З огляду на існуючі проблеми в розвитку та організації електронних публічних послуг в Україні нами було проведено аналіз стану їх нормативно-правового забезпечення. З теоретичної точки зору запропоновано авторське визначення електронної публічної послуги, під якою слід розуміти сукупність публічних послуг (адміністративних, соціальних, технічних, державних, муніципальних та ін.), які можуть надаватися та отримуватися в електронному вигляді засобами інформаційно-комунікаційних технологій. З правової точки зору встановлено, що прийняті законодавчі ініціативи слугують одним із важливих кроків в напрямку спрощення та цифровізації публічних послуг, оскільки законодавством врегульовано процедуру надання публічних електронних послуг та визначено особливості оформлення результатів їхнього надання. В статті представлено основні ознаки електронних публічних послуг та доповнено існуючу класифікацію (за змістом, за сферою охоплення, за суб’єктом надання, за споживачами, за місцем отримання) за рядом ознак, а саме: за формою отримання електронної публічної послуги, за видом оплати за наданні електронні публічні послуги та за формою вираження результату надання електронної публічної послуги. Розглянуто положення про Єдиний державний веб-портал електронних послуг та особливості його використання при наданні електронних адміністративних послуг в країні. В межах нашої наукової праці було встановлено, що на локальному рівні органи місцевого самоврядування створюють можливості щодо надання електронних адміністративних послуг, що належать до їхньої компетенції і здійснюються з урахуванням місцевих особливостей і потреб. З метою вимірювання доступу до електронних публічних послуг в роботі було виокремлено основні критерії та показники. Дане оцінювання, згідно наших міркувань, варто здійснювати за рівнем інформаційної наповненості офіційної веб-сторінки публічного орану влади, рівнем впровадження та використання системи електронного документообігу та рівнем використання інструментів електронної участі та взаємодії між органом публічної влади та іншими суб’єктами. Представлено формулу для визначення комплексного показника рівня доступу до публічних послуг у електронній формі, який слугуватиме орієнтиром для покращення діяльності суб’єкта надання послуг в напрямку цифровізації. На основі проведених досліджень, в статті виокремлено ключові вигоди для суб’єкта звернення в результаті отримання ним публічних послуг у електронному форматі та основні переваги від впровадження системи електронних публічних послуг для суб’єкта надання послуг. Ключові слова: електронні публічні послуги, органи публічної влади, інформаційно-телекомунікаційна інфраструктура, суб’єкт звернення, цифровізація, комплексний показник рівня доступу до електронних публічних послуг.
Given the existing problems in developing the electronic public services in Ukraine, we have conducted an analysis of regulatory and legal bases. From a theoretical point of view, the author’s definition of electronic public service has been offered. In our opinion, the electronic public services are the set of public services (administrative, social, technical, state, municipal, etc.) that can be provided / received electronically by means of information and communication technologies. From the legal point of view, it was established that the adopted legislative initiatives are the one of the most important steps towards simplification and digitalization of public services, as the legislation regulates the procedure of providing public electronic services and defines the features of the provided public electronic services registration. The article presents the main features of electronic public services and supplements the existing classification (by content, by scope, by subject, by consumers, by place of receiving) by a number of classification features, namely: by receiving form of electronic public service, by payment type for the provision of electronic public service and by the form of result expression of the electronic public service provision. The Provision on the Unified State Web Portal of Electronic Services and the peculiarities of its use in the provision of electronic administrative services in the country have been considered. As part of our research, it was found that the local governments may create opportunities for the provision of additional electronic administrative services within their competences taking into account the local characteristics and needs. In order to measure an access to the electronic public services, the main criteria and indicators have been identified. This assessment, in our opinion, should be carried out by the level of content of the power authority official website, the level of implementation and use of the electronic document management system and the level of use of electronic participation and interaction tools between the public authority and other entities. The formula for determining a comprehensive indicator of the level of access to public services in electronic form has been presented. This indicator will serve as a guide for improving the service provider activity towards digitalization. Based on the research, the article highlights the key benefits for the applicants of public services in electronic format and the main benefits of electronic public services implementation for the service provider. Key words: electronic public services, public authorities, information and telecommunication infrastructure, applicant, digitalization, and a comprehensive indicator of the access level to electronic public services.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/38260
Власник авторського права: © Кужда Тетяна Іванівна, 2021
© Луциків Іванна Василівна, 2021
© Гевко Володимир Леонідович, 2021
Перелік літератури: 1. Буличева Н. А. Електронне урядування у сфері надання адміністративних послуг органами державної влади. Юридичний часопис Національної академії внутрішніх справ. 2011. № 2(2). С. 28-37. 2. Електронне урядування та електронна демократія : навч. посіб. / А. І. Семенченко, В. М. Дрешпак. К : ФОП Москаленко О. М., 2017. 60 с. 3. Електронні публічні послуги: які зміни передбачає законопроєкт до нещодавно прийнятого закону? URL: https://yur-gazeta.com/golovna/elektronni-publichni-poslugi-yaki-zmini-peredbachae-zakonoproekt-do-neshchodavno-priynyatogo-zakonu.html 4. Клименко І. В. Електронні послуги : навч. посіб. / за ред. Н. В. Грицяк та ін. К : НАДУ при Президентові України, 2014. 100 с. 5. Клімушин П. С. Визначення механізмів реалізації електронної демократії та надання електронних державних послуг. Теорія та практика державного управління. 2010. Вип. 1 (28). С. 56-58. 6. Оцінка впровадження та використання інструментів електронного урядування URL: https://www.ua.undp.org/content/ukraine/uk/home/library/democratic_governance/egov-donetsk.html 7. Петренко Н. О., Машковська Л. В. Цифровізація державних адміністративних послуг в Україні: нормативно-правові аспекти. Право і суспільство. 2020. №2. 112-119 c. 8. Про деякі заходи із забезпечення надання якісних публічних послуг : Указ Президента України від 4.09.2019 № 647/2019. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/647/2019#Text 9. Про особливості надання публічних (електронних публічних) послуг : Закон України від 15.07.2021 № 1689-ІХ URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1689-20#Text 10. Роль ЦНАП (Центрів Дія) у використанні е-послуг URL: https://decentralization.gov.ua/uploads/library/file/703/E-skills-Manual.pdf 11. Тищенкова І. О. Електронні послуги у діяльності публічної адміністрації України : монографія. Дніпро : Дніпроп. держ. ун-т внутр. справ, 2017. 156 с. 12. Тищенкова І. О. Класифікація електронних послуг, що надаються органами публічної адміністрації. Науковий вісник Ужгородського національного університету. 2015. Вип.32(3). С. 70-73. 13. Харченко А. Л., Уткіна М. С. Щодо електронних послуг в Україні: юридична природа, ознаки та принципи. Прикарпатський юридичний вісник, 2021. Вип. 1(36). С. 80-84.
Тип вмісту: Article
Розташовується у зібраннях:Наукові публікації працівників кафедри менеджменту та адміністрування

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Стаття_Кужда Луциків.pdf632,95 kBAdobe PDFПереглянути/відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.

Інструменти адміністратора