Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/32474

Назва: Політика туристичного брендингу для просування національного туристичного продукту: досвід країн Центрально-Східної Європи
Інші назви: Tourist branding policy for promoting national tourist products: Central East European countries experience
Автори: Ніколайчук, Ольга Анатоліївна
Nikolaichuk, Olha
Приналежність: Донецький національний університет економіки і торгівлі імені Михайла Туган-Барановського, Кривий Ріг, Україна
Donetsk National University of Economics and Trade named after M. Tugan-Baranovsky, Kryvyi Rih, Ukraine
Бібліографічний опис: Ніколайчук О. А. Політика туристичного брендингу для просування національного туристичного продукту: досвід країн Центрально-Східної Європи / Ольга Анатоліївна Ніколайчук // Галицький економічний вісник. — Т. : ТНТУ, 2020. — Том 63. — № 2. — С. 64–77. — (Економіка).
Bibliographic description: Nikolaichuk O. (2020) Polityka turystychnoho brendynhu dlia prosuvannia natsionalnoho turystychnoho produktu: dosvid krain Tsentralno-Skhidnoi Yevropy [Tourist branding policy for promoting national tourist products: Central East European countries experience]. Galician economic journal (Tern.), vol. 63, no 2, pp. 64-77 [in Ukrainian].
Є частиною видання: Галицький економічний вісник, 2 (63), 2020
Galician economic journal, 2 (63), 2020
Журнал/збірник: Галицький економічний вісник
Випуск/№ : 2
Том: 63
Дата публікації: 14-кві-2020
Дата подання: 9-кві-2020
Дата внесення: 17-вер-2020
Видавництво: ТНТУ
TNTU
Місце видання, проведення: Тернопіль
Ternopil
DOI: https://doi.org/10.33108/galicianvisnyk_tntu2020.02.064
УДК: 339.12
338.48
Теми: туристичний бренд країни
брендінг
європейський досвід
туристична політика
національний туристичний продукт
country’s tourism brand
European branding experience
tourism policy
national tourism product
Кількість сторінок: 14
Діапазон сторінок: 64-77
Початкова сторінка: 64
Кінцева сторінка: 77
Короткий огляд (реферат): Досвід багатьох країн, які успішно працюють у галузі туризму, показує, що особливе значення має використання технологій брендингу в туристичній галузі, які дають можливість ідентифікувати країну та визначити її серед інших таких суб’єктів. Водночас зростання позитивного іміджу туристичного бренду країни впливає на економічний розвиток, збільшує валютні надходження та інвестиції, сприяє просуванню товарів на міжнародні ринки та підвищує привабливість країни в цілому. Розглянуто особливості політики брендингу туризму в деяких країнах Центральної та Східної Європи, включаючи Чехію, Польщу, Словаччину, Угорщину та Болгарію. Проаналізовано повноваження органів державної влади щодо регулювання туристичної сфери в аналізованих державах. Розглянуто ключові маркетингові заходи для позиціонування та просування національного туристичного продукту, визначено ефективні засоби просування на міжнародному туристичному ринку. Проаналізовано показники ефективності державного туристичного брендингу країн: показники в’їзного туристичного потоку, доходи країни від міжнародного туризму та середні туристичні витрати, індекс конкурентоспроможності туризму та подорожей. Вивчення політики брендингу в галузі туризму окремих країн Центральної та Східної Європи довело свою різну активність. Успішнішою була брендова політика в Польщі, яка підтверджує показники міжнародного туризму та позицію в рейтингу конкурентоспроможності туризму та подорожей. Незважаючи на досить активну політику Чехії та Угорщини, спостерігалося зниження їх туристичної привабливості. Для Словаччини та Болгарії бракувало чітко впізнаваного іміджу країн як туристичного напряму. Вивчення досвіду країн Центрально- Східної Європи підтверджує необхідність виконання функції просування національного туристичного продукту, проведенню та підтримки рекламної кампанії країни на державному рівні.
The experience of many countries successfully operating in tourism shows that branding technologies use in tourism sector, which make it possible to identify the country and define it among the other entities is of great importance. At the same time, the growth of the positive image of the country’s tourism brand affects the economic development, increases foreign exchange earnings and investments, benefits to the promotion of goods in the international markets and increases the country attractiveness as a whole. The objective of the paper is to evaluate the effectiveness of the tourism branding policy in Central and Eastern Europe. The features of tourism branding policy in certain countries of Central and Eastern Europe, including the Czech Republic, Poland, Slovakia, Hungary and Bulgaria, are considered. The state power authority concerning tourism sphere regulation in the investigated countries is analyzed. The key marketing measures for national tourism product positioning and promotion are considered, effective methods of promotion in the international tourism market are identified. Indicators of the effectiveness of the countries state tourism branding are analyzed: indicators of inbound tourist flow, country’s income from international tourism and average tourist expenditures, competitiveness index of tourism and travelling. The investigation of the tourism branding policy of individual countries of Central and Eastern Europe proved their different activity. The most successful is branding policy in Poland, confirmed by the indicators of international tourism and the position in the tourism and travelling competitiveness ranking. Despite rather active policy of Czech Republic and Hungary, the decrease in their tourist attractiveness is observed. As for Slovakia and Bulgaria, there is a lack of clearly recognizable image of countries as the tourist destination. The investigation of Central and Eastern European countries experience confirms the need to execute the function of national tourist product promotion, to conduct and support the country’s advertising campaign at the state level.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/32474
ISSN: 2409-8892
Власник авторського права: © Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя, 2020
URL-посилання пов’язаного матеріалу: https://www.pot.gov.pl/pl/o-pot/informacje-o-pot
http://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/123456789/16487/1/Dziublenko.pdf
https://doi.org/10.1515/picbe-2017-0115
https://ec.europa.eu/growth/tools-databases/eden/destinations/poland_en
https://www.polskiemarkiturystyczne.gov.pl/idea-projektu
https://play.google.com/store/search?q=poland&c=apps&hl=ru
https://www.czechtourism.com/ru/about-czt/
https://doi.org/10.2478/mmcks-2018-0007
https://czechtourism.cz/getmedia/25c8c440-84a4-413f-bd8e-69a2a6649c89/ENG_vyrocni_zprava_2018-online-verze.pdf.aspx
https://ec.europa.eu/growth/tools-databases/eden/destinations/czech-republic_en
https://kafkadesk.org/2019/02/10/czech-republic-saw-record-number-of-tourists-in-2018
https://mtu.gov.hu/
https://www.kormany.hu/hu/nemzeti-fejlesztesi-miniszterium/hirek/a-turisztikai-ugynokseg-elinditja-elso-budapest-kozpontu-kulfoldi-kampanyat
https://www.mindop.sk/ministry-5191/tourism/tourism
http://elib.bsu.by/handle/123456789/21785
http://velotransport.info/?p=35481
http://www.tourism.government.bg/en
https://www.researchgate.net/publication/324172095_Evaluation_of_brand_identity_of_Bulgaria_as_a_tourist_destination
http://www.tourism.government.bg/bg/kategorii/strategicheski-dokumenti/nacionalna-strategiya-za-ustoychivo-razvitie-naturizma-v
https://doi.org/10.26425/1816-4277-2018-4-84-90
https://ec.europa.eu/docsroom/documents/29325/attachments/1/translations/en/renditions/native
https://www.e-unwto.org/doi/pdf/10.18111/9789284419876
https://www.e-unwto.org/doi/pdf/10.18111/9789284421152
https://ec.europa.eu/eurostat/web/tourism/overview
https://globalwellnesssummit.com/wp-content/uploads/Industry-Research/Global/2011-WEF-Travel-Tourism-Competitiveness-Report.pdf
http://www3.weforum.org/docs/WEF_TTCR_2019.pdf
http://www.tourism.government.bg/bg/kategorii/strategicheski-dokumenti/nacionalna-strategiya-za-ustoychivo-razvitie-na-turizma-v
Перелік літератури: 1. Hall D. Branding and national identity: the case of Central and Eastern Europe. Destination Branding: Creating the Unique Destination Proposition / еd. by Nigel Morgan, Annette Pritchard, Roger Pride. Oxford: Butterworth-Heinemann, 2004. P. 111–127.
2. Polska Organizacja Turystyczna. URL: https://www.pot.gov.pl/pl/o-pot/informacje-o-pot.
3. Горобець В., Дзюбленко І. Діяльність Польської організації туристичної як приклад успішної рекламної кампанії в сфері міжнародного туризму. Драгоманівські історичні студії: збірник наукових праць молодих істориків. Київ: Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2015. Вип. 3 (7). С. 180–184. URL: http://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/123456789/16487/1/Dziublenko.pdf.
4. Nistoreanu B. & Stoian R. Business tourism a means of dynamising the life of local communities. in: Proceedings of the 11th International Conference on Business Excellence, Bucharest, Academy of Economic Studies. 2017. Vol. 1. No. 1. Р. 1122–1128. https://doi.org/10.1515/picbe-2017-0115
5. European Commission. Eden Destinations: URL: https://ec.europa.eu/growth/tools-databases/eden/destinations/poland_en.
6. Polskie marki turystyczne. URL: https://www.polskiemarkiturystyczne.gov.pl/idea-projektu.
7. Google Play. URL: https://play.google.com/store/search?q=poland&c=apps&hl=ru.
8. Czech Tourism. URL: https://www.czechtourism.com/ru/about-czt/.
9. Ana M. I. Tourism industry in the new member states. Key countries and destinations. Management & Marketing. Challenges for the Knowledge Society. 2018. Vol. 13. No. 1. Р. 812–830. DOI: 10.2478/mmcks-2018-0007. https://doi.org/10.2478/mmcks-2018-0007
10. CzechTourism Annual Report 2018. URL: https://czechtourism.cz/getmedia/25c8c440-84a4-413f-bd8e-69a2a6649c89/ENG_vyrocni_zprava_2018-online-verze.pdf.aspx (дата звернення: 29.12.2019).
11. European Commission. Eden Destinations Czech Republic. URL: https://ec.europa.eu/growth/tools-databases/eden/destinations/czech-republic_en.
12. Czech Republic saw record number of tourists in 2018. URL: https://kafkadesk.org/2019/02/10/czech-republic-saw-record-number-of-tourists-in-2018.
13. Magyar Turisztikai Ügynökség. URL: https://mtu.gov.hu/.
14. A turisztikai ügynökség elindítja első Budapest központú külföldi kampányát. URL: https://www.kormany.hu/hu/nemzeti-fejlesztesi-miniszterium/hirek/a-turisztikai-ugynokseg-elinditja-elso-budapest-kozpontu-kulfoldi-kampanyat.
15. Ministry of transport and construction of the slovak republic. Tourism. URL: https://www.mindop.sk/ministry-5191/tourism/tourism.
16. Кучерова Я. Развитие туризма и туристская политика Словакии. Журнал международного права и международных отношений. 2007. № 3. URL: http://elib.bsu.by/handle/123456789/21785.
17. Корсак Р. В., Фуртій В. Розвиток туризму у Чехії: досвід організації для України (кін. ХХ ст. поч. ХХІ ст.). Збірник наукових праць. 2016. Вип. 107 (4). C. 128–131.
18. Уряд Словаччини розробив національну стратегію розвитку велотранспорту та туризму. URL: http://velotransport.info/?p=35481.
19. Ministry of tourism of Bulgaria. URL: http://www.tourism.government.bg/en.
20. Dyankov T., Krastev V., Yancheva K. Evaluation of brand identity of Bulgaria as a tourist destination. URL: https://www.researchgate.net/publication/324172095_Evaluation_of_brand_identity_of_Bulgaria_as_a_tourist_destination.
21. Стратегия за устойчиво развитие на туризма в България 2014–2030. URL: http://www.tourism.government.bg/bg/kategorii/strategicheski-dokumenti/nacionalna-strategiya-za-ustoychivo-razvitie-naturizma-v.
22. Горбунова О. В. Современное состояние туристического сектора в Болгарии. Вестник университета. 2018. № 4. С. 84–90. https://doi.org/10.26425/1816-4277-2018-4-84-90
23. Member states’ annual tourism reporting template. URL: https://ec.europa.eu/docsroom/documents/29325/attachments/1/translations/en/renditions/native.
24. UNWTO Tourism Highlights 2018 Edition. URL: https://www.e-unwto.org/doi/pdf/10.18111/9789284419876.
25. International Tourism Highlights 2019 Edition. URL: https://www.e-unwto.org/doi/pdf/10.18111/9789284421152.
26. Eurostat. Tourism. URL: https://ec.europa.eu/eurostat/web/tourism/overview.
27. The Travel & Tourism Competitiveness Report 2011. URL: https://globalwellnesssummit.com/wp-content/uploads/Industry-Research/Global/2011-WEF-Travel-Tourism-Competitiveness-Report.pdf.
28. The Travel & Tourism Competitiveness Report 2019. URL: http://www3.weforum.org/docs/WEF_TTCR_2019.pdf.
References: 1. Hall D. Branding and national identity: the case of Central and Eastern Europe Destination Branding: Creating the Unique Destination Proposition / еd. by Nigel Morgan, Annette Pritchard, Roger Pride. Oxford: Butterworth-Heinemann, 2004. P. 111–127.
2. Polska Organizacja Turystyczna. URL: https://www.pot.gov.pl/pl/o-pot/informacje-o-pot.
3. Horobets V., Dziublenko I. Diialnist Polskoi orhanizatsii turystychnoi yak pryklad uspishnoi reklamnoi kampanii v sferi mizhnarodnoho turyzmu. The activities of the Polish Tourist Organization as an example of a successful advertising campaign in the field of international tourism. Drahomanivski istorychni studii: zbirnyk naukovykh prats molodykh istorykiv. Drahomanov Historical Studies: a collection of scientific works by young historians. Kyiv: Vyd-vo NPU imeni M. P. Drahomanova, 2015. Is. 3 (7). Р. 180–184. [In Ukrainian].
4. Nistoreanu B. & Stoian R. Business tourism a means of dynamising the life of local communities. in: Proceedings of the 11th International Conference on Business Excellence, Bucharest, Academy of Economic Studies. 2017. Vol. 1. No. 1. Р. 1122–1128. https://doi.org/10.1515/picbe-2017-0115
5. European Commission. Eden Destinations: Poland. URL: https://ec.europa.eu/growth/tools-databases/eden/destinations/poland_en.
6. Polskie marki turystyczne. URL: https://www.polskiemarkiturystyczne.gov.pl/idea-projektu.
7. Google Play App. URL: https://play.google.com/store/search?q=poland&c=apps&hl=ru.
8. Czech Tourism. URL: https://www.czechtourism.com/ru/about-czt/.
9. Ana M. I. Tourism industry in the new member states. Key countries and destinations. Management & Marketing. Challenges for the Knowledge Society. 2018. Vol. 13. No. 1. Р. 812–830. DOI: 10.2478/ mmcks-2018-0007. https://doi.org/10.2478/mmcks-2018-0007
10. CzechTourism Annual Report 2018. URL: https://czechtourism.cz/getmedia/25c8c440-84a4-413f-bd8e-69a2a6649c89/ENG_vyrocni_zprava_2018-online-verze.pdf.aspx.
11. European Commission. Eden Destinations Czech Republic. URL: https://ec.europa.eu/growth/tools-databases/eden/destinations/czech-republic_en.
12. Czech Republic saw record number of tourists in 2018. URL: https://kafkadesk.org/2019/02/10/czech-republic-saw-record-number-of-tourists-in-2018.
13. Magyar Turisztikai Ügynökség. URL: https://mtu.gov.hu/.
14. The tourism agency launches its first Budapest-based foreign campaign. URL: https://www.kormany.hu/hu/nemzeti-fejlesztesi-miniszterium/hirek/a-turisztikai-ugynokseg-elinditja-elso-budapest-kozpontu-kulfoldi-kampanyat.
15. Ministry of transport and construction of the slovak republic. Tourism. URL: https://www.mindop.sk/ministry-5191/tourism/tourism.
16. Kucherova Ya. Razvitie turizma i turistskaya politika Slovakii. Tourism development and tourism policy of Slovakia. Zhurnal mezhdunarodnogo prava i mezhdunarodny`kh otnoshenij. Development: Journal of International Law and International Relations. 2007. No. 3. URL: http://elib.bsu.by/handle/123456789/21785. [In Russian].
17. Korsak R. V., Furtii V. Rozvytok turyzmu u Chekhii: dosvid orhanizatsii dlia Ukrainy (kin. XX st. poch. XXI st.). Zbirnyk naukovykh prats. 2016. Is. 107 (4). P. 128–131. [In Ukrainian].
18. The Slovak Government has developed a national strategy for the development of cycling and tourism. URL: http://velotransport.info/?p=35481.
19. Ministry of tourism of Bulgaria. URL: http://www.tourism.government.bg/en.
20. Dyankov T., Krastev V., Yancheva K. Evaluation of brand identity of Bulgaria as a tourist destination. URL: https://www.researchgate.net/publication/324172095_Evaluation_of_brand_identity_of_Bulgaria_as_a_tourist_destination.
21. Strategiya za ustojchivo razvitie na turizma v B`lgariya 2014–2030. Sustainable Tourism Development Strategy for Bulgaria 2014-2030, 2014. URL: http://www.tourism.government.bg/bg/kategorii/strategicheski-dokumenti/nacionalna-strategiya-za-ustoychivo-razvitie-na-turizma-v.
22. Horbunova O. V. Sovremennoe sostoianye turystycheskoho sektora v Bolharyy. The current state of the tourism sector in Bulgaria. Vestnyk unyversyteta. University newspaper. 2018. № 4. P. 84–90. https://doi.org/10.26425/1816-4277-2018-4-84-90
23. Member states’ annual tourism reporting template. URL: https://ec.europa.eu/docsroom/documents/29325/attachments/1/translations/en/renditions/native.
24. UNWTO Tourism Highlights 2018 Edition. URL: https://www.e-unwto.org/doi/pdf/10.18111/9789284419876.
25. International Tourism Highlights 2019 Edition. URL: https://www.e-unwto.org/doi/pdf/10.18111/9789284421152.
26. Eurostat. Tourism. URL: https://ec.europa.eu/eurostat/web/tourism/overview.
27. The Travel & Tourism Competitiveness Report 2011. URL: https://globalwellnesssummit.com/wp-content/uploads/Industry-Research/Global/2011-WEF-Travel-Tourism-Competitiveness-Report.pdf.
28. The Travel & Tourism Competitiveness Report 2019. URL: http://www3.weforum.org/docs/WEF_TTCR_2019.pdf.
Тип вмісту: Article
Розташовується у зібраннях:Галицький економічний вісник, 2020, № 2 (63)



Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.