Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/33871
Назва: Психологічні особливості розвитку мовлення у дітей дошкільного віку
Інші назви: Психологические особенности развития речи у детей дошкольного возраста
Psychological features of speech development in preschool children
Автори: Матвіїв, Валентина Іванівна
Matviiv, Valentyna
Приналежність: ТНТУ ім. І.Пулюя, ФЕМ, Тернопіль, Україна
Бібліографічний опис: Матвіїв В. І. Психологічні особливості розвитку мовлення у дітей дошкільного вік : кваліфікаційна робота магістра за спеціальністю „053 — психологія“ / В. І. Матвіїв. — Тернопіль : ТНТУ, 2020. — 71 с.
Дата публікації: 23-гру-2020
Дата подання: 23-гру-2020
Дата внесення: 29-гру-2020
Країна (код): UA
Місце видання, проведення: Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя, кафедра психології, Тернопіль, Україна
Науковий керівник: Моначин, Інна Леонідівна
Члени комітету: Кирич, Наталія Богданівна
УДК: 159.9
Теми: 053
психологія
мовлення
speech
індивідуальні особливості
individual features
Короткий огляд (реферат): Матвіїв В. І. Психологічні особливості розвитку мовлення у дітей дошкільного віку. – Рукопис. Магістерська робота на здобуття освітнього ступеня «Магістр» за спеціальністю 053 – «Психологія» – Тернопільський національний технічний університет ім. І. Пулюя. – Тернопіль, 2020. Дипломна робота на здобуття освітнього рівня «Магістр» за спеціальністю 053 – «Психологія» – Тернопільський національний технічний університет ім. І. Пулюя. – Тернопіль, 2020. В дипломній роботі виконано теоретичне та емпіричне дослідження впливу індивідуальних особливостей дітей молодшого дошкільного віку на процес розвитку мовлення. Описано організацію та процедуру проведення комплексного емпіричного дослідження. Емпірично досліджено, що велика кількість молодших дошкільників, в яких спостерігається затримка мовлення, спричинена індивідуальними особливостями. Запропоновано комплексну корекційно-розвивальну програму для якісного формування мовлення у дітей молодшого дошкільного віку.
Matviiv V. I. Psychological features of speech development in preschool children. - Manuscript. Thesis for obtaining the Degree of Master of Psychology, specialty 053 – Ternopil Ivan Puluj National Technical University. – Ternopil, 2020. In the thesis, a theoretical and empirical research of influence of individual features of children of younger preschool age on process of development of speech is executed. The organization and procedure of conducting a comprehensive empirical research are described. It is empirically investigated that most younger preschoolers who have a speech delay are caused by individual characteristics. A comprehensive correctional and developmental program for high-quality speech formation in young preschool children is proposed.
Зміст: ВСТУП РОЗДІЛ І. ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ ОСОБЛИВОСТЕЙ РОЗВИТКУ МОВЛЕННЯ У ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ...8 1.1. Сучасні психолого-педагогічні дослідження розвитку мовлення у дошкільників...8 1.2. Проблема формування мовлення у дітей дошкільного віку...14 1.3. Якісна характеристика мовленнєвого розвитку у дітей...19 Висновок до розділу І РОЗДІЛ ІІ. ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНА РОБОТА РОЗВИТКУ МОВЛЕННЯ У ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ...25 2.1. Організація та методи дослідження мовлення у дошкільників...25 2.2. Діагностика розвитку мовлення дітей ...31 Висновок до розділу ІI...40 РОЗДІЛ ІІІ. КОРЕКЦІЙНА РОБОТА З РОЗВИТКУ МОВЛЕННЯ ДІТЕЙ МОЛОДШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ . 3.1. Корекційні методи роботи . 3.2. Корекційна робота з використанням методу Томатіс...49 3.3 Оцінка ефективності розробленої програми...54 Висновок до розділу ІІІ РОЗДІЛ ІV. ОХОРОНА ПРАЦІ ТА БЕЗПЕКА В НАДЗВИЧАЙНИХ СИТУАЦІЯХ 4.1. Організація і проведення роботи з охорони праці в освітніх закладах 4.2. Соціалізація та формування безпечної поведінки в онтогенезі ЗАГАЛЬНІ ВИСНОВКИ...69 СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ ДОДАТКИ...76
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/33871
Власник авторського права: © Матвіїв Валентина Іванівна, 2020
Перелік літератури: СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ 1. Аксьонова О. П., Аніщук А. М., Артемова Л. В. та ін. наук. кер О. Л. Кононко. Програма розвитку дитини дошкільного віку «Я у Світі» (нова редакція) : у 2 ч. Ч.ІІ. Від трьох до шести (семи) років. Київ : МЦФЕР-Україна, 2014. 452 с. 2. Аніщенко О. В. Глен Доман про ранній розвиток людського потенціалу. Проблеми та перспективи формування національної гуманітарно-технічної еліти. Харків, 2010. № 27 (31). С. 209-215. 3. Богуш А. М., Гавриш Н. В. Дошкільна лінгводидактика: Теорія і методика навчання рідної мови / за ред А. М. Богуш. Київ : Вища школа, 2007. 542 с. 4. Богуш А. М., Гавриш Н. В., Саприкіна О. В. Теорія і методика розвитку мовлення дітей раннього віку: підручник для студентів вищих навчальних закладів факультетів дошкільної освіти. Вид 2-е. Київ : Видавничий Дім «Слово», 2015. 408 с. 5. Богуш А. М., Гавриш Н. В. Дошкільна лінгводидактика : Теорія і методика навчання дітей рідної мови в дошкільних навчальних закладах : підручник / за ред. А. М. Богуш. Друге видання, доповнене. Київ : Видавничий Дім «Слово», 2011. 704 с. 6. Боровик Т. Розвиток мовлення дітей засобами гри-драматизації. Джерела. 2016. № 2. 8 с. 7. Винарская E. H. Раннее речевое развитие ребенка и проблемы дефектологии. — Москва : Просвещение, 1987. 165 с. 8. Вікові особливості мовленнєвого розвитку дитини. URL: http://www.logopedia.com.ua/batkam/v-kov-osoblivost-movlenn-vogo-rozvitku-ditini (дата звернення: 12.04.2020). 9. Выготский Л. С. Психология. Москва : Эксмо-Пресс, 2000. 1008 с. 10. Гавриш Н. Безсонова О. Калейдоскоп інформаційно-ігрової творчості дітей : методичний посібник. Київ : Слово, 2015. 256 с. 11. Гвоздев А. Н. Вопросы изучения детской речи. Спб. : «Детство-Пресс», 2007. 472 с. 12. Гвоздев А. Н. Вопросы изучения детской речи. Москва : Изд-во АПН СССР, 1961. 471 с. 13. Диагностика нарушений речи у детей и организация логопедической работы в условиях дошкольного образовательного учреждения: Сб. метод, рекоменд. Санкт-Петербург : «Детство-Пресс», 2001. 240 с. 14. Ельконін Д. Б. Психічний розвиток в дитячому віці. Вороніж, 1995. 416 с. 15. Запорожец А. В., Маркова Т. А., Венгер Л. А. и др. Основы дошкольной педагогики / под ред. А. В. Запорожца, Т. А. Марковой. Москва : Педагогика, 1980. 272 с. 16. Запорожец О. В. Развитие общения у дошкольников. / под ред. А. В. Запорожца и М. И. Лисиной. Москва : Педагогика. 1974. 288 с. 17. Засєкіна, Л. В. Засєкін С. В. Психолінгвістична діагностика : навч. посіб. Луцьк : РВВ "Вежа" ВНУ ім. Лесі Українки, 2008. 188 с. 18. Калмикова Л. О. Розвиток мовленнєвої діяльності дітей дошкільного віку: діагностико-розвивальна програма : монографія. Переяслав : ПП «СКД», 2010. 212 с. 19. Калмикова Л. О. Психологія формування мовленнєвої діяльності дітей дошкільного віку : монографія. Київ : Фенікс, 2008. 497 с. 20. Калмикова Л. О. Перспективність і наступність в навчанні мови й розвитку мовлення дітей дошкільного і молодшого шкільного віку : психолінгівістичний і лінгвістичний виміри: навч – метод. посіб. Київ : Видавничий Дім «Слово», 2017. 448 с 21. Кольцова М. М. Двигательная активность и развитие функций мозга ребенка. Москва: Педагогика, 1973. 144 с. 22. Корнев А. Л. Основы логопатологии детского возраста. Клинические и психологические аспекты : спб. Санкт-Петербург : Речь, 2005. 380 с. 23. Левина Р. Е. К психологии детской речи в патологических случаях (Автономная детская речь). Москва : Эксперимент. дефектологич. ин-т, 1936. 78 с. 24. Леонтьев А. А. Основы теории речевой деятельности. Москва : Наука, 1974. 368 с. 25. Лурия А. Р. Лекции по общей психологии. СПб: Питер, 2007. 320 с. 26. Львов М. Р. Основы теории речи : учеб. пособие для студ. высш. пед. учеб. заведений. Москва : Академия, 2002. 248 с. 27. Мальцева М. Н., Кобялковская Е. А., Гилева А. Г. Телесные практики, сенсорная интеграция и эрготерапия: сборник методических материалов семинара в рамках образовательного форума «Современные подходы и технологии сопровождения детей с особыми образовательными потребностями» / науч. ред. Ворошнина О. Р., Санникова А. И. Пермь : ПГГПУ, 2018. 140 с. 28. Медведева Е. А., Левченко И. Ю., Комиссарова Л. Н., Добровольская Т. А. Артпедагогика и арттерапия в специальном образовании. Москва : Академия, 2001. 248 с. 29. Надворна О. Розвиток мовлення в системі Монтессорі. Дошкільне виховання. 2014. № 8. С. 16-19. 30. Научное подтверждение эффекта Метода TOMATIS®: запись с помощью ЭКГ звуковых сигналов, проходящих от ствола к коре головного мозга – начальный этап. URL: http://tomatisassociation.org/scientific-validation-of-the-tomatis-effect-eeg-recordings-of-sound-from-brainstem-to-cerebral-cortex-encoding-university-of-barcelona-2014/ (дата звернення 04.03.2020). 31. Немов Р. С. Психология: Учеб. для студ. высш. пед. учеб. заведений: В 3 кн. 4-е изд. Москва : Гуманит. изд. центр ВЛАДОС, 2001. 640 с. 32. Немов Р.С. Психодиагностика. Введение в научное психологическое исследование с элементами математической статистики. Москва : Владос, 2001. 640 с. 33. Області застосування Томатіс - терапії. URL: http://www.malyatko-plus.com/tomatis-hmelnickij/oblasti-zastosuvannya.htm (дата звернення: 12.03.2020). 34. Павелків Р. В. Дитяча психологія: навч. посіб. / Р. В. Павелків, О. П. Цигипало. – К.: Академвидав, 2008. – 432 с. 35. Пиаже Ж. Психология интеллекта. Избранные психологические труды. Москва : Просвещение, 1969. С. 55- 82. 36. Піроженко Т. О. Комунікативно-мовленнєвий розвиток дошкільника. Тернопіль : Мандрівець, 2010. 152 с. 37. Поваляева М. А. Справочник логопеда. Ростов-на-Дону : Феникс, 2002. 448 с. 38. Рібцун Ю. В. Інноваційний підхід до організації та проведення артикуляційної гімнастики в логопедичній групі. Дошкільна освіта. 2011. № 3 (33). С. 31–43. 39. Рібцун Ю. В. Корекційне навчання з розвитку мовлення дітей молодшого дошкільного віку із ЗНМ : програмно-методичний комплекс. Київ : Освіта України, 2011. 292 с. 40. Самохвалова А. Г. Коммуникативные трудности ребенка: проблемы, диагностика, коррекция : уч.-метод. пособие. СПб : Речь, 2011. 150 с. 41. Тихеева Е. И. Развитие речи детей (раннего и дошкольного возраста). Москва : Просвещение, 1981. 111 c. 42. Трофімова Ю. Л. Психологія: підручник / 5 - е вид, стереоти. – К.: Либідь, 2005. - 560 с. 43. Ушакова Т. Н. Психология речи / тенденции развития психологической науки / под общ. ред. Б. Ф. Ломова. Москва : Наука, 1990. С. 90-101. 44. Харченко Н.В. Формування у дітей старшого дошкільного віку умінь будувати міркування: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : 13.00. 02. Київ, 2005. 20 с. 45. Чуковский К. От двух до пяти. Живой как жизнь. Москва : Детская литература, 1968. 814 с. 46. Швайко Г. С. Игры и игровые упражнения для развития речи: Кн. Для воспитателя дет. сада / под. ред. В. В. Гербовой. 2-е изд., испр. Москва : Просвещение, 1988. 64 с. 47. http://tomatis-lviv.com.ua/metody-reabilitacii/metod-tomatis/korotko-pro-metod-tomatis
Тип вмісту: Master Thesis
Розташовується у зібраннях:053 — психологія

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
avtorska_magistr_Matviiv_V_2020.pdfавторська довідка218,31 kBAdobe PDFПереглянути/відкрити
dyplom_Matviiv_V_2020.pdfкваліфікаційна робота магістра830,63 kBAdobe PDFПереглянути/відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.

Інструменти адміністратора