กรุณาใช้ตัวระบุนี้เพื่ออ้างอิงหรือเชื่อมต่อรายการนี้: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/32467

ชื่อเรื่อง: Польща, Литва, Україна: національні ділові культури як детермінанта інтеграції на європейських і світових ринках
ชื่อเรื่องอื่นๆ: Poland, Lithuania, Ukraine: national business cultures as integration determinant in european and world markets
ผู้แต่ง: Чеботарьов, Єгор Вячеславович
Чеботарьов, Вячеслав Анатолійович
Chebotarov, Iegor
Chebotarov, Viacheslav
Affiliation: ДЗ «Луганський національний університет імені Тараса Шевченка», Старобільськ, Україна
Luhansk Taras Shevchenko National University, Starobilsk, Ukraine
Bibliographic description (Ukraine): Чеботарьов Є. В. Польща, Литва, Україна: національні ділові культури як детермінанта інтеграції на європейських і світових ринках / Єгор Вячеславович Чеботарьов, Вячеслав Анатолійович Чеботарьов // Галицький економічний вісник. — Т. : ТНТУ, 2020. — Том 63. — № 2. — С. 279–288. — (Міжнародні економічні відносини).
Bibliographic description (International): Chebotarov I., Chebotarov V. (2020) Polshcha, Lytva, Ukraine: natsionalni dilovi kultury yak determinanta intehratsii na yevropeiskykh i svitovykh rynkakh [Poland, Lithuania, Ukraine: national business cultures as integration determinant in european and world markets]. Galician economic journal (Tern.), vol. 63, no 2, pp. 279-288 [in Ukrainian].
Is part of: Галицький економічний вісник, 2 (63), 2020
Galician economic journal, 2 (63), 2020
Journal/Collection: Галицький економічний вісник
Issue: 2
Volume: 63
วันที่เผยแพร่: 14-เมษ-2020
Submitted date: 31-มีน-2020
Date of entry: 17-กัน-2020
สำนักพิมพ์: ТНТУ
TNTU
Place of the edition/event: Тернопіль
Ternopil
DOI: https://doi.org/10.33108/galicianvisnyk_tntu2020.02.279
UDC: 65.012.32
338
316.347
คำสำคัญ: національні ділові культури
параметри національних ділових культур
міжнародна підприємницька діяльність
інтеграція
Польща
Литва
Україна
national business cultures
parameters of national business cultures
international entrepreneurial activity
integration
Poland
Lithuania
Ukraine
Number of pages: 10
Page range: 279-288
Start page: 279
End page: 288
บทคัดย่อ: Пандемія COVID-2019 і недосконалість регуляторної політики нафтового картеля OPEC та Угоди OPEC+, внаслідок чого у сучасних умовах не тільки критично загострилася ситуація на світових товарних, фінансових і фондових ринках, а й посилилася інституціональна нестабільність у світі. Актуалізують також проблему формування нових інтеграційних центрів бізнесу. Вони виступають як системоутворюючі чинники суспільства. Найбільш ефективні такі інтеграційні центри може бути засновані на субрегіональній внутрішньоконтинентальній основі (однак, вони за суттю не можуть бути багаточисельними). На європейському континенті подібного роду інтеграційний бізнес-центр може бути сформований на основі близьких за своїм змістом національних ділових культур Польщі, Литви та України. На підґрунті дослідження еволюції розроблення даної проблематики у світовій науці надано авторську дефініцію категорії «національні ділові культури», показано композицію та співупорядкованість чинників, котрі формують зміст означеного міждисциплінарного феномену. Розкрито сутність параметрів, які у сучасній компаративістиці використовуються для характеристики національних ділових культур («Дистанція влади», «Індивідуалізм», «Мужність», «Уникання невизначеності», «Довготермінова орієнтація», «Індульгенція»). З використанням методичного інструментарію економічної компаративістики (та з заохоченням власних емпіричних розробок) проведено порівняльний аналіз ділових культур Польщі, Литви та України. Визначено пріоритетні галузі та сфери інтеграції бізнес-формувань в межах внутрішніх національних ринків даної групи країн, а також зміст відповідної міжрегіональної взаємодії. Висунуто ідею щодо сворення на основі інтеграції їх бізнесу (як функції близькості та взаємодоповнюваності національних ділових культур Польщі, Литви й України) розширеного інтеграційного бізнес-утворення в межах ринків країн колишньої Речі Посполитої: Польщі, Литви, України, Латвії, Естонії, Словаччини, Румунії, Болгарії й Білорусі та Молдови.
COVID-2019 pandemia and the imperfection of regulatory policy of OPEC oil cartel and OPEC+ Agreement resulted at present not only in crusial escalation of situation in the world commodity, financial and stock markets, but in increased institutional instability in the world as well, making the problem of new integration business centers formation very important. They act as society system-forming factors. The most effective integration centers of such kind can be founded on subregional inland bases (however, in fact, they can not be numerous). On the European continent, such integration business center can be formed on the basis of close, in content, national business cultures of Poland, Lithuania and Ukraine. Based on the investigation of the evolution of this problem development in the world science, the author gives the definition of «national business cultures» category, shows the composition and co-ordination of the factors forming the content of the indicated interdisciplinary phenomenon. The essence of parameters used in modern comparative studies to characterize national business cultures («Power distance», «Individualism», «Courage», «Uncertainty avoidance», «Long Term Orientation», «Indulgence») is revealed. Comparative analysis of the business cultures of Poland, Lithuania, and Ukraine is carried out using the methodological tools of economic comparative studies (and with the implementation of own empirical developments). The priority areas and spheres of business entities integration within the domestic national markets of the given group of countries are identified, as well as the content of relevant interregional interaction. The idea to form on the basis of their business integration (as the function of proximity and complementarity of national business cultures of Poland, Lithuania and Ukraine) the extended integrational business formation within the markets of former Rzeczpospolita countries: Poland, Lithuania, Ukraine, Latvia, Estonia, Slovakia, Romania, Bulgaria, Belarus and Moldova is advanced.
URI: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/32467
ISSN: 2409-8892
Copyright owner: © Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя, 2020
URL for reference material: https://doi.org/10.5465/ame.1993.9409142061
https://hi.hofstede-insights.com/national-culture/
https://doi.org/10.15388/10.15388/Problemos.95.11
https://doi.org/10.18778/8142-054-9.01
https://doi.org/10.18778/1508-2008.23.01
https://www.hofstede-insights.com/country-comparison/lithuania,poland
https://www.hofstede-insights.com/country-comparison/lithuania,poland,Ukraine/
References (Ukraine): 1. Hofstede G. Culture and management development. Geneva: International Labour Office, Management Development Branch, Paper MAN, 1983. DEV/28.
2. Hofstede G. Cultural constraints in management theories. Academy of Management Executive. 1993. Vol. 7. No. 1. P. 81–94. https://doi.org/10.5465/ame.1993.9409142061
3. Trompenaars F. Riding the waves of culture: Understanding cultural diversity in business. London: Economist Books, 1993. 208 p.
4. Hampden-Turner С., Trompenaars F. The seven cultures of capitalism: Value systems for creating wealth in the United States, Britain, Japan, German, France, Sweden and the Netherlands. London: Little, Brown Book Group, 1995. 416 p.
5. Hofstede Insights. URL: https://hi.hofstede-insights.com/national-culture/.
6. Lewis R. Cross Cultural Communication: A Visual Approach, Transcreen Publications, 2008. 287 p.
7. Lewis R. D. When Cultures Collide: Managing successfully across cultures, 3nd ed, Nicholas Brealey Publishing, 1999. 336 p.
8. Rapaille C. 7 Secrets of Marketing in a Multi-Cultural World, 2nd ed, Tuxedo Production, 2004. 318 p.
9. Rapaille C. The Culture Code. Broadway Books, 2007. 213 p.
10. Smetonienė I., Ganusauskaitė B. Wisdom in the Worldview of a Lithuanian. Problemos. 2019. Vol. 95. P. 130–143. https://doi.org/10.15388/10.15388/Problemos.95.11
11. Glinkowska-Krauze B., Kaczmarek B., Chebotarov V. Współczesne problemy zarządzania. Teoria i praktyka. Lodz: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020. Р. 184. https://doi.org/10.18778/8142-054-9.01
12. Glinkowska-Krauze B., Chebotarov Іе., Chebotarov V. Comparative studies of national business cultures in the countries of Central and Eastern Europe: the basics for Improving International entrepreneurship in Poland and Ukraine. Comparative Economic Research. Central and Eastern Europe. 2020. Vol. 23. № 1. P. 7–18. https://doi.org/10.18778/1508-2008.23.01
13. Hofstede Insights. URL: https://www.hofstede-insights.com/country-comparison/lithuania,poland, Ukraine/.
References (International): 1. Hofstede G. Culture and management development. Geneva: International Labour Office, Management Development Branch, Paper MAN, 1983. DEV/28.
2. Hofstede G. Cultural constraints in management theories. Academy of Management Executive. 1993. Vol. 7. No. 1. P. 81–94. https://doi.org/10.5465/ame.1993.9409142061
3. Trompenaars F. Riding the waves of culture: Understanding cultural diversity in business. London: Economist Books, 1993. 208 p.
4. Hampden-Turner С., Trompenaars F. The seven cultures of capitalism: Value systems for creating wealth in the United States, Britain, Japan, German, France, Sweden and the Netherlands. London: Little, Brown Book Group, 1995. 416 p.
5. Hofstede Insights. URL: https://hi.hofstede-insights.com/national-culture/.
6. Lewis R. Cross Cultural Communication: A Visual Approach, Transcreen Publications, 2008. 287 p.
7. Lewis R. D. When Cultures Collide: Managing successfully across cultures, 3nd ed, Nicholas Brealey Publishing, 1999. 336 p.
8. Rapaille C. 7 Secrets of Marketing in a Multi-Cultural World, 2nd ed, Tuxedo Production, 2004. 318 p.
9. Rapaille C. The Culture Code. Broadway Books, 2007. 213 p. https://doi.org/10.18778/8142-054-9.01
10. Smetonienė I., Ganusauskaitė B. Wisdom in the Worldview of a Lithuanian. Problemos. 2019. Vol. 95. P. 130–143. https://doi.org/10.15388/10.15388/Problemos.95.11
11. Glinkowska-Krauze B., Kaczmarek B., Chebotarov V. Współczesne problemy zarządzania. Teoria i praktyka. Lodz: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020. Р. 184. https://doi.org/10.18778/8142-054-9.01
12. Glinkowska-Krauze B., Chebotarov Іе., Chebotarov V. Comparative studies of national business cultures in the countries of Central and Eastern Europe: the basics for Improving International entrepreneurship in Poland and Ukraine. Comparative Economic Research. Central and Eastern Europe. 2020. Vol. 23. № 1. P. 7–18. https://doi.org/10.18778/1508-2008.23.01
13. Hofstede Insights. URL: https://www.hofstede-insights.com/country-comparison/lithuania,poland,Ukraine/.
Content type: Article
ปรากฏในกลุ่มข้อมูล:Галицький економічний вісник, 2020, № 2 (63)

แฟ้มในรายการข้อมูลนี้:
แฟ้ม รายละเอียด ขนาดรูปแบบ 
GEB_2020v63n2_Chebotarov_I-Poland_Lithuania_Ukraine_279-288.pdf4,85 MBAdobe PDFดู/เปิด
GEB_2020v63n2_Chebotarov_I-Poland_Lithuania_Ukraine_279-288.djvu416,21 kBDjVuดู/เปิด
GEB_2020v63n2_Chebotarov_I-Poland_Lithuania_Ukraine_279-288__COVER.png1,2 MBimage/pngดู/เปิด


รายการทั้งหมดในระบบคิดีได้รับการคุ้มครองลิขสิทธิ์ มีการสงวนสิทธิ์เว้นแต่ที่ระบุไว้เป็นอื่น