Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/32445

Назва: Проблема зв’язку між рівнем децентралізації бюджетних коштів та зростанням регіональної економіки
Інші назви: The problem of relationship between budget funds decentralization level and regional economy growth
Автори: Фаріон-Мельник, Антоніна Іванівна
Сернецький, Віктор Миколайович
Farion-Melnyk, Antonina
Sernetskyi, Viktor
Приналежність: Тернопільський національний економічний університет, Тернопіль, Україна
Ternopil National Economic University, Ternopil, Ukraine
Бібліографічний опис: Фаріон-Мельник А. І. Проблема зв’язку між рівнем децентралізації бюджетних коштів та зростанням регіональної економіки / Антоніна Іванівна Фаріон-Мельник, Віктор Миколайович Сернецький // Галицький економічний вісник. — Т. : ТНТУ, 2020. — Том 63. — № 2. — С. 96–108. — (Економіка).
Bibliographic description: Farion-Melnyk A., Sernetskyi V. (2020) Problema zviazku mizh rivnem detsentralizatsii biudzhetnykh koshtiv ta zrostanniam rehionalnoi ekonomiky [The problem of relationship between budget funds decentralization level and regional economy growth]. Galician economic journal (Tern.), vol. 63, no 2, pp. 96-108 [in Ukrainian].
Є частиною видання: Галицький економічний вісник, 2 (63), 2020
Galician economic journal, 2 (63), 2020
Журнал/збірник: Галицький економічний вісник
Випуск/№ : 2
Том: 63
Дата публікації: 14-кві-2020
Дата подання: 10-кві-2020
Дата внесення: 17-вер-2020
Видавництво: ТНТУ
TNTU
Місце видання, проведення: Тернопіль
Ternopil
DOI: https://doi.org/10.33108/galicianvisnyk_tntu2020.02.096
УДК: 330
334.012.74
330.3(477)
Теми: бюджет
децентралізація
регіональна економіка
економічний розвиток
диспропорція
збалансованість
систематизація
budget
decentralization
regional economy
economic development
disproportion
balance
systematization
Кількість сторінок: 13
Діапазон сторінок: 96-108
Початкова сторінка: 96
Кінцева сторінка: 108
Короткий огляд (реферат): Розглянуто соціально-економічну роль та економічну природу місцевих бюджетів у контексті з проведенням бюджетної децентралізації. Підтверджено наукове бачення, що місцеві бюджети є фінансовим потенціалом для економічного розвитку регіонів. Територіальна локалізованість виробничих потужностей дає можливість розвиватися пропорційно від обсягів фінансових ресурсів, які виділяються з місцевих бюджетів для підтримки регіонального розвитку. В умовах проведення повної децентралізації місцевих бюджетів, останні в автоматичному порядку на рівні з інвестиційними ресурсами є механізмом росту регіональної економіки. Встановлено, що бюджетна децентралізація проявляється процесом перерозподілу валового регіонального продукту між органами місцевого самоврядування, населенням та бізнес класами. Одночасно місцеві бюджети залежать від загального економічного стану держави, що створює ефект «бумерангу». Наголошено на функціональних взаємозв’язках місцевих бюджетів з державним. Обґрунтовано концептуальні складові бюджетної децентралізації місцевих рівнів. Визначено рівень впливу бюджетної децентралізації на соціально- економічний розвиток територій, при цьому встановлено появу горизонтальної та вертикальної бюджетної конкуренції, що сприяє посиленню економічного розвитку та покращенню стану виробництва і надання послуг в окремих регіонах. Систематизовано чинники впливу бюджетної децентралізації на підприємницьку активність регіонів. Запропоновано використовувати підтримуючі фінансові важелі впливу на рівні держави з метою захисту регіонів, які перебувають у стагнації. Аргументовано доцільність розроблення інтегральної методики для оцінювання впливу децентралізації бюджетних коштів на регіональний економічний розвиток (за доходами, видатками та трансфертами). Вказано на основні стимулятори та дестимулятори економічного зростання регіонів з метою проведення ефективного реформування структурних елементів місцевих бюджетів для покращення результативності формування їхніх доходів. Доведено необхідність створення спеціальних домінантів державної бюджетної політики для стимулювання соціально-економічного розвитку адміністративно- територіальних одиниць.
The socio-economic role and economic nature of local budgets in the context of budget decentralization performance are described. The scientific vision that local budgets are financial potential for regions economic development is confirmed. Territorial localization of production capacities provides the opportunity for proportional development from the financial resources volume allocated by local budgets to the regional development support. Under conditions of the total local budgets decentralization, the latter on an automatic basis along with the investment resources become regional economic growth mechanism. It is determined that budget decentralization is manifested by the redistribution process of the gross regional product between local self-governing authorities, population and business classes. At the same time, local budgets depend on the general economic state status creating the «boomerang» effect. The emphasis is made on the functional interrelationships of local budgets with the state ones. The conceptual components of budget decentralization to the local levels are substantiated. The level of budget decentralization influence on socio-economic development of the areas is defined in this paper, at the same time the occurrence of horizontal and vertical budget competition contributing to economic development and improvement of production and of services supply in certain regions is determined. The factors of budget decentralization influence on the entrepreneurial activity of regions are systemized. It is proposed to use supporting financial pressure at the state level in order to protect stagnant regions. The reasonableness of integrated methodologies development for assessment the impact of budget funds decentralization influence on regional economic development (by income, expenses and transfers) is proved. The main stimulants and disincentives of the regions economic growth for effective reform of the structural elements of local budgets aimed at the improvement of their income formation effectiveness are indicated. The need of creation the special state budget policy nominees for the stimulation of socio-economic development of administrative-territorial units is proved.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/32445
ISSN: 2409-8892
Власник авторського права: © Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя, 2020
URL-посилання пов’язаного матеріалу: http://cost.ua/news/687-revenues-and-expenditures-of-local-budgets/
https://www.minregion.gov.ua/wp-content/uploads/2019/05/Reytingova-otsinka-za-2018-rik-prezentat
https://www.kmu.gov.ua/news/na-kinec-2019-roku-ochikuyemo-267-mlrd-grn-vlasnih-dohodiv-miscevih-byudzhetiv-gennadij-zubko
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/5/2015
https://www.minregion.gov.ua/wp-content/uploads/2019/05/Reytingova-otsinka-za-2018-rik-prezentatsiyni-materiali.pdf
Перелік літератури: 1. Вінграновський А. М. Проблема нерівності регіонального розвитку в Україні як сфера державного регулювання. Бюджетна політика. Наукові праці НДФІ. № 2 (51). 2010. С. 12–20.
2. Вінницька О. А., Бондарук Т. Г. Оцінка стану децентралізації місцевих бюджетів України. Економіка України. № 7. 2018. С. 59–75.
3. Власюк О. С. Шляхом децентралізації: виклики, ризики та пріоритети реформування регіонального розвитку в Україні. Регіональна економіка. 2015. № 1. С. 5–18.
4. Одінцова Г. С., Мостовий Г. І., Амосов О. Ю. та ін. Державне управління і менеджмент: навч. посіб. у таблицях і схемах / за заг. ред. проф. Г. С. Одінцової. Х.: ХарРІ УАДУ, 2002. 492 с.
5. Децентралізація в Україні та її вплив на соціально-економічний розвиток територій: методичні підходи та результати оцінювання: наукова доповідь / наук. ред. д. е. н., проф. Сторонянса І. З. Львів: ІРД НАНУ, 2018. 144 с.
6. Доходи і видатки місцевих бюджетів: коротко про головне. URL: http://cost.ua/news/687-revenues-and-expenditures-of-local-budgets/
7. Луніна І. О. Формування місцевих бюджетів в контексті завдань адміністративно-територіальної реформи. Економіка України. 2006. № 1. С. 23–31.
8. Матросова Л. М., Пруднікова Л. О. Аналіз методик оцінки соціально-економічного розвитку регіонів. Економічний вісник Донбасу. № 3. 2008. С. 69–72.
9. Моніторинг соціально-економічного розвитку регіонів за 2018 рік. Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України. Травень, 2019. URL: https://www.minregion.gov.ua/wp-content/uploads/2019/05/Reytingova-otsinka-za-2018-rik-prezentat siyni-materiali.pdf.
10. Зубко Г. На кінець 2019 року очікуємо 267 млрд. грн. власних доходів місцевих бюджетів, Урядовий портал. URL: https://www.kmu.gov.ua/news/na-kinec-2019-roku-ochikuyemo-267-mlrd-grn-vlasnih-dohodiv-miscevih-byudzhetiv-gennadij-zubko.
11. Побочний І. А. Політико-правові засади децентралізації влади в контексті реформ в Україні. Правова держава: історія, сучасність та перспективи формування в умовах євроінтеграції: матеріали Українсько-польської наук.-практ. конф. (Дніпропетровськ, 15 лист. 2013 р.). Д.: Дніпропетр. держ. ун-т внутр. справ, 2013. С. 24–25.
12. Приходченко Т. А. Реформування місцевого самоврядування в Україні: аналіз, досягнення та проблеми. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Економіка». 2018. № 9 (37). С. 92–96.
13. Територіальний розвиток і регіональна політика в Україні: виклики та пріоритети України / наук. редактор В. С. Кравців. Львів: «Інститут регіональних досліджень імені М. І. Долішнього НАН України», 2018. 157 с.
14. Указ президента України «Про Стратегію сталого розвитку «Україна-2020». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/5/2015.
References: 1. Vinhranovs'kyy A. M. Problema nerivnosti rehional'noho rozvytku v Ukrayini yak sfera derzhavnoho rehulyuvannya. Byudzhetna polityka. Naukovi pratsi NDFI. № 2 (51). 2010. Р. 12–20.
2. Vinnyts'ka O. A., Bondaruk T. H. Otsinka stanu detsentralizatsiyi mistsevykh byudzhetiv Ukrayiny. Ekonomika Ukrayiny. № 7. 2018. Р. 59–75.
3. Vlasyuk O. S. Shlyakhom detsentralizatsiyi: vyklyky, ryzyky ta priorytety reformuvannya rehional'noho rozvytku v Ukrayini. Rehional'na ekonomika. 2015. № 1. Р. 5–18.
4. Odintsova H. S., Mostovyy H. I., Amosov O. Yu. ta in. Derzhavne upravlinnya i menedzhment: navch. posib. u tablytsyakh i skhemakh / za zah. red. prof. H. S. Odintsovoyi. Kh.: KharRI UADU, 2002. 492 р.
5. Detsentralizatsiya v Ukrayini ta yiyi vplyv na sotsial'no-ekonomichnyy rozvytok terytoriy: metodychni pidkhody ta rezul'taty otsinyuvannya: naukova dopovid' / nauk. red. d. e. n., prof. Storonyans'koyi I. Z. L'viv: IRD NANU, 2018. 144 р.
6. Dokhody i vydatky mistsevykh byudzhetiv: korotko pro holovne. URL: http://cost.ua/news/687-revenues-and-expenditures-of-local-budgets/.
7. Lunina I. O. Formuvannya mistsevykh byudzhetiv v konteksti zavdan' administratyvno-terytorial'noyi reformy. Ekonomika Ukrayiny. 2006. № 1. Р. 23–31.
8. Matrosova L. M., Prudnikova L. O. Analiz metodyk otsinky sotsial'no-ekonomichnoho rozvytku rehioniv. Ekonomichnyy visnyk Donbasu. № 3. 2008. Р. 69–72.
9. Monitorynh sotsial'no-ekonomichnoho rozvytku rehioniv za 2018 rik. Ministerstvo rehional'noho rozvytku, budivnytstva ta zhytlovo-komunal'noho hospodarstva Ukrayiny. Traven', 2019. URL: https://www.minregion.gov.ua/wp-content/uploads/2019/05/Reytingova-otsinka-za-2018-rik-prezentatsiyni-materiali.pdf.
10. Zubko H. Na kinets' 2019 roku ochikuyemo 267 mlrd. hrn. vlasnykh dokhodiv mistsevykh byudzhetiv. Uryadovyy portal. URL: https://www.kmu.gov.ua/news/na-kinec-2019-roku-ochikuyemo-267-mlrd-grn-vlasnih-dohodiv-miscevih-byudzhetiv-gennadij-zubko.
11. Pobochnyy I. A. Polityko-pravovi zasady detsentralizatsiyi vlady v konteksti reform v Ukrayini. Pravova derzhava: istoriya, suchasnist' ta perspektyvy formuvannya v umovakh yevrointehratsiyi: materialy Ukrayins'ko-pol's'koyi nauk.-prakt. konf. (Dnipropetrovs'k, 15 lyst. 2013 r.). D.: Dnipropetr. derzh. un-t vnutr. sprav, 2013. Р. 24–25.
12. Prykhodchenko T. A. Reformuvannya mistsevoho samovryaduvannya v Ukrayini: analiz, dosyahnennya ta problemy. Naukovi zapysky Natsional'noho universytetu “Ostroz'ka akademiya”. Seriya “Ekonomika”. 2018. № 9 (37). Р. 92–96.
13. Terytorial'nyy rozvytok i rehional'na polityka v Ukrayini: Vyklyky ta priorytety Ukrayiny / nauk. redaktor V. S. Kravtsiv. L'viv: “Instytut rehional'nykh doslidzhen' imeni M. I. Dolishn'oho NAN Ukrayiny”, 2018. 157 р.
14. Ukaz prezydenta Ukrayiny “Pro Stratehiyu staloho rozvytku “Ukrayina-2020”. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/5/2015.
Тип вмісту: Article
Розташовується у зібраннях:Галицький економічний вісник, 2020, № 2 (63)



Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.