Empreu aquest identificador per citar o enllaçar aquest ítem: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/34848

Títol: Використання психологічних аспектів соціальної відповідальності в управлінні підприємством
Altres títols: Psychological aspects of social responsibility as a method of conflict management at the enterprise
Autor: Остапчук, Тетяна
Бірюченко, Світлана
Царук, Ірина
Ostapchuk, Tetiana
Biriuchenko, Svitlana
Tsaruk, Iryna
Affiliation: Державний університет «Житомирська політехніка», Житомир, Україна
Zhytomyr Polytechnic State University, Zhytomyr, Ukraine
Bibliographic description (Ukraine): Остапчук Т. Використання психологічних аспектів соціальної відповідальності в управлінні підприємством / Тетяна Остапчук, Світлана Бірюченко, Ірина Царук // Галицький економічний вісник. — Т. : ТНТУ, 2021. — Том 68. — № 1. — С. 119–127. — (Менеджмент).
Bibliographic description (International): Ostapchuk T., Biriuchenko S., Tsaruk I. (2021) Vykorystannia psykholohichnykh aspektiv sotsialnoi vidpovidalnosti v upravlinni pidpryiemstvom [Psychological aspects of social responsibility as a method of conflict management at the enterprise]. Galician economic bulletin (Tern.), vol. 68, no 1, pp. 119-127 [in Ukrainian].
Is part of: Галицький економічний вісник, 1 (68), 2021
Galician economic bulletin, 1 (68), 2021
Journal/Collection: Галицький економічний вісник
Issue: 1
Volume: 68
Data de publicació: 2021
Submitted date: 18-de -2021
Date of entry: 19-d’a-2021
Editorial: ТНТУ
TNTU
Place of the edition/event: Тернопіль
Ternopil
DOI: https://doi.org/10.33108/galicianvisnyk_tntu2021.01.119
UDC: 685.3
334.78
338.45
338.24
Paraules clau: соціальна відповідальність
конфлікт
соціальна напруженість
напрями внутрішньої соціальної відповідальності бізнесу
психологічні аспекти впровадження соціальної відповідальності
social responsibility
conflict
social tension
directions of internal social business responsibility
psychological aspects of social responsibility implementation
Number of pages: 9
Page range: 119-127
Start page: 119
End page: 127
Resum: Розглянуто окремі аспекти реалізації принципів соціальної відповідальності в управлінні конфліктами на підприємстві. Будь-яка діяльність, що передбачає взаємодію людей, супроводжується високою вірогідністю виникнення конфліктів. Реалізація засад соціальної відповідальності зачіпає інтереси великої кількості учасників – зацікавлених сторін, або стейкхолдерів, які, в свою чергу, мають свої потреби, цілі, цінності та очікування. Звичайно, це не може не викликати різноманітних розбіжностей, які з часом можуть перерости у конфлікти. Одним із первинних внутрішніх стейкхолдерів підприємства є його персонал, так як на якість та ефективність діяльності підприємства впливають не просто зусилля окремих працівників, а загальна результативність праці всього колективу. Соціально-трудові відносини, які складаються між роботодавцем та персоналом, а також самими працівниками, мають бути орієнтовані на створення таких умов діяльності та взаємодії людей, які б зводили до мінімуму вірогідність виникнення різноманітних протиріч, конфліктів та їх деструктивного розвитку. Засобами управління, зокрема попередження та подолання конфліктів у межах підприємства є впровадження елементів внутрішньої соціальної відповідальності бізнесу. До її пріоритетних напрямів відносять: розвиток людських ресурсів (підвищення кваліфікації; професійна перепідготовка; стажування; навчання на робочому місці; можливість отримання другої вищої освіти; внутрішньофірмове навчання тощо); формування безпечних та комфортних умов праці; забезпечення стабільності виплати заробітної плати; додаткове медичне та соціальне страхування працівників; надання фінансової допомоги працівникам в критичних або екстрених ситуаціях. Зараз сучасні підприємства, реалізуючи принципи соціальної відповідальності, перетворюють її на соціальну вигоду, отримуючи при цьому ряд позитивних ефектів, зокрема покращення репутації та іміджу бізнесу; підвищення продуктивності праці працівників; зростання продажів та лояльності клієнтів; підвищення інвестиційної привабливості підприємства; стимулювання довіри споживачів і, насамперед, упередження та подолання конфліктів у колективі.
Some aspects of the implementation of social responsibility principles in conflict management at the enterprise are considered in this paper. Any activity involving human interaction is followed by high probability of conflict. The implementation of social responsibility principles affects the interests of a large number of participants – related parties or stakeholders, who, in turn, have their own needs, goals, values and expectations. Certainly, this causes various differences, which over time can escalate into conflicts. One of the primary internal stakeholders of the company is its staff, as the quality and efficiency of the company is influenced not only by the efforts of individual employees, but the overall productivity of the whole team. Social and labor relations between the employer and staff, as well as employees themselves, should be focused on the creation of conditions for human activity and interaction in such a way as to minimize the possibility of various contradictions, conflicts and their destructive development. The means of management, particularly the prevention and resolution of conflicts within the enterprise are the introduction of elements of internal social business responsibility. Its priority areas include: human resources development (advanced training; professional retraining; internships; on-the-job training; the possibility of gaining the second higher education; in-house training, etc.); formation of safe and comfortable working conditions; ensuring the stability of wage payments; additional medical and social insurance of employees; providing financial assistance to employees in critical or emergency situations. At present, modern enterprises, implementing the principles of social responsibility, transform it into social benefit, at the same time receiving a number of positive effects, including improvement of business reputation and image; employee productivity increase; sales growth and customer loyalty; increase of the enterprise investment attractiveness; stimulation of consumer confidence and, first of all, prevention and overcoming of conflicts in the team.
URI: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/34848
ISSN: 2409-8892
Copyright owner: © Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя, 2021
URL for reference material: http://e-koncept.ru/2015/15043.htm
http://www.ksovok.com/doc/iso_fdis_26000_rus.pdf
https://doi.org/10.32983/2222-4459-2020-5-458-465
References (Ukraine): 1. Фротер О. С. Особливості прояву соціальної напруженості в діяльності аграрних підприємств. АГРОСВІТ. 2013. № 20. С. 62–66.
2. Андрющенко А. І., Євдокимова І. А. Соціальна напруженість на підприємствах: теоретико-методичний аспект аналізу. SOCIOПРОСТІР: міждисциплінарний електронний збірник наукових праць з соціології та соціальної роботи. № 8. 2019. С. 45–50.
3. Карамушка Л. М. Соціальна напруженість в організації: сутність, підходи до вивчення, основні види. Актуальні проблеми психології: зб. наук. праць Ін-ту психології імені Г. С. Костюка НАПН України. 2016. Том І: Організаційна психологія. Економічна психологія. Соціальна психологія. Вип. 45. C. 3–11.
4. Карамушка Л. М., Терещенко К. В., Креденцер О. В., Івкін В. М., Ковальчук О. С., Лагодзінська В. І. Методи дослідження соціальної напруженості в організації. Організаційна психологія. Економічна психологія. 2016. № 4 (7). С. 75–84.
5. Salas-Arbeláez L.,García-Solarte M., Azuero-Rodríguez A. R. Effect of corporate social responsibility on the Colombian post-conflict. The case of SMEs Estudios Gerenciales. Vol. 36. Issue 154. March 2020. P. 80–90.
6. Kong Y., Antwi-Adjei A., Bawuah J. A systematic review of the business case for corporate social responsibility and firm performance. Corporate Social Responsibility and Environmental Management. Vol. 27. Issue 2. 1 March 2020. P. 444–454.
7. Гусєва О. Ю., Хлевицька Т. Б. Корпоративна соціальна відповідальність телекомунікаційних підприємств як головний чинник їх конкурентоспроможності. Економіка. Менеджмент. Бізнес. № 1 (27). 2019. С. 45–50.
8. Заплетина С. Н. Социально-психологические аспекты социальной ответственности бизнеса (по материалам российских исследований). Концепт. 2015. № 02 (февраль). URL: http://e-koncept.ru/2015/15043.htm.
9. Котлер Ф. Корпоративна соціальна відповідальність. Як зробити якомога більше добра для вашої компанії та суспільства. Київ: Стандарт, 2005. 302 с.
10. Isabel Sánchez-Hernández M., Gallardo-Vázquez D., Barcik A., Dziwiński P. The effect of the internal side of social responsibility on firm competitive success in the business services industry. Sustainability (Switzerland). Vol. 8. Issue 2. 2016. No. 179.
11. Newman C., Rand J., Tarp F., Trifkovic N. Corporate Social Responsibility in a Competitive Business Environment. Journal of Development Studies. Vol. 56. Issue 8. 2 August 2020. P. 1455–1472.
12. Попадюк О. В., Лучик О. І. Принципи та механізм соціальної відповідальності в умовах стратегічного управління підприємством. Інфраструктура ринку. 2019. Вип. 36. С. 235–246.
13. Зубко В. Социальная ответственность бизнеса как фактор развития интеллектуального капитала компании. Государственная служба. 2009. № 6. С. 115–116. URL: pa-journal.igsu.ru/journal/719/id-rags.ru/?p=8288.
14. Міжнародний стандарт ISO/FDIS 26000 «Керівництво з соціальної відповідальності. URL: http://www.ksovok.com/doc/iso_fdis_26000_rus.pdf.
15. Остапчук Т. П., Бірюченко С. Ю. Управління внутрішньою соціальною відповідальністю підприємства: суть та ефективність реалізації. Бізнес Інформ. 2020. № 5. C. 458–465. URL: https://doi.org/10.32983/2222-4459-2020-5-458-465.
References (International): 1. Froter O. S. (2013) Osoblyvosti proyavu sotsialnoyi napruzhenosti v diyalnosti ahrarnykh pidpryyemstv. [Features of the manifestation of social tension in the activities of agricultural enterprises]. AHROSVIT, no. 20. P. 62–66.
2. Andryushchenko A. I., Yevdokymova I. A. (2019) Sotsialna napruzhenist na pidpryyemstvakh: teoretyko-metodychnyy aspekt analizu. [Social tension in enterprises: theoretical and methodological aspect of analysis]. SOCIOPROSTIR: mizhdystsyplinarnyy elektronnyy zbirnyk naukovykh prats z sotsiolohiyi ta sotsialnoyi roboty. No. 8. P. 45–50.
3. Karamushka L. M. (2016) Sotsialna napruzhenist v orhanizatsiyi: sutnist, pidkhody do vyvchennya, osnovni vydy. [Social tension in the organization: the essence, approaches to the study, the main types.] Aktualni problemy psykholohiyi: zb. nauk. prats In-tu psykholohiyi imeni H. S. Kostyuka NAPN Ukrayiny. Vol. 1: Orhanizatsiyna psykholohiya. Ekonomichna psykholohiya. Sotsialna psykholohiya. No. 45. P. 3–11.
4. Karamushka L. M., Tereshchenko K. V., Kredentser O. V., Ivkin V. M., Kovalchuk O. S., Lahodzinska V. I. (2016) Metody doslidzhennya sotsialnoyi napruzhenosti v orhanizatsiyi. [Methods of research of social tension in the organization]. Orhanizatsiyna psykholohiya. Ekonomichna psykholohiya. No. 4 (7). P. 75–84.
5. Salas-Arbeláez L., García-Solarte M., Azuero-Rodríguez A.R. (2020) Effect of corporate social responsibility on the Colombian post-conflict. The case of SMEs Estudios Gerenciales. Vol. 36. Issue 154. P. 80–90.
6. Kong Y., Antwi-Adjei A., Bawuah J. (2020) A systematic review of the business case for corporate social responsibility and firm performance. Corporate Social Responsibility and Environmental Management. Vol. 27. Issue 2. 1 March 2020. P. 444–454.
7. Husyeva O. Yu., Khlevytska T. B. (2019) Korporatyvna sotsialna vidpovidalnist telekomunikatsiynykh pidpryyemstv yak holovnyy chynnyk yikh konkurentospromozhnosti. [Corporate social responsibility of telecommunication enterprises as the main factor of their competitiveness]. Ekonomika. Menedzhment. Biznes. No. 1 (27). P. 45–50.
8. Zapletyna S. N. (2015) Sotsyalno-psykholohycheskye aspektы sotsyalnoy otvet·stvennosty byznesa (po materyalam rossyyskykh yssledovanyy) [Socio-psychological aspects of corporate social responsibility (according to Russian research)]. Kontsept, no. 02 (fevral). Available at: http://e-koncept.ru/2015/15043.htm.
9. Kotler F. Korporatyvna sotsialna vidpovidalnist. Yak zrobyty yakomoha bilshe dobra dlya vashoyi kompaniyi ta suspilstva. [Corporate social responsibility. How to do as much good as possible for your company and society]. Kyiv: Standart. 2005. 302 p.
10. Isabel Sánchez-Hernández M., Gallardo-Vázquez D., Barcik A., Dziwiński P. (2016) The effect of the internal side of social responsibility on firm competitive success in the business services industry. Sustainability (Switzerland). Vol. 8. Issue 2. No. 179.
11. Newman C., Rand J., Tarp F., Trifkovic N. (2020) Corporate Social Responsibility in a Competitive Business Environment. Journal of Development Studies. Vol. 56. Issue 8. 2 August. P. 1455–1472.
12. Popadyuk O. V., Luchyk O. I. (2019) Pryntsypy ta mekhanizm sotsialnoyi vidpovidalnosti v umovakh stratehichnoho upravlinnya pidpryyemstvom. [Principles and mechanism of social responsibility in the conditions of strategic management of the enterprise]. Infrastruktura rynku. Vol. 36. P. 235–246.
13. Zubko V. (2009) Sotsyalnaya otvetstvennost byznesa kak faktor razvytyya yntellektualnoho kapytala kompanyy. [Corporate social responsibility as a factor in the development of the company's intellectual capital]. Hosudarstvennaya sluzhba. No. 6. P. 115–116. Available at: pa-journal.igsu.ru/journal/719/id-rags.ru/?p=8288/\.
14. Mizhnarodnyy sta ndart ISO/FDIS 26000 “Kerivnytstvo z sotsialnoyi vidpovidalnosti”. Available at: http://www.ksovok.com/doc/iso_fdis_26000_rus.pdf.
15. Ostapchuk T. P., Birіuchenko S. Yu. (2020) Upravlinnya vnutrishnoyu sotsialnoyu vidpovidalnistyu pidpryyemstva: sut ta efektyvnist realizatsiyi. [Management of internal social responsibility of the enterprise: the essence and effectiveness of implementation]. Biznes Inform. No. 5. P. 458–465. Available at: https://doi.org/10.32983/2222-4459-2020-5-458-465.
Content type: Article
Apareix a les col·leccions:Галицький економічний вісник, 2021, № 1 (68)



Els ítems de DSpace es troben protegits per copyright, amb tots els drets reservats, sempre i quan no s’indiqui el contrari.